makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το αποτύπωμα στην κυκλοφορία από την προσωρινή διακοπή του – Τι δείχνουν οι πρώτες αναλύσεις του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ

Ακούστε το άρθρο 8'
13.11.2025 | 08:00
O ΟΑΣΘ δρομολογεί μια νέα, ημι-εξπρές λεωφορειακή γραμμή, τη Μ1, η οποία κινείται κατά μήκος της ζώνης εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής του Μετρό 
/Eurokinissi
Επί… ποδός βρίσκονται οι φορείς της Θεσσαλονίκης οι οποίοι εμπλέκονται με την κυκλοφορία, για να περιορίσουν, όσο είναι δυνατό, τις επιπτώσεις από την προσωρινή διακοπή στη λειτουργία του Μετρό.

Από τη μια η Τροχαία Θεσσαλονίκης έχει βγάλει στους δρόμους όλη τη δύναμή της κι από την άλλη ο ΟΑΣΘ δρομολογεί μια νέα, ημι-εξπρές λεωφορειακή γραμμή, τη Μ1, η οποία κινείται κατά μήκος της ζώνης εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής του Μετρό. 

Επιπλέον, ο ΟΑΣΘ πύκνωσε τα δρομολόγιά του σε τρεις ακόμη γραμμές, την 3, την 31 και την 39, οι οποίες διέρχονται από τη ζώνη επιρροής του Μετρό με νέες συχνότητες από οκτώ έως 11 λεπτά. Ταυτόχρονα, έχει δρομολογηθεί από τα ΚΤΕΛ μια νέα γραμμή, η 58Μ, που συνδέει το Πανόραμα με τον τερματικό σταθμό του Μετρό στη Νέα Ελβετία. 

Απ’ ό,τι φαίνεται τα μέτρα αποδίδουν ως έναν βαθμό, καθώς ναι μεν καταγράφεται αύξηση του χρόνου μετακίνησης, η οποία, ωστόσο, θεωρείται λογική και αναμενόμενη και καταδεικνύει εμφανώς τη χρησιμότητα του Μετρό. 

Τα στοιχεία του ΙΜΕΤ

 

Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, το οποίο, μέσω καινοτόμων συστημάτων και υπηρεσιών, παρακολουθεί τις κυκλοφοριακές συνθήκες σε πραγματικό χρόνο στους βασικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, πρώτη μέρα που το Μετρό παρέμεινε κλειστό, κατά την περίοδο της πρωινής αιχμής, από τις 6 έως τις 10, οι επιπτώσεις ήταν εντονότερες επί του άξονα Κ. Καραμανλή - Εγνατία - Μοναστηρίου.

Όπως εξηγεί στα Μακεδονικά Νέα ο συγκοινωνιολόγος και ερευνητής του ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ, Ευάγγελος Μίντσης, η σύγκριση έγινε με τέσσερις προηγούμενες Δευτέρες (6 Οκτωβρίου, 13 Οκτωβρίου, 20 Οκτωβρίου και 3 Νοεμβρίου), προκειμένου τα αποτελέσματα της ανάλυσης να είναι κατά το δυνατόν πιο αξιόπιστα, αν και θεωρείται δεδομένο ότι επιβαρυντικό ρόλο έπαιξαν και οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν τη Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, οπότε έβρεχε σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Η σύγκριση, όπως επισημαίνει ο κ. Μίντσης, πραγματοποιήθηκε σε βασικούς οδικούς άξονες και συγκεκριμένα: 

  • στην Περιφερειακή Οδό (και στις δύο κατευθύνσεις), 
  • στον άξονα Κ. Καραμανλή – Εγνατία – Μοναστηρίου (και στις δύο κατευθύνσεις), 
    Ε. Αντιστάσεως – Β. Όλγας – Τσιμισκή – Πολυτεχνείου – Π. Σταθμού (προς Δυτικά), και 
  • Π. Σταθμού – Καρατάσου – Ν. Κουντουριώτου – Λ. Νίκης – Λ. Μεγάλου Αλεξάνδρου – Γ. Παπανδρέου – Ανδριανουπόλεως – Ε. Βενιζέλου (προς Ανατολικά).

