Με μικρές αλλά στοχευμένες παρεμβάσεις, ο Δήμος επιχειρεί τα τελευταία χρόνια ένα ουσιαστικό rebranding, ενισχύοντας τις υποδομές, προβάλλοντας την τοπική παραγωγή και αναδεικνύοντας εμπειρίες που απευθύνονται σε πολλαπλές μορφές τουρισμού.
Όπως τόνισε μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Αθλητισμού του δήμου Παιονίας, Ιωάννης Τόδας, «προσπαθούμε με σταθερά βήματα να χτίσουμε βάσεις που θα κάνουν την Παιονία πιο ελκυστική, αξιοποιώντας τα ισχυρά στοιχεία της περιοχής μας – από το κρασί και τη γαστρονομία έως την ιστορία και τη φύση».
Ένας Δήμος με πλούτο εμπειριών και εύκολη πρόσβαση
Η Παιονία, μόλις 40–50 λεπτά από τη Θεσσαλονίκη, αποτελεί ζώνη με εξαιρετική γεωγραφική θέση, επιτρέποντας στον επισκέπτη να γνωρίσει σε μία μόνο ημέρα έναν μεγάλο αριθμό εμπειριών, χωρίς μεγάλες μετακινήσεις. Οι πέντε δημοτικές ενότητες –Πολυκάστρου, Λιβαδιών, Ευρωπού, Γουμένισσας και Αξιούπολης– συνθέτουν ένα μωσαϊκό φυσικών και πολιτιστικών πόρων, ιδανικό για ημερήσιες ή πολυήμερες θεματικές διαδρομές.
«Η περιοχή μας μπορεί να προσφέρει θρησκευτικό, αρχαιολογικό, ιστορικό, φυσιολατρικό και γαστρονομικό τουρισμό σε πολύ κοντινές αποστάσεις. Αυτό είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα», υπογράμμισε ο κ. Τόδας.
Γουμένισσα: Η καρδιά του επώνυμου κρασιού και του οινοτουρισμού
Η Γουμένισσα αποτελεί το κορυφαίο οινικό brand της περιοχής. Με έντεκα επισκέψιμα οινοποιεία, διεθνώς αναγνωρισμένα για την ποιότητα των αμπελώνων και των κρασιών τους, η περιοχή έχει αναπτύξει μια από τις πιο δυναμικές μορφές οινοτουρισμού στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο ερυθρός ξηρός οίνος ΠΟΠ «Γουμένισσα», με βάση το ξινόμαυρο και την τοπική ποικιλία νεγκόσκα, έχει καθιερώσει τον τόπο στον παγκόσμιο οινικό χάρτη. Οι «Δρόμοι του Κρασιού» στη Γουμένισσα συνεχίζουν να προσελκύουν τόσο Έλληνες όσο και ξένους επισκέπτες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην τουριστική ταυτότητα της Παιονίας. «Τα οινοποιεία της περιοχής είναι πασίγνωστα, φέρνουν συνεχώς κόσμο και ανεβάζουν το επίπεδο του τουριστικού προϊόντος μας. Ο οινοτουρισμός είναι ένας από τους δυνατούς μας πυλώνες», ανέφερε ο κ. Τοδας.

Πολιτισμός, ιστορία και μνημεία που προσελκύουν διεθνές ενδιαφέρον
Ο Δήμος διαθέτει σημαντικά ιστορικά ορόσημα και μνημεία που αποτελούν πόλο έλξης, ειδικά για επισκέπτες από το εξωτερικό. Η Μάχη του Σκρα, η παρουσία του γαλλικού μνημείου και το μουσείο που συνδέεται με αυτή την ιστορική περίοδο συγκεντρώνουν κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες, κυρίως από τη Γαλλία.
Παράλληλα, πολιτιστικά σύμβολα όπως το Οθωμανικό λουτρό Πολυκάστρου, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Αξιούπολης, τα λαογραφικά μουσεία, τα χάλκινα της Γουμένισσας και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις συνθέτουν ένα πλούσιο πολιτιστικό προφίλ με ξεχωριστή ταυτότητα.

