Προπομπός της ανανεωμένης διαδρομής είναι η ιδιαίτερη παραγωγή που εγκαινιάζει τη νέα σεζόν: η όπερα Trouble in Tahiti του Leonard Bernstein, που παρουσιάζεται από το ΚΩΘ για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025, στις 21.00 στο Βασιλικό Θέατρο.
«Τον Δεκέμβριο του 2024 ανεβάσαμε την όπερα The old maid and the thief (Η γεροντοκόρη και ο κλέφτης) του Menotti και τότε είχαμε δώσει την υπόσχεση ότι θα προσπαθήσουμε να συνεχίσουμε την όμορφη παράδοση που έχουμε ξεκινήσει και το 2025. Σε εννέα μήνες τηρούμε τη δέσμευσή μας και ανεβάζουμε την όπερα αυτή του Bernstein, ένα έργο σχετικά άγνωστο ακόμη και στην Ευρώπη, μία σπάνια παραγωγή που έπρεπε να ψάξω πολύ για να βρω την ηχογράφηση», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου δρ. Γεώργιος Ιούλιος Παπαδόπουλος.
Γραμμένο το 1952, όταν ο Bernstein ήταν ακόμη πολύ νέος, το έργο Trouble in Tahiti «είναι σύντομο – διαρκεί περίπου 45 λεπτά– αλλά εξαιρετικά συμπυκνωμένο. Η γραφή του είναι τόσο πυκνή και χαρακτηριστική, που προαναγγέλλει ξεκάθαρα το ύφος που θα ακολουθήσει αργότερα ο μεγάλος Αμερικανός συνθέτης και μαέστρος», παρατηρεί ο διευθυντής του Ωδείου.
Τι θα ακούσουμε στην παράσταση; «Πανέμορφες μελωδίες, περίπλοκους και ξεσηκωτικούς ρυθμούς, μουσική που σφύζει από ενέργεια, με στοιχεία τζαζ και μπλουζ, πολυσυλλεκτική, στιλιστικά τολμηρή και ταυτόχρονα άρτια. Ο Bernstein έχει ενσωματώσει και στοιχεία εξωκλασικής μουσικής. Το ενδιαφέρον είναι ότι η αφήγηση διαρθρώνεται σαν ένα είδος χορού αρχαίας τραγωδίας, με ένα φωνητικό τζαζ τρίο να σχολιάζει τα τεκταινόμενα επί σκηνής. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον και καλοδουλεμένο μουσικό έργο».
Η παράσταση είναι σύμπραξη της Σχολής Μελοδραματικής και του Συνόλου Σύγχρονης Μουσικής του Κρατικού Ωδείου. Τη μουσική διεύθυνση έχει ο μαέστρος Δημοσθένης Φωτιάδης και τη σκηνοθεσία ο καθηγητής Μελοδραματικής του ΚΩΘ, Άκης Λαλούσης. Μαζί τους, ένα οκταμελές μουσικό σύνολο που απαρτίζεται από καθηγητές του Ωδείου και μέλη της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.
Η υπόθεση της μονόπρακτης όπερας παρακολουθεί τη ζωή ενός ζευγαριού –του Σαμ και της Ντάινα– στα αμερικανικά προάστια της δεκαετίας του ’50, θέτοντας στο μικροσκόπιο ζητήματα όπως η διάψευση του αμερικανικού ονείρου, οι ρωγμές στην οικογενειακή ζωή και η ψευδαίσθηση της ευτυχίας μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την κατανάλωση.
«Το κοινό της πόλης έχει ανάγκη από τέτοιες παραστάσεις», σημειώνει ο δρ. Γεώργιος Ιούλιος Παπαδόπουλος. «Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης είναι το μοναδικό στη χώρα που διατηρεί ενεργό Τμήμα Μελοδραματικής, με πλήρη σκηνική διδασκαλία. Δεν υπάρχει άλλο ωδείο που να προσφέρει αυτό το «πακέτο» στους σπουδαστές: μουσική, θεατρική προετοιμασία, σκηνική εμπειρία. Θεωρούμε καθήκον μας να δώσουμε στους σπουδαστές μας την ευκαιρία να ανέβουν στη σκηνή και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στους θεατές. Και το κοινό της πόλης διψάει για όπερα. Το έργο που ανεβάζουμε έχει από όλα: είναι μιούζικαλ, είναι όπερα, έχει εξαιρετική μουσική, πλούσια μελωδία, ρυθμό, χρώματα, αρμονία. Οπότε καλύπτει ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων».
Όπως επισημαίνει ο διευθυντής του ΚΩΘ, «ο Όμιλος ΔΕΗ, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά καλύπτει το πλήρες κόστος της παραγωγής. Είμαστε ευγνώμονες. Ευχαριστούμε επίσης το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, γιατί για ακόμη μια φορά φιλοξενούμαστε στο Βασιλικό Θέατρο – έναν εξαιρετικό χώρο για παραστάσεις όπερας».
Είναι η πέμπτη όπερα που ανεβάζει το ΚΩΘ από το 2022. «Σε λιγότερο από 3,5 χρόνια έχουμε παρουσιάσει πέντε παραγωγές. Αυτό δείχνει τη συνέπεια και τη θέλησή μας να υπηρετήσουμε το λυρικό θέατρο στη Θεσσαλονίκη», τονίζει ο δρ. Γεώργιος Ιούλιος Παπαδόπουλος.
