Σε μια περίοδο όπου οι δήμοι της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης καλούνται να διαχειριστούν σύνθετες τεχνικές, διοικητικές και αναπτυξιακές προκλήσεις, η ΜΑΘ Α.Ε. έχει εξελιχθεί σε έναν καίριο φορέα υποστήριξης και συντονισμού σε πολλαπλά επίπεδα.
Με δεκάδες ενεργές συμβάσεις, με συμμετοχή στα σημαντικότερα έργα που είναι αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη ή στο στάδιο προετοιμασίας και με έναν διαρκώς ενισχυόμενο ρόλο στον στρατηγικό προγραμματισμό των δήμων, ο Οργανισμός λειτουργεί παράλληλα ως «γέφυρα» ανάμεσα στους ΟΤΑ και στους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι απαιτούν εξειδικευμένη τεχνογνωσία, αυστηρές προδιαγραφές και τήρηση επίσης αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων.
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΜΑΘ Α.Ε., Άννα Μίχου, σε συνέντευξ;ή της στα Μακεδονικά Νέα, μιλά μεταξύ άλλων για τους ρόλους του Οργανισμού, ο οποίος λειτουργεί τόσο ως αναπτυξιακός βραχίονας και εργαλείο διαδημοτικής συνεργασίας, όσο και ως μια τεχνική δύναμη που μπορεί να ωριμάζει, να παρακολουθεί και να υλοποιεί κρίσιμα έργα.
Η κ. Μίχου αναφέρεται στα εμβληματικά έργα που τρέχουν στη Θεσσαλονίκη, στις νέες συνεργασίες που χτίζονται με επιστημονικούς φορείς, στις δυσκολίες στελέχωσης που αντιμετωπίζουν οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί και στις πρωτοβουλίες που σχεδιάζονται για την επόμενη μέρα.
Σχολιάζει επίσης την πρωτοποριακή δράση κοινωνικής στέγασης που υλοποιεί η ΜΑΘ Α.Ε στη Θεσσαλονίκη όπου ήδη διαχειρίζεται 40 ανακαινισμένα ακίνητα και κάνει γνωστά τα σχέδια για επέκταση των συγκεκριμένων προγραμμάτων, ώστε να μετατραπούν περισσότερα αδρανή ακίνητα, σε προσιτές και αξιοπρεπείς κατοικίες για ευάλωτους πολίτες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κ. Μίχου στον Αλέξανδρο Αλεξιάδη:

-Καταρχάς, πώς έχει εξελιχθεί ο ρόλος της ΜΑΘ Α.Ε τα τελευταία χρόνια; Ειδικά από τη στιγμή που οι Δήμοι έχουν περιορισμένο αριθμό προσωπικού με την απαραίτητη τεχνογνωσία. Θα μπορούσαν να λειτουργήσουν χωρίς τη συμβολή ενός αναπτυξιακού οργανισμού όπως ο δικός σας;
Η αλήθεια είναι η εξής: Ένας αναπτυξιακός οργανισμός, κατά την άποψή μου, έχει διπλό ρόλο -και έτσι προσπαθούμε να λειτουργήσουμε και τη ΜΑΘ. Ο ένας ρόλος είναι να συμβάλλει σε αυτό που ονομάζουμε προγραμματικό, αναπτυξιακό σχεδιασμό και στη διαδημοτική συνεργασία. Γι' αυτό είναι και ένας διαδημοτικός φορέας.
Ο δεύτερος ρόλος, που επίσης έχει μεγάλη σημασία, είναι να βοηθήσει τους Δήμους επιχειρησιακά. Η ΜΑΘ, ως Α.Ο.Τ.Α (Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης), έχει μια αρκετά πλήρη τεχνική υπηρεσία που μπορεί να ωριμάζει έργα και να μην χάνονται χρηματοδοτήσεις από τα διαρθρωτικά ταμεία και από οποιοδήποτε άλλο χρηματοδοτικό μέσο. Τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές και χρονοδιαγράμματα, ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα να συνεργαστεί με πολύ εξειδικευμένους τεχνικούς, μηχανικούς ή επιστήμονες άλλων ειδικοτήτων, σε κάποια δύσκολα έργα που απαιτούν υψηλή εξειδίκευση.
Όσον αφορά στις διαδικασίες, είναι ένας πιο ευέλικτος φορέας από ότι ένας Δήμος, παρόλο που η ΜΑΘ είναι φορέας γενικής κυβέρνησης, γεγονός που σημαίνει ότι ακολουθεί όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου τόσο στις διαδικασίες εκτέλεσης των τεχνικών έργων, όσο και στον τομέα της λογιστικής. Δηλαδή, δουλεύουμε και ως ανώνυμη εταιρεία και ως φορέας γενικής κυβέρνησης.
Οπότε, στο αρχικό ερώτημα, είναι δύσκολο να μπορούν να λειτουργήσουν οι δήμοι χωρίς τον αναπτυξιακό οργανισμό στο πλάι τους. Πολλά εκατομμύρια θα χάνονταν και αρκετά εκατομμύρια εξακολουθούν επίσης να χάνονται, γιατί και οι δικές μας δυνατότητες είναι πεπερασμένες.
-Και φαντάζομαι πως πέρα από το ότι θα χάνονταν χρήματα, το βασικότερο είναι ότι δεν θα προχωρούσαν τα έργα, που είναι και το ζητούμενο για τις κοινωνίες.
Για εμάς τα χρήματα δεν είναι αυτοσκοπός. Τα χρήματα επενδύονται ακριβώς για να γίνονται έργα. Είτε είναι έργα υποδομής, είτε είναι έργα σε άλλους τομείς της διακυβέρνησης, της εξυπηρέτησης των πολιτών.
Η ΜΑΘ έχει τρεις βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους «πατάει» και βοηθάει τους δήμους.
Ο ένας είναι η τεχνική υπηρεσία και τα έργα υποδομής. Δηλαδή, ωριμάζει έργα, εκπονεί τις μελέτες. Μπορεί να είναι η αναθέτουσα αρχή και στα έργα. Ακολουθούμε, φυσικά, τις διαδικασίες, τις διακηρύξεις ακριβώς όπως είναι τα έργα του Δημοσίου. Επίσης, επιβλέπει μεγάλα έργα. Και αυτή η δραστηριότητα είναι πάρα πολύ σημαντική, γιατί οι Δήμοι έχουν πεπερασμένες δυνατότητες και δεν τους επιτρέπεται να προσλάβουν νέο προσωπικό.
Ο άλλος πυλώνας είναι τα κοινωνικά. Η ΜΑΘ είναι ο πρώτος Φορέας Κοινωνικής Στέγασης στην Ελλάδα.
Και ο τρίτος είναι τα θέματα της βιώσιμης ανάπτυξης που αφορούν το κλιματικό σύμφωνο ή άλλου τύπου σύμφωνα που έχουν υπογράψει οι Δήμοι με δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, καθώς και στην βιώσιμη κινητικότητα.
Αυτοί, λοιπόν, είναι οι τρεις άξονες πάνω στους οποίους κινείται με πάρα πολύ μεγάλη δραστηριότητα η ΜΑΘ. Και προσπαθούμε όσο το δυνατόν να τους εμπλέκουμε μεταξύ τους. Δηλαδή, μια πρωτοβουλία να ενισχύεται από μια πρωτοβουλία σε έναν άλλο τομέα, για να μπορούμε να έχουμε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις. Και αυτό είναι αναπτυξιακό και οραματικό, όχι μόνο επιχειρησιακό.
-Μιλήσατε για την κοινωνική στέγαση. Είχατε πάρει και τα εύσημα από την υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου για τη συνεργασία σας με τον Δήμο Θεσσαλονίκης για το πρόγραμμα κοινωνικής στέγασης για τις ευάλωτες ομάδες. Και μάλιστα με επιδόσεις καλύτερες από την Αθήνα. Είναι και θέμα συνεργασίας; Παίζει ρόλο και η εμπειρία, η τεχνογνωσία;
Είναι, θα έλεγα, θέμα πολύ μεγάλης και σοβαρής προετοιμασίας. Προετοιμαστήκαμε πάρα πολύ με έρευνα και με μελέτες. Δηλαδή είχαμε όλα τα στοιχεία και όσον αφορά το κτιριακό απόθεμα και όσον αφορά τις ανάγκες. Προσανατολιστήκαμε πολύ γρήγορα. Δε θέλω να κάνω συγκρίσεις ανάμεσα σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Ήταν διαφορετικά τα πιλοτικά προγράμματα που εφαρμόσαμε, οπότε δεν χρειάζεται κατά την άποψη μου να κάνουμε αυτή τη σύγκριση.
