Την ίδια ώρα, η Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας, όπως υπογραμμίζει ο κ. Δήμας, κατασκευάζεται με ταχείς ρυθμούς, με την πρόοδο υλοποίησης να έχει αγγίξει το 27%, κάτι που δημιουργεί αισιοδοξία ότι με τον βηματισμό που έχει το έργο θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και θα παραδοθεί τον Μάιο του 2027.
«Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι η Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας πέρα από ένα εμβληματικό έργο, εξασφαλίζει τη μελλοντική βιωσιμότητα του συστήματος μεταφορών της πόλης από κοινού, φυσικά, με το Μετρό. Πρόκειται για πυλώνες πολύπλευρης ανάπτυξης που επιτρέπουν στη Θεσσαλονίκη να υποστηρίξει νέες οικονομικές δραστηριότητες και να υποδεχθεί περισσότερους επισκέπτες, αναδεικνύοντας έτσι και τον ισχυρό πολιτιστικό της χαρακτήρα», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Υπουργός. Ο ίδιος αναφέρεται στα προγράμματα ανέγερσης και ανακαίνισης σχολείων, που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και στις εργασίες που εξελίσσονται για τις οδικές προσβάσεις στο Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο ΙΣΝ.
Συνέντευξη στην Ντόνια Κανιτσάκη
-Κύριε Δήμα, από τις 30 του περασμένου Νοεμβρίου, με την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό, η Θεσσαλονίκη πέρασε σε μια νέα εποχή. Η πόλη πλέον αδημονεί για την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Πότε θα συμβεί αυτό; Η γραμμή αυτή θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τη βασική;
Πράγματι, η Θεσσαλονίκη έχει εισέλθει σε μία νέα εποχή, εξελισσόμενη σε έναν δυναμικό κόμβο ανάπτυξης. Φυσικά, η αλλαγή αυτή δεν είναι τυχαία. Συνιστά αποτέλεσμα στρατηγικού σχεδιασμού της Κυβέρνησης, η οποία έθεσε και τελικώς απέδειξε ότι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων της.
Αδιαμφισβήτητα, το Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει βελτιώσει ουσιαστικά την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι η κίνηση των οχημάτων στην πόλη με τη λειτουργία του υπάρχοντος δικτύου έχει περιοριστεί πάνω από 10%.
Άμεσος στόχος, λοιπόν, είναι η περάτωση της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Επισημαίνεται ότι, η απόσταση από τη Μίκρα μέχρι το Κέντρο της Θεσσαλονίκης θα καλύπτεται μέσα σε 15 λεπτά και το νέο τμήμα θα εξυπηρετεί επιπλέον 60 χιλιάδες επιβάτες, περιορίζοντας περαιτέρω το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Η επέκταση εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026 προσφέροντας το ίδιο υψηλό επίπεδο ασφάλειας, άνεσης και τεχνολογικού εξοπλισμού στο επιβατικό κοινό.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας
-Μετά την Καλαμαριά τι; Πότε θα δρομολογηθεί η επόμενη επέκταση και προς τα πού; Με τι μελέτες και με τι χρηματοδότηση;
Καταρχάς, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από κοινού με τους εμπλεκόμενους συντελεστές εργάζονται εντατικά προκειμένου η ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά να παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς εντός του χρονοδιαγράμματος. Αυτή είναι η βασική μας προτεραιότητα ετούτη τη στιγμή.
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα έργα μετρό δεν είναι απλά και, σε όλο τον κόσμο, προχωρούν σταδιακά. Έχουν υψηλό κόστος και σύνθετες τεχνικές δυσκολίες. Συνεπώς, δεν πρέπει να προσπερνάμε με ευκολία την αξία που έχει η ολοκλήρωση ενός τόσο σημαντικού έργου όπως η επέκταση προς την Καλαμαριά.
Όταν γίνει αυτό, έχουμε τη βούληση να προχωρήσουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό που περιλαμβάνει την επέκταση του μέσου και σε άλλες περιοχές του μητροπολιτικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό, η επέκταση στα βορειοδυτικά αποτελεί την επόμενη προτεραιότητα, με βασικό κριτήριο την αναπτυξιακή δυναμική που καταγράφεται στους συγκεκριμένους Δήμους.
Πρόκειται για ένα, εξίσου τεράστιο έργο από άποψη κόστους και τεχνικών απαιτήσεων, που απαιτεί μελέτη σε βάθος και γι’ αυτό δεν είναι ορθό να προβούμε σε εκτιμήσεις στην παρούσα φάση.
-Στη Θεσσαλονίκη κατασκευάζεται σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα αν όχι το μεγαλύτερο οδικό έργο στην ιστορία της. Αναφέρομαι ασφαλώς στο Flyover. Ποια είναι η πρόοδος στο έργο και ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του;
Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι η Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας πέρα από ένα εμβληματικό έργο, εξασφαλίζει τη μελλοντική βιωσιμότητα του συστήματος μεταφορών της πόλης από κοινού, φυσικά, με το Μετρό.
Πρόκειται για πυλώνες πολύπλευρης ανάπτυξης που επιτρέπουν στη Θεσσαλονίκη να υποστηρίξει νέες οικονομικές δραστηριότητες και να υποδεχθεί περισσότερους επισκέπτες, αναδεικνύοντας έτσι και τον ισχυρό πολιτιστικό της χαρακτήρα.
Η κατασκευή της Υπερυψωμένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς. Η πρόοδος υλοποίησης έχει αγγίξει το 27% και με τον σημερινό βηματισμό είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και το έργο θα παραδοθεί στην κυκλοφορία τον Μάϊο του 2027.
