makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Θεσσαλονίκη: Απογοήτευση από την πορεία των εκπτώσεων - «Κάνουμε προσφορές όλη τη χρονιά»

Ακούστε το άρθρο 8'
26.08.2025 | 08:00
Οι εκπτώσεις στην αγορά ολοκληρώνονται το Σάββατο
/Shutterstock
Με προσδοκίες για αύξηση του τζίρου τους και ανάταση της οικονομικής κατάστασης της επιχειρήσεις τους, ξεκίνησε για χιλιάδες επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης στις 14 Ιουλίου η περίοδος των θερινών εκπτώσεων γ οποία θα διαρκέσει έως και το Σάββατο 30 Αυγούστου.

Ωστόσο, με τη λήξη των εκπτώσεων να βρίσκεται προ των πυλών τα συμπεράσματα για την αγοραστική κίνηση και για το εάν τελικά ήταν μια καλή οικονομικά περίοδος για την αγορά, είναι ασφαλή. 

Σύμφωνα με την εικόνα που μεταφέρουν στα Μακεδονικά Νέα καταστηματάρχες σε περιοχές της Θεσσαλονίκης όπως η Σ.Ε. η οποία διατηρεί κατάστημα εμπορίας γυναικείων ενδυμάτων στην Κάτω Τούμπα, η περίοδος των φετινών θερινών εκπτώσεων δεν ήταν η επιθυμητή από πλευράς καταναλωτικής κίνησης. «Μετά βίας βγάλαμε τα έξοδά μας και πήραμε πίσω τα χρήματά μας χωρίς κέρδος. Χωρίς κέρδος, όμως, δεν μπορούν να καλυφθούν τα λειτουργικά κόστη», είναι η χαρακτηριστική της δήλωση.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς, Σταύρος Κριτσιάνης ο οποίος με δήλωση του στα Μακεδονικά Νέα ανέφερε «οι θερινές εκπτώσεις δεν πήγαν πολύ καλά, με χειρότερο το πρώτο κομμάτι τους, που ήταν πάρα πολύ άσχημο. Προς τα μέσα της περιόδου -οπότε οι οικογένειες άρχισαν να κάνουν τα ψώνια τους για τις διακοπές- η κατάσταση διορθώθηκε κάπως, αλλά όχι σε ικανοποιητικό επίπεδο. Το σημαντικό είναι ότι όταν οι εκπτώσεις τραβάνε προς τα πίσω, αναγκάζονται τα καταστήματα και ανεβάζουν τα ποσοστά με αποτέλεσμα να πέφτει πολύ το περιθώριο κέρδους τους. Ο καταστηματάρχης δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιθυμεί να ρευστοποιήσει το εμπόρευμα ώστε να πάρει πίσω τα χρήματα που έδωσε για αυτό. Με αυτόν τον τρόπο το κέρδος είναι μηδέν και μένουν όλες οι υποχρεώσεις από τα λειτουργικά κόστη οι οποίες δεν βγαίνουν».

Η χρονιά είναι σχετικά δύσκολη, όπως και η περσινή. Γενικά κινούνται στα ίδια επίπεδα τζίρου. «Όταν μια επιχείρηση έχει όμως τον ίδιο τζίρο με πέρσι και φέτος έχουν αυξηθεί όλα, λειτουργικά κόστη, ενέργεια, ασφαλιστικές εισφορές, επαγγελματικές μισθώσεις, τότε το ταμείο είναι μείον», υπογραμμίζει.

Τη μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς έχουν να ανταγωνιστούν τις τιμές των μεγάλων αλυσίδων και brands, γεγονός ανέφικτο.

Μειωμένη η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών

 

«Οι λόγοι για τους οποίους η περίοδος των εκπτώσεων, αλλά και γενικότερα ολόκληρη η φετινή χρονιά δεν κυλάει με θετικούς ρυθμούς για την αγορά της Θεσσαλονίκης, είναι η οικονομική δυσπραγία των νοικοκυριών τα οποία φροντίζουν να καλύψουν τις πάγιες ανάγκες τους, ακριβώς όπως μια επιχείρηση τα λειτουργικά της κόστη και στη συνέχεια εάν και εφόσον περισσέψει κάτι, να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά» εξηγεί ο κ. Κριτσιάνης. «Η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών έχει συρρικνωθεί. Υπάρχουν κατααλωτές οι οποίοι θα αγοράσουν ρούχα μόνο αν δεν έχουν κάτι άλλο να φορέσουν, υπάρχουν πολλοί που αγοράζουν παπούτσια μόνο εάν το προηγούμενο ζευγάρι τους έχει καταστραφεί», αναφέρει στα Μακεδονικά Νέα καταστηματάρχης εμπορίας υποδημάτων της οδού Λαμπράκη.