Το θέμα είναι ότι εμείς προσανατολιστήκαμε πάρα πολύ γρήγορα στην ιδιοκτησία, την δημοτική και των ιδρυμάτων, γιατί θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο, με την ανακαίνιση και την αξία που δίνουμε στα διαμερίσματα σε μια αργούσα περιουσία των δήμων και των νομικών προσώπων ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου, όπως είναι τα ιδρύματα, δημιουργούμε δημόσιο πλούτο.
Μένει αυτή η περιουσία - όταν ανακαινίζεται και αναβαθμίζεται ενεργειακά - στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Δεν αλλάζει χέρια και μπορεί λοιπόν να αξιοποιείται για τη στέγαση ευάλωτων ομάδων ή σε δεύτερη φάση για τον γενικότερο πληθυσμό με προσιτό ενοίκιο, γιατί ο στόχος μας είναι να πάμε σε πολύ μεγαλύτερους αριθμούς και να μιλάμε για γενικότερα προσιτή κατοικία και πολιτική για τη στέγαση που μπορεί να έχει ένας Δήμος.
Εμείς, στο επόμενο διάστημα πολλαπλασιάζουμε τα ακίνητα που διαχειριζόμαστε. Υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στον ορίζοντα πόροι, θα έχουμε χρηματοδότηση και για τη λειτουργία του φορέα με όλη τη δραστηριότητα η οποία είναι αναγκαία. Δηλαδή: το τεχνικό τμήμα -γιατί έχουμε να κάνουμε με έργα τεχνικά, οικοδομικά και ενεργειακά-, το κομμάτι της κοινωνικής υποστήριξης και τη νομική υποστήριξη, ώστε να υπάρχει ένα συνολικό πακέτο που θα αφορά την αναβάθμιση του κτηριακού αποθέματος, τη μίσθωση των ακινήτων σε προσιτό ενοίκιο, την υποστήριξη των ενοικιαστών αλλά και την υποστήριξη και δράση συμπερίληψης στη γειτονιά.
Γιατί δεν πρέπει να μας ξεφεύγει, ότι μπορεί προϋπόθεση για μια αξιοπρεπή διαβίωση να είναι η στέγη, αλλά πρέπει να κάνεις και το επόμενο βήμα που να αφορά τη γειτονιά, τη συμπερίληψη και την κοινωνική ένταξη. Εκεί έρχονται λοιπόν και οι χρηματοδοτήσεις οι οποίες αναμένονται την επόμενη περίοδο. Το 2026 αναμένουμε να υπάρχουν μέτρα χρηματοδότησης υποδομών για κοινωνική κατοικία από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα.
Και έτσι όλο αυτό το εγχείρημα, το οραματιζόμαστε και το οργανώνουμε να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά και στο επίπεδο της Θεσσαλονίκης και του πολεοδομικού συγκροτήματος ευρύτερα, αλλά και στο επίπεδο της χώρας, γιατί είναι το πρώτο παράδειγμα και θέλουμε να το μεταλαμπαδεύσουμε σε όλη την τοπική αυτοδιοίκηση.
-Ξέρουμε για πόσα περίπου ακίνητα υπάρχει πρόβλεψη για το επόμενο διάστημα;
Αυτή τη στιγμή έχουμε 40 ακίνητα. Είναι τα πρώτα 30 από το προηγούμενο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και έχουμε άλλα 10 τα οποία μπαίνουν τώρα και θα ετοιμαστούν μέχρι το Μάρτιο. Ο στόχος μας είναι να βάλουμε στην επόμενη περίοδο άλλα 70.
Θα εξαρτηθεί και από τους πόρους που θα έχουμε συνολικά, είτε από το ΠΕΠ είτε από κάποιο άλλο ταμείο, γιατί στο ενδιάμεσο, όσο θα λειτουργούμε από το 2026 έως το 2029, έχουμε προβλέψει και μία υπηρεσία μόχλευσης περαιτέρω πόρων, οπότε ελπίζουμε ότι οι πόροι θα πολλαπλασιαστούν. Και να δούμε πώς θα εντάξουμε και το ιδιωτικό απόθεμα από ιδιοκτήτες οι οποίοι δεν μπορούν να ανοίξουν τα διαμερίσματά τους, δεν μπορούν να επενδύσουν, δεν μπορούν να πάρουν δάνεια για ανακαίνιση, γιατί ίσως να είναι και οι ίδιοι στα όρια της φτώχειας. Προσπαθούμε δηλαδή να εξετάσουμε και τον τομέα της ενίσχυσης αυτών των πολύ μικρών ιδιοκτητών, αλλά σε δεύτερη φάση.
