Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) υπό τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, μεγάλο μέρος αφιερώθηκε στην Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής και Τοπικής Ανάπτυξης.
Με κύριο στόχο του κυβερνητικού επιτελείου αυτές οι αναπτυξιακές πολιτικές να περάσουν σε κάθε περιοχή της χώρας, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, έχει το μερίδιο που της αναλογεί, ώστε να κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία και αναβαθμισμένη προοπτική.
Τα έργα της περιόδου 2019 - 2025
Πιο αναλυτικά, την περίοδο 2019 – 2025 στην ΠΑΜΘ έχουν ολοκληρωθεί 13 σημαντικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 371 εκατομμυρίων ευρώ. Ανάμεσα τους, τα υψηλότερου προϋπολογισμού είναι:
- Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή, κόστους 134 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή Τεχνητού Εμποδίου Έβρου, 96,7 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή τμήματος ∆ηµάριο - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα επί του Κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Ξάνθη - Εχίνος - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συνολικής δαπάνης 63 εκατ. ευρώ.
- Γενικό Κατάστημα Κράτησης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, 27 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή Φράγματος Ιασίου Νομού Ροδόπης, επί του χειμάρρου Ξηρόρρεµα 20,5 εκατ. ευρώ.
- Ανάπτυξη ∆ικτύων Φυσικού Αερίου Μέσης και Χαμηλής Πίεσης πόλης ∆ράµας και ΒΙ.ΠΕ Προσοτσάνης, κόστους 15 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, από το 2026 και μετά αναμένεται στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης η ολοκλήρωση και η υλοποίηση πολύ σημαντικών, ακόμη και εμβληματικού χαρακτήρα έργων, που θα αναβαθμίσουν όλους τους αναπτυξιακούς τομείς, ενώ ταυτόχρονα θα προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών σε νευραλγικούς τομείς, ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας και βελτιώνοντας την καθημερινότητα των κατοίκων και επισκεπτών.
Τα έργα της περιόδου 2026 - 2027
Τα έργα που πρόκειται να ολοκληρωθούν βάση σχεδιασμού την περίοδο 2026 – 2027 είναι συνολικού προϋπολογισμού που ξεπερνά τα 135 εκατ. ευρώ και 17 σε αριθμό.
Αφορούν:
• Κατασκευή Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης. Έργο προϋπολογισμού 36 εκάτ. ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης τον 6ο του 2026.
Αφορά,κατασκευή 3,03 χλμ. αστικής αρτηρίας και 0,5 χλμ. συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι καθώς και 3 ισόπεδων κόμβων, 3 γεφυρών και 6 χλμ. παράπλευρου δικτύου. Η περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης στοχεύει στη διοχέτευση της διερχόμενης κυκλοφορίας από και προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόμιο Δημόκριτος, την Κομοτηνή, την Εγνατία οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης.
• Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης, με προϋπολογισμό 24 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει δύο διακριτές εργασίες: Η πρώτη αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα. Η δεύτερη αφορά στην οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό.
• Κατασκευή του Νέου Γενικού Νοσοκοµείου Κοµοτηνής, μέσω δωρεάς του Ιδρύµατος Σταύρος Νιάρχος. Το έργο χωροθετείται εντός των Διοικητικών ορίων του Δήμου Κομοτηνής, στη Δημοτική Ενότητα Αιγείρου. Είναι ενταγμένο στον συνολικό προϋπολογισμό των 443 εκατ. ευρώ, που αφορά τα νοσοκομεία Κομοτηνής, Σπάρτης και το Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης που υλοποιούνται με δωρεά του ιδρύματος.
• Επέκταση κατά 5 χλµ. του Τεχνητού Εµποδίου Έβρου. Η πρϋπολογισμένη δαπάνη ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ.
• Μεθοριακός Σταθµός Κήπων Έβρου. Με προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ, το έργο αφορά τον σημαντικότερο οδικό συνοριακό σταθμό της χώρας, ο οποίος συνδέει την Ελλάδα με την Τουρκία.
Με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του Οδικού Συνοριακού Σταθμού Κήπων θα δημιουργηθεί ένας σύγχρονος και ασφαλής κόμβος διέλευσης, που θα ενισχύσει εκτός από την ασφάλεια και την ταχύτητα εξυπηρέτησης των διερχόμενων πολιτών και επιχειρήσεων.
• Πανεπιστηµιακό Γενικό Νοσοκοµείο Αλεξανδρούπολης: Αναβάθµιση - αναδιαρρύθµιση - ανακαίνιση και εκσυγχρονισµός, Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης, με προϋπολογισμό 12,7 εκατ. ευρω.
• Αποκατάσταση Τεµένους Βαγιαζήτ Έβρου, με προϋπολογισμένη δαπάνη 12,7 εκατ. ευρώ.
• Αποπεράτωση του 12/θέσιου ∆ηµοτικού Σχολείου Κάτω Νευροκοπίου ∆ράµας, κόστους 4, 5 εκατ. ευρώ.
• Ανακαίνιση Κέντρων Υγείας Εχίνου, Σταυρούπολης και Παρανεστίου, 4 εκατ.
• Ανακαίνιση Κέντρων Υγείας Χρυσούπολης και Πρίνου, 3,9 εκατ.
• ∆ιαµόρφωση νέας µονάδας τεχνητού νεφρού, νέου φαρµακείου, νέου εργαστηρίου φυσιοθεραπείας, στο γενικό Νοσοκομείο Δράμας, 3 εκατ.
• Αναβάθµιση, αναδιαρρύθµιση, ανακαίνιση και εκσυγχρονισμός, του Γενικού Νοσοκομείου Καβάλας, με 2,9 εκατ. ευρώ
• Αναβάθμιση Γενικού Νοσοκοµείου ∆ιδυµότειχου και Γενικού Νοσοκοµείου Ξάνθης, κόστους 2,5 εκατ. ευρώ.
• Αναβάθµιση Κινηµατογράφου Ολύµπια και Ωδείου ∆ράµας, 1, 4 εκατ.
• Κτηνιατρική Σχολή Ορεστιάδας
• Επιδοτούµενη Εµπορευµατική γραµµή Αλεξανδρούπολη – Σίγρι – Μεστά - Πειραιάς
• Παραχώρηση Αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης ∆ηµόκριτος.
Ο «χάρτης» των έργων υψηλού προϋπολογισμού και σημασίας μετά το 2027
Ο προγραμματισμός των έργων προχωρά και μετά το 2027, όταν και αναμένεται η ολοκλήρωση επενδύσεων πολύ υψηλού προϋπολογισμού και σημασίας για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.
Σύμφωνα με το Περιφερειακό Σχέδιο Ανάπτυξης μετά το 2027 αναμένονται τα έργα:
• Αναβάθµιση της υφιστάµενης µονής σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Αλεξανδρούπολη – Ορµένιο. Με φορέα Υλοποίησης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και προϋπολογισμό άνω των 800 εκατ. το έργο έχει εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης τέλη του 2028 με αρχές του 2029. Περιλαμβάνει μελέτες και εργασίες της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Πύθιο (67χλμ) / Πύθιο - Ορμένιο (47,2χλμ). Αποτελεί τμήμα του Διαδρόμου OEM (Orient / East - Mediterranean) του βασικού δικτύου TEN-T. Αφορά στην αναβάθμιση σε συγκεκριμένες τομές στην υφιστάμενη μονή γραμμή συμπεριλαμβανομένης και της υποδομής για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή καθώς και της επιδομής μονής γραμμής και στην κατασκευή νέων επιβατικών Σιδηροδρομικών Σταθμών και Στάσεων. Επίσης αφορά την αναβάθμιση υφιστάμενων Στάσεων και Σταθμού. Πρόκειται να αποτελέσει σημαντικό μέρος του προτεινόμενου Διαδρόμου T-K-A-B-V-R (γνωστού ως Sea2Sea) με στόχο τη διασύνδεση του Αιγαίου με τη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη.
• ∆ιπλασιασµός κλάδου υψηλής πίεσης Καρπερή – Κοµοτηνή. Με ορίζοντα υλοποίησης τον Μάρτιο του 2027 και προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ, το έργο αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού 215 χιλιομέτρων 100% συμβατού με H2 παράλληλου με το υφιστάμενο δίκτυο από την Καρπερή έως την Κομοτηνή. Αναμένεται να αυξήσει τη δυνατότητα του ΕΣΦΑ να μεταφέρει πρόσθετες ροές φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος.
• Κατασκευή νέας µονής σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Τοξότες-Νέα Καρβάλη, µε ηλεκτροκίνηση και σηµατοδότηση. Στα 212,7 εκατ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του και αναμένεται να παραδοθεί τέλη του 2028. Εντάσσεται στον ευρύτερο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Τοξότες, συνολικού μήκους 206 χλμ, σε νέα νότια χάραξη μέσω Αμφιπόλης και Ν. Καρβάλης, με σηματοδότηση, ETCS Level 1 και ηλεκτροκίνηση. Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η σύνδεση με το δίκτυο των γειτονικών χωρών.
• Κάθετος άξονας ∆ράµα – Αµφίπολη (Παλαιοκώµη). Έργο συνολικού προϋπολογισμού άνω των 200 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνει τη κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των τμημάτων: Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους 29.5 χλμ., Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους 13.5 χλμ. και 9 ανισόπεδων κόμβων. Επίσης, λειτουργία και συντήρηση του βασικού άξονα Δράμα-Αμφίπολη συνολικού μήκους 43 χλμ. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας έχει υπογράψει τα τεύχη Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών της B’ Φάσης των Διεθνών Διαγωνισμών. Η εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης του είναι στα τέλη του 2029.
• Μεταφορά και διανοµή νερού από τον ποταµό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς. Με φορείς υλοποίησης το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και χρηματοδότηση μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έχει προϋπολογισμό 169,5 εκατ. ευρώ.Θα εκτελεστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ενώ στη χρηματοδότησή του έχει συμβολή και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ύψους 51 εκατ. ευρώ.
Το συγκεκριμένο έργο αφορά την κατασκευή, των κύριων έργων για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο (υδροληψία από το Νέστο πριν το υφιστάμενο φραγμα Τοξοτών) στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης, σε πέντε περιοχές συνολικής έκτασης 250 χιλ. στρεμμάτων με σκοπό την άρδευση.Των έργων μεταφοράς και διανομής της περιοχής Α2, η οποία είναι μια εκ των πέντε περιοχών στις οποίες έχει διαχωριστεί η πεδιάδα της Ξάνθης. Περιλαμβάνει αρδευόμενες εκτάσεις 57.260 στρεμμάτων (που αποτελούν το 19% της συνολικής έκτασης) και είναι αυτή που παρουσιάζει τα σοβαρότερα προβλήματα υφαλμύρωσης. Στα μέσα του 2028 έχει τεθεί η εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης.
• Υλοποίηση φοιτητικών εστιών, εκπαιδευτικών, ερευνητικών, και λοιπών υποδοµών του ∆ηµοκρίτειου Πανεπιστηµίου Θράκης. Το έργο των 107,3 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση φοιτητικών εστιών καθώς και άλλων κτιριακών εγκαταστάσεων του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στην Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή και την Ξάνθη. Βασικό αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία νέων υποδομών, εστιάζοντας κυρίως στη στέγαση και σίτιση των φοιτητών. Αλεξανδρούπολη: 4 κτήρια εστιών (363 δωμάτια), χώρος σίτισης, πανεπιστημιακές κατοικίες (12 διαμερίσματα). Κομοτηνή: 2 κτίρια εστιών (328 δωμάτια), χώρος σίτισης, ξενώνας φιλοξενίας, πανεπιστημιακές κατοικίες (24 διαμερίσματα), κεντρική βιβλιοθήκη – αναγνωστήριο. Ξάνθη: Κατασκευή κέντρου αριστείας.
Τα υπόλοιπα έργα σημαντικού αποτυπώματος που αναμένονται μετά το 2027
Ο κατάλογος των έργων που αναμένονται να παραδοθούν μετά το 2027 περιλαμβάνει και άλλα μείζονος σημασίας έργα, χαμηλότερου προϋπολογισμού, αλλά εξίσου μεγάλου θετικού αποτυπώματος. Αυτά είναι
• Γέφυρα Ελλάδας – Τουρκίας (Κήποι-Ύψαλα), 70 εκατομμυρίων ευρώ
• Κάθετος άξονας 61 - Υποτµήµα: «Κρηνίδες - Σταυρός». Προϋπολογισμός 61 εκατ. ευρώ και ολοκλήρωση εντός του 2027.
• Κατασκευή τµήµατος «Άγιος Αθανάσιος-Α/Κ Κρηνίδων» επί του Καθέτου άξονα της Εγνατίας Οδού Σέρρες - ∆ράµα – Καβάλα. Το έργο έχει προϋπολογιστεί στα 56 εκατ.
• Κεντρική µονάδα επεξεργασίας µη επικίνδυνων αστικών στερεών αποβλήτων δυτικού τοµέα ΠΑΜΘ Καβάλας, 54 εκατ.
• Κατασκευή «Παράκαµψη Μελιβοίων-∆ηµάριο» επί του Κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Ξάνθη-Εχίνος -Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Η δαπάνη του ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ.
• Αναβάθµιση Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Αλεξανδρούπολης σε Μονάδα Ανάκτησης- Ανακύκλωσης, 23 εκατ.
• Κτιριακές εγκαταστάσεις της Σχολής Κλασικών & Ανθρωπιστικών Επιστηµών και της Σχολής Κοινωνικών, Πολιτικών &Οικονοµικών Επιστηµών στην Πανεπιστηµιούπολη Κοµοτηνής. Στα 19,36 εκατ.ο προϋπολογισμός του έργου
• Αποπεράτωση Κατασκευής Φράγµατος Μαρµαρά (Ακροποτάµου). Κόστους 16,5 εκατ.
• Προστασία και ανάδειξη του Ταφικού Τύµβου της Μικρής ∆οξιπάρας-Ζώνης Έβρου. Στα 13,2 εκατ. ο προϋπολογισμός του
• Αναβάθµιση Ανατολικής Εισόδου ∆ράµας (Περιφέρεια), 13 εκατ.
• Ανάπτυξη ∆ηµιουργικού Κόµβου για τις οπτικοακουστικές τέχνες στο πρώην Στρατόπεδο Ανδρικάκη στη ∆ράµα. ύψος προϋπολογισμου 9 εκατ.
• Αστυνοµική ∆ιεύθυνση Αλεξανδρούπολης, 8,3 εκατ.
• Εκσυγχρονισµός των κτηριακών υποδοµών και επανέκθεση του Μουσείου Κοµοτηνής, 8 εκατ.
• Ενεργειακή αναβάθµιση Νοσοκοµείου Ξάνθης. Έργο προϋπολογισμού 4,8 εκατ.ευρώ.









