Για δεκαετίες στην Ελλάδα και, πολύ περισσότερο στη Θεσσαλονίκη, οι πολίτες είχαν συνηθίσει το φαινόμενο των «αιώνιων» έργων. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτέλεσε ένα σύγχρονο γεφύρι της Άρτας, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που τροφοδοτούσε τη δυσπιστία. Οι καθυστερήσεις δεν σήμαιναν μόνο οικονομική ζημία, αλλά και απώλεια ποιότητας ζωής για τους κατοίκους. Η ανάγκη για αλλαγή προσέγγισης ήταν επιτακτική.
Ο χρηματοδοτικός μοχλός του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με τα αυστηρά ορόσημα και τους ασφυκτικούς χρόνους που θέτει για την απορρόφηση των κονδυλίων, λειτουργεί σήμερα ως καταλύτης. Το ίδιο ισχύει και με την επιλογή σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως είναι η Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με την οποία κατασκευάζεται το Flyover. Κι αυτό καθώς η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων διασφαλίζει, μεταξύ άλλων, την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.
Οι παράγοντες

Το Flyover έχει προβλεπόμενη χρόνο παράδοσης τον Μάιο του 2027 και οι εντυπωσιακοί ρυθμοί κατασκευής του, έχουν καταφέρουν να κάμψουν τις επιφυλάξεις και των πλέον δύσπιστων.
Τέσσερις είναι οι βασικοί παράγοντες αξιοπιστίας στο συγκεκριμένο έργο:
- Η υλοποίηση μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει ενισχυμένη εποπτεία και δέσμευση από τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος έχει άμεσο συμφέρον από την έγκαιρη ολοκλήρωση για την έναρξη της περιόδου λειτουργίας και συντήρησης.
- Η χρήση πρωτοποριακών κατασκευαστικών μεθόδων, όπως είναι τα δύο καλούπια, το πορτοκαλί και το μπλε, για τη σκυροδέτηση του εναέριου τμήματος, επιταχύνουν σημαντικά τις εργασίες, μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο και τις πιθανές αστοχίες.
- Η ταχύτητα με την οποία αντιμετωπίζονται σύνθετα ορόσημα, όπως η κατεδάφιση της γέφυρας Περραιβού σε λιγότερο από 48 ώρες, αποδεικνύει την επαρκή οργάνωση του εργοταξίου και την αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Οι εργασίες υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς σε όλο το μήκος της οδού.
- Η συνεχής εποπτεία και οι διαδοχικές επισκέψεις του πρωθυπουργού και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο εργοτάξιο στέλνουν σαφές μήνυμα για την πολιτική προτεραιότητα του έργου, διασφαλίζοντας την ταχεία επίλυση γραφειοκρατικών και διοικητικών προβλημάτων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Flyover: Με… τέρμα τα γκάζια και τα Χριστούγεννα – Ανυψώνεται το μπλε καλούπι που φέρνει διπλασιασμό εργασιών

Το μήνυμα για το μέλλον
Η επιτυχημένη πορεία του Flyover, με την πρόοδο των εργασιών να προσεγγίζει ήδη το 40% και την τήρηση του αρχικού χρονοδιαγράμματος, λειτουργεί ως «πιλότος» και ως εγχειρίδιο καλών πρακτικών για τα επόμενα μεγάλα έργα υποδομής της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Ελλάδας.
Το έργο αποδεικνύει ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μπορεί να υλοποιεί σύνθετα έργα με ταχύτητα και υπευθυνότητα. Αυτή η νέα κουλτούρα συνέπειας δεν είναι απλώς θέμα ταχύτητας, είναι μια ένεση εμπιστοσύνης στους πολίτες και την αγορά, η οποία βλέπει πλέον ότι οι δεσμεύσεις για έργα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα και την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας, τηρούνται. Το Flyover δεν μεταμορφώνει μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά αποκαθιστά την χαμένη αξιοπιστία στα χρονοδιαγράμματα, θεμελιώνοντας μια νέα εποχή για τις ελληνικές υποδομές.
Το έργο

Η κατασκευή του Flyover περιλαμβάνει μια σειρά από τεχνικά έργα σε μήκος 12 χιλιομέτρων. Ειδικότερα, περιλαμβάνει 9 ανισόπεδους κόμβους, 7,6 χιλιόμετρα υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας με τις προσβάσεις αυτής, 4 χιλιόμετρα γέφυρας ταχείας κυκλοφορίας (Flyover), 9 γέφυρες, 2 στέγαστρα, 1 σήραγγα.
Η συνολική χωρητικότητα των οχημάτων ανά ώρα στις δύο κατευθύνσεις θα είναι 20.000, ενώ προβλέπεται επίσης ο εκσυγχρονισμός και η βελτιστοποίηση των υποδομών και των εγκαταστάσεων του υφιστάμενου δικτύου, καθώς και στοχευμένες επεμβάσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο.
Το έργο, όταν ολοκληρωθεί, αναμένεται να μεταμορφώσει την καθημερινή μετακίνηση. Η Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος θα λειτουργεί ως ένα «bypass» πάνω από την υφιστάμενη Περιφερειακή, επιτρέποντας στους οδηγούς που δεν έχουν προορισμό τις ενδιάμεσες εξόδους να διασχίζουν την πόλη γρήγορα και απρόσκοπτα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έτσι θα είναι το Flyover όταν ολοκληρωθεί! (ΦΩΤΟ)









