makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Τι θα δουμε τον Σεπτεμβριο στη Θεσσαλονικη

Από τον Οιδίποδα στον Στράτο Διονυσίου και τη «Φάλαινα»

Ακούστε το άρθρο 8'
02.09.2025 | 08:00
Η φθινοπωρινή θεατρική σεζόν στη Θεσσαλονίκη ανοίγει με ένα πλούσιο και πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα: αρχαίο δράμα και σύγχρονες κωμωδίες, νέες φωνές από το εξωτερικό, κλασικά έργα με φρέσκια ματιά, περφόρμανς και βιογραφίες θρύλων συναντώνται στη σκηνή. Ο καλός καιρός βοηθά και τα υπαίθρια θέατρα συνεχίζουν να λειτουργούν, ενώ οι κλειστές αίθουσες — ανάμεσά τους και κάποιες νέες που προστίθενται στο δυναμικό της πόλης — υποδέχονται και πάλι το κοινό, φιλοξενώντας πρεμιέρες αλλά και επιτυχημένες παραστάσεις που επιστρέφουν.

Μεταξύ των παραστάσεων που ξεχωρίζουν είναι ο πολυσυζητημένος «Οιδίπους» του Γιάννη Χουβαρδά, το μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στον Στράτο Διονυσίου «Τα πήρες όλα κι έφυγες», που αναδεικνύει τον θρύλο του λαϊκού τραγουδιού μέσα από μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική  προσέγγιση, η «Φάλαινα», που ξεκινάει από τη Θεσσαλονίκη τη δεύτερη σεζόν της, και το σύγχρονο δράμα του Σέρχιο Μπλάνκο «Άλλη Θήβα», που συνεχίζει την πορεία του για τρίτη χρονιά με απανωτά sold out, όπου κι αν ανεβαίνει,  σε κλειστά και ανοιχτά θέατρα. 

«Αίας» (Θέατρο Δάσους, σήμερα Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου). Μία παράσταση που συνδυάζει το δραματουργικό πνεύμα της αρχαιότητας με την πειραματική εικαστική έκφραση, ο ‘Αίας’ του Γιώργου Νανούρη φέρνει τον Μιχάλη Σαράντη και τον Απόστολο Χαντζαρά σε έναν διάλογο ζωγραφικής, θεάτρου και μοναξιάς. Ερμηνεύοντας εννέα ρόλους, ο Σαράντης και ο ζωγράφος Χαντζαράς συνδυάζουν την ένταση της τραγωδίας με την καθαρή εικόνα, αναδεικνύοντας με πρωτοτυπία το εσωτερικό δράμα ενός ήρωα που θρυμματίζεται από την προδοσία και το πλάνο του θεϊκού.

«Όρνιθες» (Θέατρο Δάσους, σήμερα Τρίτη 2– Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου). Η κωμωδία του Αριστοφάνη επανέρχεται ως πολιτική αλληγορία: δύο άνθρωποι θεμελιώνουν μια ουτοπική πόλη στα σύννεφα για να ξεφύγουν από τη διαφθορά της γης. Σε σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη και με τις ερμηνείες των Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου και Γιώργου Χρυσοστόμου, η παράσταση θυμίζει ότι η αναγέννηση μπορεί να ξεκινά από λίγη φαντασία και αρκετή τόλμη.

«We are all things» (Θέατρο Αμαλία, 4–7 Σεπτεμβρίου και από 10 Σεπτεμβρίου κάθε Τετάρτη–Κυριακή). Πρωτότυπη παράσταση που αναπλάθει τον μύθο του Τειρεσία μέσα από το πρίσμα του χορού, της μουσικής και του θεάτρου: δύο σώματα αλλάζουν μορφή σε έναν υπαινικτικό χώρο – ένα «δάσος» στα όρια της πόλης — ως μεταφορά της ταυτότητας και του σώματος. Βασισμένο στη συλλογή ποιημάτων Hold your own του Kae Tempest και σκηνοθετημένο από την Κορίνα Βασιλειάδου, το έργο εξερευνά τις «μη παθητικές εγγραφές του φύλου» και αφηγείται, σχεδόν ποιητικά, την αέναη μετάβαση του ανθρώπου.

«Οιδίπους» (Θέατρο Δάσους, 4–5 Σεπτεμβρίου). Ο Γιάννης Χουβαρδάς, γιορτάζοντας 50 χρόνια στο θέατρο, παρουσιάζει μία απαιτητική ενορχήστρωση των δύο τραγικών έργων του Σοφοκλή σε μία παράσταση — από την αρχή του δράματος μέχρι την κορύφωση της λύτρωσης. Με ζωντανή μουσική και στιβαρό καστ, η διαδρομή του Οιδίποδα ξαναζωντανεύει με μια τελετουργική, αλλά και υποδόρια νεωτερική γραφή, όπου το μυστήριο, η αποκάλυψη και η ανάληψη συνυπάρχουν στη στιγμή της θείας δικαίωσης.

«Μια Άλλη Θήβα» (Θέατρο Δάσους, 7 και 19 Σεπτεμβρίου). Ο συγγραφέας συναντά έναν νεαρό πατροκτόνο στη φυλακή για να του ζητήσει να αναπαραστήσει τη δική του ιστορία — παράσταση και πραγματικότητα συγχέονται, αναδεικνύοντας την ανδρική ταυτότητα, τη βία, την τιμωρία. Το έργο του Σέρχιο Μπλάνκο, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, έρχεται στη Θεσσαλονίκη μετά από συνεχόμενα sold out, με τις  ερμηνείες των Θάνου Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη να υπογραμμίζουν ένα έργο που αιχμαλωτίζει  την ψυχή. 

