Το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2026-2027 αλλά και «μετά το 2027» διαμορφώνει ένα στρατηγικό άξονα μεγάλων επενδύσεων σε υποδομές μεταφορών, υγεία, αστική ανάπτυξη, περιβάλλον, καινοτομία και πολιτισμό.
Πρόκειται για παρεμβάσεις που ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ, αλλά κυρίως μετασχηματίζουν τον τρόπο με τον οποίο η Θεσσαλονίκη και οι έξι περιφερειακές ενότητες (Σέρρες, Πέλλα, Ημαθία, Κιλκίς, Πιερία, Χαλκιδική) θα λειτουργούν οικονομικά, κοινωνικά και χωρικά από το 2030 και μετά.
Με κορυφαίες παρεμβάσεις όπως το Flyover της περιφερειακής, την επέκταση του Μετρό, την ανάπλαση της ΔΕΘ, τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, τα νέα μεγάλα έργα οδικών αξόνων και σιδηροδρομικών συνδέσεων καθώς και τα νέα νοσοκομεία και σχολεία, η περιοχή εισέρχεται σε μια περίοδο βαθύ εκσυγχρονισμού. Τα στοιχεία του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) καταγράφουν με ακρίβεια το σύνολο των έργων που αλλάζουν την Κεντρική Μακεδονία την επόμενη δεκαετία.
Το πακέτο έργων 2026-2027: η χρονιά της μεγάλης επιτάχυνσης
Η διετία 2026-2027 αποτελεί κομβικό σημείο, καθώς ολοκληρώνονται έργα στρατηγικής σημασίας, που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Flyover Θεσσαλονίκης – 463 εκατ. ευρώ
Η αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής με το νέο ανισόπεδο σύστημα «Flyover» είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο της δεκαετίας για τη Θεσσαλονίκη, βελτιώνοντας την ταχύτητα και ασφάλεια μετακινήσεων σε έναν από τους πιο φορτωμένους άξονες της χώρας.
Επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά – 425 εκατ. ευρώ
Η λειτουργία της βασικής γραμμής το 2024-2025 αλλάζει επίπεδο με την επέκταση προς Καλαμαριά, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 2026-2027, ενισχύοντας τη διασύνδεση οικιστικών και τουριστικών περιοχών με το κέντρο της πόλης.
6ος Προβλήτας ΟΛΘ – έως 180 εκατ. ευρώ
Η επέκταση του 6ου προβλήτα ενισχύει τη θέση της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικού κόμβου για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εδραιώνοντας τον ρόλο του λιμανιού στην αλυσίδα αξίας logistics της περιοχής.
Thess INTEC – 53 εκατ. ευρώ
Η ίδρυση του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς στη Δ.Κ. Περαίας εντός της διετίας δημιουργεί ένα νέο περιβάλλον έρευνας, καινοτομίας και τεχνολογίας που αναμένεται να φέρει επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Νέες σχολικές μονάδες – 159 εκατ. ευρώ
Η Θεσσαλονίκη και οι υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες αποκτούν 17 νέες σχολικές μονάδες μέσω ΣΔΙΤ, καλύπτοντας πολεοδομικά κενά δεκαετιών και αντιμετωπίζοντας την υπερσυγκέντρωση μαθητών.
Υγεία: εκσυγχρονισμός νοσοκομείων
Την ίδια περίοδο παραδίδονται μεγάλα έργα σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης (Παπανικολάου, Παπαγεωργίου, Άγιος Παύλος, Ιπποκράτειο), αλλά και στις Περιφερειακές Ενότητες (Κιλκίς, Πέλλα, Σέρρες, Πιερία, Χαλκιδική), διαμορφώνοντας ένα αναβαθμισμένο δίκτυο δευτεροβάθμιας περίθαλψης .
Περιβαλλοντικές παρεμβάσεις και αντιπλημμυρική προστασία
Έργα στο Σέιχ Σου, αντιπλημμυρικά έργα στην ΠΑΘΕ, αποκατάσταση ρεμάτων Ωραιοκάστρου και έργα σε περιοχές Πιερίας και Χαλκιδικής δημιουργούν ένα νέο πλαίσιο ασφάλειας και προστασίας από ακραία φαινόμενα.
Μετά το 2027: Η δεκαετία των μεγάλων μεταμορφώσεων
Το πιο εκτεταμένο πακέτο αφορά την περίοδο μετά το 2027, όπου προγραμματίζονται έργα άνω των 2 δισ. ευρώ, επαναπροσδιορίζοντας ολόκληρη την Περιφέρεια.
Ανάπλαση ΔΕΘ
Το μεγαλύτερο αστικό project της Βόρειας Ελλάδας, με τεράστια σημασία για τον εκθεσιακό και συνεδριακό τουρισμό. Η νέα ΔΕΘ θα λειτουργεί ως «πράσινη πύλη» στο κέντρο της πόλης και αναμένεται να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για τις υπηρεσίες και το εμπόριο από το 2030 και μετά .
Νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης – 350 εκατ. ευρώ
Το νέο Θεαγένειο αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές επενδύσεις στο δημόσιο σύστημα υγείας πανελλαδικά. Η δημιουργία υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων για ογκολογικές θεραπείες αλλάζει το χάρτη της ιατρικής περίθαλψης στη Βόρεια Ελλάδα .
Αναβάθμιση οδικού άξονα ΕΟ2 – 445 εκατ. ευρώ
Η ολοκλήρωση των έργων από Μαυροβούνι έως Έδεσσα και ταυτόχρονα οι παρακάμψεις Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας δημιουργούν έναν οδικό άξονα που μειώνει χρόνους μετακίνησης και βελτιώνει την ασφάλεια σε ολόκληρη την ενδοχώρα της Πέλλας και της Ημαθίας.
Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης – 66,3 εκατ. ευρώ
Η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με τη Δυτική Θεσσαλονίκη ενισχύει το σύστημα μεταφορών και δημιουργεί νέους κόμβους ανάπτυξης σε περιοχές όπως Καλοχώρι, Σίνδος και Διαβατά.
Αξιοποίηση στρατοπέδου Γκόνου – 260 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για το μεγαλύτερο logistics project στην Ελλάδα μετά το Θριάσιο, μετατρέποντας έναν ανενεργό χώρο σε υπερσύγχρονο κόμβο μεταφορών και εμπορίου – με άμεση διασύνδεση με την Εγνατία, το λιμάνι και τον Προαστιακό .
Νέα δικαστικά μέγαρα σε Έδεσσα, Σέρρες, Κιλκίς – 120 εκατ. ευρώ
Η δικαστική υποδομή της Περιφέρειας αναβαθμίζεται πλήρως, με σύγχρονους χώρους και τεχνολογικές προδιαγραφές που αναμένεται να ενισχύσουν την επιχειρηματική λειτουργία και την καθημερινότητα των πολιτών.
Μεγάλα περιβαλλοντικά έργα και διαχείριση αποβλήτων
Οι Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων Ανατολικού και Δυτικού Τομέα, όπως και τα συνοδευτικά έργα, δημιουργούν ένα νέο σύστημα σύγχρονης κυκλικής διαχείρισης απορριμμάτων για Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Ημαθία, Πέλλα και Πιερία.
Ενεργειακά και πολιτιστικά έργα
Μετά το 2027 προβλέπεται επίσης η κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος, της ανάπλασης της Αριστοτέλους με κόστος 20 εκατ. ευρώ, της ενεργειακής αναβάθμισης του Καυτανζογλείου, μεγάλων λιμενικών έργων σε Νέα Μουδανιά και Ουρανούπολη.
Όλα μαζί συνθέτουν μια ποιοτική αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Περιφέρειας.
Ο ρόλος της Θεσσαλονίκης ως μητροπολιτικού κέντρου
Συνολικά, τα έργα αυτά ενισχύουν τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως μητροπολιτικού κέντρου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ταυτόχρονα, δίνουν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έναν από τους πιο ολοκληρωμένους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς της τελευταίας 20ετίας.
Τα έργα που συνδέουν την πόλη με το λιμάνι, την περιφερειακή, το αεροδρόμιο, το σιδηροδρομικό δίκτυο συγκροτούν ένα νέο δίκτυο κινητικότητας, ενώ η επέκταση του Μετρό και η προοπτική νέων αστικών αναπλάσεων (ΔΕΘ, Αριστοτέλους, Παλατάκι) ενισχύουν τον αστικό ιστό και τον τουρισμό.
Οι επιδράσεις στην Περιφέρεια – μια συμπαγής στρατηγική ανάπτυξης
Οι υπόλοιπες έξι περιφερειακές ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας αποκτούν σημαντικές υποδομές που αναμένεται να ανατρέψουν τα δεδομένα.
Σέρρες – Μεγάλα έργα μεταφορών & υγείας: Με επενδύσεις στον οδικό άξονα Στρυμώνα–Προμαχώνα, έργα στα νοσοκομεία και σε κέντρα υγείας, και την αναβάθμιση του τελωνείου Ευζώνων.
Πιερία – Αναβάθμιση υποδομών και τουρισμού: Αντιπλημμυρικά έργα στο Δίον, αναβάθμιση υγείας και στήριξη του τουρισμού μέσω νέων παρεμβάσεων σε παράκτιες ζώνες.
Πέλλα – Νέος οδικός άξονας ΕΟ2 και φράγμα Αλμωπαίου: Δύο έργα-κλειδιά που αλλάζουν το αγροτικό και παραγωγικό μοντέλο της περιοχής.
Ημαθία – Ανακαίνιση νοσοκομείων, νέα έργα μεταφορών: Με σημαντικές επενδύσεις σε υγεία και σχολικές υποδομές.
Κιλκίς – Εκσυγχρονισμός υγείας & οδικών αξόνων: Με παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, τον αγωγό υψηλής πίεσης και νέα έργα πολιτισμού.
Χαλκιδική – Λιμενικά έργα και υποδομές τουρισμού: Νέες εγκαταστάσεις σε Νέα Μουδανιά, Άγιο Όρος και παράκτιες περιοχές.
Μία δεκαετία μετασχηματισμού
Η Κεντρική Μακεδονία το 2026-2032 εισέρχεται σε μια περίοδο βαθιάς ανασυγκρότησης με έργα που ξεπερνούν σε εύρος κάθε προηγούμενο σχεδιασμό. Δεν πρόκειται απλώς για μεμονωμένες παρεμβάσεις, αλλά για μια συντονισμένη στρατηγική που αναβαθμίζει το μεταφορικό δίκτυο, την αστική ανάπτυξη, την υγεία, την παιδεία, το περιβάλλον, την καινοτομία και τις επιχειρήσεις.
Με βάση τα στοιχεία του ΚΥΣΟΙΠ, η επόμενη πενταετία είναι ίσως η πιο κρίσιμη στη σύγχρονη οικονομική ιστορία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς τα έργα αυτά αναμένεται να μετατρέψουν τη Θεσσαλονίκη και τις περιφερειακές ενότητες σε κόμβο ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή.





