makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Καπάνι: Δεκάδες κλειστά καταστήματα στην ιστορική αγορά της Θεσσαλονίκης

Ακούστε το άρθρο 8'
30.10.2025 | 08:00
Καπάνι/Φωτογραφία ρχείου
Μια από τις δυσκολότερες περιόδους της διανύει η παραδοσιακή αγορά Καπάνι στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, με τα κατεβασμένα ρολά από τα δεκάδες καταστήματα που παραμένουν κλειστά και ξενοίκιαστα, να μην θυμίζουν σε τίποτα περασμένες ημέρες, όταν η αγορά έσφυζε από ζωή και τα καταστήματα ήταν ανοιχτά στο σύνολό τους. Αυτή τη στιγμή στο Καπάνι από τα περίπου 220 καταστήματα λειτουργούν μόνο τα 90 με 95.

 

Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ο Πρόεδρος του Σωματείου Εμπόρων, Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, Δημήτρης Γκούμας «όλο το Καπάνι είναι περίπου 220 καταστήματα μαζί με τα δημοτικά (τους μικρούς πάγκους). Πριν τον covid λειτουργούσαν στην αγορά 160 καταστήματα, στην περίοδο της πανδημίας ο αριθμός τους έπεσε στα 120 και αυτή τη στιγμή είναι ενοικιασμένα 110, αλλά είναι περίπου 10 με 15 σαν αποθήκες ή δεν έχουν εμπορική χρήση. Οπότε ο αριθμός των καταστημάτων που λειτουργούν είναι 90 με 95».

Το αποτύπωμα του Μετρό στο Καπάνι - Πώς επηρέασε τα ενοίκια

 

Όπως σε ολόκληρο το κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, έτσι και στην αγορά Καπάνι, η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό, παρά τον θετικό συγκοινωνιακό της αντίκτυπο και την αναμφισβήτητη αναπτυξιακή πορεία που έχει προσδώσει στο προφίλ της πόλης, έχει αφήσει το αρνητικό της αποτύπωμα στα μισθώματα των επαγγελματικών χώρων. Ο συγκεκριμένος είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο τα τελευταία χρόνια μεγάλος αριθμός καταστημάτων παραμένει κενός στο Καπάνι. Οι ιδιοκτήτες δεν βρίσκουν ενοικιαστή, καθώς οι απαιτήσεις τους είναι, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, υπέργογκες και σε μερικές εκ των περιπτώσεων παράλογες.

Τα καταστήματα στην ιστορική αγορά Καπάνι ξεκινούν από 12 τετραγωνικά μέτρα, ανεβαίνουν στα 14, υπάρχουν κάποια στα 16 τ.μ., στα 20, στα 24 και τα μεγαλύτερα που είναι 36 τετραγωνικά. 

Σύμφωνα με τον κ. Γκούμα η διακύμανση των τιμών των ενοικίων έχει ως εξής: Το κομμάτι από Σπανδωνή έως Κυδωνιάτου έχει μέσο όρο μισθωμάτων στα 400 με 450 ευρώ. Η πλευρά της οδού Βλάλη με έξοδο στην πλατεία Αριστοτέλους είναι το πιο ακριβό τμήμα της αγοράς, με μέσο όρο ενοικίων 800 έως 1000 ευρώ. Στην οδός Μενεξέ που είναι από τους πιο εμπορικούς δρόμους, στο Βόρειο τμήμα της πάνω από τη Βλάλη τα ενοίκια ανέρχονται στα 700 με 800 ευρώ, με την κάτω της πλευρά, να κυμαίνονται από 600 έως 700 ευρώ. 

Η Ασκητού ο δρόμος με τα χαμηλότερα ενοίκια σε όλο το Καπάνι έχει μέσο όρο μισθωμάτων που κυμαίνεται από 400 έως 450 ευρώ.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τις αυξημένες αξιώσεις των ιδιοκτητών, αποτελεί η οδός Σπανδωνή, όπου έχει χαμηλή εμπορική κίνηση και μόνο μια είσοδο και έξοδο. Σε αυτό το τμήμα το μέσο ενοίκιο ανέρχεται στα 650 ευρώ, ενώ υπάρχουν και υπέρογκες αξιώσεις στα 1.000 με 1.200 ευρώ, με τα καταστήματα να είναι από 20 έως 24 τετραγωνικά μέτρα. Υπάρχει παράδειγμα καταστήματος στον συγκεκριμένο δρόμο όπου το ενοίκιο του πριν την ολοκλήρωση και λειτουργία του Μετρό ήταν στα 650 ευρώ και μόλις ολοκληρώθηκε η τιμή του ανέβηκε αυτομάτως στα 1.500 ευρώ. Επειδή παραμένει ανοίκιαστο η τιμή έχει πέσει στα 1.200 ευρώ. Στη συγκεκριμένη οδό από τα περίπου 30 καταστήματα που υπάρχουν, το 50% αυτών είναι κλειστά.

«Ο λόγος που παραμένουν κλειστά όλα αυτά τα καταστήματα ενώ θα μπορούσαν να είναι ενεργές επιχειρήσεις και να δίνουν θέσεις εργασίας, είναι η κατακόρυφη αύξηση των μισθωμάτων, λόγω των προσδοκιών που δημιούργησε η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό, στους ιδιοκτήτες. Υπάρχουν και κάποια καταστήματα στα κτίρια Σολωμού με Βενιζέλου, που ανακαινίστηκαν για να γίνουν καταλύματα φιλοξενίας. Σε αυτά τα κτίρια στεγάζονται καταστήματα τα οποία μόλις θα λήξουν τα συμβόλαια τους, δεν θα ανανεωθούν εκ νέου και θα βγάλουν έξω τους επαγγελματίες» εξηγεί ο κ. Γκούμας.

