makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Δύσκολες οι διακοπές για τους Έλληνες - 69% κάτω η προσέλευση στη Χαλκιδική

Ακούστε το άρθρο 8'
02.08.2025 | 08:00
Χαλκιδική
/Shutterstock
Δύσκολη υπόθεση αποδεικνύονται οι διακοπές φέτος για τους Έλληνες, καθώς το «κουρασμένο» πορτοφόλι των νοικοκυριών δεν επιτρέπει αποδράσεις...  άλλων ετών. Το γεγονός αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει πλήθος ερευνών και μελετών, ενώ ακόμη και παραδοσιακοί τουριστικοί προορισμοί υψηλής προτίμησης όπως η Χαλκιδική, δέχονται πλήγμα.

Ειδκά η Χαλκιδική φαίνεται ότι φέτος θα δουλέψει, κυρίως, με τουρίστες άλλων κρατών, γεγονός που προκαλεί προβληματισμό στις επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης, καθώς με τη βουτιά στις αφίξεις Ελλήνων επισκεπτών επηρεάζεται και το συνολικό ποσοστό επισκεψιμότητας. Οι παράγοντες που συντελούν σε αυτή τη μείωση αρκετοί και αλληλοσυνδεόμενοι.

Μειωμένη επισκεψιμότητα – Με το «κιάλι» οι Έλληνες τουρίστες

 

Τα αποτελέσματα του 20ου κύματος του Βαρόμετρου Οικονομίας της Χαλκιδικής -της δίμηνης έρευνας του τοπικού Επιμελητηρίου που καταγράφει την πορεία της τοπικής οικονομίας- είναι χαρακτηριστικά και άκρως διαφωτιστικά. Όπως προκύπτει, οι επιχειρηματίες δηλώνουν πως είναι μειωμένη κατά 69% η προσέλευση των Ελλήνων επισκεπτών στην περιοχή τη φετινή σεζόν. Ένα 26% δηλώνει ότι είναι στα ίδια επίπεδα με πέρσι, ενώ μόλις 5% δηλώνει ότι είναι αυξημένη. Η μείωση σχεδόν 70% αποτελεί τεράστιο νούμερο εάν συνυπολογίσει κανείς ότι στη Χαλκιδική κάνουν τις διακοπές τους Έλληνες από όλη της χώρα, αλλά κυρίως από την Κεντρική Μακεδονία, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη περιφέρεια πληθυσμιακά. 

Όσον αφορά στην άποψη των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής γενικά για την επισκεψιμότητα ανεξαρτήτως εθνικότητας, τα νούμερα και πάλι είναι αρνητικά. Το 63% των επιχειρηματιών που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα δηλώνει ότι μειωμένη εξελίσσεται η επισκεψιμότητα τη φετινή σεζόν σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές. Στο ίδιο επίπεδο δηλώνει ότι είναι το 27%, ενώ μόλις 10% δηλώνει ότι παρατηρείται αύξηση.

Παράλληλα το βαρόμετρο επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις. Πιο αναλυτικά, το 14% δήλωσε πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες.

Τη δυσκολία των Ελλήνων για τουρισμό εκμεταλλευόμενοι τις θερινές άδειες, έχει διαγνώσει και το Iνστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε έρευνα που πραγματοποίησε. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτής, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν έχει προγραμματίσει και δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το φετινό καλοκαίρι. Από το 48% που σκοπεύει να κάνει διακοπές, για το 33% θα είναι έστω και περιορισμένες.

Ποιοι παράγοντες συντελούν στη μείωση των επισκεπτών

 

Αναφορικά με τους παράγοντες που συμβάλουν στα αυξημένα νούμερα μείωσης της επισκεψιμότητας στην Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής, σύμφωνα με το βαρόμετρο του τοπικού επιμελητηρίου, το 41,4% των επιχειρηματιών δηλώνει ότι ο κύριος παράγοντας που καθορίζει την πορεία της φετινής σεζόν είναι η οικονομική κατάσταση των επισκεπτών, 

Ωστόσο, ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό σχεδόν 30% (29,3%), καταλογίζει  μεγάλο μερίδιο ευθύνης στην τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζεται από τις επιχειρήσεις  φιλοξενίας, εστίασης, διασκέδασης, κλπ, που συμβάλει αρνητικά στην επισκεψιμότητα. Ως επιμέρους παράγοντες το 16%  δείχνει την πολιτική-γεωπολιτική αστάθεια, το 8% την προβολή μάρκετινγκ του προορισμού, το 4% τις καιρικές συνθήκες, ενώ 1,3% δηλώνει άλλο.  

Οι τουρίστες μειώνουν τις δαπάνες τους – Ψάχνουν για οικονομικότερες λύσεις

 

Σύμφωνα με το βαρόμετρο του επιμελητηρίου Χαλκιδικής, ακόμη ένας παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά τις επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης είναι η μειωμένη κατά κεφαλήν δαπάνη, όσων τελικά κατάφεραν να πραγματοποιήσουν διακοπές. Στη Χαλκιδική, το 55% μειωμένη εκτιμάται από τους επιχειρηματίες της ότι είναι η κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών τη φετινή χρονιά, το 38% δηλώνει ότι είναι περίπου η ίδια, ενώ μόλις 7% δηλώνει ότι είναι αυξημένη. 

Το γεγονός αυτό γίνεται ακόμη πιο εμφανές στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ που αφορά ολόκληρη τη χώρα. Όπως προκύπτει η μειωμένη κατά κεφαλήν δαπάνη οφείλεται και στην προσπάθεια των Ελλήνων για εξοικονόμηση χρημάτων.

Οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν πιο οικονομικές λύσεις, με το 50% να δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, πιθανότατα σε μία προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων από την εστίαση. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ. Συνολικά, διαμορφώνεται μια εικόνα διακοπών με έμφαση στον έλεγχο των εξόδων.

Το 61% του κοινού της έρευνας δήλωσε ότι θα μειώσει τη φετινή του δαπάνη για αγορές. Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%). Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης.

Η παρατηρούμενη προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων σε ένα βαθμό επιβεβαιώνεται και από τη μέση δαπάνη ανά κατηγορία κατά τη διάρκεια των διακοπών. Οι συμμετέχοντες δηλώνουν πως ξοδεύουν κατά μέσο όρο 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη (όπως ρούχα, είδη για το σπίτι ή τεχνολογικά προϊόντα). Αντίθετα σημαντικά αυξημένη δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ. Συνολικά η δαπάνη ξεπερνά τα 200 ευρώ. Το εύρημα αυτό εμμέσως επιβεβαιώνει την τάση μαγειρέματος στις διακοπές και την εντατική επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ και φούρνους, αποφεύγοντας τα έξοδα της εστλιασης.

Προς αναζήτηση φτηνής διαμονής

Μεγάλος μέρος της δαπάνης στις διακοπές αποτελούν τα έξοδα διαμονής. Στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ είναι εμφανής η τάση για οικονομικότερες λύσεις και αποφυγή των πιο κοστοβόρων επιλογών. Η πλειοψηφία του κοινού τόνισε ότι επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία σε ποσοστό 31%. Το 21% έχει ως επιλογή διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή). Τέλος το 5% επιλέγει camping και επίσης ένα 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

 

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις