makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Πώς μπορούμε να αυξήσουμε την κερδοφορία στην εστίαση

Ακούστε το άρθρο 8'
29.07.2025 | 08:00
Ρομπότ-σερβιτόροι χρησιμοποιούνται ήδη σε ταβέρνες, all-day spots και ξενοδοχεία
/Shutterstock

Τον Ιούνιο, συνεργάτης μας επισκέφθηκε μία από τις μεγαλύτερες επαγγελματικές εκθέσεις τεχνολογίας στη Σαγκάη, αφιερωμένη στην αυτοματοποίηση της εστίασης.

Εκεί παρουσιάστηκαν ρομποτικά συστήματα για την παρασκευή καφέ, αυτόματες κουζίνες, συστήματα παραγγελιοληψίας με τεχνητή νοημοσύνη και «ρομπότ-σερβιτόροι». Όλες αυτές οι λύσεις σχεδιάστηκαν με έναν σκοπό: να μειώσουν το κόστος εργασίας στην εστίαση χωρίς να θυσιάσουν την ποιότητα ή την εμπειρία του πελάτη.

Η εμπειρία από τη Σαγκάη δείχνει πως ο αυτοματισμός δεν είναι πλέον πολυτέλεια ή θεωρητική λύση - είναι ήδη καθημερινότητα σε αγορές που προπορεύονται τεχνολογικά. Γιατί να μην είναι και για την Ελλάδα;

Η σκληρή πραγματικότητα της εστίασης στην Ελλάδα

 

Στην ελληνική αγορά, οι επιχειρήσεις εστίασης αντιμετωπίζουν έναν συνδυασμό παραγόντων που πιέζουν τα περιθώρια κέρδους:

  • Οι πρώτες ύλες – από τον καφέ μέχρι τα βασικά τρόφιμα – αυξάνονται συνεχώς.
  • Το κόστος ενέργειας (ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο) έχει εκτοξευθεί.
  • Το κόστος εργασίας στην εστίαση ανεβαίνει λόγω νομοθετικών αλλαγών, όπως οι αυξήσεις του κατώτατου μισθού και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας. Οι αλλαγές αυτές δυσχεραίνουν την ευελιξία ανάλογα με τη ζήτηση και ανεβάζουν το κόστος της μισθοδοσίας.
  • Η εύρεση εξειδικευμένου και αξιόπιστου προσωπικού αποτελεί ένα διαρκές πρόβλημα που συνεχώς διογκώνεται.

Απέναντι σε αυτά, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να διατηρήσουν λογικές τιμές για να μην χάσουν την πελατεία τους. Όμως, οι αριθμοί δεν βγαίνουν. Βέβαια, παρά την οικονομική πίεση, οι καταναλωτές συνεχίζουν να επισκέπτονται καφέ, εστιατόρια και σημεία για street food. Η ζήτηση υπάρχει. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η ζήτηση συνοδεύεται από πίεση για χαμηλότερες τιμές.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να βρουν λύσεις που θα τους επιτρέψουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές, να προσφέρουν προσιτά προϊόντα και παράλληλα να επιβιώσουν οικονομικά. Και η τεχνολογία δίνει πλέον πρακτικές απαντήσεις.

Ρομπότ και αυτοματοποίηση: η βιώσιμη λύση

 

Η αυτοματοποίηση στην εστίαση δεν σημαίνει αντικατάσταση ανθρώπων, αλλά επανατοποθέτηση ανθρώπινων πόρων σε πιο δημιουργικές ή διοικητικές εργασίες. Μερικές από τις πιο άμεσες λύσεις που είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά είναι:

  • Coffee Cobots: Ρομπότ που παρασκευάζουν ποιοτικό καφέ, με ακρίβεια και συνέπεια, εξυπηρετώντας δεκάδες πελάτες την ώρα, χωρίς διάλειμμα.
  • Ρομπότ-σερβιτόροι: Χρησιμοποιούνται ήδη σε ταβέρνες, all-day spots και ξενοδοχεία, εξοικονομώντας χιλιάδες ευρώ ετησίως.
  • Αυτόματες κουζίνες: Ιδανικές για fast casual σενάρια, προσφέρουν συνέπεια και μειώνουν τα λάθη – άρα και τις απώλειες υλικών.

Οι παραπάνω λύσεις οδηγούν σε δραστική μείωση στο κόστος εργασίας στην εστίαση. Το αρχικό κόστος επένδυσης εξοφλείται συχνά μέσα σε 12-18 μήνες, τα λειτουργικά έξοδα μειώνονται έως και 40%.

Η κερδοφορία μέσω της τεχνολογίας

 

Η αγορά ζητά καλύτερες τιμές. Οι επιχειρήσεις πιέζονται από έξοδα και νομοθεσία. Η λύση είναι η υιοθέτηση αυτοματισμών που μειώνουν το κόστος εργασίας στην εστίαση και προσφέρουν σταθερή ποιότητα και ταχύτητα.

Πρώτα ξεκινάμε με την κοστολόγηση των καθημερινών εργασιών μας. Όταν έχουμε εικόνα του πώς κατανέμονται οι ώρες του προσωπικού ανάλογα με την ειδικότητά του και πόσες ώρες αφιερώνουν σε ποιες εργασίες, τότε μπορούμε να αποφανθούμε για το τι σύστημα να αποκτήσουμε και πόσο αυτό θα βελτιώσει την κερδοφορία μας.

Επίσης, μπορούμε να επενδύσουμε και σε νέες επιχειρήσεις, σχεδιασμένες εξ’αρχής να λειτουργούν με τη χρήση ρομπότ ώστε να έχουμε μεγαλύτερο ωράριο λειτουργίας ή να εξυπηρετούμε περισσότερους πελάτες με λιγότερο προσωπικό.

Η επένδυση μπορεί να χρηματοδοτηθεί είτε με τραπεζικό δάνειο, είτε με την ένταξη της στο ΕΣΠΑ για επιδότηση έως και 50%, είτε μέσω επενδυτών καθώς και με συνδυασμό τους.

Όποια επιχείρηση υιοθετήσει πρώτη αυτές τις τεχνολογίες, αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Προσφέρει χαμηλότερες τιμές, αυξάνει τον όγκο πωλήσεων και τελικά, πετυχαίνει μεγαλύτερη κερδοφορία με μικρότερο ρίσκο.

Η ρομποτική στην εστίαση δεν είναι τάση – είναι εργαλείο επιβίωσης και ανάπτυξης.

 

*Ο κ. Στέφανος Κουζώφ είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Business Broker

Στέφανος Κουζώφ

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα πρέπει να αποκτήσει άλλη οπτική
Αρθρογραφία03.07.25 | 05:00
Στέφανος ΚουζώφΗ μικρομεσαία επιχειρηματικότητα πρέπει να αποκτήσει άλλη οπτική