Φύση, περιήγηση και υπαίθριες δραστηριότητες
Η Παιονία διαθέτει ακόμη ένα από τα πιο εντυπωσιακά φυσικά περιβάλλοντα της περιοχής. Η Γαλάζια Λίμνη, με περίπου 20.000 επισκέπτες ετησίως, αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους φυσικούς πόλους έλξης. Το βουνό Πάικο, έχοντας από τις πιο εκτεταμένες καλλιέργειες κάστανου στον ελλαδικό χώρο, είναι ιδανικό για πεζοπορία, γαστρονομικές εξορμήσεις και φυσιολατρικές δραστηριότητες.
Το διεθνές μονοπάτι (Ευρωπαϊκό Μονοπάτι Ε6) που διέρχεται από την περιοχή αναβαθμίζει το δυναμικό της Παιονίας ως προορισμού για trekking, nature tourism και outdoor activities.
Παράλληλα, δράσεις όπως ο θεσμός «Αλιγκάρι» στα Μεγάλα Λιβάδια, που συγκεντρώνει εκατοντάδες δρομείς κάθε χρόνο, ενισχύουν τη σύνδεση αθλητισμού-τουρισμού και προβάλλουν τον τόπο με βιωματικό τρόπο.
Στους σημαντικούς μοναστηριακούς πόλους της περιοχής επίσης, ο θρησκευτικός τουρισμός καταγράφει σταθερή ανάπτυξη. «Ο θρησκευτικός τουρισμός βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο στην Παιονία και αποτελεί μια μορφή που έχει αποδείξει ότι μπορεί να φέρει χιλιάδες επισκέπτες τον χρόνο», σημείωσε ο κ. Τόδας.

Υποδομές, προκλήσεις και το μεγάλο στοίχημα της αναβάθμισης
Παρά τον πλούτο των εμπειριών, η Παιονία αντιμετωπίζει ένα βασικό πρόβλημα: την έλλειψη επαρκών τουριστικών υποδομών και καταλυμάτων. Τα υπάρχοντα ξενοδοχεία είναι λίγα και μικρής δυναμικότητας, ενώ τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης καλύπτουν μέρος των αναγκών, αλλά δεν επαρκούν για μεγάλες διοργανώσεις ή πολυήμερη διαμονή.
«Υστερούμε σε υποδομές και αυτό περιορίζει τη δυναμικότητά μας. Για να έρθουν επενδυτές και να δημιουργηθούν μεγαλύτερες μονάδες, πρέπει πρώτα εμείς ως Δήμος να κάνουμε πιο βατό το περιβάλλον, με υποδομές και προβολή», εξήγησε στα Μακεδονικά Νέα ο Αντιδήμαρχος, επισημαίνοντας ότι τα οικονομικά περιθώρια της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι περιορισμένα. Γι’ αυτό και ο Δήμος αξιοποιεί προγράμματα όπως το LEADER και στηρίζει ιδιωτικές πρωτοβουλίες.
Η συμμετοχή μάλιστα στην τουριστική έκθεση Philoxenia τα τελευταία δύο χρόνια αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο εξωστρέφειας. «Θέλουμε να δώσουμε πιο πρακτικό, πιο αληθινό κομμάτι στον επισκέπτη – να δει τον ζωντανό τόπο μας. Είμαστε σε καλό δρόμο», πρόσθεσε ο κ. Τόδας. Υπεύθυνος δε για τη φετινή επιτυχημένη παρουσία του Δήμου ήταν ο Γιώργος Παλησίδης της Geogastronomy ως σύμβουλος του, παρουσιάζοντας τόσο τον τοπικό οινικό πλούτο όσο και τον πολιτισμό της περιοχής.

Στόχος ένας δωδεκάμηνος προορισμός με σύγχρονο rebranding
Η Παιονία φιλοδοξεί να μετατραπεί σε έναν πλήρως ανεπτυγμένο, δωδεκάμηνο προορισμό, αξιοποιώντας στο έπακρο τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Η υποψηφιότητά της δε, για τον τίτλο «Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας 2026» αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου εξωστρέφειας και ενίσχυσης της νεανικής συμμετοχής.
Με φυσικό πλούτο, ιστορική κληρονομιά, υψηλής ποιότητας κρασί, γαστρονομία και σημαντικά πολιτιστικά στοιχεία, η Παιονία διαθέτει ήδη το περιεχόμενο που χρειάζεται για ένα δυνατό τουριστικό brand. Αυτό που επιχειρεί τώρα είναι να δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές ώστε το brand αυτό να γίνει βιώσιμο, επενδύσιμο και αναγνωρίσιμο.
Όπως είπε καταλήγοντας ο κ. Τόδας: «Μπορεί κανείς να συνδυάσει πολλά πράγματα στην Παιονία και να περάσει όμορφα. Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω, ώστε ο προορισμός να γίνει ακόμη πιο ελκυστικός και πιο δυνατός».







