Στη Δυτική Μακεδονία έχουν ήδη παρουσιαστεί τοπικά σχέδια ανάπτυξης για όλες τις περιφερειακές ενότητες, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη αντίστοιχα για τον Έβρο, την Καβάλα και την Ξάνθη.
Την προηγούμενη βδομάδα, παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση υπό τον Πρωθυπουργό, η πρόοδος των έργων Θεσσαλονίκης, αλλά και η συνολική πορεία υλοποίησης του σχεδίου για την ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας, έναν χρόνο μετά την αρχική παρουσίαση της Στρατηγικής μας. Το εμβληματικό σχέδιο της ανάπλασης του χώρου της ΔΕΘ, οριστικοποιείται ως δημόσιο έργο, η βασική γραμμή του μετρό παραδόθηκε στους Θεσσαλονικείς, ενώ η επέκταση προς την Καλαμαριά προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών έχει ανανεωθεί ριζικά, με 110 ηλεκτρικά λεωφορεία να κινούνται ήδη στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και τον συνολικό αριθμό λεωφορείων να έχει σχεδόν διπλασιαστεί από το 2019. Παράλληλα, προχωρά το flyover της Περιφερειακής, το οποίο θα αποσυμφορήσει το κυκλοφοριακό της πόλης.
Την εβδομάδα αυτή παρουσιάσαμε τα Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης του Κιλκίς και της Χαλκιδικής με ένα ευρύ κυβερνητικό κλιμάκιο και είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς κάθε περιοχής. Στο Κιλκίς εξασφαλίσαμε επιπλέον 33 εκατ. € για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Κιλκίς – Δοϊράνης και η Περιφέρεια τρέχει ήδη τον διαγωνισμό για τη συνέχιση του έργου. Παράλληλα δρομολογούνται σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και ETCS – LEVEL 1 στο Τμήμα Θεσσαλονίκη– Ειδομένη είναι ήδη υπό κατασκευή, ενώ προετοιμάζεται η διακήρυξη για την αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Επιπλέον, εξασφαλίστηκαν πόροι 25 εκατ. € για την αναβάθμιση του Οδικού Συνοριακού Σταθμού Ευζώνων Κιλκίς που αποτελεί την βασική πύλη χερσαίας εισόδου της χώρας από τη Βόρεια Μακεδονία.
Αντίστοιχα, στη Χαλκιδική, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει το επιτακτικό ζήτημα της διαχείρισης των υδάτων, η βούληση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει άμεσα στην επέκταση της χωρικής αρμοδιότητας της ΕΥΑΘ στην περιοχή. Με τις αναγκαίες παρεμβάσεις στο πλαίσιο ενός ολιστικού σχεδιασμού για πόσιμο, αρδευτικό νερό, όμβρια ύδατα, αποχέτευση και βιολογικούς καθαρισμούς, στοχεύουμε στην πλήρη κάλυψη των υδρευτικών αναγκών Χαλκιδικής, στη σταθεροποίηση γεωτρήσεων & υδροφορέων, στη μείωση περιβαλλοντικών φορτίων, στην ανθεκτικότητα σε ξηρασίες και πυρκαγιές, αλλά και στην στήριξη της τουριστικής και αγροτικής ανάπτυξης. Όλα αυτά θα προχωρήσει άμεσα σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία. Στο λιμάνι της Ουρανούπολης, που έχει προτεραιοποιηθεί με απόφαση του Πρωθυπουργού, διευθετείται άμεσα η τροποποίηση της χωροθέτησης του λιμένα λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ανάγκες για μικτές χρήσεις ώστε να εξυπηρετούνται πολλαπλές δραστηριότητες ακτοπλοΐας, τουρισμού, αναψυχής, αλιείας, εμπορικών δραστηριοτήτων. Εκτός από την αναβάθμιση του λιμένα, ολοκληρώνεται η μελετητική ωρίμαση για την ανάπλαση της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Στον λιμένα Νέων Μουδανιών, προβλέπεται η εκτέλεση ενός φιλόδοξου σχεδίου με βάση την εγκεκριμένη μελέτη και σε πρώτη φάση θα προχωρήσει η διαπλάτυνση του υφιστάμενου προσήνεμου μόλου και η επέκταση του μόλου με προϋπολογισμό 17,5 εκατ. €.
Τον Νοέμβριο είχαμε παρουσιάσει το σχέδιο της Πιερίας, ενώ έχουμε ολοκληρώσει την προετοιμασία για το σύνολο σχεδόν των περιφερειακών ενοτήτων της Μακεδονίας και το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστούν τα τοπικά σχέδια ανάπτυξης σε Δράμα, Πέλλα, Ροδόπη, Σέρρες.
Η στρατηγική μας έχει στον πυρήνα της τον διάλογο με την αυτοδιοίκηση, τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες μέσω από επάλληλους κύκλους διαβούλευσης. Γιατί κανένα σχέδιο δεν μπορεί να έχει επιτυχία αν δεν υπάρχει κοινωνική συναποδοχή και σε τοπικό επίπεδο, ώστε να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε στοχευμένες παρεμβάσεις σε κάθε περιοχή που ανταποκρίνονται στις πραγματικές προκλήσεις. Εθνικός στόχος: Να μειώσουμε, με βιώσιμο και δίκαιο τρόπο, την απόσταση της περιφέρειας από το κέντρο.
*Ο κ. Θανάσης Κοντογεώργης είναι Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