makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Εστίαση: Εύκολη επιχειρηματική λύση, δύσκολη στην επιβίωση

Ακούστε το άρθρο 8'
30.07.2025 | 13:00
Ο κλάδος των υπηρεσιών εστίασης παρουσιάζει κινητικότητα
/Shutterstock
Ένας ωραίος καφές, μια εύγευστη κρύα μπύρα, ειδικά το καλοκαίρι και ένα πιάτο καλομαγειρεμένο νόστιμο φαγητό, πάντα αποτελούσαν στοιχεία της διασκέδασης του Έλληνα, τα οποία εκμεταλλεύτηκε και το εγχώριο επιχειρείν στο έπακρο, με τη Θεσσαλονίκη να έχει ένα καφέ – μπαρ σε κάθε γωνία και ένα εστιατόριο, ταβέρνα ή ψητοπωλείο... γωνία παρά γωνία.

Ωστόσο, όσο εύκολο και να φαντάζει ένα επιχειρηματικό βήμα στον κλάδο της εστίασης, τόσο αβέβαιο είναι.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) με εξεταζόμενο χρονικό διάστημα το πρώτο εξάμηνο του 2025 και πιο συγκεκριμένα από 01.01.2025 έως 06.06.2025, όντως ο κλάδος των υπηρεσιών εστίασης παρουσιάζει μεγάλη κινητικότητα. Ωστόσο, αυτή η κινητικότητα είναι και σε εγγραφές, δηλαδή ενάρξεις επιχειρήσεων, αλλά και σε διαγραφές, δηλαδή «λουκέτα».

Εικόνα εφήμερης επιχειρηματικότητας...

Αναλυτικότερα, το παραπάνω χρονικό διάστημα στο Νομό Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν 400 εγγραφές και 160 διαγραφές. Με μια πιο προσεκτική ματιά βλέπουμε ότι σε κλείσιμο οδηγήθηκε περίπου ποσοστό 40% των επιχειρήσεων εστίασης, σε σχέση με τον αριθμό αυτών που άνοιξαν.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν:

  • Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από ψητοπωλεία – σουβλατζίδικα με σερβίρισμα. Εγγραφή στο ΓΕΜΗ πραγματοποίησαν 31 επιχειρήσεις του συγκεκριμένου ΚΑΔ, ενώ διαγραφή 16. Το ποσοστό αυτών που άνοιξαν σε σύγκριση με αυτές που έκλεισαν ξεπερνά το 50%.
  • Ο ΚΑΔ Υπηρεσίες παροχής γευμάτων και ποτών, από ουζερί, μεζεδοπωλείο, ζυθοπωλείο με παροχή σερβιρίσματος, είχε 13 εγγραφές, αλλά και 5 διαγραφές.

Επίσης χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι ΚΑΔ:

- Υπηρεσίες αναψυκτηρίου,με 62 ενάρξεις επιχειρήσεων και 20 διαγραφές. Το ένα τρίτο αυτών δεν άντεξε και οδηγήθηκε σε παύση λειτουργίας.

- Ίδια εικόνα στις Υπηρεσίες που παρέχονται από Καφέ - Μπαρ. Οι εγγραφές στο ΓΕΜΗ ήταν το πρώτο 6μηνο του τρέχοντος έτους 42 και οι διαγραφές διψήφιο νούμερο 14.

- Στον ΚΑΔ που αφορά αμιγώς τις καφετέριες, μέσα σε ένα εξάμηνο στο Νομό Θεσσαλονίκης άνοιξαν 56. Παράλληλα, έκλεισαν 16.

Τα παραπάνω στοιχεία συνθέτουν την εικόνα ενός κλάδου στον οποίο μπορεί εύκολα κάποιος να λάβει την απόφαση να επενδύσει, ωστόσο, είναι καταφανές ότι η παραμονή στο επιχειρείν είναι παραπάνω από αβέβαιη και η επένδυση μπορεί να αποδειχτεί εφήμερη.

Όπως τόνισαν στα Μακεδονικά Νέα επιχειρηματίες με μακρά ιστορία στην εστίαση, «πολύ άνθρωποι θεωρούν εύκολη τη δουλειά μας και αν δεν υπάρχει κάποιο πτυχίο ή άλλη εξειδίκευση και υπάρχει ένα κεφάλαιο έναρξης, ανοίγουν καφέ – μπαρ, ακόμη και εστιατόρια. Χωρίς την κατάλληλη εμπειρία των δυσκολιών που έχουν να αντιμετωπίσουν π.χ. διατήρηση αποθήκης χωρίς να λήγουν ή να πετιούνται προϊόντα, των υποχρεώσεων προς το κράτος και τον ανταγωνισμό, που στον κλάδο μας είναι τεράστιος, καταλήγουν να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν και χρεωμένοι».

Τα προβλήματα που θέτουν μικρό ορίζοντα επιβίωσης

 

Πιο αναλυτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις εστίασης και αποτελούν τους λόγους που πολλές εξ αυτών δεν μακροημερεύουν είναι:

- Αυξημένα λειτουργικά κόστη, λόγω της αύξησης των τιμών.

- Πρόβλημα ρευστότητας.

- Μειωμένη αγοραστικη δύναμη από τους πολίτες, που έχουν μειώσει και τις εξόδους τους και την κατανάλωση σε αυτές.

- Μεγάλος ανταγωνισμός από ομοειδείς επιχειρήσεις, αλλά και μεγάλες αλυσίδες.

- Έλλειψη κατάλληλου προσωπικού.

Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα η πρόεδρος του Πανελληνίου Σωματείου Καταστημάτων - Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ), Νίκη Κωνσταντίνου «η έλλειψη προσωπικού και φέτος είναι έντονη. Το φαινόμενο δεν είναι συγκυριακό, καθώς οι ακάλυπτες θέσεις εργασίας ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες».

Η αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού

 

Ένα ακόμη πρόβλημα το οποίο αποτελεί τεράστιο εμπόδιο επιβίωσης των επιχειρήσεων εστίασης και αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο από μόνο του, είναι ο εκσυγχρονισμός. Όπως και στο σύνολο των επιχειρηματικών κλάδων, έτσι και στην εστίαση η εποχή που διανύουμε έχει να προσφέρει και νέα εργαλεία για ποιοτικότερες υπηρεσίες, καλύτερη εξυπηρέτηση και γενικότερα βελτιωμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Σε ένα περιβάλλον ψηφιοποίησης με την τεχνητή νοημοσύνη να έχει κάνει την είσοδό της παντού, οι επιχειρήσεις ψάχνουν λύσεις ώστε να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, να μην κάνουν έκπτωση στην ποιότητα και να επιβιώσουν οικονομικά. Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα και τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, μπορούν να δώσουν τις απαντήσεις και όπως τονίζουν οι ειδικοί, «όσοι δεν προσαρμοστούν σε αυτή τη πραγματικότητα, δεν εκπαιδευτούν και δεν κάνουν χρήση των νέων ψηφιακών εφαρμογών και εργαλείων, τότε θα τους ξεπεράσει η εποχή και φυσικά οι συνάδελφοι τους».

Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η τεχνητή νοημοσύνη ήρθε για να μείνει και η χρήση της μπορεί να μειώσει τα κόστη λειτουργίας των επιχειρήσεων, να προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να βελτιώσει την εμπειρία των καταναλωτών. Θέσεις εργασίας δεν θα χαθούν, αλλά θα μετατοπιστούν, καθώς θα υπάρχει διαφορετική ιεράρχηση των αναγκών στην κλάδο της εστίασης.

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις