Στην καρδιά της έκθεσης βρίσκεται η γραβάτα – ένα καθημερινό αξεσουάρ, φορτισμένο με κώδικες εξουσίας, τυπικότητας και έμφυλης ταυτότητας. Στο «Unbound Lines» μετατρέπεται σε δομικό υλικό ενός εναλλακτικού fashion σύμπαντος. Ο τίτλος υποδηλώνει την απελευθέρωση από τις συμβατικές γραμμές όχι μόνο του ενδύματος, αλλά και των κοινωνικών ρόλων που αυτό συχνά επιτελεί. Η γραβάτα, σύμβολο τάξης και «καθωσπρεπισμού», παρουσιάζεται εδώ ως φορέας ανατροπής. Η πολλαπλή επανάληψη του μοτίβου και ο όγκος που αποκτά το υλικό αποκαλύπτουν την αυθαιρεσία των συμβόλων και την ευκολία με την οποία μπορούν να διαβαστούν εκ νέου όταν μεταφέρονται σε νέο πλαίσιο.
Η Αλίκη Νέδα, φοιτήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, προσεγγίζει τη γραβάτα όχι ως αξεσουάρ, αλλά ως πρώτη ύλη. «Ράβει τις γραβάτες σε σειρές, τις συνδέει, τις αποδομεί και τις ανασυνθέτει σε νέες φόρμες», σημειώνει η εικαστικός Ελένη Σιμώνη, επιμελήτρια του Arts Club. «Τα φορέματα που προκύπτουν έχουν όγκο, βάρος, ρυθμό. Αν κάποιος περιστραφεί φορώντας τα, ανοίγουν και καταλαμβάνουν τον χώρο με τρόπο σχεδόν γλυπτικό. Η γραβάτα δεν λειτουργεί πλέον ως σύμβολο περιορισμού∙ γίνεται στοιχείο ροής». Αυτή η σωματική επέκταση αποτελεί κεντρικό επιχείρημα της έκθεσης: η υλικότητα μόνη της μπορεί να ανατρέψει στερεότυπα, όχι μέσω θεωρητικολογίας αλλά μέσω της εμπειρίας της φόρμας.

Το άλλο σκέλος του project αφορά την εικόνα. Το φωτογραφικό βλέμμα της Δέσποινας Δούζη εστιάζει στην υφή και στη λεπτομέρεια του υφάσματος, αναδεικνύοντας το πώς η γραβάτα, όταν πολλαπλασιάζεται και αποδομείται, αποβάλλει την τυπικότητά της και αποκτά νέα αισθητική ουσία.
Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και το «Fragments of Light», ένα fashion video 30 δευτερολέπτων που συνοδεύει την έκθεση. Δύο θηλυκότητες κινούνται σε ένα επίτηδες ασαφές περιβάλλον, διαπραγματευόμενες τη σχέση τους με τον χώρο. Η κάμερα ακολουθεί τις σιλουέτες, μετατρέποντας το βλέμμα σε βασικό πρωταγωνιστή. Οι γραβάτες αποκτούν κινητικότητα, ενώ η ταυτότητα παρουσιάζεται ως ρευστή – όπως και η κίνηση του υφάσματος.
Η συνεργασία των δύο δημιουργών ξεκίνησε πριν λίγους μήνες στη Νέα Πασαρέλα 11, στη θεματική «Ζωζώ Νταλμάς – μια γυναίκα ελεύθερη», και εξελίχθηκε σε μια σύνθετη εικαστική πρόταση. Αναγνώρισαν, όπως λένε, κοινή αισθητική γλώσσα και μια επιθυμία να συνδέσουν τον σχεδιασμό με την οπτική αφήγηση.
Η Ελένη Σιμώνη υπογραμμίζει ότι η Αλίκη Νέδα και η Δέσποινα Δούζη – και οι δύο περίπου 20 ετών – ανήκουν σε μια νέα γενιά καλλιτεχνών που αναζητούν τρόπους να επανεξετάσουν το σώμα, την εικόνα και το υλικό μέσα από την επανανοηματοδότηση καθημερινών αντικειμένων. Το «Unbound Lines» λειτουργεί όχι μόνο ως αισθητικό σχόλιο, αλλά ως υπενθύμιση ότι η μόδα μπορεί να αναδιαμορφώσει τις συμβάσεις της και να προτείνει εναλλακτικές αναγνώσεις.

