makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Α' Τελωνείο Θεσσαλονίκης: Αύξηση στη διακίνηση εμπορευμάτων - Η σημασία επέκτασης του 6ου προβλήτα

Ακούστε το άρθρο 8'
18.12.2025 | 08:00
Λιμάνι Θεσσαλονίκης/Φωτογραφία αρχείου
/Shutterstock
Διψήφια σε ποσοστό είναι η αύξηση των εμπορευμάτων που διακινούνται στο Α΄ Τελωνείο Θεσσαλονίκης το οποίο έχει έδρα εντός του Οργανισμού Λιμένος, εκτελωνίζοντας εισαγόμενα και εξαγόμενα εμπορεύματα που μεταφέρονται μέσο θαλάσσης.

Όπως αναφέρει στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Βασίλης Μπουντούλης, Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Εκτελωνιστών Ελλάδος, «υπάρχει μια αυξητική τάση εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου (σ.σ. στο Α΄ Τελωνείο) περίπου 10% φέτος. Όλα τα εμπορεύματα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, βάσει νόμου υπόκεινται σε τελωνειακές διαδικασίες. Έχουν δασμούς, φόρους, το μεγαλύτερος μέρος των οποίων μπαίνει στα ταμεία της χώρας μας και ο ΦΠΑ που επίσης εισπράττεται από το κράτος. Επομένως, αύξηση του όγκου των εμπορευμάτων που περνούν από το τελωνείο, σημαίνει αύξηση στα έσοδα της χώρας».

Παράλληλα, εκτός από το οικονομικό όφελος για τα κρατικά ταμεία, αυτή η ποσοστιαία αύξηση των διακινούμενων από το Α΄Τελωνείο Θεσσαλονίκης εμπορευμάτων, καταδεικνύει και την αναπτυξιακή τροχιά στην οποία κινείται ο Λιμένας της πόλης.

Αύξηση εσόδων για τον ΟΛΘ

 

Στο γεγονός αυτό συνηγορούν και τα διαθέσιμα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2025, που δείχνουν αύξηση εσόδων για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, με ταυτόχρονη αύξηση των διακινούμενων κοντέινερς και του επιβατικού κοινού.

Πιο αναλυτικά, κατά το πρώτο 6μηνο του 2025 τα κέρδη ανήλθαν στα 53,3 εκατ. από 48,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με ποσοστιαία αύξηση των συνολικών ενοποιημένων κερδών της τάξης του 10,2%.

Τα έσοδα από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), αυξήθηκαν περίπου 13,2%, από 34,3 εκατ. σε 38,9% εκατ. ευρώ, το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα.

Η αύξηση του κύκλου εργασιών και των εσόδων, δείχνει αναπτυξιακή πορεία του λιμανιού

 

Ο τερματικός σταθμός συμβατικού εμπορίου, ο λεγόμενος συμβατικός λιμένας είχε επίσης αύξηση κερδών κατά 4,5%, από 10,9 εκατ. στα 11,4 εκατ. ευρώ. 

Οι τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης (κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα) σημείωσαν επίσης αυξήσεις κατά 3,1% και 28,4% αντίστοιχα (στα  2,2 εκατ. από 2,1 εκατ. και στα 0,7 από 0,6 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με το πρώτο περσινό εξάμηνο.

Το περιθώριο μικτού κέρδους των πωλήσεων ήταν 47,2% το πρώτο φετινό εξάμηνο, έναντι του 46,4% αντίστοιχα πέρσι.

Ταυτόχρονα υπήρξε αύξηση του αριθμού φορτοεκφορτόσεων κατά 8,5%, γεγονός που σημαίνει και αύξηση των κοντέινερς που διακινήθηκαν.

Η αναμονή για την επέκταση του 6ου Προβλήτα 

 

Ο ρυθμός της αναπτυξιακής πορείας του λιμανιού Θεσσαλονίκης είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, που θα αναβαθμίσει συνολικά της δυνατότητές του.

