Το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα που οδήγησε σε μειωμένη καταναλωτική κίνηση σε συνδυασμό με την αύξηση στα λειτουργικά κόστη, δεν επιτρέπουν πλέον τέτοιου είδους περιθώρια.
Όπως σε μεγάλες χώρες του εξωτερικού, έτσι ήρθε και στη Θεσσαλονίκη η σωστή εφαρμογή του μοντέλου επιχειρηματικής κίνησης που λέγεται franchise, το οποίο επιβάλει ως προτεραιότητα την προσωπική εργασία και παρουσία στην επιχείρηση. Μάλιστα, όλες οι μεγάλες αλυσίδες franchise που δραστηριοποιούνται στη πόλη, το θέτουν πλέον ως βασικό όρο για την παραχώρηση του.
Δεν απαιτεί μόνο κεφάλαιο
Σύμφωνα με τα τα νέα δεδομένα της αγοράς, για να λάβει κάποιος υποψήφιος επενδυτής το «πράσινο φως» από τις μεγάλες αλυσίδες για να αποκτήσει το δικό του κατάστημα franschise, δεν απαιτείται μόνο κεφάλαιο. Όπως μετέφεραν στα Μακεδονικά Νέα franchisees, άνθρωποι οι οποίοι εντάχθηκαν σε κάποια αλυσίδα, «περνάς κανονικά συνέντευξη, βλέπουν εάν ταιριάζεις στο στυλ της επιχείρησης, πόσο επικοινωνιακός είσαι και αν έχεις όρεξη για προσωπική εργασία».
Οι μεγάλες αλυσίδες ανάμεσα στους πάγιους όρους που θέτουν για την παραχώρηση του franchise είναι η προσωπική εργασία και παρουσία στην επιχείρηση και η εκπαίδευση. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν «ουσιαστικά αγοράζεις μια θέση εργασίας».
Ειδικά στο θέμα της εκπαίδευσης δίδεται μεγάλη βαρύτητα. Παράδειγμα αποτελεί εταιρεία fast food με παγκόσμιο δίκτυο καταστημάτων, η οποία είχε δημιουργήσει το δικό της university. Στη Θεσσαλονίκη όπου η κλίμακα είναι πολύ μικρότερη, για ανοίξεις το δικό σου κατάστημα, περνάς χρόνο εκπαίδευσης στο κεντρικό της εταιρείας, ενώ αναλαμβάνεις και την εκπαίδευση όσων εργαστούν στο κατάστημα σου.
Η αναγκαιότητα για σωστή εφαρμογή του συγκεκριμένου επιχειρηματικού και επενδυτικού μοντέλου, έχει φανεί στη Θεσσαλονίκη και στην πράξη. Η αυτορρύθμιση της αγοράς βρήκε και εδώ εφαρμογή, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις γνωστών αλυσίδων που τα τελευταία χρόνια γνώρισαν μεγάλη εξάπλωση και δημιούργησαν μεγάλο δίκτυο καταστημάτων, λόγω της πρόχειρης και λάθος εφαρμογής του μοντέλου, της άναρχης εξάπλωσης του δικτύου, της έλλειψης εκπαιδευμένου προσωπικού, τελικά άρχισαν να συρρικνώνονται.
Για ποιους είναι το franchise
Στη Θεσσαλονίκη η πλειοψηφία των καταστημάτων που ανήκουν σε αλυσίδα franchise είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε γειτονιές. Αποτελεί μια επενδυτική διέξοδο, για όσους δεν έχουν ή δεν ψάχνουν να υλοποιήσουν μια πρωτότυπη επιχειρηματική κίνηση και ψάχνουν κάτι δοκιμασμένο που έχει δουλέψει και έχει πετύχει. Χαρακτηριστική φράση συμβούλου επιχειρήσεων ο οποίος μίλησε στα Μακεδονικά Νέα ήταν πως «αποτελεί μια καλή επιχειρηματική κίνηση γιατί δεν ανακαλύπτει κάποιος τον τροχό. Δεν είναι όμως για όλους, είναι για όσους δεν επιθυμούν να λάβουν μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο».
Το franchise ως επιχειρηματική κίνηση στα μέτρα της Θεσσαλονίκης
Ως επιχειρηματική κίνηση το franchise προσαρμοσμένο στα δεδομένα της χώρας μας και πιο ειδικά της Θεσσαλονίκης, έχει κατ΄ αρχάς δύο σκέλη. To ένα αφορά στην οπτική του franchisor (αυτόν που ξεκινάει την εταιρεία και δημιουργεί την αλυσίδα franchise) και το δεύτερο αφορά την επενδυτική οπτική του franchisee (αυτόν που επενδύει και μπαίνει στο υφιστάμενο δίκτυο franchise). Για τον πρώτο ουσιαστικά αποτελεί αναχρηματοδότηση της επιχείρησής του. Αφού δημιουργήσει το πρώτο μικρό δίκτυο καταστημάτων και δει ότι δουλεύει, είναι ένας τρόπος να βρει κεφάλαια αναχρηματοδότησης του δικτύου, μέσα από πολλούς μικρούς επενδυτές οι οποίοι θα θελήσουν να αντιγράψουν την πετυχημένη ιδέα του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη το 95% των mini market ανήκουν σε δίκτυο αλυσίδας franchise.
Παράλληλα, έχει την δυνατότητα ανάπτυξης σε πολλές διαφορετικές περιοχές της χώρας, ενώ ταυτόχρονα γλιτώνει χρόνο και κόπο, δηλαδή εργατοώρες, καθώς δεν εμπλέκεται ο ίδιος με την καθημερινή λειτουργία των καταστημάτων.
Από την άλλη πλευρά, για αυτόν που επιθυμεί να ενταχθεί, να επενδύσει και να αποκτήσει το δικό του κατάστημα που θα ανήκει σε αλυσίδα franchise, αποτελεί έναν από τους ασφαλέστερους εάν όχι τον ασφαλέστερο τρόπο να ενταχθεί στον επιχειρηματικό στίβο της πόλης, με δεδομένες τις δυσκολίες στην αγορά και το περιορισμένο κεφάλαιο. Θα επενδύσει σε ένα έτοιμο επιχειρηματικό μοντέλο, θα λάβει σωστή εκπαίδευση, καθοδήγηση και μια διαρκή υποστήριξη, θα εξασφαλίσει πελατολόγιο μέσα από την φήμη που έχει το brand και σε πολλές εκ των περιπτώσεων θα έχει καλύτερες τιμές στις πρώτες ύλες.
Ο πιθανότητες της επιτυχίας αυξάνονται και ο κίνδυνος της αποτυχίας μειώνεται, ωστόσο αυτές οι έννοιες είναι συνυφασμένες και με τον τρόπο με τον οποίο θα δουλέψει το κατάστημα ο επενδυτής.
Σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη όπου διατηρούνται ακόμη οι σχέσεις γειτονιάς, επιτυχημένος franchisee είναι αυτός που, βρίσκεται καθημερινά στην επιχείρησή του, γνωρίζει τους πελάτες και τις ανάγκες τους, ελέγχει τα λειτουργικά κόστη και εφαρμόζει το πετυχημένο σύστημα με συνέπεια.