makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Θεσσαλονίκη: Τουρισμός, επενδύσεις και υποδομές σε τροχιά ανάπτυξης – Πώς αλλάζει η εικόνα της πόλης

Ακούστε το άρθρο 8'
28.08.2025 | 08:00
Θεσσαλονίκη / Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Περίοδο έντονης τουριστικής και επενδυτικής κινητικότητας διανύει η Θεσσαλονίκη, με δείκτες που καταγράφουν νέα ρεκόρ και έργα υποδομής που αλλάζουν τον χάρτη της πόλης.

Οι αεροπορικές αφίξεις αυξάνονται, οι ξενοδοχειακές πληρότητες κινούνται ανοδικά, η κρουαζιέρα συνεχίζεται, ενώ την ίδια στιγμή, νέα ξενοδοχειακά projects εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, το μετρό, το flyover και οι αστικές αναπλάσεις αναβαθμίζουν συνολικά το τουριστικό προϊόν της Θεσσαλονίκης, ενισχύοντας την ελκυστικότητά της ως city break και συνεδριακού προορισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου 2025, η τουριστική δυναμική της Θεσσαλονίκης κινείται έντονα ανοδικά. Οι αεροπορικές αφίξεις κατέγραψαν αύξηση 7,3% σε σχέση με το 2024, φθάνοντας τα 4,37 εκατ. επιβάτες έως τον Ιούλιο, εκ των οποίων 1,42 εκατ. ήταν εγχώριοι και 2,94 εκατ. διεθνείς. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στη διεύρυνση των αεροπορικών συνδέσεων, που ενισχύει τη ροή τόσο επαγγελματικών όσο και τουριστικών ταξιδιών.

Παράλληλα, τα ξενοδοχεία της πόλης κατέγραψαν άνοδο πληρότητας κατά 4,3% και μέσης τιμής ανά δωμάτιο (ADR) κατά 4,4%, ενώ η καλοκαιρινή περίοδος κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα 70%-80%. Ενδεικτικά, για το πρώτο Σαββατοκύριακο της ΔΕΘ (6-7 Σεπτεμβρίου) οι πληρότητες ήδη αγγίζουν το 90%, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Τορνιβούκα, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία της Έκθεσης για τον ξενοδοχειακό κλάδο.

Με βάση και την έρευνα ικανοποίησης τουριστών της GBR Consulting, το 94% των επισκεπτών θα πρότεινε τη Θεσσαλονίκη, ενώ το 92% δηλώνει ότι θα επιστρέψει. Ωστόσο, η συνολική εμπειρία αξιολογείται με 7,8/10, υποδεικνύοντας περιθώρια βελτίωσης σε τομείς όπως η καθαριότητα, οι δημόσιοι χώροι και οι υποδομές.

ΔΕΘ–HELEXPO: Ο μοχλός ανάπτυξης 

 

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης σηματοδοτεί φέτος έναν αιώνα ιστορίας και επιρροής στην πόλη. Έρευνα της Interview (Μάιος–Ιούνιος 2025) καταδεικνύει τη βαρύτητα του θεσμού καθώς το 77% των πολιτών θεωρεί τις εκθέσεις πολύ ή αρκετά σημαντικές για την πόλη, το 91% αναγνωρίζει την επίδρασή τους στις ξενοδοχειακές πληρότητες και το 79% διαπιστώνει θετικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία. Επίσης, το 83% πιστεύει ότι η ΔΕΘ ενισχύει το brand Θεσσαλονίκη, ποσοστό που φτάνει το 91% μεταξύ των κατοίκων εκτός Δήμου. Το 99% των πολιτών έχει επισκεφθεί τουλάχιστον μία φορά την Έκθεση, ενώ το 52% δηλώνει ότι την επισκέπτεται κάθε χρόνο.

Η πολυσυζητημένη ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει ένα σύγχρονο συνεδριακό και εκθεσιακό hub με μητροπολιτικό πάρκο και νέες εγκαταστάσεις αλλάζοντας το προφίλ της πόλης στον συνεδριακό και εκθεσιακό τουρισμό. Γι' αυτό άλλωστε χαρακτηρίζεται κρίσιμη η επικείμενη ανακοίνωση του Πρωθυπουργού για το μέλλον της ΔΕΘ και την ανάπλασή της με στόχο να αποτελέσει ένα πολυλειτουργικό συγκρότημα διεθνούς εμβέλειας.

Υπενθυμίζεται ότι το 2024 η Θεσσαλονίκη φιλοξένησε 727 συνέδρια, προσελκύοντας 170.000 συμμετέχοντες και δημιουργώντας οικονομικό αποτύπωμα άνω των 35 εκατ. ευρώ. Στην κατάταξη της ICCA η πόλη κατέλαβε την 28η θέση στην Ευρώπη και την 46η παγκοσμίως, με 47 διεθνή συνέδρια και 13.517 συμμετέχοντες, οι οποίοι δαπάνησαν κατά μέσο όρο 2.576 ευρώ ο καθένας. Η εποχικότητα παραμένει χαρακτηριστική: Νοέμβριος (89 συνέδρια), Μάιος (85), Απρίλιος (81) και Μάρτιος (77) είναι οι πιο ενεργοί μήνες, με τον Αύγουστο να καταγράφει μόλις 13 διοργανώσεις.

