Οι νόμιμοι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων και οι φροντιστές μέσης εκπαίδευσης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς το φαινόμενο έχει λάβει τεράστιες διστάσεις, με τις συνέπειες να είναι κοινωνικές, οικονομικές, αλλά κυρίως να έχουν αρνητικό αποτύπωμα στην ποιότητα υπηρεσιών παιδείας.
Μεγάλο πρόβλημα αποτελεί η παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών από ιδιώτες και δημόσιους λειτουργούς (καθηγητές δημόσιων σχολείων), είτε σε σπίτια, είτε σε παράνομες δομές (Οικοδιδασκαλεία χωρίς άδεια φροντιστηρίου).
Ο Σύνδεσμος Φροντιστών Βορείου Ελλάδος (ΣΦΒΕ) επισημαίνει το πρόβλημα με τον πρόεδρό του κ. Νίκο Πετρόπουλο να δηλώνει στα Μακεδονικά Νέα: «Για τον κλάδο μας και τις αδειοδοτημένες δομές φροντιστηρίων ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αποτελούν τα ''μαύρα'' ιδιαίτερα μαθήματα, είτε από ιδιώτες συναδέλφους είτε από δημόσιους λειτουργούς. Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο έχει ενταθεί και φαίνεται παρά πολύ στις μεγάλες πόλεις. Είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που έχει ο κλάδος. Πολλοί νέοι συνάδελφοι κάνουν μαθήματα από σπίτι σε σπίτι, χωρίς όμως να δείξουν το πτυχίο τους, ενώ στα φροντιστήρια υπάρχουν άδειες διδασκαλίας, ενώ ούτε την εμπειρία τους μπορούν να αποδείξουν. Φυσικά η αμοιβή τους γίνεται χωρίς την έκδοση των νόμιμων παραστατικών».
Οι συνέπειες της «παραπαιδείας» για μαθητές και κράτος
Οι συνέπειες τις οποίες πρέπει να αναλογιστούν οι γονείς, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για εξωσχολική υποστήριξη στο παιδί ή στα παιδιά τους, είναι η αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσίες που παρέχουν οι παράνομοι φροντιστές, καθώς δεν ελέγχονται από κανέναν κρατικό αδειοδοτικό φορέα.
«Είναι ένα γενικότερο θέμα κοινωνικής παιδείας και αυτό που προσπαθώ να περάσω στους γονείς είναι να μην μαθαίνουν στα παιδιά τους αυτή τη νοοτροπία της συναλλαγής κάτω από το τραπέζι, χωρίς κανένα νόμιμο παραστατικό και καμία πιστοποίηση», υπογράμμισε ο Πρόεδρος του ΣΦΒΕ στα Μακεδονικά Νέα.
Παράλληλα, οι αρνητικές συνέπειες που πρέπει να συνυπολογίσει η πολιτεία από την πλευρά της, είναι η οικονομική ζημία την οποία υφίσταται, από την φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή.
Ο κ. Πετρόπουλος υπογράμμισε ακόμη πως «είμαστε οργανωμένες δομές και είναι λυπηρό ότι πολλές φορές μας χαρακτηρίζουν και εμάς ως ''παραπαιδεία''. Δεν είμαστε όμως, είμαστε εποπτευόμενες δομές από το Υπουργείο Παιδείας, έχουμε τους χώρους μας και μπορεί το κράτος όποτε θελήσει να μας ελέγξει.Θέση μας είναι ότι αυτή είναι η πραγματική ''παραπαιδεία'' στη χώρα μας, για την πάταξη της οποίας απαιτούνται, πολιτική βούληση και πολιτικές αποφάσεις».
Πάταξη της «παραπαιδείας» μέσω φορολογικών κινήτρων και Voucher
Τα μέτρα που προτείνει ο ΣΦΒΕ, στην κατεύθυνση πάταξης αυτής της χρόνιας αθέμιτης και παράνομης πρακτικής, είναι η θέσπιση φορολογικών κινήτρων, όπως φοροαπαλλαγή για τους γονείς για τα δίδακτρα των φροντιστηρίων των παιδιών τους, αλλά και οικονομικών κινήτρων, όπως η παροχή Voucher Εκπαίδευσης με δυνατότητα εγγραφής σε νόμιμες εκπαιδευτικές δομές.
Η έκδοση κουπονιών Voucher, αφορά τις οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες που, ενώ θα ήθελαν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στην Ελλάδα, δυσκολεύονται να υποστηρίξουν οικονομικά αυτήν την προσπάθεια.
Παράλληλα, η πολιτεία μπορεί να παρέχει ένα αξιόπιστο ενισχυτικό εκπαιδευτικό προϊόν στους μαθητές, που το έχουν ανάγκη, συμβάλλοντας στην άνοδο του επιπέδου εκπαίδευσης των μαθητών.
