makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Σε τροχιά εξωστρέφειας Τύρναβος και Ν. Αγχίαλος με «όχημα» το κρασί - Ο στόχος της Πολωνίας

Ακούστε το άρθρο 8'
02.10.2025 | 08:00
Wine Wisely, Enjoy Fully: Οι συνεταιρισμοί Τυρνάβου και Ν. Αγχιάλου ενώνουν δυνάμεις για την υπεύθυνη κατανάλωση οίνου
/Μακεδονικά Νέα
Η ελληνική αμπελοοινική παράδοση αποκτά νέα διάσταση μέσα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ενημέρωση για την υπεύθυνη κατανάλωση οίνων και το ενωσιακό καθεστώς των Π.Ο.Π. και Π.Γ.Ε. στα κράτη μέλη (Ελλάδα, Πολωνία)», που φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο Wine Wisely, Enjoy Fully.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που συνδυάζει τον πολιτιστικό χαρακτήρα του κρασιού με μια σύγχρονη στρατηγική εξωστρέφειας, δίνοντας έμφαση τόσο στην ποιότητα και στην αναγνώριση των ελληνικών προϊόντων όσο και στη διείσδυση σε νέες αγορές.

Το πρόγραμμα, διάρκειας δύο ετών (7 Αυγούστου 2025 – 31 Ιουλίου 2027) και συνολικού προϋπολογισμού 1.001.280,60 ευρώ, υλοποιείται από την Ένωση Νομικών Προσώπων, η οποία απαρτίζεται από τους Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές Α.Ε. – COGREXPO S.A. (επικεφαλής εταίρος), τον Αγροτικό Οινοποιητικό Συνεταιρισμό Τυρνάβου και τον Αγροτικό Οινοποιητικό Συνεταιρισμό Ν. Αγχιάλου «Η Δήμητρα».

Βασικός στόχος είναι η ενημέρωση του κοινού στην Ελλάδα και την Πολωνία για την υπεύθυνη κατανάλωση οίνου, αλλά και για τη σημασία των καθεστώτων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.) και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (Π.Γ.Ε.), που διασφαλίζουν την ποιότητα και την ταυτότητα των κρασιών.

Το στρατηγικό πλαίσιο: γιατί Πολωνία

 

Η επιλογή της Πολωνίας δεν ήταν τυχαία. Πρόκειται για μια δυναμική αγορά με ανερχόμενα εισοδήματα και σημαντική καταναλωτική βάση. Παράλληλα, η χώρα αποτελεί παραδοσιακό εισαγωγέα ελληνικών αγροτικών προϊόντων, όπως το ροδάκινο.

Όπως υπογραμμίζει στα Μακεδονικά Νέα ο Χρήστος Γιαννακάκης, Πρόεδρος της COGREXPO και Αντιπρόεδρος της ΕΘΕΑΣ, «η Πολωνία είναι μια πολύ σημαντική αγορά για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και φιλοδοξούμε να αποτελέσει επίσης μια σημαντική αγορά για τα κρασιά μας. Την ξέρουμε καλά από τον τομέα του ροδάκινου. Η Πολωνία εισάγει από την Ελλάδα το 11% των αναγκών της ΕΕ σε ροδάκινα, όταν η Γερμανία εισάγει μόλις το 3%. Άρα λοιπόν είναι μια πολύ μεγάλη αγορά για τα δικά μας δεδομένα και μπορεί να αποτελέσει έναν καλό πελάτη και για τα κρασιά. Έχουμε φιλικές σχέσεις με τον πολωνικό λαό και πιστεύω ότι θα μας δοθεί η ευκαιρία να κάνουμε μια καλή προσπάθεια διείσδυσης των προϊόντων αυτών που προωθούμε, του Τυρνάβου και της Αγχιάλου».

Η στρατηγική εστιάζει στο να αναδείξει τα ελληνικά κρασιά ως επώνυμα προϊόντα με ισχυρή ταυτότητα και να απομακρύνει τον καταναλωτή από τις ανώνυμες, χύμα επιλογές. Επιπλέον, η επιτυχία του προγράμματος εδράζεται στην ενεργή συμμετοχή ιστορικών και δυναμικών συνεταιρισμών, που συνδέουν άρρηκτα την παράδοση με την καινοτομία.

Ο Συνεταιρισμός Τυρνάβου: το «βασίλειο» του Μοσχάτου

 

Ο Αγροτικός Οινοποιητικός Συνεταιρισμός Τυρνάβου, με 500 παραγωγούς και δυναμική 24.000 στρεμμάτων αμπελιών, αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους συνεταιρισμούς της χώρας. Η παραγωγή του ξεπερνά τα 11 εκατομμύρια κιλά σταφύλια ετησίως, που «μεταφράζεται» σε 6.000-7.000 τόνους κρασιού και σημαντικές ποσότητες αποσταγμάτων (τσίπουρο, ούζο) με ετήσιες ποσότητες της τάξης των 250.000 τόνων. 

