Στη σκηνή του θεάτρου Αντιγόνη Βαλάκου, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα παρουσιάσει αυτές τις μέρες τρεις παραγωγές: το μιούζικαλ για παιδιά «Ιζαντόρα Ντακ» (Πέμπτη 27 Νοεμβρίου), τη νέα όπερα σκιών Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος και την απολαυστική οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη «Θέλω να δω τον Πάπα!» (Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025).
Ιζαντόρα Ντακ
«Αυτή η συνεργασία προέκυψε στο πλαίσιο της εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Υπογράψαμε σύμφωνο συνεργασίας που μας οδήγησε πέρυσι στο να μας βοηθήσει η ΕΛΣ στην κεντρική παραγωγή – ανέλαβαν κάποια έξοδα και μας έδωσαν χώρο προβών. Το καλοκαίρι, το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξίδεψε στην Εναλλακτική Σκηνή, παρουσιάστηκε εκεί όλο το πρόγραμμά του και αυτό χρηματοδοτήθηκε κατά 50% από τη Λυρική», λέει η Εύα Οικονόμου - Βαμβακά.
Η παρουσία του ΔΗΠΕΘΕ στην Αθήνα δεν ήταν μόνο θεσμικά σημαντική. Όπως τονίζει η ίδια: «Η κάθοδός μας πήγε φανταστικά. Ήταν sold out οι παραστάσεις, γράφτηκαν πολύ ωραία πράγματα. Είμαστε χαρούμενοι και περήφανοι για αυτή τη στιγμή και ελπίζουμε να επαναληφθεί και του χρόνου. Θα θέλαμε να γίνει θεσμός· θα θέλαμε το Φεστιβάλ Φιλίππων να ταξιδεύει κάθε χρόνο στην Εθνική Λυρική Σκηνή».
Για την Καβάλα, αλλά και για το ΔΗΠΕΘΕ, το πρόγραμμα «Η ΕΛΣ ταξιδεύει στην Ελλάδα» προσφέρει πρόσβαση σε παραγωγές που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν σχεδόν αδύνατο να παρουσιαστούν εκτός Αθηνών. Όπως εξηγεί η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ: «Το γεγονός ότι μπορούν να δουν οι άνθρωποι στην περιφέρεια τρεις μεγάλες παραγωγές, που κανονικά –αν τις έφτιαχναν τα κατά τόπους θέατρα– θα χρειάζονταν πάρα πολλά χρήματα, είναι καταλυτικό. Η Λυρική φτιάχνει αυτές τις παραγωγές με σκοπό να ταξιδέψουν και φέρνει τους ανθρώπους στην περιφέρεια σε επαφή με αυτό το είδος θεάτρου, που δεν είναι το πιο σύνηθες, γιατί απαιτεί μουσικούς, πολλούς μήνες προετοιμασίας, ηθοποιούς».
Παραστάσεις όπως η οπερέτα, το μιούζικαλ ή η όπερα σκιών —είδη που ανεβαίνουν σπάνια στην περιφέρεια— δίνουν τη δυνατότητα στο κοινό να γνωρίσει κάτι πέρα από το κλασικό θεατρικό ρεπερτόριο.
Η κ. Βαμβακά επιμένει στην αξία αυτής της εμπειρίας ειδικά για τους νέους: «Με το μιούζικαλ για όλη την οικογένεια και με την οπερέτα, θεωρώ ότι οι θεατές έρχονται σε επαφή με ένα είδος που είναι σημαντικό στο να συνδιαμορφώσει, μαζί με άλλες παραγωγές, την παιδεία τους».
Ιδιαίτερη μνεία κάνει στα παιδιά και στους εφήβους, που αποτελούν –όπως τονίζει– προτεραιότητα: «Οι αυριανοί θεατές μας μάς ενδιαφέρουν πάρα πολύ. Είναι σημαντικό να δουν καλό θέατρο, γιατί δεν έχουν πολλές επιλογές στην περιφέρεια. Αν δουν κακό θέατρο, μπορεί να δημιουργήσουν μια λάθος εντύπωση ότι “έτσι είναι το θέατρο και δεν μας αφορά”».
Η εφηβική σκηνή, που ενισχύεται φέτος με νέα παραγωγή, είναι για την ίδια ένα απαιτητικό αλλά κρίσιμο στοίχημα: «Το εφηβικό θέατρο είναι ένα πολύ απαιτητικό κοινό. Ο έφηβος νιώθει εκτός από οποιοδήποτε κουτάκι και δεν έχει ούτε την κοινωνική ευγένεια του ενήλικα ούτε τον ενθουσιασμό του παιδιού. Είναι πολύ ειλικρινής θεατής· αν δεν του αρέσει, δεν του αρέσει, και θα στο πει οριακά ακόμη και την ώρα της παράστασης».
