Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Δημήτρης Γκούμας πρόεδρος του Σωματείου Εμπόρων και Επαγγελματιών «Αγορά Ιστορικού Κέντρου», «με την εφαρμογή του OpenBusiness και τη μετάβαση των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος από το notifybusiness και το παλαιότερο καθεστώς στη νέα πλατφόρμα, υπάρχει ο κίνδυνος να κριθούν όλες οι άδειες υγειονομικού ενδιαφέροντος ειδικά στον ιστορικό κέντρο Θεσσαλονίκης, αυτομάτως ακατάλληλες, λόγω πολεοδομικών αυθαιρεσιών που υπάρχουν στα περισσότερα καταστήματα».
Αδυναμία κατάθεσης πλήρους φακέλου και το πρόβλημα των αυθαιρεσιών
Πιο συγκεκριμένα, με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και την Απόφαση 6763/29.01.2025 και το άρθρο 95 του Ν. 5172/29.01.2025, όλες οι επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος οφείλουν να αναρτήσουν στο OpenBusiness όλα τα δικαιολογητικά νομιμότητάς τους, έως 31.12.2026, μετά τη σχετική παράταση που δόθηκε.
Το πρόβλημα δημιουργείται, καθώς καταστήματα σε ειδικές περιοχές, όπως στο Ιστορικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, δεν είχαν στο παρελθόν σχετικές υποχρεώσεις, όπως αυτές που απορρέουν από την νέα πλατφόρμα του OpenBusiness.
Οι παλιές άδειες των Δήμων στηρίζονταν σε αυτοψίες και σφραγίσεις κύριας χρήσης και όχι σε πλήρη φάκελο..
Οι νέες εγκύκλιοι που εκδόθηκαν ακυρώνουν την κύρια χρήση όταν υπάρχουν αυθαιρεσίες, μην λαμβάνοντας υπόψη ότι η άδεια τότε εκδόθηκε νομίμως.
Επίσης, στο NotifyBusiness δεν απαιτούνταν κανένα δικαιολογητικό, εκτός από τη σύμφωνη γνώμη της εφορείας Νεωτέρων Μνημείων, όπου αυτό ήταν απαραίτητο.
Επομένως, η απαίτηση σήμερα για πλήρη φάκελο αναδρομικά είναι πρακτικά αδύνατο να εκπληρωθεί.
Την ίδια στιγμή, οι νέες οδηγίες για την κύρια χρήση απαιτούν μη ύπαρξη αυθαιρεσιών. Στη πραγματικότητα, όμως, πολλά ακίνητα στο Ιστορικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, διατηρητέα κτίρια και οι παλιές επιχειρήσεις, έχουν αυθαιρεσίες, οι οποίες κατά κύριο λόγο έγιναν από τους ιδιοκτήτες τους και όχι από τους επιχειρηματίες. Το κόστος τακτοποίησης των αυθαιρεσιών αυτών είναι υπέρογκο, αλλά ακόμη και να είχαν την δυνατότητα οι επιχειρηματίες να το επωμιστούν, δεν έχουν τη δικαιοδοσία. Αποτέλεσμα να έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο.
«Ως ενοικιαστής μιας επιχείρησης δεν μπορώ να γνωρίζω εάν υπάρχουν αυθαιρεσίες. Με το νέο καθεστώς σε μια εν λειτουργία επιχείρηση μπορεί το OpenBusiness να κρίνει ότι υπάρχουν αυθαιρεσίες και να ακυρώσει αυτόματα το ενοικιαστήριο, καθώς βάσει νόμου του 2017, η ύπαρξη πολεοδομικών αυθαιρεσιών, σημαίνει αυτόματη ακύρωση του μισθωτηρίου συμβολαίου, άρα και παύση λειτουργίας του καταστήματος και ανάκληση της άδειας. Υπάρχουν νεοκλασικά στην Αριστοτέλους για τα οποία μπορεί να ακυρωθούν οι άδειες λειτουργίας τους, διότι ο ιδιοκτήτης το 1950 έκανε ένα παταράκι, και αυτό θεωρείται αυθαίρετο», υπογραμμίζει ο κ. Γκούμας.
Οι προτάσεις των επιχειρηματιών
Το τεράστιο πρόβλημα που δημιουργείται, γνωστοποίησε στους καταστηματάρχες και στον Σύλλογο, η κα Ελένη Χρυσαφίδου, Αρχιτέκτων Μηχανικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η οποία βοήθησε και στη σύνταξη ενός υπομνήματος στο οποίο περιγράφεται η δυσοίωνη κατάσταση που διαμορφώνεται, οι λόγοι για τους οποίους οδηγούνται σε αδιέξοδο οι επιχειρήσεις, όπως και οι προτάσεις για επίλυση του προβλήματος.
Οι κύριες προτάσεις είναι:
- Μεταφορά όλων των πολεοδομικών υποχρεώσεων στους ιδιοκτήτες.
- Θέσπιση Πιστοποιητικού Καταλληλότητας Ακινήτου για όλους τους επαγγελματικούς χώρους, ανεξαρτήτως χρήσης.
- Προθεσμία έως 31.12.2026 για συμμόρφωση των ιδιοκτητών.
- Νέα προθεσμία έως 31.01.2027 για ανάρτηση στοιχείων από επιχειρηματίες.
- Εξεύρεση κατάλληλου χρηματοδοτικού εργαλείου για τη μείωση του κόστους αποκατάστασης των αυθαιρεσιών.
Οι επαγγελματίες υγειονομικού ενδιαφέροντος που βλέπουν το πρόβλημα να έρχεται και να μην είναι αντιμετωπίσιμο, επισημαίνουν ότι είναι υπέρ της νομιμότητας, ωστόσο χρειάζονται διορθωτικές κινήσεις για να μην κλείσουν επιχειρήσεις.