Οι ευθύνες των επαγγελματιών και η παραβατικότητα

 

Εκτός από την αρνητική συνθήκη που έχει δημιουργήσει, όσον αφορά το ύψος των μισθωμάτων, η λειτουργία του Μετρό, υπάρχουν και επιμέρους λόγοι που έχουν συμβάλει σε αυτή την αρνητική εικόνα των κλειστών καταστημάτων.

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εμπόρων, Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου είναι ξεκάθαρος και για τις ευθύνες που φέρουν οι ίδιοι οι επαγγελματίες. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά στα Μακεδονικά Νέα «μπορεί το μεγάλο πρόβλημα της αγοράς να είναι η χαμηλή αγοραστική δύναμη των πολιτών, αλλά φέρουν ευθύνη και οι επαγγελματίες της. Μεγάλο ποσοστό αυτών έχει μείνει στάσιμο, είναι χαμηλής δυναμικής, χωρίς να έχουν εκσυγχρονίσει τις επιχειρήσεις τους, ούτε τεχνολογικά, αλλά και χωρίς να τις έχουν ανακαινίσει επί πολλά χρόνια. Δεν έχουν εξελιχθεί σύμφωνα με την εποχή, με αποτέλεσμα ο κόσμος που έχει γίνει πιο απαιτητικός να μην τους επιλέγει». 

Σημαντικό πλήγμα στην αγορά Καπάνι είχε επιφέρει και η εμφάνιση πλήθους παραβατικών στοιχείων που είχαν καταστήσει το σημείο «πιάτσα» εμπορίας ναρκωτικών ουσιών και παρεμπορίου.

Ο πρόεδρος του Σωματείου επισημαίνει σχετικά πως «υπήρχε μια σιωπηρή οδηγία στους τουρίστες, να αποφεύγουν την περιοχή λόγω της μεγάλης παρουσίας παραβατικών στοιχείων, του εμπορίου ναρκωτικών και του τεράστιου παρεμπορίου. Το γεγονός αυτό μας το μετέφεραν τουρίστες σε εμάς. Ωστόσο, μετά τις ενέργειες που έχουν γίνει από την Δημοτική Αρχή και την αυξημένη παρουσία αστυνομικών περιπολιών και δημοτικών αστυνομικών, οι τουρίστες έχουν αρχίσει να επιστρέφουν στο Καπάνι, γεγονός που συμβάλει θετικά στην καταναλωτική κίνηση της περιοχής».

Οι επαγγελματίες της αγοράς αναμένουν την πλήρη υλοποίηση της δέσμης των μέτρων που έχει ανακοινώσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ώστε να συμβάλουν στην συνολική αναβάθμιση της κεντρικής αγοράς Καπάνι.

Τα μέτρα που έχει εξαγγείλει ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την «Αναγέννηση» της αγοράς

 

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει εξαγγείλει δέσμη οκτώ μέτρων με στόχο την «αναγέννηση» της ιστορικής αγοράς Καπάνι. Σε σύσκεψη στο δημαρχείο προ τριών μηνών, με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων, επιμελητηρίων, της ΕΛ.ΑΣ. και της Εφορείας Νεοτέρων Μνημείων, αποφασίστηκε μια δέσμη οκτώ μέτρων: 

  • Εκπόνηση και υλοποίηση ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου για την Αγορά Βλάλη και το «πέταλο» της Αριστοτέλους από την Ελληνική Αστυνομία σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία, με στόχο την καταπολέμηση του παραεμπορίου και της διακίνησης ναρκωτικών.
  • Εφαρμογή επιχειρησιακού σχεδίου για την ενίσχυση της Καθαριότητας εντός των επόμενων 15 ημερών, για την αντιμετώπιση του ζητήματος της παράνομης εναπόθεσης ζωικών υποπροϊόντων.
  • Διαβούλευση για τη σύνταξη νέας Κανονιστικής και τη συγκρότηση Ειδικού Φορέα Διαχείρισης για την Αγορά Βλάλη, ώστε εντός των επόμενων δύο μηνών να υπάρχει σχέδιο Κανονιστικής και πρόταση για τη λειτουργία του Φορέα.
  • Σύσταση Γραφείου Ανάπτυξης και Υποστήριξης της Αγοράς στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, με στόχο την αξιολόγηση και το σχεδιασμό αναπτυξιακών κινήτρων.
  • Κατάργηση τελών κατάληψης κοινόχρηστων χώρων και για το 2026, για τα καταστήματα στην Αγορά Βλάλη.
  • Κατάργηση καταβολής δημοτικών τελών για νέους επιχειρηματίες οι οποίοι θα δραστηριοποιηθούν εντός της Αγοράς από 3 έως 5 χρόνια, ανάλογα με τα περιθώρια του δημοτικού ταμείου.
  • Υλοποίηση προγράμματος δράσεων Πολιτισμού εντός της Αγοράς.
  • Προώθηση της αυθεντικότητας του Καπάνι ως τοποσήμου της πόλης μέσα από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης.

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Μ. Γεράνης: Στον δρόμο της κυκλικής οικονομίας η Κεντρική Μακεδονία- Τα μεγάλα έργα διαχείρισης απορριμμάτων
Οικονομία29.10.25 | 06:00
Γιώργος ΝεοχωρίτηςΜ. Γεράνης: Στον δρόμο της κυκλικής οικονομίας η Κεντρική Μακεδονία- Τα μεγάλα έργα διαχείρισης απορριμμάτων