«Όπως προκύπτει, οι επιπτώσεις κατά την πρωινή αιχμή ήταν εντονότερες στον άξονα Κ. Καραμανλή - Εγνατία – Μοναστηρίου, στον άξονα δηλαδή που κινείται παράλληλα με το Μετρό, όπου ο μέσος χρόνος μετακίνησης αυξήθηκε σε ποσοστό 23%, δηλαδή από τα 23,5 λεπτά έφτασε στα 29 λεπτά. Και στους υπόλοιπους άξονες υπήρχε αύξηση, της τάξης του 5%, 6% και 9%, απολύτως αναμενόμενη», υπογραμμίζει ο κ. Μίντσης. 

Απογευματινή αιχμή 

 

Μεγαλύτερη ήταν ωστόσο η επιβάρυνση στην απογευματινή αιχμή, από τις 4 μετά το μεσημέρι μέχρι τις 8 το βράδυ. «Κατά την απογευματινή αιχμή οι κυκλοφοριακές συνθήκες επιδεινώθηκαν περισσότερο σε σύγκριση με την πρωινή αιχμή, σε όλους τους βασικούς οδικούς άξονες. Η μεγαλύτερη αύξηση του μέσου χρόνου μετακίνησης καταγράφηκε στους άξονες Κ. Καραμανλή - Εγνατία – Μοναστηρίου (κατεύθυνση προς ανατολικά) και Π. Σταθμού - Καρατάσου - Ν. Κουντουριώτου - Λ. Νίκης - Λ. Μ. Αλεξάνδρου - Γ. Παπανδρέου - Ανδριανουπόλεως - Ε. Βενιζέλου (κατεύθυνση προς ανατολικά), με ποσοστά αύξησης 20% και 21% αντίστοιχα», υπογραμμίζει ο κ. Μίντσης.

Ο ίδιος σημειώνει ότι οι αστικοί οδικοί άξονες επιβαρύνθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό συγκριτικά με την Εσωτερική Περιφερειακή, με τον άξονα Κ. Καραμανλή - Εγνατία – Μοναστηρίου να παρουσιάζει τις μεγαλύτερες αυξήσεις στο μέσο χρόνο μετακίνησης και προς τις δύο κατευθύνσεις.

Καταλήγοντας, ο κ. Μίντσης, τονίζει ότι οι μεταβολές στον μέσο χρόνο μετακίνησης, τόσο κατά την πρωινή όσο και κατά την απογευματινή αιχμή αποτελούν μόνο βραχυπρόθεσμες ενδείξεις, οι οποίες αφορούν την πρώτη μέρα που το Μετρό παρέμεινε κλειστό, μια μέρα με έντονη βροχόπτωση, οπότε καταγράφεται μεγαλύτερη επιβάρυνση στην κυκλοφορία λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών.

«Σύμφωνα με προηγούμενες αναλύσεις του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ (Δείτε ΕΔΩ), η έναρξη λειτουργίας του Μετρό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των εισερχόμενων οχημάτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κατά 10% (περίπου 12.400 οχήματα ημερησίως). Το προσωρινό κλείσιμο του Μετρό ήταν δεδομένο ότι θα προκαλέσει δυσμενείς επιπτώσεις στην κυκλοφορία, οι οποίες προς το παρόν παραμένουν ελεγχόμενες κατά τη διάρκεια της πρωινής αιχμής, ενώ καταγράφονται εντονότερες κατά τη διάρκεια της απογευματινής αιχμής. Με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, οι κυκλοφοριακοί δείκτες αναμένεται να βελτιωθούν σημαντικά», καταλήγει ο κ. Μίντσης.

Ντόνια Κανιτσάκη

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Μετρό Θεσσαλονίκης: Στο… φουλ οι δοκιμές – Οι συρμοί φτάνουν πλέον στην Καλαμαριά
Ελλάδα12.11.25 | 06:00
Ντόνια ΚανιτσάκηΜετρό Θεσσαλονίκης: Στο… φουλ οι δοκιμές – Οι συρμοί φτάνουν πλέον στην Καλαμαριά