Όμως το Ελληνικό Κράτος και όλες οι κυβερνήσεις οφείλουν μια μεγάλη συγγνώμη προς τους Θεσσαλονικείς για την καθυστέρηση παράδοσης, έστω ημιτελούς, αυτού του σημαντικού έργου. Τώρα που το έχουμε και το χρησιμοποιούμε καταλαβαίνουμε καλύτερα πώς θα ήταν η ζωή μας και η πόλη μας αν το είχαμε σε πλήρη ανάπτυξη μια δεκαετία πριν, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Ξεκίνησαν τα έργα το 2006 και το Μετρό παραδόθηκε στη σημερινή μορφή του στο τέλος του 2024. Αν κρίνουμε από την πολυπλοκότητα του έργου θα πρέπει να είμαστε και ευχαριστημένοι με αυτήν την… καθυστέρηση, διότι τα 110 χιλιόμετρα Θεσσαλονίκης—Κασσανδρείας αποπερατώθηκαν μέσα σε 34 χρόνια.
Φαίνεται πως η Θεσσαλονίκη στο παρελθόν ήταν το αποπαίδι του συστήματος. Την ώρα που έτρεχε το μετρό της Αθήνας, το νέο σύγχρονο μεγάλο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και η γέφυρα Ρίο—Αντίρριο, την ίδια ώρα όλα τα έργα στη Βόρειο Ελλάδα καρκινοβατούσαν. Τα τελευταία χρόνια, αν κρίνω από αυτά που γίνονται στη Θεσσαλονίκη, το κλίμα έχει αλλάξει. Μόνον ένας κακόπιστος δεν το βλέπει.
Παρατηρώ τους ρυθμούς που προχωρεί το flyover, ένα έργο δύσκολο, μαθαίνω πότε περίπου θα παραδοθεί η γραμμή του μετρό προς την Καλαμαριά και αντιλαμβάνομαι πως κάτι κινείται στην πόλη. Βλέπω επίσης πως η άψογη συνεργασία του Δήμου Θεσσαλονίκης με την κυβέρνηση έχει φέρει καρπούς. Πολλά μικρά έργα, συγχρόνως σε πολλές περιοχές της Θεσσαλονίκης, είτε έχουν αποπερατωθεί είτε βρίσκονται σε εξέλιξη.
Εκείνο που μένει τώρα είναι η επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες και η ανάπλαση της ΔΕΘ. Για το πρώτο ο χρονικός ορίζοντας είναι ευρύς. Αναμφίβολα, όσο περίπλοκο και αν είναι το έργο, θα μπορούσαν να συντομευθούν οι χρόνοι. Το μέλλον της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στη δυτική πλευρά της που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, προσπαθώντας να καλύψει τη διαφορά που τη χωρίζει από το κέντρο της πόλης και τις ανατολικές συνοικίες. Για τη ΔΕΘ μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο παρά μόνον η ακύρωση του φαραωνικού αρχικού σχεδιασμού. Βρισκόμαστε σε αναμονή των κυβερνητικών εξαγγελιών, έχοντας ως μοναδικό δεδομένο πως η ΔΕΘ δε μετακινείται.
Συνοπτικά, η Θεσσαλονίκη αλλάζει όψη με ταχύτατους ρυθμούς και η αγορά της θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της εποχής. Το μετρό, παρά την απαράδεκτη καθυστέρησή του, ήταν η απαρχή μιας σειράς σημαντικών έργων. Να ελπίσουμε από εδώ και μπρος τέτοιες καθυστερήσεις να μην τις ξαναζήσουμε.