-Η εμπειρία της αναπτυξιακής στη διαχείριση των δημοσίων συμβάσεων ποια είναι; Υπάρχουν τεχνικά εμπόδια που αντιμετωπίζετε;
Κοιτάξτε να δείτε. Έχουμε έναν πάρα πολύ μεγάλο αριθμό συμβάσεων προγραμματικών ή μεταξύ αναθετουσών αρχών, για τεχνικά έργα υποδομής.
Έχουμε 35 ενεργές συμβάσεις με Δήμους: Θεσσαλονίκης, Νεάπολης - Συκεών, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Καλαμαριάς, Ωραιοκάστρου, Θερμαϊκού, Κορδελιού - Ευόσμου και επίσης έχουμε με τον Σύνδεσμο Δήμων Δυτικής Θεσσαλονίκης μια πολύ μεγάλη σύμβαση για ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, την επέκταση των κοιμητηρίων των Δήμων Δυτικής Θεσσαλονίκης. Έχουμε βεβαίως με τον Δήμο Παύλου Μελά τη μεγάλη παρέμβαση και σε επίπεδο μελετητικό και σε επίπεδο επίβλεψης έργων, της διαμόρφωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά. Και με τον Δήμο Λαγκάδα έχουμε συνεργαστεί. Επίσης, από την εποχή που ήμασταν σε θέση, γιατί δεν υπήρχαν τόσα πολλά έργα, να εξυπηρετήσουμε και κάποιους Δήμους μη μετόχους μας, έχουμε ενεργές συμβάσεις με τους Δήμους της Τήλου και της Σκιάθου. Τώρα έχει περιοριστεί αυτή η δυνατότητα εξυπηρέτησης μη μετόχων μας.
Συνοψίζοντας, από τους 14 Δήμους της Θεσσαλονίκης - οι 12 είναι μέτοχοι μας - έχουμε συνεργαστεί με τους 13 τα τελευταία χρόνια.
Ο κύκλος εργασιών είναι σημαντικός, όσον αφορά τις ίδιες τις μελέτες, γιατί αφορούν σε πολύ μεγάλα έργα όπως είναι, ενδεικτικά:
- Η επέκταση της Παλιάς Παραλίας με το ξύλινο deck, που είναι το μεγαλύτερο έργο το οποίο ωριμάζουμε εμείς αυτή τη στιγμή,
- Η πλατεία Διοικητηρίου, που μπορείτε να καταλάβετε πόσο δύσκολη είναι η μελέτη της, γιατί θα πρέπει να συμβαδίσει η κατασκευή μιας πλατείας και η απόδοση της στο κοινό, μαζί με την ανάδειξη και την προστασία των αρχαιοτήτων. Αφορά μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση με την οποία επιτέλους συμφώνησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, που είναι ο κύριος του έργου με το Υπουργείο Πολιτισμού και την τρέχει η ΜΑΘ. Για την εκπόνηση των μελετών απαιτείται μεγάλη εξειδίκευση και πολλές ειδικότητες μηχανικών,
- Η ανάπλαση της πλατείας Δημοκρατίας και των οδών Ειρήνης και Μοσκώφ,
- Η ανάπλαση σε μεγάλη έκταση της Νεάπολης, που εμβληματικά ονόμασε ο Δήμος «Νέα Πόλη»,
- Η ανάπλαση της Ανατολικής Καλαμαριάς, που θα αλλάξει την φυσιογνωμία μιας πολύ μεγάλης περιοχής.
Αυτά έχουν από πίσω τους και πάρα πολύ μεγάλο προϋπολογισμό κατασκευής και όλα είναι ενταγμένα είτε σε πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είτε στο ΕΣΠΑ τα περισσότερα.