Άλλωστε, όπως θα έχετε δει έχει φτάσει και το δεύτερο καλούπι, το οποίο συναρμολογείται και μέσα στο Νοέμβριο, μέσα στο φθινόπωρο, θα είναι λειτουργικό. Η συναρμολόγησή του θα λειτουργήσει καταλυτικά, επιταχύνοντας τον ρυθμό κατασκευής και φέρνοντας πιο κοντά τα οφέλη του έργου στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Άρα, η ταχύτητα υλοποίησης του έργου θα είναι μεγαλύτερη λύνοντας το ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης που υπάρχει στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης.
Ενδεικτικά, ο σύγχρονος οδικός άξονας θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα/ώρα, από 5.000 σήμερα, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της εσωτερικής περιφερειακής οδού, η οποία δέχεται καθημερινά υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο.
-Πέρα από το Flyover, το οποίο κατασκευάζεται, υπάρχουν δύο ακόμα σημαντικά οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τη διαδικασία ΣΔΙΤ. Αναφέρομαι στους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη. Σε τι φάση βρίσκονται τα έργα αυτά; Πότε θα δούμε εργασίες κατασκευής;
Τα δύο αυτά έργα προβλέπεται να γίνουν με ΣΔΙΤ, ήτοι τα τμήματα Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη. Σήμερα βρισκόμαστε στη β΄ φάση της δημοσίευσης της πρόσκλησης για υποβολή δεσμευτικών προσφορών, οι οποίες αναμένονται στο τέλος του φθινοπώρου.
-Σε όλη την Ελλάδα τρέχουν προγράμματα ανέγερσης και ανακαίνισης σχολείων. Πώς προχωράνε τα προγράμματα αυτά, ειδικά στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία;
Οι εργασίες της Α΄ Φάσης του προγράμματος Ανακαίνισης Σχολικών Κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευθεί. Συγκεκριμένα, οι 430 από τις συνολικά 431 σχολικές μονάδες θα είναι έτοιμες να υποδεχθούν λειτουργήσουν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους.
Θυμίζω ότι το εν λόγω πρόγραμμα ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό έναν ακριβώς χρόνο στη ΔΕΘ και πριν από λίγες ημέρες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την επέκτασή του σε βάθος τριετίας, ώστε να περιλάβει συνολικά περίπου 2,5 χιλιάδες σχολικές μονάδες. Πρόκειται για τη σημαντικότερη παρέμβαση που έχει γίνει ποτέ για την ανακαίνιση του κτηριακού δυναμικού στη δημόσια εκπαίδευση, με την υποστήριξη της μεγάλης δωρεάς από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών.
Όσον αφορά στο πρόγραμμα που ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες, περιλαμβάνονται 78 στην Κεντρική Μακεδονία, εκ των οποίων τα μισά, περίπου είναι στη Θεσσαλονίκη. Όμως, ταυτόχρονα με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατασκευάζει μέσω των Κτιριακών Υποδομών Α.Ε. ένα σύνολο 17 νέων σχολικών μονάδων (16 σχολεία στη Θεσσαλονίκη και ένα (1) σχολείο στην Κατερίνη) που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ήδη ξεκινήσει οι οικοδομικές εργασίες στα περισσότερα οικόπεδα.
Συνολικά, λοιπόν, μιλάμε για 95 νέα ή πλήρως αναμορφωμένα σχολεία που έρχονται να προσδώσουν ένα σημαντικό αποτύπωμα στην εκπαιδευτική υποδομή της περιοχής, εξασφαλίζοντας σύγχρονους, ασφαλείς και λειτουργικούς χώρους μάθησης για χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς.
-Στη Θεσσαλονίκη, όμως, προετοιμάζεται και ένα ακόμα σπουδαίο έργο: Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο ΙΣΝ, το οποίο θα παραδοθεί στις αρχές του 2027. Θα είναι έτοιμες οι οδικές προσβάσεις προς το νοσοκομείο; Προχωρά η κατασκευή τους με ικανοποιητικούς ρυθμούς;
Το Νέο Νοσοκομείο Παίδων στο Φίλυρο υλοποιείται με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (Ι.Σ.Ν). Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης, οι απαιτούμενες εγκρίσεις για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, καθώς και οι πρώτες κρίσιμες εργασίες, όπως η κοπή των δέντρων και οι μετατοπίσεις δικτύων Ο.Κ.Ω (Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας). Επιπλέον, έχει δοθεί ήδη σε κυκλοφορία τμήμα της κύριας οδού, ενώ προχωρούν οι εργασίες για την πλήρη ενσωμάτωση της εκτροπής κυκλοφορίας με τον κεντρικό άξονα. Στόχος μας είναι η απρόσκοπτη εξέλιξη του έργου, ώστε το νέο νοσοκομείο να αποτελέσει ένα πρότυπο παροχής υγειονομικής περίθαλψης για τα παιδιά της Βόρειας Ελλάδας.
-Πώς οραματίζεστε τη Θεσσαλονίκη σε δέκα χρόνια από σήμερα;
Να εδραιωθεί ακόμα περισσότερο η Θεσσαλονίκη ως ένας μητροπολιτικός κόμβος στη Νότιο-ανατολική Ευρώπη, μια πόλη με ισχυρή οικονομική δραστηριότητα και πολιτιστική ακτινοβολία. Τα έργα που υλοποιούνται από τη σημερινή κυβέρνηση τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και ευρύτερα στη Μακεδονία φέρνουν πιο κοντά την πραγμάτωση αυτού του οράματος βελτιώνοντας παράλληλα, αισθητά, το βιοτικό επίπεδο των συμπολιτών μας.