makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Μακεδονία και Θράκη στο απόγειο της τουριστικής περιόδου: Ισχυρές επιδόσεις, υψηλή ικανοποίηση και προκλήσεις ανθεκτικότητας

Ακούστε το άρθρο 8'
23.11.2025 | 08:00
Μακεδονία και Θράκη στο απόγειο της τουριστικής περιόδου: Ισχυρές επιδόσεις, υψηλή ικανοποίηση και προκλήσεις ανθεκτικότητας
/Shutterstock
Η κορύφωση της τουριστικής περιόδου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2025 βρήκε τη Μακεδονία και τη Θράκη ανάμεσα στις Περιφέρειες της χώρας με σταθερά υψηλές αξιολογήσεις εμπειρίας, ισχυρό brand γύρω από τον πολιτισμό, τη γαστρονομία και τη φιλοξενία, αλλά και εμφανείς προκλήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας–τιμής και τη βιωσιμότητα.

Τα δεδομένα της έκθεσης INSETE – TRAVELSAT Pulse Q3 2025 αποτυπώνουν μια περιοχή που κερδίζει τη βαθιά ικανοποίηση των επισκεπτών, λειτουργεί ως βασικός πυλώνας της εθνικής τουριστικής εικόνας, ενώ παράλληλα αναδεικνύει κρίσιμα πεδία στα οποία απαιτούνται επενδύσεις και στρατηγικές αναπροσαρμογές ενόψει των κλιματικών και ανταγωνιστικών πιέσεων.

Σταθερά υψηλές επιδόσεις: 9,1 για την Κεντρική Μακεδονία – 9,0 για την ΑΜΘ

 

Η Κεντρική Μακεδονία – μία από τις πιο δημοφιλείς και πολυδιάστατες Περιφέρειες της χώρας – κατέγραψε συνολική βαθμολογία 9,1 στη συνολική εμπειρία επισκεπτών, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα και την ωριμότητά της ως τουριστικού προορισμού. Αντίστοιχα, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (ΑΜΘ) σημείωσε 9,0, παραμένοντας πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (8,7) και κοντά στο εθνικό επίπεδο.

Οι επιδόσεις αυτές τοποθετούν τις δύο Περιφέρειες σταθερά μέσα στη ζώνη υψηλής ικανοποίησης, παρότι λειτουργούν υπό εντονότερες πιέσεις σε σχέση με δημοφιλέστερες νησιωτικές περιοχές ή ώριμες αγορές του Νότου. Η σταθερότητα των βαθμολογιών της περιόδου αιχμής και αυξημένης επισκεψιμότητας αποτελεί ένδειξη ποιοτικής παροχής υπηρεσιών και ανθεκτικότητας των τοπικών τουριστικών οικοσυστημάτων.

Πολιτισμός, θάλασσα και γαστρονομία: Οι τρεις πυλώνες που διαμορφώνουν την εμπειρία

 

Η Κεντρική Μακεδονία (Χαλκιδική – Θεσσαλονίκη – Πιερία – Σέρρες – Ημαθία) βαθμολογήθηκε με 9,2 στον πολιτισμό, γεγονός που δείχνει ότι η περιοχή  επωφελείται από την ισχυρή πολιτιστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και των μνημείων UNESCO, αλλά και από τον πολιτιστικό τουρισμό μεταξύ άλλων της Βεργίνας, της Πέλλας και του Δίου.

Στην κατηγορία θάλασσα (8,9), η Χαλκιδική παραμένει πυλώνας ενώ ακολουθεί η Πιερία, αν και η βαθμολογία καταγράφει περιθώρια βελτίωσης σε ζητήματα καθαριότητας και διαχείρισης αιχμής. Παράλληλα, η τοπική κουζίνα, τα κρασιά και τα προϊόντα ΠΟΠ ενισχύουν συστηματικά τη γαστρονομική ταυτότητα της περιοχής η οποία αξιολογήθηκε με 9,1. Ένας από τους δυνατούς δείκτες της Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνος με τον εθνικό μέσο όρο (9,4) παραμένει η φιλοξενία και το προσωπικό με βαθμολογία 9,3. 

Οι πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Θάσος – Ξάνθη – Κομοτηνή) αναδεικνύουν σταθερά τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της Περιφέρειας, με ισχυρό brand και υψηλή αξία σε εμπειρίες πόλης καθώς στον πολιτισμό έλαβε 9,2. Σταθερή επίδοση κατέγραψε στην κατηγορία Θάλασσα (8,7) σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πεδίο, με καλά αποτελέσματα αλλά και ανάγκη περαιτέρω αναβάθμισης παραλιακών υπηρεσιών. Από την άλλη, η τοπική κουζίνα, τα κρασιά, τα θαλασσινά και τα παραδοσιακά προϊόντα ενισχύουν το positioning της περιοχής ενώ οι ανθρώπινες υπηρεσίες αναδεικνύονται ξανά ως βασικό πλεονέκτημα για τους επισκέπτες με βαθμολογίες 9,1 στη γαστρονομία και 9,3 στη φιλοξενία.