Ο Αθανάσιος Πλιάκας, Διευθυντής Πωλήσεων του Συνεταιρισμού, ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα ότι «παράγουμε λευκά, κόκκινα και ροζέ κρασιά, ξηρά και ημίγλυκα και μπορούμε να ανταποκριθούμε σε οποιαδήποτε ζήτηση. Το σήμα κατατεθέν μας είναι το Μοσχάτο, μια ποικιλία που αναδείξαμε από τα αζήτητα και σήμερα αποτελεί την ταυτότητά μας».

Ο συνεταιρισμός διαθέτει 15-20 ετικέτες, ενώ πειραματίζεται διαρκώς με καινοτόμα προϊόντα, όπως παλαιωμένο τσίπουρο 6-7 ετών ή τσίπουρο με κρόκο Κοζάνης και μαστίχα, δείχνοντας ότι η παράδοση μπορεί να συμβαδίζει με την καινοτομία.

Αναφερόμενος στην αγορά της Πολωνίας, ο κ. Πλιάκας σημείωσε: «Πέρυσι κάναμε κάποια πρώτα βήματα στην αγορά της Πολωνίας και εντοπίσαμε μια μεγάλη ευκαιρία. Στη Βαρσοβία λειτουργούν περισσότερα από 30 ελληνικά εστιατόρια, και ο αριθμός αυτός αυξάνεται».

Ο Συνεταιρισμός Ν. Αγχιάλου «Η Δήμητρα»: Ιστορία από το 1918

 

Ο Αγροτικός Οινοποιητικός Συνεταιρισμός Ν. Αγχιάλου «Η Δήμητρα» είναι ένας από τους αρχαιότερους της χώρας, με ίδρυση το 1918. Με παραλαβές 5 εκατομμυρίων κιλών σταφυλιών ετησίως, ο συνεταιρισμός στηρίζεται σε ποικιλίες όπως ο Ροδίτης και το Σαββατιανό, οι οποίες προσαρμόζονται ιδανικά στο μικροκλίμα της περιοχής.

Ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος από το εμπορικό τμήμα του Συνεταιρισμού τόνισε ότι «η παράδοσή μας είναι ισχυρή και συνδέεται τόσο με την παραγωγή κρασιών όσο και με τα αποστάγματα, όπως το τσίπουρο Θεσσαλικό. Διαθέτουμε περίπου 25 ετικέτες σε κρασιά και αποστάγματα, καλύπτοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων».

Η μακρόχρονη ιστορία, σε συνδυασμό με την προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες, καθιστούν τον συνεταιρισμό της Ν. Αγχιάλου κομβικό παίκτη στην προώθηση του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό.

Το πρόγραμμα δεν εστιάζει μόνο στην εμπορική διάσταση, αλλά και στην ανάδειξη των οινικών περιοχών και των χαρακτηριστικών τους.

ΠΓΕ Τύρναβος: το λίκνο του Μοσχάτου Αμβούργου

 

Με έκταση 17.000 στρεμμάτων και κυρίαρχη ποικιλία το Μοσχάτο Αμβούργου (10.000 στρ.), ο Τύρναβος αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στον ελληνικό αμπελώνα. Η καλλιέργεια ξεκινά από τον 17ο αιώνα, ενώ μετά τη φυλλοξήρα του 1930-1936 αναμπελώθηκε με νέες ποικιλίες, καθιστώντας το Μοσχάτο βασική ταυτότητα της περιοχής.

Η γεωγραφία, με υψόμετρο 70-250 μέτρα, πεδινά αλλά και λοφώδη εδάφη, και το μικροκλίμα με ζεστά καλοκαίρια και ψυχρούς χειμώνες, συνθέτουν ιδανικές συνθήκες. Από εκεί προκύπτουν κρασιά ξηρά, ημίξηρα, ημιγλυκά, αφρώδη και ημιαφρώδη, με έντονο χαρακτήρα και αναγνωρισμένη φήμη.

ΠΓΕ Θεσσαλία: το μωσαϊκό των ποικιλιών

 

Η ένδειξη καλύπτει τέσσερις νομούς (Καρδίτσα, Λάρισα, Μαγνησία, Τρίκαλα) και εκφράζει τον πλούτο του θεσσαλικού τοπίου. Από τον κάμπο μέχρι τις πλαγιές του Ολύμπου και της Πίνδου, η Θεσσαλία προσφέρει μοναδικά μικροκλίματα.