Η έκθεση εντάσσει στο κέντρο της και την έννοια της ανακύκλωσης. Το υλικό – παλιές, χρησιμοποιημένες γραβάτες – υπογραμμίζει, όπως σημειώνει η επιμελήτρια, μια πραγματικότητα που η βιομηχανία συχνά παραβλέπει: «Ο σύγχρονος τρόπος κατανάλωσης ένδυσης έχει φτάσει σε κορεσμό. Το έργο προτείνει ότι η μόδα μπορεί να επανεξετάσει τις πηγές της και να ανανεώσει τα υλικά της χωρίς την αδιάκοπη παραγωγή νέων προϊόντων», παρατηρεί η Ελένη Σιμώνη. Αυτή η στάση συνδέει τις δύο δημιουργούς με τη διεθνή τάση βιώσιμου σχεδιασμού, η οποία για τις νεότερες γενιές αποτελεί πλέον αυτονόητη επιλογή.
Στη Θεσσαλονίκη, η απήχηση τέτοιων πρωτοβουλιών είναι αισθητή. «Το κοινό διψάει για τέχνη», αναφέρει η Ελένη Σιμώνη, επισημαίνοντας ότι η πόλη ανέκαθεν διαμόρφωνε δημιουργούς, αλλά τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ανανεωμένη ζωντάνια χάρη σε νεανικά εγχειρήματα. Το Arts Club at Bord de l’eau λειτουργεί ως σημείο αναφοράς, δίνοντας χώρο σε νέους εικαστικούς να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Η ίδια παρατηρεί: «Ως Arts Club θέλουμε να στηρίζουμε δημιουργούς που δεν φοβούνται να πειραματιστούν, να αποδομήσουν και να προτείνουν νέους τρόπους να διαβάζουμε το σώμα, το υλικό και την εικόνα. Στην Αλίκη και τη Δέσποινα βλέπω δύο γυναίκες της πόλης που χτίζουν το καλλιτεχνικό αύριο με θάρρος και επιθυμία για ουσιαστικό διάλογο. Το Unbound Lines δεν είναι μόνο μια εικαστική πρόταση, είναι μια υπενθύμιση ότι η μόδα μπορεί να μιλήσει, να ταράξει και να μας μετακινήσει».

Η Αλίκη Νέδα είναι φοιτήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με κύριο σημείο αναφοράς τo ένδυμα και τις εφαρμοσμένες καλλιτεχνικές πρακτικές. Το ενδιαφέρον της για την τέχνη αναπτύχθηκε από μικρή ηλικία και εξελίχθηκε σε συστηματική ενασχόληση με τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη λογοτεχνία και τις τεχνικές ραπτικής. Στις σπουδές της έχει εντάξει εργαστήρια εφαρμοσμένων τεχνών, ενισχύοντας την κατανόησή της γύρω από την υλικότητα, τη διαδικασία και την κατασκευή.
Η Δέσποινα Δούζη είναι εικαστική καλλιτέχνης με βάση τη Θεσσαλονίκη. Η δουλειά της εξερευνά το σώμα, την ταυτότητα και ποιητικότητα της ανθρώπινης εμπειρίας, μέσα από φωτογραφία, βίντεο και επιτέλεση. Ολοκληρώνει τις σπουδές της στα Νέα Μέσα στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ, εστιάζοντας στην φθαρτότητα την ευαλωτότητα και την εσωτερικότητα.
Unbound Lines
- Εγκατάσταση και οπτικοακουστική παρουσίαση
- The Arts Club at Bord de l’eau — Εγνατία 45, Θεσσαλονίκη
- Διάρκεια έκθεσης: 20–30 Νοεμβρίου 2025
- Opening night: Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2025








