Ο κ. Γιουτίκας αναφέρεται στη μεγάλη προσπάθεια θωράκισης της Θεσσαλονίκης ενάντια στην κλιματική αλλαγή, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζει ότι πρέπει να προχωρήσει άμεσα η υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου.
Συνέντευξη στον Γιώργο Νεοχωρίτη
Ο Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας
-Κύριε Αντιπεριφερειάρχα, στη Θεσσαλονίκη επανήλθε στον δημόσιο διάλογο το θέμα του εκσυγχρονισμού των εκθεσιακών – συνεδριακών εγκαταστάσεων. Ποια είναι η θέση σας για τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μετεγκατάσταση ή ανάπλαση; Και με ποιους όρους;
Υπάρχουν δύο κοινές παραδοχές στη συντριπτική πλειοψηφία των Θεσσαλονικέων και μια διαπίστωση σε ό,τι αφορά στη ΔΕΘ. Η πρώτη παραδοχή είναι ότι τα περίπτερα και ο χώρος που καταλαμβάνει στο κέντρο της πόλης, χρειάζονται ένα ισχυρό λίφτινγκ. Η δεύτερη ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα σε πράσινο, δυσανάλογο στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, καθώς και σε χώρους στάθμευσης. Και υπάρχει η διαπίστωση ότι κατά τη διάρκεια μεγάλων εκθεσιακών διοργανώσεων που πραγματοποιούνται στις εγκαταστάσεις της, μπλοκάρει η καθημερινή λειτουργία της πόλης.
Η δική μου θέση, που την έχω εκφράσει δημόσια εδώ και πολύ καιρό, είναι ότι οι τρεις αυτές ουσιαστικές ανάγκες της Θεσσαλονίκης, μπορούν να εξυπηρετηθούν με τη δημιουργία ενός μεγάλου μητροπολιτικού πάρκου και υπόγειων πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση μέρους των σημερινών εγκαταστάσεων της ΔΕΘ, ώστε να συνεχίσουν να φιλοξενούν κλαδικές εκθέσεις που δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα την καθημερινότητα της πόλης. Σε ό,τι αφορά στο ερώτημα που προκύπτει για την τύχη των μεγάλων εκθέσεων, από την εποχή της συζήτησης για τη δημιουργία της ΕΧPO στη Σίνδο, είχα ταχθεί υπέρ της συγκεκριμένης επιλογής. Το κυρίαρχο ζητούμενο στην εξίσωση που σχετίζεται με τον επόμενο σχεδιασμό για την ανάπλαση της ΔΕΘ είναι να προσδώσει στη Θεσσαλονίκη τα χωροταξικά στάνταρντς που προσδιορίζουν μια σύγχρονη μεγαλούπολη, ικανούς δημόσιους χώρους και χώρους πρασίνου, ικανοποιητική προσβασιμότητα και υψηλή λειτουργικότητα, ταυτόχρονα με την ενίσχυση των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών της οικονομίας της.
Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης έχει πει ότι λαμβάνει υπόψιν του τις επιφυλάξεις των Θεσσαλονικέων και αναμένουμε το επόμενο διάστημα τις κυβερνητικές ανακοινώσεις.
-Διαπιστώσαμε για ακόμη μια φορά μετά και την απότομη αλλαγή του καιρού τις προηγούμενες μέρες, από τον παρατεταμένο καύσωνα σε ισχυρές βροχοπτώσεις και θερμοκρασίες φθινοπώρου στην καρδιά του καλοκαιριού, ότι η Κλιματική Κρίση είναι εδώ και αποτελεί μόνιμη απειλή που οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψιν. Πώς σχεδιάζετε, στο πλαίσιο πάντα των αρμοδιοτήτων σας, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Θεσσαλονίκης;
Κάνουμε μια πολύ σοβαρή και μεθοδική προσπάθεια μέσα από το πρόγραμμα “Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη” για να εξασφαλίσουμε υποδομές που θα μας επιτρέψουν να είμαστε πολύ πιο ανθεκτικοί στις κλιματικές μεταβολές.
Με εμβληματικές αστικές αναπλάσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα, που δίνουν ανάσα στην πόλη και τους κατοίκους της, ενισχύοντας πολυεπίπεδα το μικροκλίμα σε κάθε δήμο και συνολικά στη Θεσσαλονίκη.
