makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα πρέπει να αποκτήσει άλλη οπτική

Ακούστε το άρθρο 8'
03.07.2025 | 08:00

Το γεγονός ότι η Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας είναι χιλιοειπωμένο όπως, επίσης, και τα στοιχεία ότι οι ΜμΕ αποτελούν το συντριπτικό 99,9% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Απασχολούν το 83,5% του εργατικού δυναμικού στον μη χρηματοπιστωτικό τομέα και παράγουν το 57% της συνολικής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία, στοιχεία που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης.

Ωστόσο, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας είναι αυτές με τη μεγαλύτερη επισφάλεια. Όσο εύκολα ανοίγουν, τόσο εύκολα -για μεγάλη πλειονότητα αυτών- εντός της τριετίας οδηγούνται στο λουκέτο. Οι λόγοι είναι γνωστοί, συγκεκριμένοι, αλλά υπάρχουν και επικαιροποιημένοι, οι οποίοι δυστυχώς δεν έχουν γίνει ευρέως αντιληπτοί.

Σίγουρα, ένα μεγάλο πρόβλημα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελούν οι υποχρεώσεις προς το κράτος, φορολογικές, ασφαλιστικές και ένα γενικότερο εύρος προβλημάτων κοινών για όλες, όπως το αυξημένο λειτουργικό κόστος και η έλλειψη ρευστότητας. 

Γιατί όμως κάποιες επιχειρήσεις με τα ίδια προβλήματα καταφέρνουν και εδραιώνουν τη θέση τους στην αγορά και εμφανίζουν σημαντική αναπτυξιακή πορεία και κάποιες άλλες δεν τα καταφέρνουν; 

Επίσης, δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει ότι αφού υπάρχουν τα παραπάνω προβλήματα συνθέτοντας ένα αρνητικό οικονομικά περιβάλλον, κάθε μικρομεσαίο επιχειρηματικό εγχείρημα είναι καταδικασμένο να αποτύχει.

Απαιτείται μια αναθεώρηση της στρατηγικής που ακολουθούν. Σίγουρα οι πιέσεις και οι διεκδικήσεις για χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και ηπιότερη ασφαλιστική αντιμετώπιση χρειάζονται. Παράλληλα, χρειάζονται συνεχείς πιέσεις για πτώση τιμών και καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού. Όμως, πολύ περισσότερο χρειάζεται οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες να κατανοήσουν ότι πρέπει να στρέψουν το βλέμμα τους και αλλού, να κατανοήσουν ότι υπάρχει και μια διαφορετική οπτική, που μπορεί να τους προσφέρει τα εργαλεία, ώστε να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους. 

Ο ανταγωνισμός, ειδικά στη σημερινή εποχή της υπερπροσφοράς επιβάλλει νέο, σύγχρονο, καλαίσθητο περιβάλλον εντός και εκτός επιχείρησης. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στο περιβάλλον εντός του οποίου εξυπηρετείται το καταναλωτικό κοινό, όπως και στις υποδομές της περιοχής όπου στεγάζεται η επιχείρηση. Οι προσλαμβάνουσες πλέον είναι τεραστίων διαστάσεων και σε απόσταση ενός κλικ στο κινητό μπορεί ο καθένας να έχει μέτρο σύγκρισης. Οπότε ένα καθαρό, όμορφο περιβάλλον δείχνει σεβασμό προς τον καταναλωτή. Παράλληλα, ένα καθαρό και όμορφο περιβάλλον στην περιοχή όπου έχει έδρα η επιχείρηση, δείχνει σεβασμό προς τον επιχειρηματία και πρέπει η πολιτεία και η αυτοδιοίκηση να του το εξασφαλίζουν.

Η προσαρμογή στις επιταγές της νέας εποχής με χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων και για την εξυπηρέτηση του κοινού και για τη λειτουργία της επιχείρησης, δεν είναι απλώς απαραίτητη, είναι το σημείο που μπορεί να γείρει την πλάστιγγα προς τον ανταγωνισμό, εάν μια επιχείρηση δεν έχει τα έχει υιοθετήσει. 

Η συνεχής εκπαίδευση για όλες τις εξελίξεις στον κλάδο δραστηριοποίησης του εκάστοτε επιχειρηματία, όπως και για όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία μέσω των οποίων μπορεί  να ωφεληθεί. Ο καλός επαγγελματίας είναι ο ενημερωμένος και σωστά εκπαιδευμένος επαγγελματίας. Η γνώση όλων των νέων δεδομένων δίνει τη δυνατότητα για υψηλότερης ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες.

Συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους και συνεργάτες. Πρέπει οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες να λάβουν την τύχη τους στα χέρια τους. Καλές οι διεκδικήσεις και σίγουρα χρειάζονται, όμως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η επένδυση χρόνου και χρήματος στα παραπάνω είναι επένδυση στον εαυτό τους.

Όλα τα παραπάνω σίγουρα δεν είναι εύκολα και μια επιχείρηση μικρού, πολύ μικρού και μεσαίου μεγέθους, είναι δύσκολο να τα εφαρμόσει.
Εδώ είναι που μπαίνει ο παράγοντας πολιτεία και συνεργασία. Η πολιτεία θα πρέπει να σχεδιάσει ένα πλάνο στήριξης των μικρομεσαίων, για να καταστεί δυνατή η απόκτηση και της γνώσης και των εργαλείων  που αναφέρθηκαν. Οι επιχειρηματίες από την πλευρά τους θα πρέπει να διεκδικήσουν καρέκλα στο τραπέζι διαλόγου με κράτος και αυτοδιοίκηση, να συνεργαστούν με τους κατά τόπους Δήμους και Περιφέρειες, αλλά και να εκσυγχρονίσουν και επεκτείνουν τις προτάσεις και τις διεκδικήσεις τους πέρα από τις συνήθεις και στις επικαιροποιημένες ανάγκες τους, ώστε να βρεθεί ο τρόπος να εξυπηρετηθούν.  

*Ο κ. Στέφανος Κουζώφ είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Επενδύσεων Μηχανικός Παραγωγής & Διοίκησης με μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA)

Στέφανος Κουζώφ

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Το ελληνικό παράδοξο: Θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας και δεν βρίσκουν επιχειρήσεις
Αρθρογραφία28.05.25 | 05:00
Στέφανος ΚουζώφΤο ελληνικό παράδοξο: Θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας και δεν βρίσκουν επιχειρήσεις