Ειδικά στο επιχειρείν, πλέον δεν είναι επιλογή η χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων αλλά αναγκαιότητα, ώστε να μπορέσει μια επιχείρηση και ένας ολόκληρος κλάδος, να αναπτυχθεί με γρήγορους ρυθμούς και να μπορέσει να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό και στις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού. Ένας από τους κλάδους «κλειδιά» της ελληνικής οικονομίας είναι αυτός του τουρισμού, που υστερεί στην ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εντός των ορίων του, γεγονός που επιτάσσει άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών σε εθνικό, αλλά και ατομικό επαγγελματικό επίπεδο.
Στην Ελλάδα του 2025 η πανδημία επέβαλε την ένταξη στη ζωή μας όλο και περισσότερων ψηφιακών εργαλείων, τα οποία ήταν κυρίως αυτά που έθεσε στη διάθεση των πολιτών και επιχειρήσεων το κράτος. Και ενώ σε αυτόν τον τομέα έχουμε κάνει άλματα εκσυγχρονισμού, οι ελληνικές επιχειρήσεις ειδικά οι μικρομεσαίες και αυτές του τουριστικού κλάδου, δεν περνούν τη... βάση και είναι ψηφιακά αναλφάβητες. Οι επιχειρήσεις με τουλάχιστον βασικό επίπεδο ψηφιοποίησης στην Ελλάδα, δηλαδή που χρησιμοποιούν τουλάχιστον τρία ψηφιακά εργαλεία, φθάνουν το 54% του τομέα (από 47% το 2014), έναντι 74% στην ΕΕ, με το κενό να διευρύνεται την τελευταία δεκαετία κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, καθώς η Ευρώπη κινήθηκε ταχύτερα.
Βάσει αναλύσεων της Google, η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων μπορεί να ενισχυθεί κατά 3,5% μέσω εργαλείων όπως εφαρμογές cloud, ενώ εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (π.χ. ChatGPT) μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 1,2% ετησίως, την επόμενη δεκαετία.
Στο χαμηλό επίπεδο ψηφιοποίησης των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην ανάγκη επιδότησης τους από το κράτος, ώστε να αποκτήσουν τα εργαλεία αυτά, αναφέρθηκε με δήλωση του στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας – Θράκης κ. Μιχάλης Πεζίκογλου, τονίζοντας: «Είμαστε σε χαμηλό βαθμό ψηφιοποίησης και πρέπει άμεσα να αναληφθούν πρωτοβουλίες ώστε να φτάσουμε τα ευρωπαϊκά επίπεδα. Οι επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου έχουν ανταγωνιστικό μειονέκτημα έναντι ανάλογων επιχειρήσεων άλλων χωρών, λόγω της υστέρησης στην ψηφιοποίησή τους. Θα πρέπει και το κράτος να επιδοτήσει τις επιχειρήσεις μέσω ανάλογων προγραμμάτων για την ψηφιακή τους αναβάθμιση. Παράλληλα, οι επιχειρηματίες του κλάδου μας χρειάζονται εκπαίδευση και ενημέρωση για τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να αναβαθμιστούν, θα πρέπει να επιδοτηθούν».
Η συμβολή του ΕΟΤ στον ψηφιακό μετασχηματισμό του τουριστικού προϊόντος
Την ψαλίδα στην υστέρηση της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στον κλάδο του τουρισμού, σε σύγκριση με χώρες ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα, έρχεται να κλείσει ο Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), ο οποίος έχει ξεκινήσει την υλοποίηση του έργου «Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού». Το έργο αυτό είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και έχει ορίζοντα υλοποίησης τον Μάρτιο του 2026. Αντικείμενό του, η ανάπτυξη ενός καινοτόμου συστήματος, του νέου visitgreece.gr, σε ιστοσελίδα και ψηφιακή εφαρμογή, από όπου θα παρέχονται σημαντικές πληροφορίες για τους τουρίστες και τους επισκέπτες με γρήγορο και απλό τρόπο. Παράλληλα, θα παρέχεται σειρά από αυτοματοποιημένες τουριστικές υπηρεσίες, αποτελεσματική αναζήτηση τουριστικών αξιοθέατων και παροχή χρηστικών πληροφοριών για ταξίδια (αποστάσεις, κόστος εισιτηρίων κτλ).
