makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Γ. Χατζής (ΠΟΞ): Η Θεσσαλονίκη «τράβηξε το κάρο» του τουρισμού – Οι προκλήσεις και η ανάγκη για τολμηρές πρωτοβουλίες

Ακούστε το άρθρο 8'
14.11.2025 | 08:00
Θεσσαλονίκη / Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Μια σεζόν καλύτερη των αρχικών προσδοκιών, με ισχυρή επίδοση Σεπτεμβρίου–Οκτωβρίου, αλλά και με σοβαρές ενδείξεις ότι ο ελληνικός τουρισμός εισέρχεται πλέον σε φάση ωριμότητας, περιέγραψε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γιάννης Χατζής, σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους της Θεσσαλονίκης ενόψει του Συμβουλίου Προέδρων Πρωτοβάθμιων Ξενοδοχειακών Ενώσεων που πραγματοποιείται σήμερα στην πόλη.

Ο κ. Χατζής υπογράμμισε ότι, παρά τη σημαντική αύξηση της τάξης του 9% στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», ο αντίκτυπος δεν αποτυπώνεται ισότιμα στην αγορά της Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί μέρος του οικοσυστήματος που τροφοδοτείται από το αεροδρόμιο. 

Την ίδια στιγμή, η Θεσσαλονίκη «τράβηξε το κάρο», όπως είπε χαρακτηριστικά, ωστόσο η βραχυχρόνια μίσθωση συνεχίζει να απορροφά σημαντικό μερίδιο της ζήτησης.

Αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Αύξηση 9%, αλλά όχι αντίστοιχο όφελος για τα ξενοδοχεία


Όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΟΞ, η αύξηση της κίνησης στο αεροδρόμιο δεν μεταφράζεται αυτόματα σε αύξηση τιμών και πληροτήτων για τη Θεσσαλονίκη.

«Το αεροδρόμιο είναι τροφοδότης της μητροπολιτικής περιοχής και η Θεσσαλονίκη στην ουσία είναι ένα υποσύνολο αυτού. Αν ο κόσμος χρησιμοποιεί το “Μακεδονία” για Χαλκιδική, Πιερία, Κατερίνη, το αεροδρόμιο δεν ταυτίζεται με τη Θεσσαλονίκη και αυτό μπερδεύει πολλούς», είπαν χαρακτηριστικά και ξενοδόχοι της πόλης. 

Την ίδια στιγμή, η εκρηκτική ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης επηρεάζει την αγορά: «Η βραχυχρόνια μίσθωση έχει απορροφήσει πολύ. Ο συνδυασμός αύξησης κίνησης και Airbnb διαμόρφωσε το αποτέλεσμα», σημείωσαν οι ξενοδόχοι. 

Σεπτέμβριος και Οκτώβριος: Το «κλειδί» της σεζόν – Σημαντική μετατόπιση της ζήτησης

 

Η φετινή σεζόν χαρακτηρίστηκε από μια ισχυρή φθινοπωρινή κίνηση. «Ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος πήγαν εξαιρετικά, ειδικά οι τελευταίες τρεις εβδομάδες του Οκτωβρίου», σημείωσε ο κ. Χατζής, προσθέτοντας ότι τα στοιχεία της Fraport δείχνουν αυξήσεις 40% έως 70% σε μεγάλους προορισμούς — μικρά μεν νούμερα, αλλά ενδεικτικά σαφούς τάσης μετακίνησης της σεζόν.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, ο τουρισμός αναμένεται να κλείσει τη χρονιά με αύξηση εσόδων γύρω στο 5% και αφίξεων περίπου στο 6%. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, τα μεγέθη αυτά πρέπει να διαβαστούν προσεκτικά, καθώς η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη «από το 2011 μέχρι σήμερα δεν έχει ανέβει ούτε σεντ σε ονομαστικές αξίες».

Πληθωρισμός φιλοξενίας και πραγματικές αποδόσεις


Παρά τη διψήφια αύξηση των τουριστικών εσόδων τον Ιούλιο, ο πληθωρισμός στις υπηρεσίες φιλοξενίας —6%-7%— απορροφά σημαντικό μέρος του οφέλους.

«Στον τουρισμό μιλάμε πάντα σε ονομαστικές αξίες. Μπορεί να έχουμε πτώση σε πραγματικούς όρους», τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΟΞ.

Παράλληλα, ο ίδιος αναφέρθηκε στις δυσκολίες που βιώνουν συγκεκριμένοι προορισμοί, όπως η Ρόδος όπου «οι αφίξεις ήταν στα ίδια επίπεδα, με τα ξενοδοχεία να βλέπουν περιορισμένα έσοδα και την αγορά, κυρίως την εστίαση, να γκρινιάζει».