Παράλληλα μελετάμε το κτίριο δημιουργικής επαναχρησιμοποίησης αποβλήτων και δύο πράσινα σημεία για τον Δήμο Θεσσαλονίκης, την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων των Δήμων Καλαμαριάς και Αμπελοκήπων – Μενεμένης, επιβλέπουμε αναπλάσεις στον Δήμο Κορδελιού - Ευόσμου, συνεχίζουμε την επίβλεψη κατασκευών στο Πάρκο Παύλου Μελά και άλλα.
Οι δυσκολίες που έχουμε; θα έλεγα ότι είναι πολύ μεγάλη η διοικητική υποστήριξη που χρειάζεται για την υλοποίηση των έργων. Είναι υψηλό το λειτουργικό κόστος, γιατί συμβαλλόμαστε με πάρα πολλούς συνεργάτες. Για να αντεπεξέλθουμε σε αυτές τις μελέτες και τα έργα προχωράμε σε συμβάσεις μίσθωσης έργου με διάφορες ειδικότητες, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο το οποίο μας καθορίζει το πώς πρέπει να κινηθούμε.
Όλα αυτά πρέπει να βγουν σε πέρας στη μεγάλη τους πλειονότητα με το τακτικό προσωπικό της ΜΑΘ και με έκτακτο προσωπικό που είναι συνεργάτες με σύμβαση μίσθωσης έργου. Μας επιτρέπεται στο επίπεδο των μελετών πολύ μικρό ποσοστό ανάθεσης σε εταιρείες και αυτό είναι κατανοητό, γιατί δεν θέλει ο νομοθέτης αντί να κάνουν οι Δήμοι τις αναθέσεις να τις περνάνε σε μια αναπτυξιακή και να τις κάνει η αναπτυξιακή.
Άρα καταλαβαίνετε ότι έχουμε μεγάλη πρόκληση στην επίβλεψη των μελετών και στην διοικητική διεκπεραίωση, αλλά τα καταφέρνουμε και ανταποκρινόμαστε.
-Και μιας που αναφέρεστε σε όγκο εργασίας, πώς ενσωματώνετε την καινοτομία και τον ψηφιακό μετασχηματισμό στα έργα σας και στον τρόπο που τα χειρίζεστε;
Πρώτον μας βοηθάει πάρα πολύ και η δραστηριότητα που έχουνε τα άλλα τμήματα, η άλλη παραγωγική διεύθυνση της ΜΑΘ που υλοποιεί πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα. Από εκεί έρχεται μια τεχνογνωσία που εμείς προσπαθούμε να την εντάξουμε μέσα στη λειτουργία μας και να μεταφερθεί σε άλλες δραστηριότητες. Δηλαδή εργαλεία τα οποία διερευνούμε μέσα από χρηματοδοτήσεις και διακρατικά προγράμματα, προσπαθούμε και τα μεταφέρουμε σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό, σε όλη μας την δραστηριότητα.
Από εκεί και πέρα προφανώς έχουμε και διάφορα είδη λογισμικού τα οποία μας βοηθάνε για να βρισκόμαστε στο state of the art θα έλεγα, κάνοντας και συνεργασίες εξωτερικές, σε ειδικές περιπτώσεις βέβαια, για να μπορούμε από αυτές τις συνεργασίες να αποκτούμε τεχνογνωσία και να την ενσωματώνουμε στον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε εμείς.
Αυτό που θα ήθελα να πω, γιατί λέμε για δυσκολίες, είναι ότι υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη δυσκολία στο να αποκτήσουμε υπαλλήλους με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου. Διότι περνάνε τα αιτήματά μας μαζί με των Δήμων από το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει άδεια να προσλάβουμε, μέσω ΑΣΕΠ φυσικά, άτομα. Και όταν φεύγει κάποιο άτομο για διάφορους λόγους υπάρχει πρόβλημα αντικατάστασης.
Και αυτό συμβαίνει ενώ - πρέπει να το πούμε - δεν πληρώνει το δημόσιο τους μισθούς μας, δεν υπάρχει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από αυτή την διαδικασία.
Οπότε αυτό είναι ένα αίτημά μας. Από τη στιγμή που μπορούμε να αποδεικνύουμε ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε στο μισθολογικό κόστος, αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση, θα πρέπει να δίνεται και η δυνατότητα να παίρνουμε μόνιμο προσωπικό. Και αυτό το λέω, γιατί οποιαδήποτε μελέτη, οποιοδήποτε έργο επίβλεψης, οποιαδήποτε προμήθεια, θέλει και την ανάλογη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό, για να μπορεί να έχει την ευθύνη της υπογραφής.
Προφανώς δεν πρέπει οι Α.Ο.Τ.Α να γίνουν ένα «ξέφραγο αμπέλι» που θα ξαναδιογκώσει κάποιους οργανισμούς με μόνιμο προσωπικό. Και όταν λέμε μόνιμο στην προκειμένη, δεν μιλάμε για μονιμότητα δημοσίου, αλλά με σχέση εξαρτημένης εργασίας όπως είναι σε οποιαδήποτε εταιρεία.
-Συμβάσεις έργου είναι οι περισσότερες που κάνετε;
Είναι συμβάσεις μίσθωσης έργου οι περισσότερες. Εμείς προσπαθήσαμε στη ΜΑΘ και είχαμε τη συμπαράσταση του Δήμου Θεσσαλονίκης πλήρως για την ενίσχυση της στελέχωσης μας. Έχουμε χρησιμοποιήσει τον θεσμό της μετακίνησης υπαλλήλων και μας έχει ενισχύσει και ο Δήμος Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Παύλου Μελά. Προσπάθησα δηλαδή την προηγούμενη περίοδο να ενισχυθεί η δομή μας για να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε με έμπειρο προσωπικό, αξιοποιώντας τις διατάξεις του νόμου για τη συνεργασία αυτού του είδους και την μετακίνηση προσωπικού από τους μετόχους μας.
-Από εδώ και πέρα ποιοι είναι οι στόχοι και οι προτεραιότητες για τα επόμενα χρόνια;
Το πρώτο είναι να παραδώσουμε από αυτήν τη χρονιά, μέσα στο 2025 και το 2026 τις μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης για τα μεγάλα εμβληματικά έργα.
Δηλαδή, είναι το deck της Παλιάς Παραλίας, είναι η πλατεία Διοικητηρίου, η πλατεία Δημοκρατίας, η «Νέα Πόλη» στον Δήμο Νεάπολης Συκεών και η Ανατολική Καλαμαριά στον Δήμο Καλαμαριάς, περιοχή Φοίνικα και Μίκρα. Αυτός είναι ο πρώτος μας στόχος και θα δούμε, ίσως κάποια από αυτά τα έργα θα συνεχίσουμε να τα επιβλέπουμε εμείς. Αυτό θα είναι μία συζήτηση, γιατί θέλουμε κάποια από αυτά τα έργα να τα επιβλέψουμε εμείς. Και θεωρούμε σημαντική τη συμβολή μας, γιατί αυτά τα έργα θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ και πρέπει να ολοκληρωθούν και σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Ο δεύτερος στόχος είναι να πολλαπλασιάσουμε τη δραστηριότητά μας στην κοινωνική κατοικία και ο τρίτος στόχος είναι να βοηθήσουμε τους Δήμους στον τομέα της κλιματικής αλλαγής και της δίκαιης μετάβασης, τον Δήμο Θεσσαλονίκης ιδιαίτερα, διότι είναι ένας από τους έξι Δήμους της Ελλάδας που είναι ενταγμένος στο Κλιματικό Σύμφωνο για Κλιματική Ουδετερότητα το 2030. Εμείς έχουμε αναλάβει την υποστήριξη του Δήμου για να μπορεί να ανταπεξέλθει στους στόχους που έχει βάλει μέσα από το σύμφωνο που έχει υπογράψει. Έχουμε μια τεχνογνωσία που μας επιτρέπει να παρέχουμε υποστήριξη σ’ αυτόν τον τομέα.
Ο τελευταίος αλλά πάρα πολύ σημαντικός στόχος, - είναι οραματικός αλλά δεν θα αργήσει να ξεκινήσει - είναι να συμβάλλουμε και εμείς στη Μητροπολιτική λειτουργία της πόλης. Η Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη δεν αναπτύσσεται αποσπασματικά. Θέλει μια οικοδόμηση του ενιαίου χώρου. Αυτό προφανώς χρειάζεται μια νομοθετική ρύθμιση σε σχέση με τη λειτουργία της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης στον α’ βαθμό, των Δήμων, αλλά η ΜΑΘ μπορεί, είτε με το ισχύον νομικό πλαίσιο, είτε αν, καθώς είναι αίτημα της ΚΕΔΕ, αν δεχτεί η κυβέρνηση να κάνει μια τέτοια ρύθμιση, να στηρίξει και αυτή τη νέα προσπάθεια ούτως ώστε να δούμε συνολικά τις προκλήσεις ως πόλη ενιαία και όχι μόνον ως ξεχωριστοί οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης.
