makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Πώς θα ζωντανέψει το Καπάνι: Η πρωτοβουλία Αγγελούδη και η συμβολή του ΕΕΘ

Ακούστε το άρθρο 8'
16.07.2025 | 08:00
Καπάνι (Φωτογραφία αρχείου)
/Eurokinissi
Ζητείται «σωτήρας» φωνάζει από μακριά η ιστορικότερη αγορά της Θεσσαλονίκης και η πιο κεντρική της, η αγορά Καπάνι. Η εικόνα όταν την επισκεφτεί κάποιος μιλάει από μόνη της: Ημιτελή έργα που αναμένεται η ολοκλήρωσή τους, κατεβασμένα ρολά με λουκέτα και εκατοντάδες επαγγελματίες -οι οποίοι αντέχουν ακόμη- να αναπολούν τις ημέρες που τα στενά της αγοράς έσφυζαν από ζωή.

Όλα αυτά φυσικά δεν πέρασαν απαρατήρητα. Άλλωστε το Καπάνι πρωταγωνιστεί το τελευταίο χρονικό διάστημα για αρνητικούς λόγους και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης ανέλαβε πρωτοβουλία για την διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και της οικονομικής ευρωστίας της αγοράς, σε μια προσπάθεια να αναβαθμιστεί και να αποκτήσει την αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται και της αξίζει, ως σημείο έντονου ενδιαφέροντος και από ιστορικής και από επιχειρηματικής πλευράς. Σύμμαχός του σε όλη αυτή τη προσπάθεια από τη πρώτη στιγμή το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης με τον πρόεδρό του Κυριάκο Μερελή να αποκτά μέσω επιτόπιων επισκέψεων στην αγορά, αλλά και μέσα από συζητήσεις με μεγάλο αριθμό επαγγελματιών, σφαιρική γνώση των θεμάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά καταστηματάρχες, καταναλωτές και επισκέπτες, αλλά και να σχηματίζει συγκεκριμένη θέση και προτάσεις για την επίλυση τους.

Δήμαρχος Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος ΕΕΘ βρέθηκαν να συνομιλούν αρκετές φορές στο τηλέφωνο για το θέμα της αγοράς Καπάνι, με τον Στέλιο Αγγελούδη να αναλαμβάνει την πρωτοβουλία για την πραγματοποίηση σύσκεψης εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων θεσμικών φορέων που έχουν άμεσα ή έμμεσα σχέση με την αγορά και τους επαγγελματίες της. Στη σύσκεψη αυτή ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Θ. ήταν ο μόνος εκπρόσωπος φορέα που κατέθεσε ολοκληρωμένο σχέδιο προτάσεων υπό τη μορφή υπομνήματος, για την αναβάθμιση, ανάπτυξη και εν τέλει αναγέννηση της ιστορικής αγοράς.

Οι προτάσεις που κατέθεσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο είχαν ευρύ αντικείμενο και διαφορετικούς αποδέκτες ανάλογα με το περιεχόμενό τους.

Ο Δήμαρχος απέδειξε ότι σέβεται τους συνομιλητές του, ξέρει να ακούει και όταν του υποβάλλονται θέσεις και προτάσεις εφαρμόσιμες και υλοποιήσιμες που εξυπηρετούν τον κοινό στόχο, τις υιοθετεί.

Δέσμη 8 μέτρων από τον Δήμο

Ως αποτέλεσμα αυτής της σύσκεψης εργασίας ο δήμος Θεσσαλονίκης κατέληξε σε οκτώ (8) μέτρα για την αναγέννηση της αγοράς τα οποία ανακοίνωσε και είναι τα εξής: 

