Η αγορά δεν κινείται
Για «πολύ άσχημη εικόνα της αγοράς» σε κεντρικά σημεία αναφέρθηκε της πόλης κάνει λόγο σε δήλωσή του στα Μακεδονικά Νέα, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης, ο οποίος στην ερώτηση πώς κινείται η αγορά της πόλης φέτος τις γιορτές, η απάντηση του ήταν αφοπλιστική. «Η αγορά δεν κινείται», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε «Παρά το γεγονός ότι φτάσαμε στα Χριστούγεννα, δυστυχώς μόνο μια μέρα δουλέψαμε το προηγούμενο Σάββατο, ούτε καν την Κυριακή που ήμασταν ανοιχτά και παραδοσιακά δουλεύαμε. Τα πράγματα πάνε κάθε χρόνο και χειρότερα, αυτή είναι η πραγματικότητα».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αμπελοκήπων – Μενεμένης κ. Σαράντης Θεοδοσιάδης, ο οποίος μίλησε για δύσκολη εορταστική περίοδο και μειωμένη αγοραστική κίνηση κατά 20%. Όπως επισήμανε στα Μακεδονικά Νέα «φέτος η εορταστική περίοδος είναι πιο δύσκολη από προηγούμενες χρονιές σε σχέση με την αγοραστική κίνηση στα τοπικά καταστήματα. Η αγοραστική κίνηση είναι πεσμένη κατά περίπου 20%. Ενώ μπορεί η κίνηση από πλευράς κόσμου στην αγορά να είναι ίδια φαινομενικά, οι αγορές είναι πιο στοχευμένες, λιγότερες και μικρότερης αξίας. Αποτέλεσμα οι τζίροι να πέφτουν».
Ωστόσο, στα ανατολικά στον Δήμο Καλαμαριάς, μια περιοχή με παραδοσιακά δυνατή τοπική αγορά η εικόνα της εορταστικής αγοράς σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς «Ο Ερμής» κ. Σταύρο Κριτσιάνη είναι αρκετά καλύτερη, με την αγοραστική κίνηση να είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρσι, αλλά το πρόβλημα να εντοπίζεται στα πολύ μικρά κυρίως καταστήματα και επιχειρήσεις. Ο κ. Κριτσιάνης ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα ότι «η εορταστική αγορά της Καλαμαριάς είναι στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα το έχουν τα πολύ μικρά καταστήματα». Ο κ. Κριτσιάνης επισήμανε ότι σημαντική ώθηση στον τζίρο των καταστημάτων κατά τον φετινό Δεκέμβριο έδωση η διοργάνωση της πολύν πετυχημένης «Λευκής Νύχτας» κατά την οποία όπως δήλωσε «τα καταστήματα εκείνη την ημέρα έκαναν τριπλάσιους τζίρους».
Ο αρνητικός αντίκτυπος του Black Friaday
Το στοιχείο που προέκυψε από το ρεπορτάζ σε αντίθεση με την αίσθηση που έχει επικρατήσει στην κοινή γνώμη είναι, ότι η παράδοση πλέον της Black Friaday, όπου πραγματοποιούνται μεγάλες προσφορές, έχει τελικά αρνητικό αντίκτυπο και αποτύπωμα στα καταστήματα των τοπικών αγορών.
Με τον φετινό Νοέμβριο να είναι ένας από τους χειρότερους της τελευταίας πενταετίας σε αγοραστική κίνηση και τζίρους στα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης, ο κ. Κριτσιάνης υπογραμμίζει ότι σημαντικό ρόλο για αυτή την αρνητική κατάσταση έχει διαδραματίσει η περίοδος προσφορών Black Friday. «Ο Νοέμβριος ήταν κακός. Μας έκανε πολύ κακό η Black Friday. Οι καταναλωτές περίμεναν πολύ μεγάλες προσφορές και δεν πραγματοποιούσαν αγορές όλο το προηγούμενο διάστημα, ενώ και το ύψος των προσφορών που ανέμεναν ήταν υπερβολικό».
