Όπως δήλωσε στα «Μακεδονικά Νέα» ο γενικός γραμματέας του δήμου, Μιχάλης Μήττας, «τη Δευτέρα (6/10) έγινε η διαβούλευση με τους ΟΚΩ, καθώς έχουμε ήδη δημοσιεύσει το σχέδιο της Κανονιστικής. Το στάδιο της διαβούλευσης είναι υποχρεωτικό και μέσα σε αυτό το πλαίσιο βρεθήκαμε. Περιμένουμε μέχρι την Παρασκευή (σ.σ. σήμερα) για τυχόν παρατηρήσεις ή παρεμβάσεις οποιουδήποτε τύπου».
Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος είναι μέχρι την επόμενη Παρασκευή (17/10) να εισαχθεί στα αρμόδια όργανα, «δηλαδή στη Δημοτική Επιτροπή, στα συμβούλια των Κοινοτήτων και ακολούθως να πάει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο».
Όπως εξήγησε ο κ. Μήττας, η δημοτική αρχή προχωρά αυτή την περίοδο σε τεχνική επεξεργασία του κειμένου, ενόσω αναμένει τις προτάσεις των εταιρειών. «Το βασικό ζήτημα είναι ότι για πρώτη φορά θεσμοθετούμε συγκεκριμένα πρόστιμα, τα οποία είναι και αυξημένα», τόνισε, προσθέτοντας πως «περίμενα χειρότερες αντιδράσεις, μία πιο συγκρουσιακή κατάσταση. Προφανώς αμφισβητούν πως μπορούμε να το κάνουμε, αλλά εμείς θα επιμείνουμε. Έχουμε το ελεύθερο να προχωρήσουμε κανονικά».
Ο γενικός γραμματέας σημείωσε ακόμη πως «δίνουμε και κάποια κίνητρα για να προσέχουν και εκείνοι περισσότερο, γιατί το πρόβλημα είναι οι υπεργολάβοι τους που συνήθως είναι απρόσεκτοι και κακοί στην αποκατάσταση. Οπότε προσπαθούμε να δώσουμε ένα κίνητρο που είναι τα πρόστιμα, τα οποία θα βεβαιώνονται είτε στους ίδιους είτε στον εργολάβο. Έτσι θα τους συμμορφώνουν κι αυτοί. Θα μετακυλούν το κόστος στην πορεία, το οποίο νομίζω τους βολεύει».
Αναφερόμενος στο ζήτημα της κακοτεχνίας και της εικόνας της πόλης, ο κ. Μήττας τόνισε χαρακτηριστικά: «Αυτό που τους είπα και στη συνάντηση είναι ότι δεν γίνεται να πηγαίνεις στο εξωτερικό και να μην υπάρχει ούτε ένα κανάλι κάτω. Όλοι έχουν οπτικές ίνες και εμείς εδώ έχουμε οπτικές ίνες, αλλά δεν γίνεται να έχουμε αυτό το χάλι. Βεβαίως προκύπτουν θέματα και για εμάς και δικαίως. Δεν τον νοιάζει τον πολίτη ποιος προκάλεσε τη ζημιά, τον νοιάζει ότι είναι κοινόχρηστος χώρος και δεν αποκαταστάθηκε. Εμείς θα το προχωρήσουμε, έχει φτάσει στο απροχώρητο η κατάσταση».
«Οι δρόμοι μας εξελίσσονται χωρίς συνεννόηση σε κακοτράχαλους δρόμους με ιδιαίτερες κακοτεχνίες»
Ο νέος κανονισμός δημοσιεύθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 2 Οκτωβρίου. Αποτελεί μια συνολική ρύθμιση που καθορίζει με αυστηρούς κανόνες τις προδιαγραφές, τις διαδικασίες αδειοδότησης και τις υποχρεώσεις όσων παρεμβαίνουν στον δημόσιο χώρο, από οργανισμούς κοινής ωφέλειας και εταιρείες δικτύων έως ιδιώτες.