Ως τα Χριστούγεννα
Από τις πρώτες παραστάσεις της νέας σεζόν, η ανταπόκριση του κοινού δείχνει ότι η σχέση με το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας έχει ενισχυθεί. «Το θέατρο πηγαίνει πολύ καλά. Ήδη έχει παρουσιαστεί η “Σέρα” για τρίτη φορά. Επίσης η συμπαραγωγή που κάναμε με το Θέατρο Τέχνης και την ομάδα Blind Spot η “Ιρίνα” πήγε πολύ καλά και τώρα συνεχίζει στην Αθήνα. Η “Πετριχώρα”, μια ιδιαίτερη παράσταση από μια νέα ομάδα της Θεσσαλονίκης, έπαιξε για τρεις μέρες και πήγε επίσης πολύ καλά», αναφέρει η κ. Βαμβακά.
Ακολουθούν: η θεατρική μεταφορά του έργου «Οι Κάλπηδες» του Στρατή Μυριβήλη (3–5 Δεκεμβρίου), το χορογραφικό δίπτυχο της Ίριδας Καραγιάν «My Mind Like the Sky / Kill the Movement» (6 Δεκεμβρίου), η συναυλία «Βαρέα και Ανθυγιεινά» (12 Δεκεμβρίου) και η παράσταση «Εκτός Ύλης reloaded» με τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση (13 Δεκεμβρίου).
Κάλπηδες
Παράλληλα, το ΔΗΠΕΘΕ προχωρά και σε μια τολμηρή χειρονομία προς την τοπική δημιουργικότητα με ένα σπονδυλωτό χριστουγεννιάτικο έργο. «Στις Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες συμμετέχουν δώδεκα ερασιτεχνικές ομάδες της πόλης. Κάναμε ανάθεση σε καθεμιά, θέλαμε να δώσουμε βήμα στους ερασιτέχνες, να νιώσουν ότι η σκηνή τούς ανήκει», λέει η κ. Βαμβακά.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας περιγράφει μια πόλη που σταδιακά αποκτά μια ουσιαστική σχέση με το θέατρο: «Το Φεστιβάλ Φιλίππων φέτος τη μεγαλύτερη προσέλευση των τελευταίων τριών χρόνων. Είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένη από την ανταπόκριση του κόσμου. Νιώθω ότι είναι ο συνομιλητής που μας δίνει συνεχώς δύναμη και κουράγιο να συνεχίσουμε».
Η αλλαγή δεν είναι μόνο ποσοτική. Είναι, όπως τονίζει, ουσιαστική: «Έχουμε αναπτύξει μια σχέση εμπιστοσύνης που λειτουργεί. Υπάρχουν παραστάσεις πιο δύσκολες, σύνθετες, δυσνόητες, αλλά τις στηρίζει το κοινό. Αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό. Συμβαίνει το εξής παράδοξο: έχουμε πολύ μεγάλη προπώληση πριν καν ξεκινήσει η παράσταση. Παλιά περίμεναν την πρώτη μέρα, να πάρουν μια ιδέα. Τώρα είναι σαν να έχουμε δώσει ένα ραντεβού και έχουν εμπιστοσύνη ότι αυτό που θα παρουσιάσουμε θα είναι καλό, χωρίς να εξετάζουν συγκεκριμένα τι είναι».
Εύα Οικονόμου-Βαμβακά
Τα επόμενα βήματα
Η κ. Βαμβακά τονίζει ότι η προηγούμενη σεζόν άνοιξε δύο μεγάλα κεφάλαια για το ΔΗΠΕΘΕ: «Πέρυσι κάναμε δύο πολύ μεγάλα βήματα: την τοποθέτηση υπερτίτλων και τη συνεργασία με τη Λυρική Σκηνή. Και τα δύο άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο απευθυνόμαστε στο κοινό».
Όσο για τη νέα περίοδο υπάρχουν σκέψεις για μία παράσταση στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, αλλά και μια στρατηγική εστίαση στο νεοελληνικό έργο: «Μεγάλο μέρος των παραστάσεων που ανεβάζουμε αφορά νέα έργα που γράφονται τώρα. Μας ενδιαφέρει να στηρίξουμε τη νεοελληνική δραματουργία. Παράλληλα, από τον Ιανουάριο ξεκινάμε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα για να εκπαιδεύσουμε ανθρώπους στη θεατρική γραφή. Θεωρώ πολύ σημαντικό να τους δώσουμε τα εφόδια, για να μπορούν να παράγουν έργο. Είναι ένας ακόμη κλάδος που θέλουμε να αναπτύξουμε».





