Ο κλάδος της εστίασης είναι από τους σημαντικότερους στην ελληνική οικονομία. Μόνο το Α΄ τρίμηνο του 2025 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι επιχειρήσεις εστίασης της Κεντρικής Μακεδονίας είχαν κύκλο εργασιών που ξεπερνούσε τα 278 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ολόκληρο το 2024 ο συνολικός κύκλος εργασιών τους ήταν άνω του 1 δισ. 428 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, ο κλάδος της εστίασης έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Όμως, μια κοινή συνισταμένη με ολόκληρο το παγκόσμιο, άρα και πανελλαδικό επιχειρηματικό περιβάλλον, είναι ότι πρέπει να συμβαδίσει με την εποχή, να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες και τα εργαλεία που προσφέρουν και γενικότερα να εκσυγχρονιστεί.
Όπως δήλωσαν στα Μακεδονικά Νέα επιχειρηματίες του κλάδου εστίασης με μεγάλη εμπειρία και γνώση της συγκεκριμένης αγοράς «πλέον η ψαλίδα ανάμεσα στις επιχειρήσεις που εκσυγχρονίζονται και σε αυτές που δεν έχουν κάνει ακόμη αυτό το βήμα, ανοίγει με τεράστια ταχύτητα σε βάρος των δεύτερων. Η τεχνολογία προσφέρει εργαλεία που βοηθούν στη μείωση του λειτουργικού κόστους, στην καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πελατών και στην αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και αν ένας πελάτης δεν μείνει 100% ευχαριστημένος είναι πολύ εύκολο να απευθυνθεί σε άλλη επιχείρηση εστίασης».
Το μεγάλο ζητούμενο στην εστίαση ως επιχειρηματική δραστηριότητα είναι η αύξηση της κερδοφορίας, κατ΄ αρχήν για την επιβίωση των επιχειρήσεων και αφού αποκτήσουν σταθερότητα, για την ανάπτυξή τους καταλαμβάνοντας μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, στην προκειμένη περίπτωση αυξάνοντας την πελατεία τους, δημιουργώντας ένα ισχυρό brand που μπορεί να οδηγήσει σε άνοιγμα επιπλέον καταστημάτων υπό το ίδιο εμπορικό σήμα.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν τον τζίρο και την κερδοφορία
Οι παράγοντες που από μόνοι τους και συνδιασμένα επηρεάζουν τον τζίρο και τα περιθώρια κερδοφορίας των καταστημάτων εστίασης σύμφωνα με συμβούλους επιχειρήσεων είναι:
- Τα λειτουργικά κόστη:
- Οι πρώτες ύλες –από τον καφέ μέχρι τα βασικά τρόφιμα– αυξάνονται συνεχώς.
- Το κόστος ενέργειας (ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο) έχει εκτοξευθεί.
- Το κόστος εργασίας που στην εστίαση ανεβαίνει λόγω νομοθετικών αλλαγών, όπως οι αυξήσεις του κατώτατου μισθού και η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Οι αλλαγές αυτές δυσχεραίνουν την ευελιξία ανάλογα με τη ζήτηση και ανεβάζουν το κόστος της μισθοδοσίας.
- Οι σωστές δημόσιες σχέσεις και η προβολή της επιχείρησης.
- Η εύρεση εξειδικευμένου και αξιόπιστου προσωπικού.
Οι επιχειρήσεις εστίασης πρέπει να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν σε όλα τα παραπάνω και να βρουν απαντήσεις. Η σωστή τιμολογιακή πολιτική είναι ύψιστης σημασίας στον σχηματισμό ενός ορθού επιχειρηματικού πλάνου, ωστόσο οι πιέσεις για συγκράτηση των τιμών σε λογικά πλαίσια, αίτημα του συνόλου των καταναλωτών, επίσης δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορους τους ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης, για να μπορέσουν να καλύψουν την δεδομένα υφιστάμενη ζήτηση και να ανταπεξέλθουν στον υψηλό ανταγωνισμό.
Οι απαντήσεις μέσω της νέας τεχνολογίας
Απάντηση σε όλα τα παραπάνω μπορεί να δώσει η νέα τεχνολογία που αναπτύσσεται ραγδαία και για τον συγκεκριμένο κλάδο, όπως και τα εργαλεία που προσφέρει.
Η αυτοματοποίηση στην εστίαση δεν σημαίνει μείωση των θέσεων εργασίας. Σημαίνει ορθότερη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων και επανατοποθέτηση τους σε πιο δημιουργικές ή διοικητικές εργασίες.
Όπως τόνισαν στα Μακεδονικά Νέα σύμβουλοι επιχειρήσεων με γνώση του κλάδου εστίασης, «αυτή τη στιγμή στην αγορά είναι διαθέσιμα σημαντικά εργαλεία εκσυγχρονισμού και αυτοματοποίησης, όπως:
- CoffeeCobots: Ρομπότ που παρασκευάζουν ποιοτικό καφέ, με ακρίβεια και συνέπεια, εξυπηρετώντας δεκάδες πελάτες την ώρα, χωρίς διάλειμμα.
- Ρομπότ-σερβιτόροι: Χρησιμοποιούνται ήδη σε ταβέρνες, all-day spots και ξενοδοχεία, εξοικονομώντας χιλιάδες ευρώ ετησίως.
- Αυτόματες κουζίνες: Ιδανικές για fast casual σενάρια, προσφέρουν συνέπεια και μειώνουν τα λάθη – άρα και τις απώλειες υλικών».
Μέσα από τον υπολογισμό που έχουν πραγματοποιήσει για τη μείωση στο κόστος εργασίας στην εστίαση. Το αρχικό κόστος επένδυσης εξοφλείται συχνά μέσα σε 12-18 μήνες, ενώ τα λειτουργικά έξοδα μειώνονται έως και 40%.
Καθώς η αγορά πιέζει μόνιμα για καλύτερες τιμές, λύση αποτελεί η υιοθέτηση αυτοματισμών που μειώνουν το κόστος εργασίας και προσφέρουν σταθερή ποιότητα και ταχύτητα.
Όσον αφορά την προβολή της επιχείρησης, η ψηφιακή εποχή που διανύουμε προσφέρει πληθώρα εργαλείων. Οι νέες ψηφιακές πλατφόρμες, τα social media και γενικότερα ο κόσμος του ίντερνετ, αποτελούν πλέον αναγκαιότητα. Με μαθηματική ακρίβεια όποιος χρησιμοποιεί τα συγκεκριμένα μέσα αποκτά συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι αυτών που δεν κάνουν χρήση.
Αποτέλεσμα, η επιχείρηση που θα υιοθετήσει πρώτη αυτές τις νέες τεχνολογίες, αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Μπορεί ναπροσφέρει χαμηλότερες τιμές, αυξάνει τον όγκο πωλήσεων της, με ταυτόχρονη αύξηση της κερδοφορίας της.