Πρόκειται για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το υφιστάμενο εθνικό δίκτυο και για την ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου.
Τα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 66,34 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, στοχεύουν να δώσουν νέα πνοή τόσο στην εμπορευματική κίνηση του λιμανιού όσο και στην αστική κινητικότητα της δυτικής πλευράς της πόλης. Η ολοκλήρωσή τους αναμένεται το 2028 για τον Προαστιακό και το 2030 για τον 6ο προβλήτα, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη Θεσσαλονίκη ως κεντρικό συγκοινωνιακό και διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων.
Η στρατηγική σημασία του έργου
Η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα δεν είναι απλώς ακόμη ένα δημόσιο έργο. Αποτελεί συμβατική υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, βάσει της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΘ. Η λειτουργία της θα επιτρέψει την καθημερινή δρομολόγηση εμπορικών αμαξοστοιχιών από και προς τα βόρεια σύνορα, μειώνοντας χρόνους και κόστος στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Η αναβάθμιση αυτή ενισχύει τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως logistic hub για τα Βαλκάνια, σε μια περίοδο που οι διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού μετασχηματίζονται και η σημασία των σιδηροδρομικών συνδέσεων αυξάνεται. Επιπλέον, ο 6ος προβλήτας βρίσκεται στο επίκεντρο των μεγάλων επενδύσεων του ΟΛΘ με τις εργασίες για την επέκταση του να έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των γερανογεφυρών, θα επιτρέψουν την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων πλοίων και φορτίων.
Ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος
Παράλληλα με τη σύνδεση του λιμανιού, ξεκινά η ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου, που θα συνδέσει τα δυτικά προάστια με το κέντρο της Θεσσαλονίκης, εξυπηρετώντας χιλιάδες πολίτες, φοιτητές του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) και εργαζόμενους στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου.
Η γραμμή θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ο οποίος θα συνδέεται άμεσα με το μετρό, δημιουργώντας έναν σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο. Από εκεί θα περνά από Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό, πριν χωριστεί σε δύο κλάδους:
-Προς Σίνδο, εξυπηρετώντας τη ΒΙΠΕ, τους εργαζόμενους αλλά και τους φοιτητές του ΔΙΠΑΕ.
-Προς Διαβατά και Αγχίαλο, με μελλοντική ενσωμάτωση και επέκταση προς Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα.
Στόχος είναι όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μέχρι το τέλος του έτους να λειτουργήσει το προαστιακό δρομολόγιο που θα συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Σίνδο.
Την απόλυτη ικανοποίησή του για τις ανακοινώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών εξέφρασε ο Πρύτανης του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, Καθηγητής, Σταμάτης Αγγελόπουλος.
Σε δήλωσή του, ο κ. Αγγελόπουλος επισήμανε ότι: «Ικανοποιείται ένα διαχρονικό αίτημά μας, ιδιαίτερα σημαντικό για το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος. Πρόκειται για την ολοκλήρωση ενός εμβληματικού έργου που θα συνδέει το Πανεπιστήμιό μας, με τον κεντρικό ιστό της πόλης, μέσω του Δυτικού Προαστιακού Σιδηρόδρομου και την επέκταση του Μετρό. Η ολοκλήρωση του έργου, θα δώσει περαιτέρω ώθηση στο ΔΙΠΑΕ, που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της δυτικής Θεσσαλονίκης».
Δρομολόγια και χρόνοι διαδρομής
Η μελέτη προβλέπει γρήγορες συνδέσεις:
Θεσσαλονίκη – Αγχίαλος: 17 λεπτά συνολικά.
Θεσσαλονίκη – Σίνδος: 15 λεπτά, με στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου, Κορδελιό και Σίνδο. Οι χρόνοι αυτοί καθιστούν τον Προαστιακό ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, ιδίως στις ώρες αιχμής.
Εντός του 2025 προγραμματίζεται η πρόσκληση για υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, με στόχο την ολοκλήρωση του διαγωνισμού στο α’ εξάμηνο του 2026 και την έναρξη των συνολικών έργων αμέσως μετά, με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει προς το παρόν ολοκλήρωση δυτικού προαστιακού το 2028 και σύνδεσης 6ου προβλήτα το 2030 και τα έργα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Οφέλη για την πόλη και την αγορά ακινήτων
Η κατασκευή του Δυτικού Προαστιακού δεν αφορά μόνο τις μετακινήσεις. Η εύκολη πρόσβαση στο κέντρο αποτελεί ισχυρό κίνητρο για οικιστικές και εμπορικές επενδύσεις στα δυτικά. Με τις τιμές ακινήτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης να κινούνται ανοδικά, η βελτίωση της συνδεσιμότητας μπορεί να οδηγήσει σε αναβάθμιση περιοχών όπως η Σίνδος, τα Διαβατά και η Χαλκηδόνα, αξιοποίηση παλαιών κτιρίων για μακροχρόνια ή βραχυχρόνια μίσθωση, ανάπτυξη νέων οικιστικών και εμπορικών έργων από ιδιώτες επενδυτές.
Η εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις δείχνει ότι η δημιουργία προαστιακών συνδέσεων συχνά λειτουργεί ως μοχλός αστικής ανάπλασης, αυξάνοντας την αξία γης και ενθαρρύνοντας νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Συμπληρωματικός ρόλος με το Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο Δυτικός Προαστιακός φιλοδοξεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά στο υπό ανάπτυξη δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης, προσφέροντας το δεύτερο μέσο σταθερής τροχιάς της πόλης.
Η διασύνδεση των δύο μέσων θα ενισχύσει τις δημόσιες συγκοινωνίες, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις εκπομπές ρύπων, ενώ θα αναβαθμίσει συνολικά την ποιότητα ζωής.
Αναπτυξιακή ώθηση για τη Δυτική Θεσσαλονίκη
Η λειτουργία του Προαστιακού και η σύνδεση του λιμανιού αναμένεται να αλλάξουν την οικονομική γεωγραφία της δυτικής πλευράς:
Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου: Ταχύτερες και φθηνότερες μεταφορές για επιχειρήσεις.
Δήμοι Δέλτα και Χαλκηδόνας: Καλύτερη πρόσβαση σε θέσεις εργασίας και εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Αστική κινητικότητα: Μείωση χρόνου μετακίνησης για χιλιάδες εργαζόμενους και φοιτητές.
Η εμπειρία δείχνει μέχρι σήμερα ότι τέτοια έργα συχνά οδηγούν σε αύξηση επενδύσεων, ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Μετά από χρόνια καθυστερήσεων συνεπώς, ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος και η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα εισέρχονται σε φάση υλοποίησης προσφέροντας πολλαπλά οφέλη: βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του λιμανιού, αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών, ανάπτυξη της δυτικής Θεσσαλονίκης και τόνωση της αγοράς ακινήτων.
Η επιτυχής ολοκλήρωσή τους μέχρι το 2028-2030 θα αποτελέσει καθοριστικό βήμα για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε σύγχρονο μητροπολιτικό κέντρο μεταφορών και επιχειρηματικότητας.