Κεντρικό σημείο του πρώτου πάνελ με θέμα «Δίπλα στον Πολίτη & Ποιότητα Ζωής» αποτέλεσε η δέσμευση για την ενεργοποίηση του δυτικού προαστιακού Θεσσαλονίκης καθώς και η νέα γραμμή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Σίνδο μέχρι το τέλος του 2025, εξυπηρετώντας κυρίως τη φοιτητική κοινότητα.
Τα έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη
Ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Αθανάσιος Κοντογεώργης παρουσίασε την εθνική στρατηγική για την περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη, με στόχο τη μείωση των ανισοτήτων κέντρου και περιφέρειας και τη «διπλή σύγκλιση» σε επίπεδο υποδομών και ποιότητας ζωής. Όπως είπε, έχει δοθεί προτεραιότητα στην Κεντρική Μακεδονία για υλοποίηση έργων από το 2019, με κορυφαία το μετρό, το FlyOver, το Thess INTEC, την ανάπλαση του στρατοπέδου Γκόνου, την αξιοποίηση του Κυβερνείου και τις παρεμβάσεις σε Εύοσμο, Σέιχ Σου και μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά.
«Ο κοινός και ενιαίος σχεδιασμός μας επιτρέπει να διεκδικούμε το καλύτερο για την ελληνική περιφέρεια. Ήδη 46 από τα 50 τοπικά αναπτυξιακά σχέδια έχουν ολοκληρωθεί, ενώ τα επόμενα θα παρουσιαστούν σε Χαλκιδική και Κιλκίς», σημείωσε, ανακοινώνοντας τρία νέα χρηματοδοτικά εργαλεία με περιφερειακό χαρακτήρα.
Υποδομές και Μεταφορές: Ο προαστιακός και η αναβάθμιση των συγκοινωνιών
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης προχώρησε στη σημαντική ανακοίνωση για τον δυτικό προαστιακό της Θεσσαλονίκης. «Το έργο προκηρύσσεται τον Οκτώβριο και με εντολή του Πρωθυπουργού από το τέλος του 2025 θα λειτουργεί η σιδηροδρομική γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Σίνδος. Παράλληλα, θα ενισχυθούν τα αστικά δρομολόγια, με τα λεωφορεία να αυξάνονται από 478 σήμερα σε 551 το 2026, ενώ 100 νέα οχήματα θα προστεθούν στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης», τόνισε.
Παιδεία, Πολιτισμός και Αθλητισμός
Η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη αναφέρθηκε στις προσλήψεις 238 μόνιμων εκπαιδευτικών στη Θεσσαλονίκη για το 2025 και αναβάθμιση 78 σχολείων, εκ των οποίων τα 49 στον δήμο Θεσσαλονίκης.
«Η ψηφιακή μάθηση και η ειδική αγωγή αποτελούν προτεραιότητα, με στόχο τη στήριξη κάθε μαθητή», σημείωσε.
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέδειξε τη στρατηγική διάσταση του πολιτισμού για την ανάπτυξη, τονίζοντας ότι «τρέχουν έργα 110 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη».
Μεταξύ αυτών η ανάπλαση του ΦΙΞ (2027), το νέο μουσείο μετρό και η ανάπλαση του τετραγώνου Αγίου Δημητρίου (2025).
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης ανακοίνωσε παρεμβάσεις 22 εκατ. ευρώ στο Καυτανζόγλειο έως το τέλος του 2027 και 32 εκατ. ευρώ στο βιοκλιματικό Κολυμβητήριο Αμπελοκήπων.
Για τις ομάδες, ανακοίνωσε ότι ο ΠΑΟΚ θα μπει στο Καυτανζόγλειο και θα λάβει το μερίδιο που του αναλογεί, όπως και ο Άρης το μερίδιο του στο Αλεξάνδρειο Μέλαθρο.
Υγεία: Νέα εποχή για τα νοσοκομεία
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε την αναβάθμιση των υγειονομικών υποδομών με προϋπολογισμό 701 εκατ. ευρώ για τα νοσοκομεία Θεσσαλονίκης το 2025 και αύξηση 37% στις προσλήψεις γιατρών από το 2019.
Αναφέρθηκε στην παράδοση το 2026 του κέντρου γονιδιακής θεραπείας στο Παπανικολάου και στα εμβληματικά έργα στο Παιδιατρικό Φιλύρου και το νέο Θεαγένειο.
«Η Θεσσαλονίκη μπαίνει σε νέα εποχή στον τομέα της υγείας, με σύγχρονες υποδομές και καινοτόμες θεραπείες», τόνισε.
Περιβάλλον, Ασφάλεια και Δημόσιος Χώρος
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Παπασταύρου ανακοίνωσε τον νέο Κώδικα Χωροταξίας με 472 άρθρα, καταργώντας παλιούς νόμους 102 ετών.
«Πρώτη μας προτεραιότητα το πολεοδομικό σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης», είπε.
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης επισήμανε ότι «η Θεσσαλονίκη είναι σήμερα πιο ασφαλής από ποτέ, χωρίς καταλήψεις σε πανεπιστήμια και με βελτιωμένη κυκλοφορία».
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης ζήτησε σαφή χρονοδιαγράμματα για όλα τα μεγάλα έργα, δίνοντας έμφαση στη σύνδεση με Καλαμαριά και δυτικές συνοικίες.
Όπως σχολίασε, προτεραιότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι η ανάταξη του δημόσιου χώρου.
Τέλος, ο Υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, υπογράμμισε ότι «έργα που κάποτε θεωρούνταν γεφύρια της Άρτας, σήμερα γίνονται πραγματικότητα. Από την εποχή των χαμένων ευκαιριών περνάμε στην εποχή των νέων προοπτικών για τη Θεσσαλονίκη».
Το πρώτο πάνελ συζήτησης κατέδειξε πως η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα εισέρχονται σε φάση ταχείας ανάπτυξης με εμβληματικά έργα σε μεταφορές, υγεία, παιδεία, πολιτισμό και περιβάλλον.
Η γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Σίνδος και ο δυτικός προαστιακός αποτελούν ορόσημα, ενώ το μετρό, το FlyOver, το Thess INTEC και οι αθλητικές υποδομές αλλάζουν την εικόνα της πόλης, δημιουργώντας νέες προοπτικές για την επόμενη δεκαετία.