Το εισαγόμενο πλήγμα από τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες

 

Η μειωμένη οικονομική δυνατότητα των πολιτών μπορεί να είναι ο βασικός λόγος της μη επαρκούς κίνησης στην αγορά την περίοδο των εκπτώσεων, ωστόσο αισθητή γίνεται η παρουσία μεγάλων ψηφιακών καταστημάτων, δηλαδή ψηφιακές πλατφόρμες ξένων χωρών (το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν αυτές από την Κίνα) που πωλούν μέσω διαδικτύου ίδια προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές, ακόμη και κάτω του κόστους σε σχέση μετα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης και ολόκληρης της Ελλάδας. Όπως αναφέρει ο κ. Κριτσιάνης «οι πλατφόρμες αυτές δεδομένα κατακτούν κάποιο κομμάτι της αγοράς, άρα υπάρχει και από εδώ μια οικονομική ''αφαίμαξη'' των τοπικών επιχειρήσεων, ενώ έχουν και τις ιδιαιτερότητες τους. Έχουμε όμως ένα πολύ χειρότερο πρόβλημα, αυτό του παράνομου αθέμιτου ανταγωνισμού. Αν εμείς φέρουμε από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου 100 προϊόντα στη πόλη μας, θα καταβάλουμε όλους του νόμιμους δασμούς σύμφωνα με τον πίνακα του τελωνειακού κώδικα και θα πληρώσουμε και 24% ΦΠΑ κατά την είσοδο του προϊόντος ή αγαθού στη χώρα. Οι πλατφόρμες αυτές λειτουργώντας μέσα σε γκρίζες γραμμές, δεν πληρώνουν ούτε εισαγωγικούς δασμούς, αλλά ούτε ΦΠΑ». Το «εισαγόμενο» αυτό πλήγμα υπάρχει έντονη ανησυχία από τους επαγγελματίες εμπόρους και καταστηματάρχες ότι θα έχει αυξητική πορεία.

Εκπτώσεις και προσφορές καθ΄όλη της διάρκεια του έτους

 

Οι περίοδοι των εκπτώσεων μπορεί να είναι προγραμματισμένες και να υλοποιούνται συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, ωστόσο αυτό δεν είναι τελείως ακριβές, καθώς εκπτώσεις και προσφορές πραγματοποιούν οι καταστηματάρχες στη Θεσσαλονίκη καθ΄ όλη της διάρκεια του έτους. Το γεγονός ότι κάθε ευρώ μετράει για τον Έλληνα πολίτη, τον οδηγεί στο να ζητάει καλύτερη τιμή σε κάθε του αγορά, ειδικά στα καταστήματα γειτονιάς. Παράλληλα, η ανάγκη του επιχειρηματία να κάνει πωλήσεις και να προσελκύσει πελατεία τον οδηγεί και στο να υποκύπτει στο «παζάρι» και να κάνει προσφορές ολόκληρο το έτος.

«Αυτό είναι κάτι που δεν μπορείς να το αποφύγεις, όταν ο πελάτης σου ζητάει καλύτερη τιμή προκειμένου να κάνεις την πώληση, κάτι θα κόψεις», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς και προσθέτει. «Οι περίοδοι των εκπτώσεων είναι εξολοκλήρου για την ψυχολογία των καταναλωτών. Δηλαδή, ότι αυτή τη στιγμή μπορώ να αγοράσω κάτι που χρειάζομαι, γιατί λίγοι είναι αυτοί που ψωνίζουν είδη χωρίς να είναι ανάγκη, σε χαμηλότερη από την αναγραφόμενη τιμή. Επίσης, αποτελούν λύση για όσους από χαρακτήρα δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να κάνουν παζάρια».

 

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Λιανικό εμπόριο: Τα μεταχειρισμένα είδη πρώτα στην αύξηση του κύκλου εργασιών
Οικονομία25.08.25 | 05:00
Γιώργος ΝεοχωρίτηςΛιανικό εμπόριο: Τα μεταχειρισμένα είδη πρώτα στην αύξηση του κύκλου εργασιών