Βραχυχρόνια μίσθωση: Χιλιάδες κλίνες που αλλάζουν ισορροπίες


Ο κ. Χατζής έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην πίεση που ασκείται από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης. «Στη Ρόδο δεν έχει ανέβει το δυναμικό των ξενοδοχείων από το 2018 μέχρι σήμερα, αλλά έχουν προστεθεί χιλιάδες κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αυτό έχει αλλάξει την καθημερινότητα, τους δρόμους, τις υποδομές – και δημιουργεί προβλήματα στους πολίτες σε περιοχές που δεν σχεδιάστηκαν για τέτοια χωρητικότητα». Αντίθετα, όπως ανέφερε, οργανωμένοι προορισμοί απορροφούν τους όγκους χωρίς αντίστοιχες δυσλειτουργίες.

«Δεν έχουμε κρίση ζήτησης – έχουμε κρίση ωριμότητας»


Ο Πρόεδρος της ΠΟΞ εμφανίστηκε ξεκάθαρος: η ελληνική τουριστική ανάπτυξη βρίσκεται πλέον σε σημείο καμπής.

«Δεν έχουμε κρίση ζήτησης. Έχουμε κρίση ωριμότητας. Οι αυξήσεις στον αυτόματο έχουν φτάσει σε τέλμα. Αν δεν βάλουμε το χέρι στην τσέπη για υποδομές και όχι μόνο, δεν θα δούμε σπουδαία πράγματα», τόνισε.

Παράλληλα, εξέφρασε ανησυχία για τη μεγάλη εξάρτηση της χώρας από δύο βασικές αγορές, τη Γερμανία και τη Βρετανία, ειδικά σε μια περίοδο δημοσιονομικής πίεσης στη Βρετανία. Οι μεγάλοι tour operators, σύμφωνα με τον ίδιο, προειδοποιούν ότι η Ελλάδα χρειάζεται «τολμηρές πρωτοβουλίες».

Προκλήσεις: Γήρανση πληθυσμού, έλλειψη εργαζομένων, αδυναμία διαδοχής


Ιδιαίτερη σημασία έδωσε ο κ. Χατζής στο δημογραφικό και στην αγορά εργασίας: «Ο πληθυσμός γερνάει, δεν κάνουμε παιδιά, και αυτό δημιουργεί σοβαρό ζήτημα στον τουρισμό. Η ελληνική φιλοξενία είναι τέχνη και την ξέρουμε καλύτερα από όλους, αλλά οι Έλληνες λιγοστεύουμε».

Στο ίδιο πλαίσιο, προειδοποίησε ότι οι μικρές και πολύ μικρές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να παραδώσουν τη σκυτάλη στη νέα γενιά, καθώς τα παιδιά «βλέπουν τους γονείς τους κουρασμένους, χωρίς ξεκάθαρες διαδικασίες διακυβέρνησης και χρηματοδότησης».

Ανάγκη για θεσμική σταθερότητα και ανταποδοτικότητα


Ο κ. Χατζής υπογράμμισε επίσης την έλλειψη διαφάνειας και λογοδοσίας στα τέλη που πληρώνουν οι ξενοδόχοι.

Σημείωσε ότι ο τουρισμός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εργαλείο πολιτικής συγκυρίας. «Ο κλάδος έχει φτάσει σε σημείο ωριμότητας και χρειάζεται ηγεσία με όραμα. Δεν μπορεί να πολιτικοποιείται η στήριξή του», σημείωσε. 

Τέλος, σχολίασε με απογοήτευση την πρόσφατη δημόσια συζήτηση γύρω από τον τουρισμό, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα δεν είναι «Ντίσνεϊλαντ», αλλά μια χώρα με πραγματικές κοινωνίες και οικονομίες που ζουν από τον τουρισμό.

«Έχουμε το καλύτερο οικόπεδο στον κόσμο. Δεν κάνουμε τα πάντα καλύτερα από όλους. Απλά πληρωνόμαστε καλύτερα γιατί έχουμε αυτό το οικόπεδο», κατέληξε.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Θεσσαλονίκη: Τουρισμός και Γαστρονομία σε κοινή πορεία ανάπτυξης – Το εκθεσιακό τουριστικό δίδυμο στη ΔΕΘ
Ελλάδα11.11.25 | 11:47
Δήμητρα ΤάγκαΘεσσαλονίκη: Τουρισμός και Γαστρονομία σε κοινή πορεία ανάπτυξης – Το εκθεσιακό τουριστικό δίδυμο στη ΔΕΘ