Ένα τέτοιο πρόγραμμα μπορεί να εκπονηθεί με απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων το οποίο σε συνδυασμό με την υλοποίηση της πρότασης για φορολογικά κίνητρα, μπορεί να βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής από τα παράνομα ιδιαίτερα μαθήματα και τις παράνομες δομές οικοδιδασκαλείων.
Διεύρυνση αδειοδότησης και για υποστήριξη σε μαθητές Δημοτικού
Στην ανάπτυξη ενός υγιούς περιβάλλοντος δραστηριοποίησης των νόμιμων φροντιστηρίων, δεν βοηθάει ο αποκλεισμός των φροντιστηρίων από την παροχή βοήθειας σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (δημοτικού), καθώς δημιουργεί επιπλέον προϋποθέσεις για φαινόμενα παράνομων πρακτικών στην παιδεία.
Η απαγόρευση επιβάλλεται από το άρθρο 56 του νόμο 682 που συντάχθηκε το 1977 και εξυπηρετούσε τις ανάγκες μια άλλης εποχής. Με δεδομένη την αλλαγή των οικογενειακών, εργασιακών και κοινωνικών συνθηκών η δυνατότητα αυτή αποτελεί σημαντική βοήθεια για την ελληνική οικογένεια. Η πολιτείαεπιτρέπει την παροχή μελέτης μαθημάτων δημοτικού στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ), ΦΕΚ Β΄ 2332-02/06/2021, αρ.1 παρ.4, αναγνωρίζοντας ότι υπάρχει αυτή η αναγκαιότητα.
Ο Σύνδεσμος Φροντιστών Βορείου Ελλάδος, ζητά τη θέσπιση νομικού πλαισίου για διεύρυνση των αδειών στην παροχή υποστήριξης για την μελέτη των σχολικών μαθημάτων σε μαθητές Δημοτικού, ως νόμιμα αδειοδοτημένες δομές, μη τυπικής εκπαίδευσης, από το Υπουργείο Παιδείας.
Όπως εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος «υπάρχει νόμος που απαγορεύει σε νόμιμες φροντιστηριακές δομές να κάνουν μαθήματα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε μαθητές δημοτικού. Αυτό είναι αναχρονιστικό, καθώς είναι νόμος της δεκαετίας του 70 και οι ανάγκες της εργασίας των γονέων και του μοντέλου ζωής έχουν αλλάξει και δυσκολεύονται να βρουν χρόνο για άλλες δραστηριότητες με τα παιδιά τους και έτσι ψάχνουν να βρουν καθηγητές, γατί εμείς απαγορεύεται να παρέχουμε αυτή την υπηρεσία. Ζητάμε εδώ και 10 χρόνια να διευρυνθεί η άδειά μας ώστε να μπορούμε να κάνουμε μαθήματα πρωτοβάθμιας».
Η αδυναμία παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης σε μαθητές δημοτικού από αδειοδοτημένα φροντιστήρια, οδηγεί τους γονείς να αναζητούν καθηγητές και δασκάλους για την παροχή αυτής της υπηρεσίας. Το γεγονός αυτό αυξάνει τις συναλλαγές με «μαύρο» χρήμα, καθώς μεγάλος αριθμός των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δεν εκδίδει προς τους γονείς τα νόμιμα παραστατικά παροχής υπηρεσιών.
Πόσο ακριβό είναι ένα φροντιστήριο;
Στο μέσο Ελληνικό φροντιστήριο απευθύνονται οικογένειες με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, τα παιδιά των οποίων χρειάζονται ενίσχυση, για να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για αυτό στην πρώτη περίοδο της οικονομικής κρίσης τα ιδιωτικά φροντιστήρια στη Θεσσαλονίκη προχώρησαν σε «γενναίες» μειώσεις διδάκτρων, τις οποίες διατήρησαν μέχρι το 2022. Για την αντιμετώπιση, όμως, της αύξησης του λειτουργικού κόστους αλλά και με γνώμονα τα οικονομικά δεδομένα των οικογενειών, αναγκάστηκαν να προβούν σε λελογισμένη αύξηση των διδάκτρων 7% με 10%, ώστε και οι γονείς να μπορούν να αντεπεξέλθουν και τα φροντιστήρια να καταφέρουν να είναι βιώσιμα ως επιχειρήσεις.
Μια μέση τιμή ιδιωτικού φροντιστηρίου είναι 3.000 με 3.500 ευρώ για μαθήματα 15 ωρών την εβδομάδα και διάρκειας 10 μηνών, δηλαδή, 300 με 350 ευρώ το μήνα για τη Γ΄ Λυκείου, μια τάξη με μεγάλες φροντιστηριακές απαιτήσεις. Στις τιμές περιλαμβάνονται και τα βιβλία, ενώ όσο προχωρούν προς τα κάτω οι τάξεις το ποσό μειώνεται. Φυσικά, οι τιμές αυτές είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές που απαιτούνται για τα νόμιμα ιδιαίτερα μαθήματα για τα οποία καταβάλλεται ποσό 10.000 – 12.000 ευρώ.