Η σχέση ποιότητας–τιμής: Η μεγάλη πρόκληση της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης

 

Ενώ η Δυτική Μακεδονία αγγίζει το 10,0 στη σχέση ποιότητας–τιμής και η Δυτική Ελλάδα το 9,3, η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη σημειώνει τη χαμηλότερη επίδοση πανελλαδικά στο συγκεκριμένο κριτήριο: 8,2.

Αυτό υποδηλώνει είτε αυξημένες αντιλήψεις κόστους σε παρεχόμενες υπηρεσίες, είτε ανισομέρειες ποιότητας μεταξύ υποδομών και προσδοκιών, είτε περιορισμένη διαφοροποίηση ξενοδοχειακών και οργανωμένων υπηρεσιών. Το στοιχείο αυτό καθιστά τη σχέση ποιότητας–τιμής τον σημαντικότερο παράγοντα που η ΑΜΘ πρέπει να αναστρέψει για να ενισχύσει τη διεθνή της ανταγωνιστικότητα.

Υγιεινή και βιωσιμότητα: Η Κεντρική Μακεδονία υψηλά, η ΑΜΘ με περιθώρια βελτίωσης

 

Η Κεντρική Μακεδονία σημείωσε υψηλή επίδοση 8,7 στην υγιεινή — μία κρίσιμη διάσταση σε περιβάλλον έντονου τουριστικού φόρτου και κλιματικών πιέσεων. Αντίθετα, η ΑΜΘ βρίσκεται χαμηλότερα στις υποενότητες βιωσιμότητας και υγιεινής, εμφανίζοντας ανάγκη για περισσότερες περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις, καλύτερη διαχείριση απορριμμάτων, ενίσχυση πράσινων πρακτικών, βελτίωση υποδομών σε δημοφιλείς παραλιακούς προορισμούς.

Οι δύο Περιφέρειες συμμετέχουν πάντως στην εθνική εικόνα όπου η βιωσιμότητα παραμένει ένα από τα ασθενέστερα πεδία της χώρας (από 7,3 έως 10 ανά Περιφέρεια, με μεγάλες διακυμάνσεις).

Όπως έχει δηλώσει στα Μακεδονικά Νέα και ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της ΑΜΘ Παναγιώτης Αρχοντής, η Περιφέρεια, σύμφωνα με τις μελέτες του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων - ΙΝΣΕΤΕ, συγκαταλέγεται πλέον στις τρεις πιο ανερχόμενες περιφέρειες της Ελλάδας σε τουριστική ανάπτυξη, με θετικούς δείκτες σε όλους σχεδόν τους τομείς.

Δυτική Μακεδονία: Ο απρόσμενος «πρωταθλητής» ικανοποίησης 

 

Παρότι δεν αποτελεί κλασικό καλοκαιρινό προορισμό και δέχεται σαφώς μικρότερο όγκο επισκεπτών σε σχέση με τις παράκτιες περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης, η Δυτική Μακεδονία αναδεικνύεται στη μεγαλύτερη θετική έκπληξη της έρευνας για το τρίτο τρίμηνο του 2025, σημειώνοντας την υψηλότερη συνολική επίδοση στη χώρα: 9,6.

Το αποτέλεσμα αυτό επιβεβαιώνει ότι η Περιφέρεια επωφελείται από αυθεντικότητα προορισμού, ήπια τουριστική πίεση, υψηλή ποιότητα φιλοξενίας, εξαιρετική σχέση ποιότητας–τιμής, ισχυρό τοπικό γαστρονομικό προφίλ.

Πολύ υψηλές επιμέρους αξιολογήσεις

 

Η περιοχή σημειώνει τις κορυφαίες επιδόσεις σε όλη την Ελλάδα σε κρίσιμα υπο-κριτήρια. Ειδικότερα, η γαστρονομική εμπειρία, τα τοπικά προϊόντα (κρασί, γλυκά, κρεατικά, τυριά) και η αυθεντική κουζίνα κατατάσσουν τη Δυτική Μακεδονία στην κορυφή με βαθμολογία 9,6. Η Περιφέρεια προσφέρει επίσης υπηρεσίες που υπερβαίνουν τις προσδοκίες των επισκεπτών σε σχέση με το κόστος αφού στη σχέση ποιότητας-τιμής βαθμολογήθηκε με 10, την υψηλότερη βαθμολογία με βάση τη μελέτη. Δείχνει επίσης περιβαλλοντική συνείδηση και μικρότερη επιβάρυνση λόγω χαμηλότερων τουριστικών ροών.

