Η πρόοδος των εργασιών έσπασε ήδη το φράγμα του 30% και πλέον το ενδιαφέρον στρέφεται στο «σήκωμα» του μπλε καλουπιού, στις κατεδαφίσεις των γεφυρών Πυλαίας και Αγίου Παύλου, αλλά και στην καθαίρεση του τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα.
Σύμφωνα με πληροφορίες των Μακεδονικών Νέων, στα μέσα Οκτωβρίου θα αρχίσει να σηκώνεται σε βάθρο και να γίνεται ορατό από τους διερχόμενους το δεύτερο -μπλε- καλούπι του Flyover. Προς το παρόν, η κατασκευάστρια κοινοπραξία παραλαμβάνει διαρκώς κομμάτια του καλουπιού, τα οποία καταλήγουν στην περιφερειακή οδό με νταλίκες, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εκεί φτάνουν σε κοντέινερ, ερχόμενα δια θαλάσσης από την Κίνα. Μάλιστα, υπάρχουν ακόμα κοντέινερ, από τα συνολικά 35, τα οποία είναι εν πλω και με την παραλαβή τους να αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Οκτωβρίου. Ωστόσο, η συναρμολόγηση του μπλε καλουπιού, με όσα κομμάτια έχουν παραληφθεί, προχωρά με σταθερά βήματα, στο εργοτάξιο που βρίσκεται κοντά στον κόμβο Επταπυργίου.
Μόλις ολοκληρωθεί η συναρμολόγηση, το μπλε καλούπι θα… πιάσει δουλειά και θα εργάζεται παράλληλα με το πορτοκαλί καλούπι, που ξεκίνησε από τον κόμβο Μετεώρων. Η λειτουργία των καλουπιών είναι κομβικής σημασίας για το έργο καθώς επιταχύνουν την κατασκευή σημαντικά. Σύμφωνα με το ypodomes.com, πρόκειται για μια νορβηγική μέθοδο η οποία είναι δοκιμασμένη ήδη από την εποχή κατασκευής της Εγνατίας Οδού, στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Ο στόχος για το μπλε και το πορτοκαλί καλούπι
Υπενθυμίζεται ότι το καλούπι αποτελεί μία ειδικά σχεδιασμένη σιδηροκατασκευή που φτιάχτηκε αποκλειστικά για το Flyover και κινείται πάνω στα βάθρα κατασκευάζοντας το οδόστρωμα. Επομένως, όταν πιάσει δουλειά και το μπλε καλούπι, θα υπάρξει επιτάχυνση των εργασιών, θα μιλάμε ουσιαστικά για διπλασιασμό του όγκου τους.
Με δεδομένο ότι το έργο έχει χρόνο παράδοσης τον Μάιο του 2027, θα πρέπει να έχει μέσο μηνιαίο όρο μια πρόοδο της τάξης του 3,75%. Αυτό αποτελεί από μόνο του μια μεγάλη πρόκληση καθώς στα μεγάλα οδικά έργα η μέση πρόοδος κινείται με ρυθμούς περίπου 2-2,5% ανά μήνα. Στο πλαίσιο αυτό, ο στόχος είναι το κάθε καλούπι να δημιουργεί ένα τμήμα γέφυρας 45 μέτρων κάθε 12-14 ημέρες, δηλαδή συνολικά 180 μέτρα κάθε μήνα.
Αν και μέχρι σήμερα -σύμφωνα με το ypodomes.com- με το πρώτο καλούπι ο χρόνος των 45 μέτρων δεν έχει επιτευχθεί, εκτιμάται πως ο στόχος θα εκπληρωθεί όταν θα είναι λειτουργικά και τα δύο καλούπια τα οποία είναι made in China. Το αρνητικό σημείο της νορβηγικής μεθόδου είναι πως χρειάζεται αρχικά ένας χρόνος προσαρμογής στις πρώτες σκυροδετήσεις αλλά στη συνέχεια «ρολάρει» και μπορεί να επιτύχει τον παραπάνω στόχο.
Οι κατεδαφίσεις που έρχονται
Στο μεταξύ, όπως είχαν γράψει τα Μακεδονικά Νέα σε σχετικό ρεπορτάζ τους, μέσα στον Δεκέμβριο, αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες καθαίρεσης της γέφυρας Πανοράματος, οι οποίες θα χωρίζονται σε δύο φάσεις και θα απέχουν χρονικά μεταξύ τους κάποιους μήνες.
Σε κάθε μία από αυτές τις φάσεις, που πάντα θα είναι Σαββατοκύριακο, θα κλείνει εντελώς η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης για 48 ώρες, όπως είχε συμβεί και με την κατεδάφιση της γέφυρας Περραιβού.