Η ποικιλιακή σύνθεση είναι εξαιρετικά πλούσια: διεθνείς ποικιλίες όπως Chardonnay, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah, αλλά και γηγενείς όπως το Μοσχάτο Αμβούργου, Μπατίκι, Μαλαγουζιά, Λημνιό, Ξινόμαυρο και ιδιαίτερα η Λημνιώνα, που αναδεικνύεται ως ανερχόμενο «αστέρι».

Η Θεσσαλία δεν είναι μόνο τόπος παραγωγής αλλά και πολιτισμού. Μέσα από τον οινοτουρισμό και τον «Δρόμο του Κρασιού της Θεσσαλίας», η εμπειρία του κρασιού συνδέεται με την ιστορία, τη γαστρονομία και το φυσικό τοπίο.

ΠΓΕ Μαγνησία: ανάμεσα στον Παγασητικό και το Πήλιο

 

Η Μαγνησία, με μεσογειακό κλίμα και επιρροές τόσο από τη θάλασσα όσο και από τα βουνά, παράγει κρασιά με ιδιαίτερο χαρακτήρα. Ο Ροδίτης και το Σαββατιανό κυριαρχούν, ενώ συμμετέχουν ποικιλίες όπως το Ασύρτικο, το Λημνιό και διεθνείς όπως το Cabernet Sauvignon και το Merlot.

Οι εδαφικές συνθήκες (αμμοαργιλώδη, με καλή αποστράγγιση) και η επίδραση των ανέμων μειώνουν τις ανάγκες για φυτοπροστατευτικές παρεμβάσεις, προσδίδοντας φυσικό πλεονέκτημα στην καλλιέργεια.

Οικονομική διάσταση και εξαγωγικές φιλοδοξίες

 

Μέσα από το πρόγραμμα, τα ελληνικά κρασιά αποκτούν οργανωμένο βήμα σε μια νέα αγορά, με στόχο καλύτερες τιμές και σταθερή διάθεση. Η Πολωνία, με αυξανόμενη ζήτηση και φιλικό καταναλωτικό κοινό, μπορεί να αποτελέσει «γέφυρα» για την περαιτέρω διείσδυση σε βόρειες και ανατολικές αγορές. Η ύπαρξη ελληνικών εστιατορίων στη Βαρσοβία λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής της ζήτησης, προσφέροντας φυσικά κανάλια προώθησης.

Υπεύθυνη κατανάλωση και επώνυμα προϊόντα

 

Πέρα από την εξαγωγική στόχευση, το πρόγραμμα έχει σαφή κοινωνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Επιδιώκει να ενημερώσει το κοινό ότι η κατανάλωση κρασιού πρέπει να είναι υπεύθυνη και ότι η επιλογή επώνυμων, πιστοποιημένων προϊόντων (ΠΟΠ, ΠΓΕ) διασφαλίζει ποιότητα, αυθεντικότητα και σεβασμό στον καταναλωτή. Η διάκριση από τα χύμα, ανώνυμα προϊόντα είναι κρίσιμη τόσο για την υγεία και την ασφάλεια όσο και για την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας στους παραγωγούς.

Το Wine Wisely, Enjoy Fully αποτελεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική που συνδυάζει την ανάδειξη της οινικής κληρονομιάς της Θεσσαλίας και ιδιαίτερα του Τυρνάβου και της Ν. Αγχιάλου, την προβολή της υπεύθυνης κατανάλωσης και της αξίας των επώνυμων προϊόντων, τη διείσδυση σε μια δυναμική αγορά όπως η Πολωνία, που μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για περαιτέρω επέκταση, τη σύζευξη παράδοσης και καινοτομίας, μέσα από τις ετικέτες των συνεταιρισμών και τα νέα προϊόντα που αναπτύσσουν.

Όπως επισήμανε ο κ. Γιαννακάκης, «μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα θέλουμε να προωθήσουμε οργανωμένα τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα σε αγορές όπου σήμερα η παρουσία μας είναι μικρή, ώστε να πετύχουμε καλύτερες τιμές και ευρύτερη διάθεση».

Η Ελλάδα, με το πλούσιο αμπελοοινικό της απόθεμα, έχει κάθε λόγο να επενδύσει στη γνώση, στη συνεργασία και στην εξωστρέφεια. Και το Wine Wisely, Enjoy Fully δείχνει ότι το μέλλον των ελληνικών κρασιών μπορεί να είναι τόσο ποιοτικό όσο και διεθνώς αναγνωρίσιμο.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Το εμβληματικό κατάστημα στη Θεσσαλονίκη που άλλαξε χέρια - Ο πλειστηριασμός και η διαδρομή μιας ιστορικής φίρμας
Επιχειρήσεις01.10.25 | 01:00
Δήμητρα ΤάγκαΤο εμβληματικό κατάστημα στη Θεσσαλονίκη που άλλαξε χέρια - Ο πλειστηριασμός και η διαδρομή μιας ιστορικής φίρμας