-Τέθηκε το θέμα στο πρόσφατο συνέδριο της ΚΕΔΕ και ο Υπουργός Εσωτερικών ήταν αρκετά επιφυλακτικός για την παρούσα φάση.
Αυτό είναι βέβαια θέμα των δημάρχων να το διαπραγματευτούν. Εγώ λέω ότι η ΜΑΘ μπορεί να βοηθήσει, ακόμα και αν δεν προχωρήσει αυτή η ρύθμιση η οποία θα είναι, κατά την προσωπική μου άποψη, πάρα πολύ σημαντική και θα δώσει πολύ μεγάλη ανάσα και λύσεις σε πάρα πολλά προβλήματα και άσκοπη γραφειοκρατία. Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης έδωσε το παράδειγμα της μετονομασίας της Οδού Λαγκαδά. Να πούμε τώρα άλλο παράδειγμα, για θέματα που αφορούν τις γειτονιές, εκεί που πάμε για παρεμβάσεις στον τομέα της κοινωνικής συνοχής. Πάμε να παρέμβουμε, για παράδειγμα, στα όρια Θεσσαλονίκης Μενεμένης: Πρέπει να το δούμε διαδημοτικά. Ή το θέμα της υλοποίησης διαδημοτικής συγκοινωνίας ή της διαχείρισης των αποβλήτων που σε κάποιες περιοχές η διαδημοτική συνεργασία θα μπορούσε να εξοικονομήσει πόρους και να βελτιώσει τις υπηρεσίες.
Εμείς ως ΜΑΘ θα βάλουμε στο νέο μας επιχειρησιακό, πρωτοβουλίες που θα στηρίζουν τις πολιτικές πρωτοβουλίες των Δήμων. Δεν υποκαθιστούμε, δεν κάνουμε εμείς πολιτική, εμείς όμως συνθέτουμε το όραμά μας και το βάζουμε στην υπηρεσία των μετόχων.
Και κάτι ακόμα που θέλουμε να κάνουμε πιο αποτελεσματικά. Έχουμε την τύχη στη μετοχική μας σύνθεση να περιλαμβάνεται το ΝΟΗΣΙΣ και το ΕΚΕΤΑ. Έχουμε συνεργασίες, κυρίως με το ΕΚΕΤΑ, αλλά στόχος μας είναι να εντείνουμε τις συνεργασίες με τους δύο αυτούς μετόχους και με το ΝΟΗΣΙΣ, γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό να μεταφέρουμε και στους δήμους, στις πολιτικές τους και στην επιχειρησιακή τους ικανότητα, την τεχνογνωσία και τις τελευταίες εξελίξεις της τεχνολογίας σε διάφορους τομείς που φέρουν αυτοί οι δύο φορείς. Η ΜΑΘ μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο σ’ αυτήν την μεταφορά, καθώς είναι μέτοχοι της και οι μεν οι δε.
Να πούμε τέλος το εξής, ότι από το 2020 μέχρι τώρα, οι προγραμματικές συμβάσεις που υλοποιήσαμε και υλοποιούμε είναι ύψους περίπου 12 εκατομμυρίων. Αλλά αυτό αφορά μόνο τις προγραμματικές συμβάσεις, καθώς έχουμε και τα ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία είναι επίσης πολύ σημαντικά, δηλαδή χρηματοδοτήσεις που έχουμε από άλλους πόρους και η ΜΑΘ είναι δικαιούχος απευθείας.
Από τα παραπάνω 12 εκατομμύρια, τα 4 που έχουν ανατεθεί στη ΜΑΘ, προέρχονται από ίδιους πόρους των Δήμων. Όταν δεν ήταν δυνατό να ενταχθούν μελέτες ως τεχνική βοήθεια στο ΕΣΠΑ ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο, οι δήμοι επένδυαν για να μπορούν στην συνέχεια να επιχορηγηθούν για την κατασκευή των υποδομών. Και αυτό πρέπει να κάνουν. Να επενδύουν, όταν ξέρουν ότι θα δώσουν 1 ευρώ και θα τους γυρίσουν πίσω με πολλαπλασιαστή...







