Πρώτο στη λίστα βρίσκεται το Flyover, το έργο που έρχεται να δώσει λύση στις διαμπερείς μετακινήσεις από Δυτικά προς Ανατολικά και αντίστροφα, για τα τουλάχιστον 30 επόμενα χρόνια. Η Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος θα ολοκληρωθεί σε λιγότερα από δύο χρόνια, τον Μάιο του 2027 και θα εξυπηρετεί τόσο την καθημερινή διαμπερή κυκλοφορία, όσο και την κίνηση που υπάρχει κυρίως τους θερινούς μήνες από Έλληνες αλλά και ξένους τουρίστες, οι οποίοι κινούνται προς την Χαλκιδική.
Η εκτέλεση των εργασιών έχει ξεπεράσει το 25%, ενώ, αυτό το χρονικό διάστημα η κατασκευαστική κοινοπραξία παραλαμβάνει και συναρμολογεί δεύτερο καλούπι (κυλιόμενο μεταλλικό φορείο που χρησιμοποιείται για τη σκυροδέτηση, το οποίο κινείται υδραυλικά κατά μήκος του έργου, επάνω στα βάθρα που κατασκευάζονται για τον σκοπό αυτό), με το οποίο θα διπλασιαστούν οι εργασίες. Το Flyover εκτιμάται ότι θα… γράψει ιστορία, καθώς θα παραδοθεί χωρίς καθυστερήσεις.
Θεσσαλονίκης – Μουδανιών
Ένα σημαντικότατο έργο, τη μετατροπή της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, με πρόβλεψη και για τη δημιουργία ή ανακατασκευή τεσσάρων κόμβων, εντάσσει στο ΕΣΠΑ και το… πηγαίνει για δημοπράτηση η Αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας.
Το έργο, που αφορά το τμήμα της εθνικής από τον Κ12 (συμβολή με Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης) μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Θέρμης, βρέθηκε αντιμέτωπο με τον κίνδυνο, λόγω δικαστικών εμπλοκών, να μείνει σχέδιο επί χάρτου, καθώς έχασε τη χρηματοδότησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου είχε ενταχθεί. Ωστόσο, υπάρχει η πολιτική βούληση για την άμεση υλοποίησή του, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να προχωρά σε νέα δημοπράτηση, με 40 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση του έργου, η πρόσβαση των οχημάτων στον δρόμο προς και από τη Χαλκιδική θα γίνεται μόνο από τέσσερις κόμβους, αντί για τις περίπου 15 παράτυπες προσβάσεις που υπάρχουν σήμερα. Έτσι, αφενός, θα αυξηθεί σημαντικά η οδική ασφάλεια στο συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού, αφετέρου θα βελτιωθεί, επίσης σημαντικά, η εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και των εγκαταστάσεων οι οποίες βρίσκονται στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, το οποίο θα αναβαθμιστεί.
Το… ορφανό
Μετά από… κόπους και βάσανα, βαίνουν προς ολοκλήρωση οι μελέτες για τη διάνοιξη της οδού Μίκη Θεοδωράκη (πρώην Λαγκαδά), στο εναπομείναν, «ορφανό» χιλιόμετρο, που παραμένει βαλτωμένο από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων.
Η αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας δρομολογεί λύσεις για να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να προχωρήσει η διάνοιξη σε αυτό το μικρού μήκους τμήμα του δρόμου, που όμως είναι νευραλγικό και η σημασία του θεωρείται κομβική για την κυκλοφορία. Μόλις εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Έργου, θα μπορέσει να δημοπρατηθεί, ώστε και το εναπομείναν χιλιόμετρο της οδού Λαγκαδά, να αποκτήσει και αυτό τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Νέα Σάντα - Άσσηρος
Λύση στον γόρδιο δεσμό, του πολύπαθου οδικού έργου Νέα Σάντα – Άσσηρος, που θα φέρει πιο κοντά το Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη, δίνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Για το πολύπαθο έργο, που από το 2010 έχει περάσει από… σαράντα κύματα, προχωρά νέος διαγωνισμός και μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου αναμένεται η κατάθεση προσφορών.
Το έργο, που σήμερα είναι… καθαρό, υπό την έννοια ότι δεν αντιμετωπίζει ζητήματα απαλλοτριώσεων, αδειοδοτήσεων ή οποιουδήποτε άλλου είδους προβλήματα, έχει ήδη δημοπρατηθεί, ώστε μέχρι το τέλος του έτους να υπογραφεί η σύμβαση και να αρχίσουν, με ταχύτατους ρυθμούς, οι εργασίες.
Αν και είναι μήκους μόλις 12 χιλιομέτρων, είναι εξαιρετικά σημαντικό, όχι μόνο διότι θα φέρει πιο κοντά το Κιλκίς στη Θεσσαλονίκη και το αντίστροφο, αλλά διότι θα βελτιώσει τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Βιομηχανική Περιοχή του Κιλκίς, όπου καταγράφονται καθημερινές μετακινήσεις.
Στόχος είναι να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2027.
Θεσσαλονίκη – Έδεσσα
Ένα βήμα πριν από τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών, βρίσκονται δύο μεγάλα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία τρέχει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και θα κατασκευαστούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα. Πρόκειται για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, συνολικού κόστους περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος έχει ολοκληρωθεί και, αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η αξιολόγηση των σχολίων που κατατέθηκαν κατά τη διαδικασία του διαλόγου και η οριστικοποίηση των τευχών δημοπράτησης. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, τα έργα θα περάσουν στη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Η διάρκεια των δύο έργων ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 30 χρόνια. Τα πρώτα τέσσερα έτη αφορούν στην κατασκευή - αναβάθμιση των υποδομών των οδικών αξόνων και τα υπόλοιπα αφορούν στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.
Στα Δυτικά
Με την ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αναμένεται να αρχίσει η κατασκευή αναβάθμισης του οδικού άξονα Χαλάστρας - Ευζώνων σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, ώστε να δοθεί λύση στα μεγάλα ζητήματα ασφάλειας των μετακινήσεων στην περιοχή.
Ακόμα, σε διαγωνιστική διαδικασία βάζει το φθινόπωρο η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας τη σύνδεση της οδού της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης, γνωστής ως «Ενωτική Σίνδου», με την Εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Έδεσσας.
Με την κατασκευή της «Ενωτικής Σίνδου» θα βελτιωθεί η σύνδεση της ΒΙΠΕΘ με το εθνικό δίκτυο, θα αυξηθεί η οδική ασφάλεια και θα ενισχυθεί η ανάπτυξη της περιοχής, καθώς ο δρόμος θα συνδέει την ΠΑΘΕ με τη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης και την Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης - Έδεσσας.