  • Εκπόνηση και υλοποίηση ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου για την Αγορά Βλάλη και το «πέταλο» της Αριστοτέλους από την Ελληνική Αστυνομία σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, με στόχο την καταπολέμηση του παραεμπορίου και της διακίνησης ναρκωτικών.
  • Εφαρμογή επιχειρησιακού σχεδίου για την ενίσχυση της Καθαριότητας εντός των επόμενων 15 ημερών, για την αντιμετώπιση του ζητήματος της παράνομης εναπόθεσης ζωικών υποπροϊόντων.
  • Διαβούλευση για τη σύνταξη νέας Κανονιστικής και τη συγκρότηση Ειδικού Φορέα Διαχείρισης για την Αγορά Βλάλη, ώστε εντός των επόμενων δύο μηνών να υπάρχει σχέδιο Κανονιστικής και πρόταση για τη λειτουργία του Φορέα.
  • Σύσταση Γραφείου Ανάπτυξης και Υποστήριξης της Αγοράς στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, με στόχο την αξιολόγηση και το σχεδιασμό αναπτυξιακών κινήτρων.
  • Κατάργηση τελών κατάληψης κοινόχρηστων χώρων και για το 2026, για τα καταστήματα στην Αγορά Βλάλη.
  • Κατάργηση καταβολής δημοτικών τελών για νέους επιχειρηματίες που θα δραστηριοποιηθούν εντός της Αγοράς από 3 έως 5 χρόνια, ανάλογα με τα περιθώρια του δημοτικού ταμείου.
  • Υλοποίηση προγράμματος δράσεων Πολιτισμού εντός της Αγοράς.
  • Προώθηση της αυθεντικότητας του Καπάνι ως τοποσήμου της πόλης μέσα από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.

Οι προτάσεις του ΕΕΘ

Ο Πρόεδρος του Ε.Ε.Θ. από την πλευρά του κατέθεσε υπόμνημα όπου πρότεινε: 

Ένταξη της αγοράς σε ευρύτερα σχέδια ανάπτυξης της πόλης.

  • Ειδικό σχέδιο και προγραμματισμός για την καθαριότητα και την αποκομιδή ζωικών υποπροϊόντων.
  • Δημιουργία μιας ενιαίας ταυτότητας για το Καπάνι που θα διαφημίζει και θα αναδεικνύει την ιστορία, τον αυθεντικό χαρακτήρα και τα προϊόντα του. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσαν να υπάρξουν κοινές προωθητικές ενέργειες ή δημιουργία συσκευασιών/προϊόντων με το brand "Καπάνι".
  • Συνεργασία με φορείς τουρισμού: Ένταξη της αγοράς Καπάνι στα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος της πόλης και στα πακέτα προβολής του Υπουργείου Τουρισμού που αφορούν τη Θεσσαλονίκη και σε αυτά του ΟΤΘ.
  • Ανάπτυξη συνεργασίας με τουριστικούς πράκτορες. Δημιουργία ειδικών διαδρομών και ξεναγήσεων – σε συνεργασία με ξεναγούς και τουριστικά πρακτορεία -  που θα αναδεικνύουν την ιστορία της αγοράς, τα προϊόντα της και τους ανθρώπους της. Παρουσία σε διεθνής εκθέσεις, με επιδότηση από Επιμελητήρια.
  • Ψηφιακή Προβολή: Βελτίωση και αύξηση της παρουσίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ελκυστικό περιεχόμενο (φωτογραφίες, βίντεο, ιστορίες εμπόρων). Συνεργασία με Influencers/Bloggers. Πρόσκληση γνωστών προσωπικοτήτων και bloggers (γαστρονομίας, ταξιδιών) για να επισκεφθούν και να προβάλουν την αγορά. Αναβάθμιση του υφιστάμενου marketplace και προβολή του για ένταξη μεγαλύτερου αριθμού επιχειρήσεων.
  • Θεματικές Ημέρες/Φεστιβάλ: Οργάνωση τακτικών εκδηλώσεων όλο το χρόνο (π.χ., "Ημέρα Μπαχαρικών", "Φεστιβάλ Γεύσεων Καπάνι",) σε σύνδεση με την ιστορικότητα, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται στην αγορά.
  • Πολιτιστικές Δραστηριότητες: Φιλοξενία εκθέσεων τέχνης, παραστάσεων, ή workshops που θα προσελκύουν διαφορετικό κοινό. (σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς της πόλης).
  • Αύξηση περιπολιών της Ελληνικής Αστυνομίας  για την αντιμετώπιση της μικροεγκληματικότητας και το παρεμπόριο με τη συνδρομή και της Δημοτική Αστυνομίας.
  • Αναζήτηση ασφαλιστικής εταιρείας για ομαδικό πακέτο ασφάλισης των επιχειρήσεων (η πρόσφατη πυρκαγιά είναι ενδεικτική των κινδύνων).
  • Υλοποίηση ολοκληρωμένου προγράμματος πυροσβεστικής προστασίας.