Πρώτα θα γκρεμιστεί ο κλάδος της γέφυρας που οδηγεί προς το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», ενώ η κυκλοφορία θα διεξάγεται από τον δεύτερο κλάδο, ο οποίος θα αμφιδρομηθεί. Θα προχωρήσει με τάχιστους ρυθμούς η κατασκευή νέου κλάδου και τότε θα περάσουμε στη δεύτερη φάση. Αυτή θα περιλαμβάνει το γκρέμισμα του δεύτερου, παλιού κλάδου και πάλι με 48ωρο αποκλεισμό της Περιφερειακής Οδού στο σύνολό της.
Δηλαδή, με απλά λόγια, η μέθοδος που θα ακολουθηθεί θα είναι: κατεδάφιση, κατασκευή, κατεδάφιση, κατασκευή.
Όσον αφορά στην καθαίρεση της σήραγγας, οι σχετικές εργασίες θα εκτελεστούν από το νέο έτος, αφού έχουν προχωρήσει οι καθαιρέσεις της γέφυρας Πανοράματος και Αγίου Παύλου. Πάντως, η αποξήλωση κομματιών του τούνελ έχει ήδη ξεκινήσει και το πιθανότερο είναι ότι η καθαίρεση θα γίνει τμηματικά, με μικρή, χρονικά, διάρκεια αποκλεισμού της Περιφερειακής Οδού. Το πιο δύσκολο στο συγκεκριμένο εγχείρημα, θα είναι η απομάκρυνση των μπάζων.
Γι’ αυτό άλλωστε οι ιθύνοντες του έργου και οι μελετητές, εξετάζουν τις μεθόδους που θα ακολουθηθούν για τις εργασίες καθαίρεσης, με γνώμονα πρωτίστως την ασφάλεια, αλλά και τη μικρότερη δυνατή όχληση στην κυκλοφορία. Το θέμα συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Συντονιστικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, το οποίο συγκάλεσε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας.
Τα τέσσερα μέτρα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση
Προκειμένου να υπάρξει κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση με αφορμή την έναρξη των εργασιών για την καθαίρεση της γέφυρας Πανοράματος και της σήραγγας στον περιφερειακό, ανακοινώθηκε η λήψη τεσσάρων μέτρων.
Συγκεκριμένα:
1. Συντονισμός των εργασιών με τέτοιον τρόπο ώστε να μην συμπέσουν με την αναγκαία διακοπή της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης, ενόψει της επέκτασης προς Καλαμαριά.
2. Συνεχής παρουσία της Τροχαίας στο σημείο για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας.
3. Νέα σύσκεψη των δημάρχων Πυλαίας- Χορτιάτη και Θέρμης με εκπροσώπους ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ για μία ή δύο εναλλακτικές γραμμές που θα συνδέουν Πανόραμα και Θέρμη με τον σταθμό Νέα Ελβετία του μετρό Θεσσαλονίκης, έτσι ώστε ένας μεγάλος αριθμός πολιτών να μην αναγκάζεται να χρησιμοποιεί την παραδοσιακή διαδρομή Πανόραμα – Θεσσαλονίκη και να κινηθεί προς το μετρό, ίσως και με γραμμή εξπρές.
4. Άμεση ενημέρωση των πολιτών για τις αλλαγές στην κυκλοφορία έτσι ώστε να γνωρίζουν νωρίτερα τις αλλάζει στις μετακινήσεις του.
Όπως είπε ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Πυλαίας- Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, «το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και προχωρά γρήγορα με ρυθμούς που μας ικανοποιούν όλους, αλλά δημιουργεί και προβλήματα».
Ο ίδιος χαρακτήρισε την καθαίρεση της γέφυρας Πανοράματος και της σήραγγας στον περιφερειακό, ως δύο πολύ κομβικά έργα, «τα οποία θα δημιουργήσουν συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας κι επειδή θα εξελιχθούν σε βάθος χρόνου που τον υπολογίζουμε σε έναν χρόνο θα πρέπει να έχουμε πρόνοιες για να έχουμε τις μικρότερες δυνατές δυσμενείς συνέπειες για τους πολίτες».
Τι θα αλλάξει στην κυκλοφορία των οχημάτων στη γέφυρα Πανοράματος
Σύμφωνα με τα όσα τόνισε ο κ. Καϊτεζίδης, η γέφυρα Πανοράματος, κατά της διάρκεια των εργασιών σε αυτήν στο πλαίσιο της κατασκευής του Flyover, θα διεξάγεται μέσω τριών ρευμάτων κυκλοφορίας.
Συγκεκριμένα, όπως είπε ο ίδιος, θα είναι ανοιχτό ένα ρεύμα κυκλοφορίας προς Πυλαία και δύο ρεύματα ανόδου, προς Πανόραμα.
Στο τραπέζι και οι μετακινήσεις μαθητών σε ιδιωτικά σχολεία
Καθώς στη συγκεκριμένη περιοχή λειτουργεί σημαντικό αριθμός ιδιωτικών σχολείων, το ζήτημα της μετακίνησης των μαθητών, από και προς αυτά, είναι ένα θέμα που φαίνεται να απασχολεί σε σημαντικό βαθμό το Συντονιστικό Συμβούλιο. Για τον λόγο αυτόν, στη χθεσινή συνεδρίαση, το παρών έδωσε και ο εκπρόσωπος των ιδιωτικών σχολείων, Γιάννης Κορυφίσης.
«Με την επιβάρυνση του κυκλοφοριακού που θα έχουμε, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τα σχολεία τα οποία βρίσκονται σε εκείνη την περιοχή. Αυτό σημαίνει κάποιες δεκάδες λεωφορεία, τα οποία μετακινούν τα παιδιά στο σχολείο τους και μετά στο σπίτι τους. Όπως και κάποιες εκατοντάδες αυτοκίνητα γονέων που μεταφέρουν οι ίδιοι τα παιδιά τους. Σήμερα συμμετείχε εκπρόσωπος των ιδιωτικών σχολείων της Θεσσαλονίκης και συζητήσαμε για τα σχολεία της περιοχής μαζί με την Τροχαία, πώς θα διευθετηθεί κι αυτό το ζήτημα. Μέσα από αυτόν τον συντονισμό και λύσεις βρίσκονται και εφαρμόζονται. Αλλά πάνω απ’ όλα η καθημερινότητα των συμπολιτών μας προσπαθούμε να γίνεται όσο το δυνατόν καλύτερη», σημείωσε για το ζήτημα αυτό ο υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας.
Καθημερινά μετακινούνται στο σημείο περισσότεροι από 5.000 μαθητές με τουλάχιστον 120 λεωφορεία τις ίδιες ώρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα μέτρο που αναμένεται να εξεταστεί έτσι ώστε να αποσυμφορηθεί περαιτέρω η κυκλοφοριακή κατάσταση είναι η ενδεχόμενη τμηματική άφιξη των σχολικών λεωφορείων.
Πώς προχωρά το έργο
Η μέθοδος υλοποίησης του έργου είναι σχετικά απλή. Κατασκευάζονται πρώτα τα έδρανα της γέφυρας και στη συνέχεια τοποθετείται το καλούπι και γίνεται η σκυροδέτηση του φορέα της γέφυρας και η υποδομή πάνω στην οποία τελικά θα δημιουργηθεί το κατάστρωμα.
Με αυτό τον τρόπο η δημιουργία του flyover, στο υπερυψωμένο του τμήμα, θεωρείται πως θα έχει επιτευχθεί εντός του 2026. Στη συνέχεια η γέφυρα θα εξοπλιστεί με επίπεδα οδοστρωσίας μέχρι να φτάσει στο τελικό επίπεδο της ασφαλτόστρωσης.
Στο τελικό του στάδιο όλο το τμήμα του flyover θα εξοπλιστεί με τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, φωτισμό, σήμανση, στηθαία ασφαλείας και διαγράμμιση για να μπορεί να δοθεί στην κυκλοφορία.
Ποιο είναι το flyover
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υπάρχουσας ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού (ΑΕΣΠΕΡ), η οποία σχεδιάσθηκε την δεκαετία 1970-1980. Η υπάρχουσα ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδός θα διευρυνθεί και θα εκσυγχρονιστεί σε μήκος 12 χιλιομέτρων.
Παράλληλα θα κατασκευασθεί μία Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας κυκλοφορίας (ΥΤΛ) μήκους περίπου 7,6 χλμ, πάνω από τη σημερινή ανατολική περιφερειακή οδό, που θα περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων τεχνικών, μία γέφυρα μήκους 4 χλμ.
Η ΥΤΛ θα εξυπηρετεί την διαμπερή κυκλοφορία και δεν θα έχει ενδιάμεσους κόμβους. Κατά την διάρκεια της τετραετούς κατασκευαστικής περιόδου του έργου που είναι ευρέως γνωστό ως “Flyover”, πέραν των εργασιών που θα εκτελεσθούν στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδό, επεμβάσεις θα γίνουν και στην δυτική εσωτερική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης,
Με την παράδοση της στην κυκλοφορία θα αυξηθεί κατά η χωρητικότητα της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης από 6.000 οχήματα σε 10.000 οχήματα ανά ώρα.
Δείτε ΕΔΩ πώς θα είναι το Flyover όταν ολοκληρωθεί.