makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Κ. Ταγγίρης: Έλλειψη οδηγών και ψηφιοποίηση  οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τον ΟΑΣΘ – Αναμένουμε 50 ηλεκτροκίνητα αρθρωτά λεωφορεία

Ακούστε το άρθρο 8'
30.11.2025 | 08:00
Κώστας Ταγγίρης
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον ΟΑΣΘ, είναι η έλλειψη οδηγών», τονίζει σε συνέντευξή του στα Μακεδονικά Νέα, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης κ. Κώστας Ταγγίρης, ενώ αναφέρεται και στις προκλήσεις του μέλλοντος που αφορούν την ψηφιακή μετάβαση και την ψηφιοποίηση δομών του Οργανισμού.

Ο κ. Ταγγίρης περιγράφει τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκηση του ΟΑΣΘ υπό την προεδρία του, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των αστικών λεωφορείων στις γραμμές του Νομού Θεσσαλονίκης, τα οποία σήμερα μαζί με αυτά που προσφέρει ιδιώτης πάροχος φτάνουν τα 500 ημερησίως.

Ειδική αναφορά κάνει στην ανανέωση του στόλου, όπως και στον στόχο της πλήρους ηλεκτροκίνησης των οχημάτων τού ΟΑΣΘ. Μιλά ακόμη για τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό τονίζοντας πως τα δύο Μέσα λειτουργούν συμπληρωματικά, ενώ αναφέρεται και στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης της επιβατικής κίνησης που σχεδίασε έγκαιρα ο Οργανισμός και έθεσε σε ισχύ με την προσωρινή διακοπή λειτουργίας του Μετρό. Ευχαριστεί τους εργαζόμενους «που βάζουν πλάτη για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο», ενώ μιλά και για την εισιτηριοδιαφυγή απευθύνοντας έκκληση στους επιβατες να αγοράζουν και να επικυρώνουν τα εισιτήριά τους. Εξάλλου, όπως λέει, «έχουμε το φθηνότερο εισιτήριο σε όλη την Ευρώπη, καθώς κοστίζει μόλις 0,60 ευρώ το ολόκληρο και 0,30 το μειωμένο». Αποτελεί δε «το κύριο έσοδο του ΟΑΣΘ» που «εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητά του και του επιτρέπει να βελτιώνει διαρκώς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του».

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης στου Κώστα Ταγγίρη στον Γιώργο Νεοχωρίτη:

 

-Κύριε Ταγγίρη, ο ΟΑΣΘ έχει μια ιστορική διαδρομή, με μεγάλες διακυμάνσεις ωστόσο και λόγω του μειωμένου αριθμού των λεωφορείων που στελέχωναν τις γραμμές στο παρελθόν. Πόσα αστικά κυκλοφορούσαν ανά βάρδια στον Νομό Θεσσαλονίκης, προτού αναλάβετε; Πόσα κυκλοφορούν πλέον και αν θεωρείτε ότι καλύπτουν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού; Ποιος είναι ο στόχος σας για τον αριθμό αστικών που πρέπει να κυκλοφορούν και την αύξηση των δρομολογίων;

Ο ΟΑΣΘ είναι ένας σπουδαίος και ιστορικός Οργανισμός της Θεσσαλονίκης. Και είναι αλήθεια ότι στο παρελθόν πέρασε μεγάλες διακυμάνσεις. Πριν από λίγα χρόνια, διένυσε την πιο δύσκολη περίοδο της μακρόχρονης ιστορίας του. Τότε κυκλοφορούσαν σε όλη τη Θεσσαλονίκη, μόλις 245 λεωφορεία και η ταλαιπωρία του κόσμου ήταν απερίγραπτη. Όμως αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Σήμερα ο ΟΑΣΘ πατάει γερά στα πόδια του και έχει αφήσει πίσω του οριστικά την περίοδο εκείνη που μας πλήγωσε όλους. Σήμερα δρομολογούμε, σε καθημερινή βάση, περισσότερα από 300 λεωφορεία, τα οποία κινούνται, κατά κύριο λόγο, στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Στις εκτός Πολεοδομικού Συγκροτήματος περιοχές, δρομολογούνται, από ιδιώτη πάροχο, περί τα 180 – 200 οχήματα. Επομένως, συνολικά, οι συγκοινωνιακές ανάγκες της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούνται σήμερα από 500 λεωφορεία, αριθμός ο οποίος κρίνεται ικανοποιητικός. Σαφώς υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και για τη βελτίωση αυτή εργαζόμαστε συστηματικά.  