Αναφορά στον αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο της μεγάλης σε διάρκεια περιόδου της Black Friday, πραγματοποίησε και ο κ. Θεοδοσιάδης, συνδυάζοντας τον και με το εορταστικό χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του: «Θεωρώ πολύ μεγάλο πλήγμα για την αγορά το BlackFriday και την παρατεταμένη διάρκεια του. Πολλοί ήταν αυτοί που αγόρασαν ακόμα και δώρα για τις γιορτές εκείνη την περίοδο. Στις τοπικές αγορές έκανε ζημία. Τα μεγάλης αξίας δώρα αγοράστηκαν την περίοδο του BlackFriday. Το δεύτερο κύμα δώρων που αγοράζονται αυτές τις ημέρες είναι μικρότερης αξίας και κυρίως για το εορταστικό τραπέζι».
Οι λόγοι της πεσμένης αγοραστικής κίνησης και ο ρόλος των μεγάλων ξένων πλατφορμών
Ως κύριο λόγο της μειωμένης αγοραστικής και καταναλωτικής κίνησης την περίοδο των Χριστουγέννων και οι τρεις εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου ανέφεραν το χαμηλό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.
«Αυτή η κατάσταση οφείλετε, στο ότι είναι χαμηλό το διαθέσιμο εισόδημα και τα χρήματα του κόσμου τελειώνουν το πρώτο δεκαπενθήμερο», ανέφερε ο κ. Φιλιππίδης.
«Ο κόσμος είναι ζορισμένος οικονομικά. Είναι προσεκτικός στις αγορές του. Προσέχει να μην ξεφύγουν οι δαπάνες του», τόνισε ο κ. Κριτσιάνης, ενώ ο κ. Θεοδοσιάδης επισήμανε πως «οι κύριοι λόγοι (σ.σ. της μειωμένης κίνησης) είναι το μειωμένο προς κατανάλωση εισόδημα των πολιτών. Οι καταναλωτές καταφεύγουν σε όλο πιο φθηνές λύσεις και κυνηγάνε μονίμως προσφορές».
Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός λόγος που δημιουργεί την υφιστάμενη κατάσταση. Ένας από τους κυριότερους λόγους που συμβάλει στους μειωμένους εορταστικούς τζίρους, επιφέροντας οικονομικό πλήγμα κυρίως καθόλη της διάρκεια του έτους, είναι σύμφωνα με τους εκπροσώπους τους επαγγελματικού – εμπορικού κλάδου, το μεγάλο μερίδιο της αγοράς που έχουν κατακτήσει οι ψηφιακές πλατφόρμες τους εξωτερικού. Όπως εξηγεί ο κ. Σαράντης Θεοδοσιάδης «οι ξένες μεγάλες πλατφόρμες έχουν ξεκινήσει να αφήνουν αρνητικό αποτύπωμα στον ετήσιο κύκλο εργασιών. Το θέμα που δημιουργείται είναι ότι αυτό το πλήγμα που δέχονται τα εμπορικά καταστήματα από αυτές τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες κατά τη διάρκεια του έτους, δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για αυξημένους τζίρους την εορταστική περίοδο, ώστε να μειωθεί όσο είναι δυνατόν η απώλεια των προηγούμενων μηνών».
Εικόνα κλειστών καταστημάτων
Ο κ. Φιλιππίδης αναφερόμενος στη γενικότερη οικονομική απραγία της αγοράς καθόλη τη διάρκεια του έτους, έδωσε στοιχεία για τα κλειστά καταστήματα που υπάρχουν σε κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης. Όπως δήλωσε «στα κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, 17 καταστήματα είναι κλειστά στη Μητροπόλεως, 17 στη Τσιμισκή, δύο οικοδομικά τετράγωνα στη Βενιζέλου και την Ίωνος Δραγούμη, 80 καταστήματα κλειστά στην Εγνατία και αυτό είναι η εικόνα της πόλης».
Εικόνα κλειστών καταστημάτων όμως υπάρχει και στην περιοχή των Αμπελόκηπων. «Στους Αμπελόκηπους δυστυχώς υπάρχουν κλειστά καταστήματα και μάλιστα σε κεντρικά σημεία όπως η πλατεία. Υπάρχει μεγάλος μετασχηματισμός της αγοράς. Αυξάνονται στα takeaway και τα καφέ, σε αντίθεση με τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, αλλά και παιχνιδιού και βιβλίου που κλείνουν», δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Θεοδοσιάδης.






