Στη Βόρεια Ελλάδα, η οποία περιλαμβάνει την Κεντρική Μακεδονία, τη Δυτική Μακεδονία και την Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, η τουριστική φήμη παρουσιάζει σημαντικά δυνατά σημεία αλλά και προκλήσεις. Η πρόσφατη ανάλυση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για το διάστημα (Απρίλιος 2025 – Ιούνιος 2025) δείχνει ότι οι διεθνείς ταξιδιώτες αξιολογούν ιδιαίτερα θετικά την εμπειρία τους στην περιοχή, με βαθμολογίες άνω του 9/10, ωστόσο υπάρχουν και ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά την εικόνα της.
Η διαδικτυακή φήμη και οι προκλήσεις του περιβάλλοντος
Σύμφωνα με τον δείκτη Net Sentiment Index-ΝSI — έναν δείκτη που χρησιμοποιείται κυρίως στην ανάλυση δεδομένων στο διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αποτυπώσει το «ισοζύγιο» θετικών και αρνητικών σχολίων γύρω από έναν προορισμό — η Ελλάδα, με μέσο όρο NSI 39, κατατάσσεται στην 5η θέση ανάμεσα σε ανταγωνιστικούς μεσογειακούς προορισμούς. Στην 1η θέση βρίσκεται η Κροατία (66), στη 2η θέση η Αθήνα (61), στην 3η η Ιταλία (51) και στην 4η η Πορτογαλία (49).
Στις συζητήσεις των χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κυριάρχησε ο πολιτισμός (87), η φιλοξενία (79) και η γαστρονομία (78), ωστόσο το περιβάλλον (60) καταγράφηκε ως βασική αδυναμία λόγω σεισμών, πλημμυρών και πυρκαγιών. Σύμφωνα και με τις κυλιόμενες έρευνες TCI Research, οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις (δημόσιες και ιδιωτικές) σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις, καθώς και για κάλυψη αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων. Αυτό το στοιχείο είναι κρίσιμο και για τη Βόρεια Ελλάδα, όπου η ευαισθησία στα θέματα βιωσιμότητας και υποδομών μπορεί να επηρεάσει την ελκυστικότητα της περιοχής.
Κεντρική Μακεδονία: Πολιτισμός, υγιεινή και φιλοξενία
Η Κεντρική Μακεδονία κατέγραψε συνολική αξιολόγηση 9,2, υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (8,8). Οι επισκέπτες από τη Βουλγαρία (9,5), το Ηνωμένο Βασίλειο (9,2), τη Γερμανία και τη Ρουμανία (9,1) αποδίδουν εξαιρετικές κριτικές. Η Περιφέρεια με κέντρο τη Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζεται ως πολιτιστικός και γαστρονομικός προορισμός, ενώ ξεχωρίζει για την υψηλή υγιεινή (9,2) και τη θετική σχέση ποιότητας-τιμής.
Οι επισκέπτες ωστόσο με βάση τα σχόλιά τους κάνουν λόγο για ανάγκη ενίσχυσης της βιωσιμότητας και καλύτερη διαχείριση μεγάλων ροών τουριστών σε ώριμους προορισμούς, όπως η Χαλκιδική. Η φήμη της Περιφέρειας στηρίζεται στις ζωντανές της πόλεις, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, αλλά και στην παράκτια τουριστική εμπειρία, που συχνά συγκρίνεται με κορυφαίους νησιωτικούς προορισμούς.
Δυτική Μακεδονία: Ανερχόμενος γαστρονομικός και βιωματικός προορισμός
Η Δυτική Μακεδονία από την άλλη εμφανίζει εξαιρετική επίδοση με συνολική αξιολόγηση 9,5, που την κατατάσσει στην κορυφή μαζί με τη Θεσσαλία. Ξεχωρίζει για την γαστρονομία της (9,5) με τις παραδοσιακές γεύσεις, το κρασί και την τοπική κουζίνα να αποτελούν ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα, τη φιλοξενία της (10,0) καθώς η περιοχή πέτυχε την υψηλότερη πανελλαδική βαθμολογία στην κατηγορία αυτή, αλλά και τη σχέση ποιότητας-τιμής (10,0), στοιχείο που αποδεικνύει ότι προσφέρει υψηλή εμπειρία σε προσιτό κόστος.
