makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Πώς αναβαθμίζεται ενεργειακά η Βόρεια Ελλάδα 

Ακούστε το άρθρο 8'
23.12.2025 | 08:00
H Θράκη μετατρέπεται σε σημείο αναφοράς για το υγροποιημένο φυσικό αέριο
/Shutterstock
Η ενεργειακή αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας ήταν εξαρχής μια από τις βασικές κυβερνητικές προτεραιότητες, καθώς αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την αναπτυξιακή δυναμική της περιοχής και τη συνολική ενεργειακή θωράκιση της χώρας.

Αξιοποιώντας και αναδεικνύοντας τη γεωγραφική της θέση, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε τη Μακεδονία και τη Θράκη στο επίκεντρο μιας ολοκληρωμένης ενεργειακής πολιτικής, καθότι αναγνώρισε από πολύ νωρίς τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ευρύτερη περιοχή ως στρατηγικός κόμβος για τη διασύνδεση της Ελλάδας με τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό προώθησε και υλοποιεί ένα συνεκτικό πλέγμα παρεμβάσεων και επενδύσεων σε επίπεδο υποδομών, επιβεβαιώνοντας το ρόλο της Βόρειας Ελλάδας ως ενεργειακής «γέφυρας» με αυξημένη γεωπολιτική και οικονομική σημασία. Για παράδειγμα, το εμβληματικό έργο του FSRU Αλεξανδρούπολης βρίσκεται ήδη σε πλήρη λειτουργία, μετατρέποντας τη Θράκη σε σημείο αναφοράς για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, γνωστό ως LNG. Μέσω του πλωτού τερματικού σταθμού, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα εισαγωγής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, το οποίο στη συνέχεια διοχετεύεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς και εξάγεται προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Παράλληλα, ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη δεύτερου σταθμού FSRU στην περιοχή ενισχύει περαιτέρω τον στρατηγικό ρόλο της Θράκης ως διεθνούς κόμβου εισαγωγής και διαμετακόμισης φυσικού αερίου.

Ο ρόλος της Κομοτηνής

 

Την ίδια στιγμή, η Κομοτηνή διαδραματίζει κομβικό ρόλο στον ενεργειακό χάρτη. Ο νέος Σταθμός Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, αυξάνει σημαντικά τη δυνατότητα ροής φυσικού αερίου προς τις βόρειες αγορές και συνδέεται άμεσα με τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας–Βουλγαρίας (IGB). Ο αγωγός αυτός, μήκους 182 χιλιομέτρων, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ενεργειακούς διαδρόμους της περιοχής, με δυναμικότητα μεταφοράς που φτάνει έως τα 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Η ενεργειακή ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, ωστόσο, δεν περιορίζεται αποκλειστικά στις υποδομές LNG. Σε εξέλιξη βρίσκεται ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας–Βόρειας Μακεδονίας, μήκους περίπου 123 χιλιομέτρων, ο οποίος θα επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Σκόπια. Με αρχική δυναμικότητα 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, το έργο αυτό ενισχύει τις διασυνδέσεις και το περιφερειακό ενεργειακό αποτύπωμα της χώρας. Παράλληλα, στην Κομοτηνή προωθείται η κατασκευή νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου, ισχύος 877 MW και προϋπολογισμού 375 εκατ. ευρώ, η οποία αναμένεται να ενισχύσει την επάρκεια ισχύος, να στηρίξει την οικονομία και να δημιουργήσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας. Όλα τα παραπάνω συνδέονται άμεσα με τις σημαντικές ενεργειακές συμφωνίες που υπεγράφησαν στο Ζάππειο μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.

«Ζεσταίνεται» η πλατφόρμα FSRU στον Θερμαϊκό

 

Πέραν, όμως, της Θράκης και η Θεσσαλονίκη διαθέτει τα εφόδια να εξελιχθεί σε «νευρώνα» των ενεργειακών εξελίξεων, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα. Η προοπτική δημιουργίας μονάδας αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Θερμαϊκό κόλπο, εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό που αποσκοπεί στην περαιτέρω ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών τροφοδοσίας της χώρας. Ένα έργο αυτού του επιπέδου θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις υφιστάμενες και υπό ανάπτυξη υποδομές της Βόρειας Ελλάδας, αυξάνοντας τη δυναμικότητα εισαγωγής φυσικού αερίου και αναβαθμίζοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως κομβικού σημείου διανομής ενέργειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων ενέκρινε την τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου, που είχε ζητήσει η  ενδιαφερόμενη εταιρεία, με τη χωρητικότητα της πλωτής δεξαμενής που θα μπορούσε να κατασκευαστεί στην Θεσσαλονίκη να αυξάνεται κατά 40.000 κυβικά μέτρα LNG, σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Αλλαγές υπήρξαν σε επίπεδο τεχνικών τροποποιήσεων. Για παράδειγμα η νέα τοποθεσία της πλατφόρμας ορίζεται περίπου 150 μέτρα δυτικότερα της αρχικής, με τις συντεταγμένες να μετακινούνται από το αρχικό σταθερό σημείο στις νέες συντεταγμένες του πλωτού τερματικού σταθμού ΥΦΑ στον Θερμαϊκό.

Επιπλέον ορίζεται ενίσχυση της υποδομής με δεύτερο πλοίο FSU, αφού εκτός από το FSRU που είχε προβλεφθεί, θα προστεθεί και ένα FSU, τα οποία θα παραμένουν μόνιμα αγκυροβολημένα σε σύστημα νησίδων επί πασσάλων με κεντρική πλατφόρμα. Η πλατφόρμα αυτή θα στεγάζει τον εξοπλισμό για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από πλοίο σε πλοίο, τις συνδέσεις με τον αεριοποιητή και τον υποθαλάσσιο αγωγό, καθώς και τις λοιπές απαραίτητες εγκαταστάσεις.

Τέλος τροποποιείται και η όδευση του αγωγού. Αυτό σημαίνει ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός, μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων, θα επανασχεδιαστεί με βάση τα αποτελέσματα γεωφυσικών και βυθομετρικών μελετών, ώστε να αποφευχθούν διασταυρώσεις με άλλους αγωγούς και πιθανά εμπόδια.

Χρήστος Τσαλικίδης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Πόσο κοστίζουν τα μπλόκα των αγροτών στη Βόρεια Ελλάδα
Πολιτική22.12.25 | 06:00
Χρήστος ΤσαλικίδηςΠόσο κοστίζουν τα μπλόκα των αγροτών στη Βόρεια Ελλάδα