-Όσον αφορά την ανανέωση του στόλου, σε τι βαθμό βρίσκεται; Αναμένουμε στη Θεσσαλονίκη καινούρια λεωφορεία και τι ανάγκες θα καλύψουν;

Ο ΟΑΣΘ έχει κάνει αποφασιστικά βήματα ανανέωσης του στόλου του και αυτό είναι κάτι ορατό και μετρήσιμο. Ο Οργανισμός διαθέτει σήμερα 110 καινούρια, ιδιόκτητα, ηλεκτροκίνητα, 12μετρα λεωφορεία, τα οποία κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης από τον Ιούνιο του 2024 και πραγματικά άλλαξαν το τοπίο των μετακινήσεων. Ο ΟΑΣΘ διαθέτει όμως μέσω χρονομίσθωσης και 46 ολοκαίνουρια ντιζελοκίνητα λεωφορεία, τα οποία έχουν ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας το 2025. Επομένως, στο σύνολο των πλέον των 300 λεωφορείων που δρομολογούμε καθημερινά, ποσοστό 50% και πάνω, αποτελείται από ολοκαίνουρια οχήματα. Βελτίωση υπάρχει όμως και στον υπόλοιπο στόλο των λεωφορείων μας, ο οποίος έχει μέσο όρο ηλικίας 7,4 έτη. Την ίδια ώρα, τον προσεχή Ιούνιο αναμένουμε στον ΟΑΣΘ και στη Θεσσαλονίκη, μέσω διαγωνισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ακόμα 50 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, τα οποία θα είναι 18μετρα, αρθρωτά. Ο ΟΑΣΘ θα είναι και πάλι ο πρώτος φορέας στην Ελλάδα που θα δρομολογήσει τέτοιου τύπου ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως ήταν ο πρώτος που δρομολόγησε αυτά των 12μέτρων. 

Τα νέα μας λεωφορεία θα διαθέτουν τέσσερις θύρες και θα είναι, όπως όλα τα λεωφορεία του Οργανισμού, προσβάσιμα για τους ανθρώπους με αναπηρίες. Η προμήθειά τους θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως συνέβη και με τα 110. 

Τα 50 αρθρωτά λεωφορεία είμαι βέβαιος ότι θα κάνουν τη διαφορά, καθώς θα έχουν μεγάλη μεταφορική ικανότητα. Θα τα εντάξουμε σε γραμμές κορμού, που διασχίζουν τη Θεσσαλονίκη απ’ άκρη σε άκρη, καθώς και σε πολυπληθείς περιοχές, οι οποίες δεν εξυπηρετούνται από το Μετρό. 

Και πάλι, όμως, δεν θα σταματήσουμε σε αυτά. Ο στόχος μας στον ΟΑΣΘ είναι, με χρονικό ορίζοντα το 2027, το σύνολο του στόλου των λεωφορείων μας να είναι καινούρια και αντιρρυπαντικής κατεύθυνσης. 

-Πώς προχωράει το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης του στόλου; Σε τι φάση βρισκόμαστε; Ποιο είναι το μέγεθος της επένδυσης που πρέπει να πραγματοποιηθεί για την υλοποίηση του στόχου της πλήρους ηλεκτροκίνησης αστικών λεωφορείων και πότε εκτιμάτε ότι θα επιτευχθεί;

Σήμερα το 1/3 του στόλου του ΟΑΣΘ αποτελείται από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Μέσα στο 2026, με την έλευση των 50 αρθρωτών, το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων θα ξεπερνά το 50%, καθώς θα διαθέτουμε συνολικά 160 οχήματα αντιρρυπαντικής κατεύθυνσης. Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος του 2027 το σύνολο των λεωφορείων του ΟΑΣΘ να αποτελείται από καινούρια, «καθαρά» για το περιβάλλον λεωφορεία. Ο στόχος αυτός είναι απολύτως εφικτός. Η συνολική επένδυση είναι αρκετά υψηλή. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι ένα 12μετρο ηλεκτρικό λεωφορείο κοστίζει περί τις 450.000 ευρώ και ένα 18μετρο περί τις 600.000 ευρώ. Ωστόσο, υπάρχουν κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε. 

Την ίδια ώρα βέβαια, ήδη από το 2024 στον Οργανισμό μας ολοκληρώσαμε τον Σταθμό Φόρτισης Ηλεκτρικών Λεωφορείων ΟΑΣΘ. Ο σταθμός αυτός, που βρίσκεται στη Σταυρούπολη, αποτελεί μια μεγάλη επένδυση του Οργανισμού, της τάξης των 10 εκατ. ευρώ και συγκαταλέγεται στους αρτιότερους σταθμούς σε όλη την Ευρώπη. 