Όπως είναι η εξυγίανση, η ανάδειξη και η αρμονική επανασύνδεση του δυτικού παράκτιου μετώπου με τον αστικό ιστό, όπως είναι το Μητροπολιτικό Πάρκο Π. Μελά.
Χρηματοδοτούμε τους Δήμους για έργα αστικών αναπλάσεων που εξυπηρετούν πολλαπλούς σκοπούς, αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής, λειτουργούν αναπτυξιακά και ταυτόχρονα συμβάλλουν αποτελεσματικά στη θωράκιση της καθημερινότητας μας μπροστά στην απειλή της Κλιματικής Κρίσης.
Έχουμε διπλασιάσει τους διαθέσιμους πόρους του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 για ολοκληρωμένες αστικές αναπλάσεις στα 210 εκ. ευρώ. Και για να “τρέξουμε” ακόμη πιο γρήγορα χρηματοδοτούμε 12 Δήμους και για την εκπόνηση των μελετών.
Έχουμε πολύ καλή συνεργασία με τους Δήμους και ήδη μεγάλες αστικές αναπλάσεις είτε είναι σε εξέλιξη, είτε έχουν μελετητικά την ωριμότητα για να τεθούν σε δημοπράτηση. Μας ενδιαφέρει να είμαστε πρακτικοί και αποτελεσματικοί. Να δουν οι συμπολίτες μας ότι οι πόροι που έχουμε στη διάθεση μας πιάνουν τόπο, ότι κάνουν το δήμο τους, τη γειτονιά τους καλύτερες.
Σε ό,τι αφορά στα αντιπλημμυρικά έργα, συνολικά, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αναλάβει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια, αξιοποιώντας τους πόρους που διαθέτει, για να ενισχύσει την ανθεκτικότητα της πόλης απέναντι στον κίνδυνο πλημμυρών.
Παρεμβαίνοντας η ίδια όπου είναι δυνατόν ή χρηματοδοτώντας μελέτες και έργα για τη θωράκιση του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.
Όπως η εξασφάλιση χρηματοδότησης για αντιπλημμυρικά έργα στην Αγγελάκη, στην περιοχή των Δικαστηρίων και τους Άγιους Πάντες ή για ανάλογες παρεμβάσεις στα 7 ρέματα που διατρέχουν την Περαία, στ Δήμο Θερμαϊκού. Με τη διαγωνιστική διαδικασία για τις αναγκαίες παρεμβάσεις στην Τ66 και τον ποταμό Λουδία που δεν καθαρίστηκαν και δεν συντηρήθηκαν ποτέ τα τελευταία χρόνια, τα αντιπλημμυρικά έργα στο ρέμα Ανθεμούντα, όπου στην τελευταία συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης ανοίξαμε τον δρόμο για τη χρηματοδότησή τους με πόρους του ΕΣΠΑ. Με τους καθαρισμούς ρεμάτων σε μια σειρά Δήμων που εκτελεί η Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης. Οφείλουμε όμως να πούμε ότι για υπάρξει ένα ισχυρό δίχτυ αντιπλημμυρικής προστασίας, χρειάζονται κι άλλα, πολύ μεγάλα και ακριβά έργα, για τα οποία δεν διαθέτουμε τους απαιτούμενους πόρους. Πόρους που δεν διαθέτει ούτε η Πολιτεία και μόνο η Ε.Ε. μπορεί να εξασφαλίσει».
- Υπάρχουν στον σχεδιασμό σας πρωτοβουλίες για στήριξη των τοπικών αγορών και του επιχειρείν γενικότερα;
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αποδείξει στην πράξη, ότι στηρίζει την επιχειρηματικότητα.
Ειδικά, αυτή την περίοδο έχει ανοίξει τις προσκλήσεις για ένα πρόγραμμα - μαμούθ, συνολικά 200 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για επενδύσεις.
Με δυνατότητα επιχορήγησης έως και στο 50% των επενδυτικών σχεδίων, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομικής δραστηριότητας στην Κεντρική Μακεδονία. Καλύπτοντας μέσα από μια ευρεία γκάμα δαπανών όλους τους τομείς της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας (Μεταποίηση Τουρισμός, Χονδρικό και Λιανικό Εμπόριο, Υπηρεσίες).
Ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο για την ίδρυση και νέων επιχειρήσεων στους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού, δύο τομείς με εντυπωσιακή άνθηση τα τελευταία χρόνια.
Πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία για τον κόσμο του επιχειρείν, με μια βεντάλια υποστηρικτικών πράξεων εκεί ακριβώς που χρειάζεται, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, τη ρευστότητα της αγοράς, την καινοτομίας και εξωστρέφεια της πραγματικής οικονομίας».
-Σε τι επίπεδο θεωρείτε ότι βρίσκονται οι υποδομές στη Θεσσαλονίκη; Πού στρέφετε την προσοχή σας και ποια έργα υπάρχουν στον προγραμματισμό τα οποία θα χαρακτηρίζατε άκρως αναπτυξιακά και γιατί;
Τον τελευταίο χρόνο έχουμε σημαντικές αλλαγές στις συγκοινωνιακές υποδομές. Με το μετρό σε λειτουργία, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία σε μερικούς μήνες και του ανατολικού κλάδου του προς Καλαμαριά, την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών με σύγχρονα και ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και την ολοκλήρωση του fly over εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, αποδίδεται στην πόλη ένα αξιόπιστο δίκτυο μεταφορών και συγκοινωνιών, που δημιουργεί νέες προϋποθέσεις ανάδειξης της Θεσσαλονίκης, οικονομικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας.
Στο πλαίσιο αυτό, εμείς θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να προχωρήσει με ταχύτητα και η υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου. Γιατί θα ολοκληρώσει τη ραχοκοκαλιά των συγκοινωνιών, θα ενισχύσει την ποιότητα της καθημερινότητας των πολιτών και θα διαμορφώσει νέες συνθήκες ανάπτυξης για το δυτικό τμήμα της πόλης.
Παρέχει το μοναδικό πλεονέκτημα της γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης από την Καλαμαριά έως τον Δήμο Χαλκηδόνος, με συνδυασμένα μέσα μαζικής μεταφοράς. Θα εξυπηρετήσει τέσσερις Δήμους και χιλιάδες κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης, φοιτητές και εργαζόμενους στο ΔΙΠΑΕ, εργαζόμενους στη ΒΙΠΕΘ, τη μεγαλύτερη Βιομηχανική Περιοχή της χώρας, καθώς και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις και τα κέντρα Logistics στην ευρύτερη περιοχή. Θα αξιοποιεί τις υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές, οπότε είναι εφικτό να υλοποιηθεί σε σύντομο χρόνο και με χαμηλό κόστος.
Είναι ένα έργο υψηλής προτεραιότητας στον στρατηγικό σχεδιασμό της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης και καταφέραμε να επιτύχουμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις από το Υπουργείο Μεταφορών. Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κ. Κυρανάκης, μετά από ευρεία σύσκεψη με τοπικούς φορείς στην Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, πριν από περίπου ένα μήνα, δεσμεύτηκε με δημόσιες ανακοινώσεις του ότι ο διαγωνισμός του έργου θα προκηρυχθεί μέχρι τον Οκτώβριο και εκτίμησε ότι είναι δυνατόν οι εργασίες κατασκευής να ξεκινήσουν την Άνοιξη του 2026. Αντιμετώπισε μάλιστα θετικά τη θέση μας για τη δημιουργία δύο νέων στάσεων στη Γέφυρα και τον Άγιο Αθανάσιο (Δ. Χαλκηδόνος).
Με συστηματική και επίμονη δουλειά από το 2020 καταφέραμε να «ξεμπλοκάρουμε» τον Δυτικό Προαστιακό. Το έργο εντάσσεται πλέον στον άμεσο προγραμματισμό του Υπουργείου Μεταφορών. Είναι ένα άκρως αναπτυξιακό έργο, που δημιουργεί ισχυρές προϋποθέσεις προσέλκυσης νέων επενδύσεων και επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στη δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ ταυτόχρονα διαμορφώνει νέες προοπτικές οικιστικής επέκτασης προς την ευρύτερη αυτή περιοχή».