«Πυρ, Γυνή και Μπάχαλα» (Θέατρο Αμαλία, 4–7 Σεπτεμβρίου και από 8 Σεπτεμβρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη). Σόλο παράσταση του Κυριάκου Χριστοδουλόπουλου, γραμμένη μέσα από τη συλλογική μνήμη των φοιτητικών κινητοποιήσεων. Σκηνοθετημένο με drag αισθητική, τηλεοπτικές αναφορές και αυτοσαρκασμό, το έργο σχολιάζει κριτικά την ελληνική κουλτούρα, συνδυάζοντας χορό, μνήμη και ντοκουμέντο — τροφοδοτώντας τον θεατή με τα θραύσματα μιας εποχής και της ίδιας της πραγματικότητας.

«Ο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» (Θέατρο Δάσους, 8 και 9 Σεπτεμβρίου). Η κλασική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον ρόλο του Τρουφαλντίνου, του δαιμόνιου υπηρέτη που προσπαθεί να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα δύο αφεντικά. Μια παράσταση-γιορτή, γεμάτη παρεξηγήσεις, χιούμορ και σχόλια πάνω στην ανθρώπινη φύση, με τη Φαίη Ξυλά να πλαισιώνει τον πρωταγωνιστή και έναν δυναμικό θίασο να δίνει ζωή στη διαχρονική σάτιρα.

«Μήδεια» του Μποστ (Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, 10–21 Σεπτεμβρίου). Μία μουσικοθεατρική κωμωδία σε σκηνοθεσία της Εύης Σαρμή με πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Ζουγανέλη και ερμηνείες από τον Παντελή Καναράκη και την Υρώ Λούπη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Η παράσταση επανέρχεται μετά τη sold‑out επιτυχία του καλοκαιριού, φέρνοντας στη σκηνή μία διαφορετική Μήδεια με ευρηματικό λόγο, χιούμορ και σαρκασμό. 

«Ου Φονεύσεις» (Θέατρο Αμαλία, 13-14, 20-21 και 27–28 Σεπτεμβρίου). Παράσταση-ντοκουμέντο που συγκεντρώνει ιστορικά και σύγχρονα κείμενα με θέμα την καταπίεση της γυναίκας από αρχαιότητα έως σήμερα, με συνεντεύξεις, ποίηση, τραγούδια και δηλώσεις των μέσων. Η συνύπαρξη μυθοπλασίας και ντοκουμέντου δημιουργεί ένα βιωματικό, πολιτικό έργο που φέρνει το φύλο και τη βία στην πρώτη γραμμή του θεατρικού λόγου.

«Η Φάλαινα» (Θέατρο Αριστοτέλειον, από 17 Σεπτεμβρίου). Μια παραγωγή-συνέχεια της επιτυχίας της Αθήνας, σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστικό ρόλο του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη: ο Τσάρλι, καθηγητής αγγλικών απομακρυσμένος από τη ζωή, βιώνει τη λύτρωση ή τη διάλυση μέσα στον χρόνο. Το σκοτεινό αυτό έργο, γραμμένο από τον Σάμιουελ Ντ. Χάντερ και κινηματογραφικά διασκευασμένο από τον Ντάρεν Αρονόφσκι, ανεβαίνει με έντονη δραματικότητα και συναισθηματικό βάθος.

«Τα πήρες όλα και έφυγες» (Θέατρο Ράδιο Σίτυ, από 18 Σεπτεμβρίου). Μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στη ζωή του Στράτου Διονυσίου, με τον Γιάννη Τσορτέκη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και τη συμμετοχή των παιδιών του τραγουδιστή επί σκηνής. Η παράσταση αναβιώνει ζωντανά επιτυχίες αλλά και στιγμές του βίου του Διονυσίου με μουσική ζωντανή ορχήστρα και προσωπικές αφηγήσεις — ένα ρετρό ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, τον τόπο όπου ξεκίνησαν όλα.

«Η Λέλα και η Λέλα» (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, από 18 έως 21 Σεπτεμβρίου). Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει σε μετάκληση το νέο θεατρικό έργο του Ανδρέα Στάικου, μια υπαρξιακή κωμωδία για τις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα σε δύο γυναίκες. Μουσική: Νίκος Ξυδάκης. Παίζουν: Νάντια Μουρούζη, Εμμανουέλα Κοντογιώργου

«Μια Ζωή» (Βασιλικό Θέατρο, από 25 Σεπτεμβρίου). Μονόλογος με τη Νένα Μεντή, σε κείμενο και σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια: μια μοδίστρα μαζεύει κομμάτια της ζωής της και των αναμνήσεων της καθώς ετοιμάζεται να μετακομίσει. Μία παράσταση όπου το προσωπικό συναντά το συλλογικό, με τραγούδια και πρόσωπα που αναβιώνουν στιγμές της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

Χρύσα Νάνου

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Τεχνολογία και δημιουργικότητα ανοίγουν τον δρόμο για την Ιστορία
Πολιτισμός01.09.25 | 05:00
Χρύσα ΝάνουΤεχνολογία και δημιουργικότητα ανοίγουν τον δρόμο για την Ιστορία