Η πρωτοβουλία έρχεται σε συνέχεια των ανακοινώσεων που είχε κάνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, κατά τη συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει στο δημαρχείο. Ο ίδιος είχε υπογραμμίσει ότι «η θωράκιση του δημόσιου χώρου απέναντι σε φαινόμενα ανομίας, η αισθητική και λειτουργική αναβάθμισή του, είναι μια διαρκής μάχη και όρος επιβίωσης για την επόμενη ημέρα της πόλης», προσθέτοντας πως «η πόλη δεν είναι ξέφραγο αμπέλι».
Όπως είχε εξηγήσει και από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου στην τελευταία συνεδρίαση, ο κ. Αγγελούδης είχε συνάντηση με περίπου είκοσι εταιρείες που εκτελούν έργα σε δίκτυα και υποδομές. «Τους εξήγησα ότι αυτή η ιστορία αν δεν λάβει άμεσα τέλος, θα πρέπει να περιοριστεί. Οι δρόμοι μας εξελίσσονται χωρίς συνεννόηση σε κακοτράχαλους δρόμους με ιδιαίτερες κακοτεχνίες. Αυτή η ιστορία με τους δρόμους-κουρελού ήρθε η ώρα να αντιμετωπιστεί», είχε τονίσει.
Το μέγεθος του προβλήματος αποτυπώνεται και στα στοιχεία που είχε παρουσιάσει ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, σύμφωνα με τα οποία μόνο μέσα σε έναν μήνα εντοπίστηκαν 250 σημεία με κακοτεχνίες σε δρόμους και πεζοδρόμια από παρεμβάσεις εταιρειών.
Διαβούλευση και βασικοί άξονες του κανονισμού
Η νέα Κανονιστική με τίτλο «Καθορισμός Προδιαγραφών και Διαδικασίας Χορήγησης Αδειών Τομής Οδοστρωμάτων, Πεζοδρομίων κ.λπ. για Εκτέλεση Εργασιών από Τρίτους» καλούσε πολίτες, επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους.
Οι βασικοί της στόχοι είναι:
- η αποφυγή επιπτώσεων στην ασφάλεια της κυκλοφορίας,
- η διατήρηση της λειτουργικότητας των οδών,
- η προστασία της δημόσιας υγείας και της δημοτικής περιουσίας,
- και η διασφάλιση της αισθητικής εικόνας του δημόσιου χώρου.
Διαδικασίες, περιορισμοί και κυρώσεις - Τα επόμενα βήματα
Κάθε φορέας που επιθυμεί να εκτελέσει τομή θα πρέπει να υποβάλει ηλεκτρονικά πλήρη φάκελο με τεχνικά σχέδια, χρονοδιάγραμμα και εγκρίσεις. Η άδεια τομής θα εκδίδεται εντός 20 ημερών και κάθε έργο δεν μπορεί να διαρκεί περισσότερο από 20 ημερολογιακές ημέρες.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις εγγυητικές επιστολές, οι οποίες θα καλύπτουν το 100% του κόστους αποκατάστασης. Επιστρέφονται μόνο εφόσον διαπιστωθεί η καλή εκτέλεση, ενώ καταπίπτουν αυτόματα σε περίπτωση κακοτεχνιών.
Ο κανονισμός εισάγει αυστηρές υποχρεώσεις για πλήρη αποκατάσταση του οδοστρώματος ή του πεζοδρομίου, από διασταύρωση σε διασταύρωση, καθώς και αυστηρή απαγόρευση τομών για πέντε χρόνια σε δρόμους που έχουν πρόσφατα ασφαλτοστρωθεί ή ανακατασκευαστεί από τον δήμο.
Τα πρόστιμα σε περίπτωση παραβάσεων είναι ιδιαίτερα αυστηρά - από 1.000 ευρώ ανά μέτρο για εργασίες χωρίς άδεια, έως 1.500 ευρώ για έλλειψη σήμανσης και 1.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποκατάστασης.
Η διαβούλευση με τους ΟΚΩ ολοκληρώνεται σήμερα (10/10), ενώ το τελικό σχέδιο αναμένεται να εισαχθεί στα αρμόδια όργανα του δήμου μέσα στις επόμενες ημέρες. Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Μήττας, «η κατάσταση με τις κακοτεχνίες έχει φτάσει στο απροχώρητο και ο δήμος θα προχωρήσει αποφασιστικά στην εφαρμογή του νέου κανονιστικού πλαισίου».
Δείτε όλο το κείμενο με τον νέο Κανονισμό εδώ