Η έλλειψη όμως ενός υπερσύγχρονου συνεδριακού κέντρου αποτελεί βασικό περιορισμό όπως έχει δηλώσει στα Μακεδονικά Νέα ο Δημήτρης Γανίτης, διευθυντής του Thessaloniki Convention Bureau (TCB). Η ανάπλαση της ΔΕΘ εκτιμάται ότι θα καλύψει το κενό, προσφέροντας εγκαταστάσεις ευρωπαϊκών προδιαγραφών σε κεντρική τοποθεσία. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, πόλεις της Βόρειας Ευρώπης ανεβαίνουν στις κατατάξεις λόγω μεγάλων συνεδριακών υποδομών, αλλά υστερούν σε ποιοτικά χαρακτηριστικά που η Θεσσαλονίκη ήδη διαθέτει, όπως η γαστρονομία και η πολιτιστική προσφορά.

Παράλληλα, η δημιουργία τεχνολογικών hubs, η πανεπιστημιακή δραστηριότητα και έργα όπως το Thess INTEC αναμένεται να επιταχύνουν την ανάπτυξη του επιστημονικού και τεχνολογικού συνεδριακού τουρισμού, διευρύνοντας το θεματικό χαρτοφυλάκιο πέρα από την κυριαρχία των ιατρικών συνεδρίων.

Η δυναμική της κρουαζιέρας και οι προκλήσεις

 

Για το 2025 οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων φτάνουν τις 71, με το «Celebrity Infinity» να ξεχωρίζει φέρνοντας επισκέπτες από ΗΠΑ, Καναδά και Βρετανία σε 21 προσεγγίσεις. Ωστόσο, η αποχώρηση της Celestyal Cruises, όπως είχαν γράψει τα Μακεδονικά Νέα, από το 2026 ενδέχεται να περιορίσει τις αφίξεις σε περίπου 40 πλοία, δημιουργώντας την ανάγκη για νέα στρατηγική προσέλκυσης εταιρειών. Η στρατηγική θέση του λιμανιού βέβαια, στην «καρδιά» της πόλης, αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα, καθώς οι επισκέπτες έχουν άμεση πρόσβαση σε μνημεία, αγορές και πολιτιστικές εμπειρίες χωρίς μεγάλες μετακινήσεις.

Νέες αεροπορικές συνδέσεις και DMMO

 

Η ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας περιλαμβάνει νέες γραμμές με Σμύρνη, Λετονία, Μολδαβία και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Παραμένει όμως ζητούμενο η απευθείας σύνδεση με τις ΗΠΑ, που θα μπορούσε να δώσει σημαντική ώθηση στον εισερχόμενο τουρισμό υψηλού εισοδήματος, κάτι που ζητούν οι φορείς του τουρισμού εδώ και πολλά χρόνια.

Η θεσμοθέτηση του Destination Management & Marketing Organization (DMMO) σηματοδοτεί νέα εποχή για την τουριστική διακυβέρνηση της πόλης, συγκεντρώνοντας σε έναν φορέα τον στρατηγικό σχεδιασμό και την προβολή, σε αντικατάσταση του έως τώρα κατακερματισμένου μοντέλου.

Ξενοδοχειακή επενδυτική έκρηξη και στροφή στην πολυτέλεια

 

Η Θεσσαλονίκη κατέγραψε την περίοδο 2019–2024 αύξηση 40% στα πεντάστερα ξενοδοχεία και 22% στα δωμάτια, με το ADR να ξεπερνά για πρώτη φορά τα 100 ευρώ.

Μερικές πρόσφατες προσθήκες ξενοδοχείων περιλαμβάνουν το September (πρώην Nikopolis) με πλήρης ανακαίνιση και διαχείριση από HotelBrain, το Oscar Olympic Hotel, επένδυση 4 εκατ. ευρώ με 47 δωμάτια, το NYX Thessaloniki (Fattal Group), επένδυση άνω των 22 εκατ. ευρώ, 130 δωμάτια ενώ μελλοντικά projects όπως το Electra Hotels & Resorts (165 δωμάτια, επένδυση άνω των 30 εκατ. ευρώ), το Green Bottle (boutique 4 αστέρων, 29 δωμάτια, eco & tech friendly, άνοιγμα 2026), το Isrotel & Aluma με επενδύσεις σε διατηρητέα, μεταξύ αυτών το ιστορικό «Βιέννη» στην Εγνατία, το FIX (Dimand), μεικτή χρήση με ξενοδοχεία, πολιτισμό και κατοικίες, επένδυση 180 εκατ. ευρώ, και το Αλλατίνη (Stanta/Ανδρεάδης), η ανάπλαση Κεραμείων με ουρανοξύστη 100 μ. και πάρκο δίνουν νέα ώθηση στην πόλη μαγνητίζοντας τους επενδυτές. 

Υποδομές και στρατηγική ανάπτυξης

 

Η ολοκλήρωση έργων όπως το μετρό και το flyover, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις σε ξενοδοχεία και αστικές αναπλάσεις, ενισχύουν το τουριστικό προϊόν της Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο στοίχημα για την πόλη είναι τριπλό: να κεφαλαιοποιήσει την άνθηση του city break, να εδραιωθεί ως συνεδριακό και εκθεσιακό hub της ΝΑ Ευρώπης, να δημιουργήσει μια βιώσιμη και ανταγωνιστική τουριστική ταυτότητα μέσα από αναβαθμισμένες υποδομές και σύγχρονες υπηρεσίες.

Το 2025 δείχνει πως η Θεσσαλονίκη έχει τη δυναμική να μεταβεί σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, με τον τουρισμό, τις επενδύσεις και τις υποδομές να λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία για την οικονομική και κοινωνική πρόοδο της πόλης.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Στο ραντάρ ιταλικών επενδύσεων η Β. Ελλάδα με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη – Οι κλάδοι αιχμής
Οικονομία26.08.25 | 05:00
Δήμητρα ΤάγκαΣτο ραντάρ ιταλικών επενδύσεων η Β. Ελλάδα με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη – Οι κλάδοι αιχμής