Η εγκατάσταση αυτή αποτελεί τον σημαντικότερο πνεύμονα των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Είναι η υποδομή με την οποία ο ΟΑΣΘ πέρασε στη νέα εποχή, την εποχή της ηλεκτροκίνησης. 

-Πόσο και πώς άλλαξε ο σχεδιασμός του ΟΑΣΘ μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό; Πόσο και πώς αναμένεται να αλλάξει μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά; Έχει διευκολύνει το έργο σας το Μετρό; Υπάρχει εκτίμηση ή μελέτη για το όφελος όταν ξεκινήσουν τα δρομολόγια προς Ανατολικά; 

Το Μετρό είναι ένα σημαντικότατο έργο για τη Θεσσαλονίκη, ένα έργο με μεγάλη σπουδαιότητα. Για μια πόλη του μεγέθους της Θεσσαλονίκης, είναι απαραίτητο και αυτό έχει ήδη φανεί και είναι κοινά αποδεκτό απ’ όλους. Με τη λειτουργία του Μετρό, ο ΟΑΣΘ πήρε ανάσες. Μπορεί και εξυπηρετεί καλύτερα τους επιβάτες, καθώς τα δύο Μέσα λειτουργούν συμπληρωματικά. Είμαι πεπεισμένος ότι τα αποτελέσματα θα είναι ακόμα καλύτερα, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Τότε είμαι βέβαιος ότι θα μπορέσει να υλοποιηθεί μία γενναία αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών, η οποία θα λειτουργήσει προς όφελος των επιβατών. 

-Η προγραμματισμένη μηνιαία αναστολή λειτουργίας του Μετρό, μετέφερε στις «πλάτες» του ΟΑΣΘ, όλο το μεταφορικό έργων των επιβατικών ροών του Νομού. Πόσο δύσκολη ήταν η διαχείρισή του; Σας ανησυχεί κάτι μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου που θα διαρκέσει ή για το επόμενο χρονικό διάστημα που θα διακοπεί εκ νέου η λειτουργία του Μετρό τον ερχόμενο Φεβρουάριο; 

Η προγραμματισμένη, προσωρινή διακοπή στη λειτουργία του Μετρό, αύξησε τις ανάγκες μετακίνησης με τα λεωφορεία στην πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία εξυπηρετείται από τον ΟΑΣΘ. Στον Οργανισμό πήραμε εγκαίρως μέτρα για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους επιβάτες. Για να πετύχουμε τον σκοπό μας, ετοιμάσαμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης των αυξημένων αναγκών μετακίνησης. Το σχέδιό μας περιλαμβάνει τη δρομολόγηση μίας νέας, ημι-εξπρές λεωφορειακής γραμμής, την ενίσχυση τριών υφιστάμενων γραμμών, τη δημιουργία άμεσης ομάδας δράσης, καθώς και την αναστολή αδειών οδηγών και σταθμαρχών, έχοντας βεβαίως εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη τους. 

Η νέα λεωφορειακή γραμμή που δρομολογούμε, η Μ1, εκτελεί το δρομολόγιο Νέα Ελβετία – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, κινείται στον νοητό άξονα του Μετρό, αλλά αντί της οδού Δελφών διέρχεται από την Κωνσταντίνου Καραμανλή και πραγματοποιεί 11 στάσεις. Επομένως, έχει χαρακτηριστικά ημι-εξπρές λειτουργίας. Εξυπηρετείται από 17, αρθρωτά λεωφορεία και η συχνότητά της στις ώρες αιχμής, είναι μικρότερη των 7 λεπτών. Η γραμμή αυτή πέτυχε απόλυτα τον σκοπό της και οι επιβάτες εξυπηρετούνται στο μέγιστο βαθμό. 

Επιπλέον, ενισχύσαμε τις υφιστάμενες γραμμές 3, 31 και 39, οι οποίες διέρχονται από τη ζώνη επιρροής του Μετρό και επίσης εξυπηρετούν σε μεγάλο βαθμό.

