Δήμαρχος, Περιφέρεια, βιομηχανία και εκπρόσωποι του κλάδου έστειλαν κοινό μήνυμα ότι χωρίς ταχεία υλοποίηση των έργων διασύνδεσης του λιμανιού με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, το αναπτυξιακό αποτύπωμα των logistics θα μείνει ημιτελές.
Στρατηγικό πλεονέκτημα η θέση της πόλης, αλλά χωρίς υποδομές δεν υπάρχει απογείωση
Στον χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης υπογράμμισε ότι τα logistics αποτελούν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για μια πόλη με στρατηγική γεωγραφική θέση.
Όπως σημείωσε, εφόσον η περιοχή αποκτήσει τα αναγκαία «εργαλεία», μπορεί να οδηγηθεί σε πολύ υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.
Επισήμανε, ωστόσο, ότι εδώ και 15 χρόνια οι ουσιαστικές κινήσεις προέρχονται κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ οι κρίσιμες δημόσιες υποδομές καθυστερούν, με μοναδική εξαίρεση τον έκτο προβλήτα του λιμανιού. «Απαιτείται ταχύτητα», τόνισε, υπενθυμίζοντας ότι από το 2010 συζητείται τόσο η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου όσο και η ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας του λιμανιού με τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ η γεωπολιτική συγκυρία, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, ανέδειξε ακόμη περισσότερο το στρατηγικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η Θεσσαλονίκη μπροστά στο μεγάλο στοίχημα των logistics - Eπενδύσεις, υποδομές και οι αποφάσεις που θα κρίνουν το μέλλον
Ιδιαίτερα αιχμηρός εμφανίστηκε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Γιουτίκας, εστιάζοντας στο «ορφανό», όπως το χαρακτήρισε, έργο της οδικής σύνδεσης του λιμανιού με την ΠΑΘΕ. Όπως ανέφερε, το 2025 λειτουργούν ήδη 160 κέντρα αποθήκευσης και διανομής στην Κεντρική Μακεδονία, αριθμός που έχει τετραπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα τετραγωνικά μέτρα των εγκαταστάσεων. Παρά τη δυναμική αυτή, χωρίς οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, οι αναπτυξιακές προοπτικές παραμένουν περιορισμένες.
Ο κ. Γιουτίκας προειδοποίησε ότι δεν υπάρχει οριστική μελέτη για τη γέφυρα που θα συνδέσει το λιμάνι με την ΠΑΘΕ, ενώ, λόγω της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ο νέος παραχωρησιούχος δεν έχει υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο. «Η Θεσσαλονίκη υποβαθμίζεται με το κλείσιμο της Εγνατίας Οδός ΑΕ και φοβάμαι ότι το έργο θα μείνει χωρίς φορέα», σημείωσε, καλώντας το υπουργείο να προχωρήσει άμεσα σε επαναδημοπράτηση.
Στο ίδιο πλαίσιο, ανέδειξε την ανάγκη σύνδεσης της οδού Πόντου με την εξωτερική περιφερειακή, ώστε να απομακρυνθούν τα βαρέα οχήματα από τον αστικό ιστό. Όπως τόνισε, μόνο τότε αποκτά ουσιαστικό νόημα και το logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, καθώς σήμερα περίπου 700 φορτηγά διέρχονται καθημερινά από την οδό 26ης Οκτωβρίου για την εξυπηρέτηση του λιμανιού, επιβαρύνοντας σημαντικά την πόλη.
Οδική και σιδηροδρομική σύνδεση λιμανιού, το μεγάλο στοίχημα
Παρά τις καθυστερήσεις, ο κ. Γιουτίκας αναφέρθηκε και σε θετικές εξελίξεις, σημειώνοντας ότι από την παραχώρηση της Εγνατίας προκύπτει η προώθηση του κάθετου άξονα σύνδεσης Ευζώνων – ΠΑΘΕ, έργου εθνικής σημασίας. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι τον Ιανουάριο προγραμματίζεται η δημοπράτηση των τελευταίων 12 χιλιομέτρων για τη σύνδεση Κιλκίς – Νέας Σάντας – Θεσσαλονίκης, καθώς εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το υπουργείο Υποδομών.
Σημαντικό χαρακτήρισε και το έργο της Ενωτικής Σίνδου, μήκους 5 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει τον άξονα Θεσσαλονίκης – Αθηνών με τον δρόμο Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, διευκολύνοντας τόσο την πρόσβαση στο λιμάνι από την Πέλλα όσο και τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου.

ΣΒΕ: Χωρίς μεταφορές δεν υπάρχει βιομηχανία
Την οπτική της βιομηχανίας έδωσε πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος, Λουκία Σαράντη, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει βιομηχανική ανάπτυξη χωρίς αποτελεσματικές μεταφορές. Όπως υποστήριξε, το σιδηροδρομικό δίκτυο για τα εμπορεύματα έχει μείνει «τραγικά πίσω», αυξάνοντας το κόστος για τις επιχειρήσεις, ενώ ο έκτος προβλήτας, χωρίς σύνδεση με ΠΑΘΕ και σιδηρόδρομο, κινδυνεύει να καταστεί αναξιοποίητος. Στο ίδιο πλαίσιο, χαρακτήρισε δυσβάστακτο το ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία, επισημαίνοντας ότι ο κλάδος παραμένει ένας από τους πιο ανθεκτικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.

Από την πλευρά του κλάδου των logistics, ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος, Δρ. Δημήτρης Τσιτσάμης, ανέδειξε τη Θεσσαλονίκη ως δυνητικό πολυτροπικό εμπορευματικό κόμβο. Όπως ανέφερε, η εφοδιαστική αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα, με τον κλάδο να επαναπροσδιορίζει τη στρατηγική του. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, η αγορά των υπηρεσιών τρίτων παρόχων logistics (3PL) ανήλθε το 2023 στα 510 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 5,2%, ενώ για το 2024 εκτιμάται περαιτέρω άνοδος 5,5%, με την αξία της αγοράς να φτάνει τα 538 εκατ. ευρώ.
Για την περίοδο 2025–2026 προβλέπεται μέση ετήσια αύξηση 6,5%, στοιχείο που αποτυπώνει ισχυρές και βιώσιμες προοπτικές. Η αγορά χαρακτηρίζεται από υψηλή συγκέντρωση, καθώς οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες ελέγχουν περίπου το 60% του μεριδίου, με κυρίαρχες τις υπηρεσίες αποθήκευσης που αντιστοιχούν στο 61%, ακολουθούμενες από τη διανομή με 34%. Οι βασικοί πελάτες προέρχονται από το εμπόριο και τη βιομηχανία, επιβεβαιώνοντας τη στενή διασύνδεση logistics και παραγωγικής βάσης.
Η Θεσσαλονίκη διαθέτει τη γεωγραφία, την αγορά και το ιδιωτικό ενδιαφέρον για να εξελιχθεί σε περιφερειακό κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό που απομένει είναι η βούληση και η επιτάχυνση των υποδομών, ώστε το αναπτυξιακό στοίχημα να μην παραμείνει άλλη μια χαμένη ευκαιρία, όπως είπαν από κοινού.