Οι εργασίες αποκατάστασης
Πέρα από τις εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, οι εξελίξεις στο Κρατικό Ωδείο είναι πυκνές, καθώς οι εργασίες αποκατάστασης του ιστορικού του κτιρίου ολοκληρώνονται. «Οι περισσότερες εργασίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί – απομένουν μόνο οι τελευταίες πινελιές», εξηγεί ο δρ Παπαδόπουλος.
«Το έργο περιλάμβανε μεταξύ άλλων την εγκατάσταση νέου ανελκυστήρα για ΑμεΑ, τη δημιουργία κεντρικής μονάδας θέρμανσης-ψύξης, πλήρη ηχομόνωση, καθώς και τη συντήρηση και ανάδειξη αυθεντικών στοιχείων του κτιρίου, όπως η τυπολογία του μαρμάρου στην αίθουσα “Μελίνα Μερκούρη”. Έχουμε μπροστά μας την τελετή παράδοσης-παραλαβής που θα πραγματοποιηθεί στα τέλη Δεκεμβρίου. Από τις αρχές Ιανουαρίου 2026, το Ωδείο επιστρέφει στη φυσική του έδρα, ένα πολύ όμορφο κτίριο που εμπνέει σεβασμό και κύρος».
Παράλληλα, το ΚΩΘ προχωρά στον σχεδιασμό και υλοποίηση νέων προγραμμάτων, μεταξύ των οποίων ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ιδρύματος, με έμφαση στην ψηφιοποίηση αρχείων, και ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα όπως το πρόγραμμα 65+, με παρουσιάσεις διακεκριμένων καλλιτεχνών στο Βαφοπούλειο και στο MOMus - Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ.
Σημαντικό είναι επίσης το άνοιγμα του Ωδείου σε διεθνείς συνεργασίες. «Επίκειται ταξίδι των σπουδαστών μας στη Σόφια, όπου θα συμπράξουν ως σολίστ σε συνεργασία με την Ακαδημία Μουσικής της πόλης, η οποία από την πλευρά της θα μας στείλει δικούς της σολίστ για την αντίστοιχη συναυλία εδώ», αναφέρει ο διευθυντής του Ωδείου. Πρόκειται για μία ακόμη πρωτοβουλία εξωστρέφειας, με στόχο τη διασύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με τη διεθνή μουσική σκηνή.
Και προσθέτει με έμφαση ο κ. Παπαδόπουλος: «Τίποτε από όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτό, όμως, αν δεν υπήρχε το ασίγαστο προσωπικό ενδιαφέρον και η διαρκής έμπρακτη στήριξη της Υπουργού, στην οποίαν είμαστε ευγνώμονες».
Το μεγάλο ζητούμενο, ωστόσο, παραμένει: η ύπαρξη μόνιμης σκηνής λυρικής τέχνης στη Θεσσαλονίκη. «Δεν είναι πολυτέλεια – είναι αίτημα και ανάγκη δεκαετιών», τονίζει ο Γεώργιος Ιούλιος Παπαδόπουλος. «Και τώρα, υπάρχει μια ιδανική συγκυρία: οι καλλιτέχνες της πόλης, που έχουν θεσμική ευθύνη, γνωρίζονται, συνεργάζονται και η αρωγή και κατανόηση της υπουργού Πολιτισμού μόνο κάτι πολύ όμορφο και θετικό μπορεί να φέρει. Γιατί αν δεν υπάρχει σκηνή να απορροφήσει επαγγελματικά αυτά τα παιδιά που αποφοιτούν από το Ωδείο, η επένδυση της εκπαίδευσης κινδυνεύει να μείνει χωρίς αντίκρισμα».
Trouble in Tahiti
Συντελεστές παράστασης
Πρωταγωνιστούν σπουδαστές της Σχολής Μελοδραματικής του Κ.Ω.Θ. από την τάξη του καθηγητή Άκη Λαλούση.
Dinah: Βασιλική Πολύχρονου, Sam: Ερμής Μιχαήλ Αθανασόπουλος, Girl: Δωροθέα Μουντέ, Boy 1: Φίλιππος Γεώργιος Χοροζίδης, Boy 2: Άγγελος Μάρκου
Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής
Μουσική διεύθυνση: Δημοσθένης Φωτιάδης
Μουσική διδασκαλία - σκηνοθεσία: Άκης Λαλούσης
Μουσική διδασκαλία - προετοιμασία: Κατερίνα Σακέττα
Κινησιολογική επιμέλεια: Μέλπω Βασιλικού
Σχεδιασμός φωτισμού: Αριστοτέλης Αρμάντο Μέμα
Μακιγιάζ - κομμώσεις: Ι.Ε.Κ. ΔΕΛΤΑ
Κοστούμια - βεστιάριο: Κ.Θ.Β.Ε. & Κ.Ω.Θ.
Επιμέλεια σκηνικών, κοστουμιών, οπτικών εφέ: Άκης Λαλούσης - Κ.Θ.Β.Ε. & Κ.Ω.Θ.
Οργάνωση παραγωγής: Άκης Λαλούσης
Υπέρτιτλοι: Ελένη Θεοδωρίδου & Κατερίνα Βουτσινά
Συντονιστής τεχνικών αλλαγών: Ελένη Δανιήλ
Παραγωγή: Κ.Ω.Θ. 2025, με τη στήριξη του Κ.Θ.Β.Ε.
Μεγάλος Χορηγός: Όμιλος ΔΕΗ
Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025, 21.00, Βασιλικό Θέατρο
Είσοδος ελεύθερη – χωρίς κράτηση, με τήρηση προτεραιότητας.