Καπάνι: Φωτογραφία αρχείου από την πρόσφατη πυρκαγιά/ EUROKINISSI

Παράλληλα το Ε.Ε.Θ. είχε και κάποιες προτάσεις προς την πολιτεία:

- Εκπόνηση ειδικού σχεδίου ανάπλασης και αναβάθμισης των υποδομών, συμπληρωματικά αλλά σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από τις εργασίες για το OpenMall.  Συντήρηση – αναβάθμιση των κοινόχρηστων υποδομών. Στήριξη των επαγγελματιών για ανακαίνιση – αναβάθμιση των επιχειρήσεων τους.

- Αναζήτηση και ένταξη της αγοράς σε κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία.

-Επιδότηση μέρους του ενοικίου για επιχειρήσεις που προχωρούν σε ανακαίνιση.

- Δημιουργία ευέλικτων προγραμμάτων μικροπιστώσεων για εμπόρους που θέλουν να εκσυγχρονίσουν τις υποδομές τους. Διερεύνηση- Αναζήτηση τράπεζας που θα εκδώσει δανειοδοτικό πακέτο για τους επιχειρηματίες της αγοράς, με εγγυητή τον Δήμο ή το κράτος.

- Ειδικό πρόγραμμα επιδοτήσεων για εκσυγχρονισμό και χρήση της νέας τεχνολογίας και των ψηφιακών εργαλείων.

Όπως φαίνεται πολλά από τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, συγκλίνουν με τις προτάσεις που κατέθεσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο.

Το γεγονός αυτό καταδεικνύει την κοινή στόχευση των δυο φορέων, όπως και την ταύτιση απόψεων και θέσεων για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.

Μερελής: Να γίνει το Καπάνι σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΕΘ, Κυριάκος Μερελής στα Μακεδονικά Νέα «στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης έχουμε πολλάκις αναδείξει τις προκλήσεις της επόμενης μέρας, όπως και την ανάγκη σύμπραξης για να αντεπεξέλθουμε στις προκλήσεις αυτές και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις να τις ξεπεράσουμε. Βρισκόμασταν όλα αυτό το διάστημα και συνεχίζουμε να βρισκόμαστε σε καθημερινή επαφή και συνεργασία τόσο με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, όσο και μετους επαγγελματίες της περιοχής.

Η ιστορικότερη αγορά της Θεσσαλονίκης, ένα από τα τοπόσημα της πόλης μας πρέπει να μείνει ζωντανή, να εκσυγχρονιστεί και να αποτελέσει ξανά σημείο κατατεθέν για το ιστορικό κέντρο. Καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προτάσεων το οποίο επεξεργαστήκαμε στο ΕΕΘ, για τη στήριξη και την ενίσχυση των επαγγελματιών αλλά και την ανάδειξη και αναβάθμιση της αγοράς Καπάνι.Τα προβλήματα βρίσκουν λύσεις μόνο μέσα από συνέργειες. Εμείς αυτό το μοντέλο διοίκησης υπηρετούμε και αναζητούμε θεσμικούς συνομιλητές για να καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι για ένα γόνιμο και παραγωγικό διάλογο. Δεν πρέπει να περιμένουμε να αλλάξει μόνη της προς το βέλτιστο η Θεσσαλονίκη. Εμείς πρέπει να την αλλάξουμε».

 

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Καπάνι: Από την παρακμή στην αναβίωση - Ο χάρτης για την οικονομική ανάκαμψη της ιστορικής αγοράς της Θεσσαλονίκης
Οικονομία15.07.25 | 05:00
Δήμητρα ΤάγκαΚαπάνι: Από την παρακμή στην αναβίωση - Ο χάρτης για την οικονομική ανάκαμψη της ιστορικής αγοράς της Θεσσαλονίκης