Ωστόσο, η μικρή σχετικά βάση κριτικών δείχνει ότι η Δυτική Μακεδονία παραμένει λιγότερο γνωστή στον διεθνή τουριστικό χάρτη. Η πρόκληση είναι να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητα και να αξιοποιηθεί το brand του βιωματικού και εναλλακτικού τουρισμού (φύση, ορειβασία, οινοτουρισμός).
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη: Πολιτιστική ταυτότητα και προκλήσεις υγιεινής
Η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη συγκεντρώνει συνολική αξιολόγηση 9,1, δηλαδή στο ίδιο επίπεδο με τον εθνικό μέσο όρο, με ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία στον πολιτισμό (9,4) και στη βιωσιμότητα (9,6), στοιχεία που συνδέονται με την πλούσια ιστορική κληρονομιά και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής.
Στα πλεονεκτήματα της περιφέρειας περιλαμβάνονται η πολιτιστική εμπειρία όπως Φίλιπποι, Θάσος, παραδοσιακά χωριά και η βιωσιμότητα, που αντικατοπτρίζεται σε οικοτουριστικές πρωτοβουλίες. Είναι αντιμέτωπη όμως με χαμηλή αξιολόγηση στην υγιεινή (6,9), η οποία αποτελεί την πιο αδύναμη επίδοση σε πανελλαδικό επίπεδο μαζί με την Πελοπόννησο. Αυτό δείχνει την ανάγκη βελτίωσης σε ζητήματα υποδομών, διαχείρισης απορριμμάτων και δημόσιας καθαριότητας.
Η περιοχή διαθέτει τα εχέγγυα να αναδειχθεί σε πρότυπο συνδυασμού πολιτιστικού και φυσιολατρικού τουρισμού, αλλά η ενίσχυση βασικών υπηρεσιών είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της φήμης της.
Οι πυλώνες της τουριστικής φήμης
Η Βόρεια Ελλάδα φαίνεται να παρουσιάζει μια πολυδιάστατη εικόνα με βάση την ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ. Η Κεντρική Μακεδονία εδραιώνεται ως διεθνές κέντρο πολιτισμού και γαστρονομίας, με έμφαση στη Θεσσαλονίκη. Η Δυτική Μακεδονία αναδεικνύεται σε ανερχόμενο προορισμό αυθεντικών εμπειριών, με ισχυρή ταυτότητα στη φιλοξενία και τη γαστρονομία. Η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη επενδύει στο πολιτιστικό της κεφάλαιο και στη βιωσιμότητα, αλλά καλείται να ξεπεράσει αδυναμίες σε θέματα υγιεινής και υποδομών.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την τουριστική φήμη της περιοχής συνδέονται κυρίως με την πολιτιστική και γαστρονομική εμπειρία, που βαθμολογούνται σταθερά πολύ ψηλά, τη φιλοξενία, η οποία αναδεικνύεται σε συγκριτικό πλεονέκτημα διεθνούς βεληνεκούς, τις περιβαλλοντικές προκλήσεις, που μπορούν να ανατρέψουν θετικά αφηγήματα, τις υποδομές υγιεινής και βιωσιμότητας, όπου παρατηρούνται σημαντικές περιφερειακές διαφοροποιήσεις.
Η φήμη συνεπώς της Βόρειας Ελλάδας στηρίζεται σε αυθεντικότητα, πλούτο εμπειριών και τοπική φιλοξενία. Η συνέχιση επενδύσεων σε βιωσιμότητα, πολιτιστική ανάδειξη και υποδομές θα κρίνει το κατά πόσο οι τρεις περιφέρειες θα καταφέρουν να κεφαλαιοποιήσουν τα ισχυρά τους πλεονεκτήματα και να ανταγωνιστούν ισότιμα τους κορυφαίους μεσογειακούς προορισμούς.