Ταξιδιώτες από τα Βαλκάνια, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία «ψηφίζουν» Μακεδονία 

 

Ανά αγορά, η Κεντρική Μακεδονία έλαβε υψηλές βαθμολογίες από τη Βουλγαρία (9,4), το Ηνωμένο Βασίλειο (9,2), τη Ρουμανία (9,1) και τη Γερμανία (9,0), ενώ λίγο χαμηλότερες ήταν οι βαθμολογίες από Τουρκία (8,6) και εγχώριους επισκέπτες (8,6)

Η ισχυρή επίδοση της Μακεδονίας στις βαλκανικές αγορές επιβεβαιώνει τη σημασία της οδικής πρόσβασης και των περιφερειακών αεροδρομίων. Για τη Θράκη, το brand βασίζεται κυρίως στην ελκυστικότητα της Θάσου και στη δυναμική της Αλεξανδρούπολης.

Τουρισμός που στηρίζει τοπικά εισοδήματα και επιχειρήσεις

 

Οι υψηλές βαθμολογίες εμπειρίας κατά την περίοδο που αποδίδει το μεγαλύτερο μέρος των ετήσιων τουριστικών εισπράξεων στη χώρα, έχουν καθοριστική σημασία για τα τοπικά οικονομικά οικοσυστήματα της Μακεδονίας και της Θράκης.

Οι περιοχές στηρίζουν σημαντικό ποσοστό ξενοδοχειακής δραστηριότητας, χιλιάδες εποχικές θέσεις εργασίας, μεγάλο πλήθος μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων εστίασης, τον αγροδιατροφικό τομέα (ντόπια προϊόντα, οίνος, ιχθυοκαλλιέργεια), την ακτοπλοΐα, τις μεταφορές και την κρουαζιέρα. 

Με βάση τη διατήρηση του δείκτη εμπειρίας πάνω από 9,0, η περιοχή ενισχύει τη θέση της στην αγορά και αυξάνει τις πιθανότητες επαναλαμβανόμενων επισκέψεων – έναν από τους ισχυρότερους οικονομικούς παράγοντες βιώσιμης ανάπτυξης.

Ισχυρή απόδοση, υψηλές προσδοκίες, ξεκάθαρες επενδυτικές ανάγκες

 

Η Κεντρική Μακεδονία και η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη ανήκουν συνεπώς στις Περιφέρειες όπου η τουριστική εμπειρία παραμένει εξαιρετικά υψηλή ακόμα και στο peak του καλοκαιριού. Με βαθμολογίες κοντά ή άνω του εθνικού μέσου όρου, δυνατά ποιοτικά χαρακτηριστικά και διαρκή ζήτηση από σημαντικές διεθνείς αγορές, οι δύο περιοχές αποδεικνύουν την ανθεκτικότητά τους.

Ωστόσο, τα ευρήματα της έκθεσης φωτίζουν και τις ανάγκες για ενίσχυση βιωσιμότητας, βελτίωση σχέσης ποιότητας–τιμής στην ΑΜΘ, επενδύσεις σε υγιεινή, καθαριότητα και υποδομές διαχείρισης αιχμής, αύξηση περιβαλλοντικών πιστοποιήσεων καθώς και ενίσχυση της ψηφιακής φήμης της περιοχής.

Ένα διαφορετικό τουριστικό προϊόν

 

Αντιθέτως, η Δυτική Μακεδονία διαφοροποιείται έντονα από τις λοιπές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Διαθέτει ισχυρό προφίλ σε ορεινό και φυσιολατρικό τουρισμό, αναδεικνύει λίμνες (Πρέσπες), παραδοσιακούς οικισμούς και μονοπάτια, προσφέρει εμπειρίες πολιτισμού και γαστρονομίας χωρίς κορεσμό, λειτουργεί ως «τετραεποχιακός» προορισμός, με αυξανόμενη ζήτηση για short breaks. Αν και το δείγμα αξιολογήσεων είναι μικρότερο σε σχέση με τις μεγάλες Περιφέρειες, η υπεροχή των βαθμολογιών της Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί σημαντικό δεδομένο και έχει τις προϋποθέσεις να επεκτείνει το τουριστικό της προϊόν και να αυξήσει τις ροές της χωρίς να θυσιάσει την ποιότητα.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Γ. Χατζής (ΠΟΞ): Η Θεσσαλονίκη «τράβηξε το κάρο» του τουρισμού – Οι προκλήσεις και η ανάγκη για τολμηρές πρωτοβουλίες
Οικονομία14.11.25 | 06:00
Δήμητρα ΤάγκαΓ. Χατζής (ΠΟΞ): Η Θεσσαλονίκη «τράβηξε το κάρο» του τουρισμού – Οι προκλήσεις και η ανάγκη για τολμηρές πρωτοβουλίες