«Το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, δηλαδή της επέκτασης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ, είναι εμβληματικό για τη Θεσσαλονίκη. Θα αναβαθμίσει σημαντικά τις δυνατότητες του λιμανιού της πόλης, καθώς θα επιτρέπει την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων πλοίων, αυξάνοντας την χωρητικότητα και την υποδοχή κοντέινερς, με αποτέλεσμα την ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού ως διαμετακομιστικός κόμβος, σε Βόρεια Ελλάδα και Νοτιανατολική Ευρώπη. Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται σημαντική αύξηση των προς εκτελωνισμό εμπορευμάτων», τονίζει ο κ. Μπουντούλης.

Όσον αφορά την πορεία και τη σημαντικότητα του έργου, η ΟΛΘ Α.Ε. και η «ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε. (ΠΡΟΒΛΗΤΑΣ 6) Κ/Ξ» συνυπέγραψαν στις 19 Νοεμβρίου τη Σύμβαση Κατασκευαστικών Έργων για την επέκταση λιμενικής υποδομής του 6ου Προβλήτα του Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αντικείμενο της Σύμβασης είναι το έργο κατασκευής που περιλαμβάνεται στην Υποχρεωτική Επένδυση Αρ. 1: «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΘ Α.Ε., όπως ισχύει. Το Έργο οδηγεί στη δραστική ενίσχυση των υποδομών της ΟΛΘ Α.Ε. και συνίσταται στην επέκταση του Προβλήτα 6 με πρόσθετο μήκος 513 μέτρα, πλάτος 306,5 μέτρα και σημαντική εκβάθυνση (βυθοκόρηση) του διαύλου προσέγγισης και της περιοχής ελιγμών πλοίων, για την ασφαλή πρόσδεση ακόμη και πλοίων σχεδιασμού ULCV (UltraLargeContainerVessels).

Η υπογραφή της σύμβασης σηματοδοτεί την εκκίνηση της κύριας φάσης κατασκευής, με διάρκεια υλοποίησης τους 40 μήνες και με συνολικό προϋπολογισμό τα 195,6 εκατομμύρια ευρώ. Η επέκταση του Προβλήτα 6 αποτελεί κομβική επένδυση όχι μόνο για τον λιμένα της Θεσσαλονίκης, αλλά και για το λιμενικό οικοσύστημα της Ελλάδας συνολικά. Παράλληλα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΟΛΘ Α.Ε. «ήδη από τη φάση κατασκευής, το έργο θα έχει αξιοσημείωτο κοινωνικοοικονομικό αποτύπωμα σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, συνεισφέροντας σημαντικά στο ΑΕΠ, τα δημόσια έσοδα και την απασχόληση».

Μείωση εκτελωνισμών κατά 60% λόγω των μπλόκων

 

«Η αναστολή των προγραμματισμένων για τις 21 Δεκέμβρη κινητοποιήσεων στον μεταφορικό κλάδο αποτελεί ευχάριστη είδηση. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ήταν πιο επιζήμιο για την εφοδιαστική αλυσίδα, από τις πρόσφατες αγροτικές κινητοποιήσεις, καθώς δεν έχουν παρατηρηθεί μέχρι στιγμής προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα», τονίζει ο κ. Μπουντούλης, προσθέτοντας στοιχεία για την μεγάλη πτώση εκτελωνισμών που υπάρχει το τελευταίο διάστημα λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, «η διακίνηση των προϊόντων πραγματοποιείται με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση στο μεταφορικό έργο. Αυτή τη στιγμή λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων και των μπλόκων, υπάρχει μια πτώση της τάξης του 60% στο εκτελωνιστικό έργο. Υπάρχουν φορτηγά προς εκτελωνισμό, αλλά δεν μπορούν να φτάσουν στο τελωνείο. Εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση και οι αποκλεισμοί εκ των πραγμάτων θα έρθουμε απέναντι διάφοροι επαγγελματικοί κλάδοι μεταξύ μας, γιατί όσο και να θωρούνται δίκαια τα αιτήματα των αγροτών, σταδιακά υπάρχουν επαγγελματίες που πλήττονται και χάνουν κομμάτι της εργασίας τους».

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Η Θεσσαλονίκη και οι Αμερικάνοι
Αρθρογραφία17.12.25 | 06:00
Σάκης ΜουμτζήςΗ Θεσσαλονίκη και οι Αμερικάνοι