Η Κεντρική Μακεδονία κατά κοινή ομολογία έχει πολύ δρόμο να διανύσει ακόμη, ωστόσο η «ψαλίδα» κλείνει. Ειδικότερα η Θεσσαλονίκη δεν αποτελεί πλέον μια μεγαλούπολη με ένα αστικό μέσο μαζικής μετακίνησης, ενώ έχουν παραχωρηθεί λιμάνι και αεροδρόμιο σε ιδιώτες με τη συμφωνία της υλοποίησης επενδύσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό τους. Επίσης στα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης που έχουν καταρτιστεί και υλοποιούνται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, είναι ενταγμένα σημαντικά έργα στην κατηγορία Δίκτυα – Υποδομές.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που αφορούν στις μεταφορές ξεπερνά στην Κεντρική Μακεδονία το 1,5 δισ. ευρώ και η ολοκλήρωσή τους θα ανεβάσει επίπεδο την περιφέρεια σε σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές, προσφέροντας ένα σύγχρονο και ασφαλές περιβάλλον στον τομέα των μεταφορών και μετακινήσεων.
Κάποια από αυτά τα έργα, τα πιο εμβληματικά είναι:
Οδικά Έργα
- Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover). Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 462,7 εκατ. ευρώ και η πρόοδος εργασιών έχει ξεπεράσει το 30%. Το πρώτο καλούπι έχει πιάσει δουλειά εδώ και καιρό και αναμένεται η συναρμολόγηση του δεύτερου, τα τμήματα του οποίου έχουν φτάσει στην Θεσσαλονίκη και, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα επιταχύνει τις εργασίες. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας -όπως έχει ανακοινωθεί- θα έχει ολοκληρωθεί στις 16 Μαΐου του 2027 (διαβάστε ΕΔΩ).
- Προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ είναι το έργο «Αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας». Με στόχο να έχει ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο του 2029, το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση της αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και Λειτουργία - Συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με συνολικό μήκος ~80 χλμ. Ωφέλειες: Εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης, μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων, βελτίωση οδικής ασφάλειας, περιβαλλοντικές ωφέλειες (μείωση ρύπων), δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Θαλάσσιες μεταφορές
- Στις θαλάσσιες μεταφορές το έργο του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με επέκταση της λιμενικής υποδομής. Ο προϋπολογισμός του είναι 180 εκατ. ευρώ. Οι πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και έχουν ξεπεράσει το 50%. Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2025, με στόχο μέσα σε 36 μήνες να ολοκληρωθεί.
Αναβάθμιση Σιδηροδρομικού Δικτύου
- Σε εξέλιξη με προϋπολογισμό 146 εκατ. ευρώ είναι το έργο «Αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας (τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα)» που θα πραγματοποιηθεί εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Αναμένεται να παραδοθεί τον 12ο του 2028.
- Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης προβλέπεται και κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη- Στρυμόνα- Προμαχώνα, έργο κόστους 80 εκατ. ευρώ, που βρίσκεται υπό σχεδιασμό. Περιλαμβάνει την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη- Στρυμόνα- Προμαχώνα, μήκους 143 χλμ., την εκτέλεση εντοπισμένων παρεμβάσεων για τη βελτίωση της γραμμής στο τμήμα Μουριές-Προμαχώνας, τη βελτίωση των σταθμών και την εξασφάλιση με αυτόματα συστήματα φύλαξης, των ισόπεδων διαβάσεων της γραμμής.
- Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου περιλαμβάνει και το έργο 50, 6 εκατ. ευρώ «Εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης και ETCS – LEVEL 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη –Ειδομένη». Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει με ορίζοντα υλοποίησης το επόμενο έτος (2026).
- Στα 80,6 εκατ. ευρώ ανέρχεται το προϋπολογισμένο κόστος του έργου «Κάθετος Άξονας 56 - Ολοκλήρωση σύνδεσης αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου». Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει και τέλη του τρέχοντος έτους με αρχές του επόμενου αναμένεται να παραδοθεί.
Περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του αυτoκινητόδρομου ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο περιοχής Καλοχωρίου, μήκους 3,5 χλμ. περίπου.
- Σιδηροδρομική Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης. Προϋπολογισμός έργου 66,4 εκατ. ευρώ και είναι υπό σχεδιασμό.
Όσον αφορά τον Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο,το έργο έχει ανακοινωθεί και μπαίνει σε φάση υλοποίησης, με στόχο ο διαγωνισμός του να προκηρυχθεί μέσα στον Οκτώβριο και οι εργασίες κατασκευής να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2026, με ορίζοντα υλοποίησης δύο με τρία έτη.
Η προμελέτη προβλέπει 16 σταθμούς και τρεις γραμμές:
Γραμμή 1: Ν.Σ.Σταθμός-Σίνδος
Γραμμή 2: Λιμάνι Θεσσαλονίκης-Διαβατά,
Γραμμή 3 νέα χάραξη, στο τμήμα Λαγκαδά-Επτανήσου.
Επίσης, περιλαμβάνεται κατασκευή σταθμών σε Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα στην Χαλκηδόνα.
Έργα συγκοινωνιακής αναβάθμισης
- Επέκταση γραμμής Μετρό προς Καλαμαριά προϋπολογισμού 425 εκατ. ευρώ. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο ήδη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ. Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, ενώ η απόσταση από τον Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά. Ωστόσο η νέα ημερομηνία παράδοσής του σε λειτουργία, μεταφέρθηκε κατά τρεις μήνες, για τον Φεβρουάριο του 2026.
- Σε εξέλιξη είναι η μελέτη για τη βορειοδυτική επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης, κόστους 14,5 εκατ. ευρώ και εκτιμώμενη ολοκλήρωση το 2031.