Δημιουργία Ψηφιακού Χάρτη
Στο πλαίσιο του έργου σχεδιάζεται η υλοποίηση ενός ψηφιακού τουριστικού χάρτη, ο οποίος θα περιλαμβάνει το σύνολο του τουριστικού προϊόντος της χώρας και θα λειτουργεί ως βάση δεδομένων. Θα πραγματοποιηθεί χαρτογράφηση όλων των ειδικών χαρακτηριστικών των υφιστάμενων, αλλά και όσων εν δυνάμει θα προκύψουν ως τουριστικοί προορισμοί. Η συγκεκριμένη βάση δεδομένων θα περιέχει σύγχρονο, αλλά και έγκυρο περιεχόμενο, το οποίο θα συνθέτει την τουριστική προσφορά της κάθε περιοχής. Η πληροφορία που θα αναπτυχθεί εντός του Τουριστικού Χάρτη θα αποκτήσει διαδραστικό χαρακτήρα στη νέα εφαρμογή και διαδικτυακή πύλη του Visitgreece.gr, όπου θα αναπτυχθούν υπηρεσίες ολοκληρωμένου συστήματος.
Για τις ανάγκες της ανάπτυξης του συστήματος απαιτείται μια λεπτομερή χαρτογράφηση των διαθέσιμων πόρων (φυσικών, πολιτιστικών, πολιτισμικών) και υπηρεσιών κάθε προορισμού, δηλαδή των συγκριτικών του πλεονεκτημάτων.
Η καταγραφή αυτή θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄ βαθμού και θεσμικούς τοπικούς φορείς που μπορούν να συμβάλουν και θα περιλαμβάνει:
- Φυσικούς πόρους: Κλίμα, φυσικό περιβάλλον, φυσικά σημεία ενδιαφέροντος (σπήλαια, παραλίες, καταρράκτες, ποτάμια, λίμνες, πάρκα, μονοπάτια), υποδομές εξυπηρέτησης υπαίθριων δραστηριοτήτων.
- Πολιτιστικούς και Πολιτισμικούς πόρους: Αρχαιολογικά ευρήματα, μνημεία παλαιά και νεότερα, τοπόσημα, αρχιτεκτονική, παραδοσιακοί οικισμοί, μουσεία, θέατρα, βιβλιοθήκες.
- Υποδομές (και για ΑΜΕΑ) και παρεχόμενες υπηρεσίες τουριστικού ενδιαφέροντος όπως: καταλύματα, εστίαση, διασκέδαση, ψυχαγωγία, μαρίνες, χιονοδρομικά κέντρα.
Σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων αποτελεί η συνεχής επικαιροποίηση των παρεχόμενων στοιχείων και πληροφοριών, ώστε να υπάρχει μια συνεχώς εξελισσόμενη τουριστική προσφορά για κάθε προορισμό.
Χατζηβασιλείου: «Πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα μας στους ψηφιακούς τρόπους προβολής»
Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας Βίκυ Χατζηβασιλείου, «Η Περιφέρεια ήδη έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα – βάση δεδομένων που αφορά όλα τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος και αυτή θα διασυνδεθεί με την πλατφόρμα του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού. Αυτό που κάνει τώρα ο ΕΟΤ είναι κάτι πολύ χρηστικό καθώς θα βοηθάει τους επισκέπτες. Πρέπει να αφήσουμε τις παλιές μεθόδους και να στρέψουμε το βλέμμα σε πιο σύγχρονους τρόπους προβολής, που είναι ο ψηφιακός τρόπος προβολής. Είναι κάτι που το έχω ζητήσει να υλοποιηθεί από τη στιγμή που ανέλαβα και έχω καταθέσει ανάλογες προτάσεις στο Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού. Όσο πιο πολύ διευκολύνουμε τον επισκέπτη να πάρει πληροφορία για τα τοπόσημα και γενικότερα τα σημεία ενδιαφέροντος, τόσο πιο ελκυστικοί γινόμαστε. Πρέπει ωστόσο να πραγματοποιηθούν και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις προς τους επαγγελματίες του κλάδου για τη νέα ψηφιακή εποχή και τα εργαλεία που προσφέρει, συλλογικά και σε ολιστικό επίπεδο».
«Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του ΕΟΤ. Το πρώτο που ζητάει ένας τουρίστας σε μια χώρα είναι ένας χάρτης, αν αυτό είναι εύκολο και διαθέσιμο θα είναι πολύ θετικό», δήλωσε και ο κ. Πεζίκογλου από την πλευρά του.