makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Η Θεσσαλονίκη του 2026: Οι προοπτικές, οι δυνατότητες και τα στοιχήματα

Ακούστε το άρθρο 8'
29.09.2025 | 08:00
Θεσσαλονίκη/Φωτογραφία αρχείου
/Shutterstock
Στην πολιτική, όπως και στη ζωή, η σωστή και συνεπής πορεία των μεγάλων έργων υποδομής αποτελεί το κλειδί για έναν αξιόπιστο και αποτελεσματικό σχεδιασμό του μέλλοντος.

Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης αυτή η αρχή αποδεικνύεται στο πεδίο, αφού από τη στιγμή που το 2025 η πόλη βλέπει σημαντικά έργα της να εξελίσσονται ομαλά και με συνέπεια, δίχως καθυστερήσεις και εντός χρονοδιαγραμμάτων, διαθέτει πλέον το απαραίτητο υπόβαθρο να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις της βάσει ενός μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού οράματος που θα καθορίσει το μέλλον και το ρόλο της τα επόμενα χρόνια.

Πρόκειται για έργα που δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης σε μια πόλη σύγχρονη, λειτουργική και φιλική προς τους πολίτες, η οποία μπορεί να ανταγωνιστεί ισότιμα άλλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Όμως η πραγματική πρόκληση για το 2026 είναι να μετατρέψει αυτή την προοπτική σε απτή καθημερινότητα για όλους τους Θεσσαλονικείς. Ήδη το Μετρό έχει ενσωματωθεί πλήρως στην καθημερινότητα των πολιτών, ενώ η πρόοδος στο κρίσιμο έργο του FlyOver ξεπερνά το 30%. Παράλληλα, η κατασκευή του νέου Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο προχωρά με σταθερό ρυθμό, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες που θα ανοίξουν το δρόμο για την επέκταση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, έργο επίσης κομβικής σημασίας για τον ρόλο που θέλει και μπορεί να υπηρετήσει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Μίκρα-κέντρο σε 15 λεπτά

 

Αυτή η σταθερή και ορατή πρόοδος που συντελείται διευρύνει τους ορίζοντες της Θεσσαλονίκης και επιτρέπει το 2026 να γίνουν ακόμα μεγαλύτερα αναπτυξιακά βήματα. Προς αυτήν την κατεύθυνση το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους αναμένεται να παραδοθεί στο κοινό η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά που θα δώσει νέα δυναμική στο έργο με τους πέντε νέους σταθμούς που θα προστεθούν σε αυτούς που ήδη λειτουργούν. Χάρη σε αυτούς, οι Θεσσαλονικείς θα μπορούν να καλύψουν την απόσταση Μίκρα-κέντρο Θεσσαλονίκης σε 15 λεπτά, ενώ θα προστεθούν επιπλέον 60.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας περαιτέρω την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη. Παράλληλα, η ενεργοποίηση του δυτικού προαστιακού σιδηρόδρομου προς τους Δήμους Δέλτα και Χαλκηδόνος θα ενισχύσει τη συγκοινωνία με τα «άκρα» της δυτικής Θεσσαλονίκη, υποστηρίζοντας την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Το μεγάλο στοίχημα της ανάπλασης της ΔΕΘ

 

Την ίδια στιγμή, υπάρχει η αισιοδοξία ότι η νέα χρονιά μπορεί να σηματοδοτήσει την απαρχή ενός ακόμα εμβληματικού έργου για την πόλη, που δεν είναι άλλο από την έναρξη των εργασιών για την ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Το συγκεκριμένο στοχεύει στην ουσιαστική αναμόρφωση του κέντρου της πόλης. Με την αποσυμφόρηση του αστικού ιστού, τη δημιουργία νέων ελεύθερων χώρων πρασίνου και την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου, η νέα ΔΕΘ θα προσδώσει στη Θεσσαλονίκη ένα διεθνές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον τομέα του εκθεσιακού τουρισμού, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

Οι «αιχμές» του δόρατος για τη νέα Θεσσαλονίκη

 

Οι τρεις αυτοί πυλώνες, Μετρό, προαστιακός, ανάπλαση ΔΕΘ, αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τη Θεσσαλονίκη του 2026. Και είναι ακριβώς αυτοί που ενισχύουν το αφήγημα μιας πόλης που αλλάζει, που αποκτά υποδομές με σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα και που μπορεί πλέον να διεκδικεί ρόλο πρωταγωνιστή στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το μεγάλο στοίχημα, ωστόσο, δεν περιορίζεται στα έργα καθαυτά. Βρίσκεται στην αξιοποίησή τους και στη συνδυαστική λειτουργία τους προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας. Όπως σημειώνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, η Θεσσαλονίκη του 2026 είναι έτοιμη να αξιοποιήσει τις δυνατότητές της και να χτίσει πάνω σε αυτές, αφού πλέον δεν… περιμένει να έρθει η σειρά της, αλλά ζει την αλλαγή. Οι προοπτικές είναι υπαρκτές, οι δυνατότητες είναι ορατές, και τα στοιχήματα έχουν τεθεί.

Χρήστος Τσαλικίδης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Το σπριντ της κυβέρνησης στη δυτική Θεσσαλονίκη και το «παραμύθι» της ΔΕΘ που δεν έχει… δράκο
Πολιτική26.09.25 | 05:00
Χρήστος ΤσαλικίδηςΤο σπριντ της κυβέρνησης στη δυτική Θεσσαλονίκη και το «παραμύθι» της ΔΕΘ που δεν έχει… δράκο