Παράλληλα, συγκροτήσαμε άμεση ομάδα δράσης, η οποία αποτελείται από οδηγούς και σταθμάρχες του Οργανισμού. Τόσο οι οδηγοί, όσο και οι σταθμάρχες βρίσκονται σε κατάσταση ετοιμότητας ώστε, εφόσον χρειαστεί, να καλύψουν οποιοδήποτε κενό δημιουργηθεί σε κάποια λεωφορειακή γραμμή για έκτακτους λόγους, όπως, για παράδειγμα, η ασθένεια κάποιου οδηγού. Με τον τρόπο αυτό πετύχαμε και δεν έχουμε χαμένα δρομολόγια. Βέβαια, για την επίτευξη του στόχου, «πάγωσαν» για τον μήνα που το Μετρό παραμένει κλειστό, οι άδειες των εργαζομένων του ΟΑΣΘ και τους ευχαριστώ θερμά που βάζουν πλάτη για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο. Ο ΟΑΣΘ τα καταφέρνει και όλοι στον Οργανισμό είμαστε περήφανοι γι’ αυτό. 

-Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που πιστεύετε ότι θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο Οργανισμός το επόμενο χρονικό διάστημα και γιατί; 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον ΟΑΣΘ, είναι η έλλειψη οδηγών. Η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα αυτό δεν είναι μόνον του ΟΑΣΘ ή έστω της Ελλάδας, αλλά αποτελεί ευρωπαϊκό ζήτημα. Η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών λεωφορείων στην Ευρώπη ξεπερνά, σε κάποιες περιοχές, ακόμα και το 50%. Στην Ελλάδα και βεβαίως στη Θεσσαλονίκη και στον ΟΑΣΘ, δεν βρισκόμαστε, ευτυχώς, σε τέτοια επίπεδα. Στον Οργανισμό, κάθε φορά που βγήκαμε στην αγορά εργασίας, υπήρξε ανταπόκριση από τους επαγγελματίες, οι οποίοι εντάχθηκαν στο δυναμικό μας. Όμως, όταν μιλάμε για ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, όλοι πρέπει να βρισκόμαστε σε επαγρύπνηση. 

Υπάρχει όμως και ένα ακόμα ζήτημα το οποίο απασχολεί τον ΟΑΣΘ. Αυτό έχει να κάνει με το πρόγραμμα ψηφιακής αναβάθμισης του ΟΑΣΘ, το οποίο υλοποιήθηκε μέσω της συνεργασίας του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και της εταιρείας «Κοινωνία της Πληροφορίας». Η ψηφιακή αναβάθμιση του ΟΑΣΘ αποτελεί ένα κομβικό βήμα για τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας και πρέπει να τελειοποιηθεί, καθώς περιλαμβάνει δύο βασικούς πυλώνες: το Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου και την αναβάθμιση της Τηλεματικής.

-Σε τι βαθμό έχει αντιμετωπιστεί και μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή με τα μέτρα που έχουν ληφθεί; 

Στον ΟΑΣΘ, με σειρά μέτρων που έχουμε λάβει, έχουμε μειώσει το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής, το οποίο είχε λάβει πολύ μεγάλες διαστάσεις. Οφειλόταν σε μια κακή… παράδοση που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια, όταν, ουσιαστικά, είχε σταματήσει ο έλεγχος κομίστρου. Για την αντιμετώπισή της, έχουμε εφαρμόσει σειρά μέτρων, τα οποία αποδίδουν, οδηγώντας σε αύξηση των εσόδων και των επικυρώσεων.

Τα κύρια μέτρα περιλαμβάνουν την υποχρεωτική είσοδο από την μπροστινή πόρτα του λεωφορείου, την ενίσχυση των ελέγχων μέσω πρόσληψης 60 επιπλέον ελεγκτών, καθώς και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των επιβατών. 

Παρακαλώ, λοιπόν, τους επιβάτες, να αγοράζουν και να επικυρώνουν τα εισιτήριά τους. Εξάλλου, έχουμε το φθηνότερο εισιτήριο σε όλη την Ευρώπη, καθώς κοστίζει μόλις 0,60 ευρώ το ολόκληρο και 0,30 το μειωμένο. Να θυμούνται όλοι ότι αυτό το μικρό αντίτιμο που πληρώνουν για τις μετακινήσεις τους, αποτελεί το κύριο έσοδο του ΟΑΣΘ, εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητά του και του επιτρέπει να βελτιώνει διαρκώς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του. Κάτι που, όποιος διαθέτει μνήμη, μπορεί να αντιληφθεί ότι μόνο αυτονόητο δεν είναι. 

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Ο ΟΑΣΘ βάζει πλάτη για την εξυπηρέτηση των πολιτών – Θα κερδίσουμε το στοίχημα
Αρθρογραφία11.11.25 | 06:00
Κώστας ΤαγγίρηςΟ ΟΑΣΘ βάζει πλάτη για την εξυπηρέτηση των πολιτών – Θα κερδίσουμε το στοίχημα