Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι ο τομέας των καταλυμάτων σημείωσε ισχυρή άνοδο, επιβεβαιώνοντας την τουριστική δυναμική της περιοχής και ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής. Αντίθετα, ο κλάδος των Υπηρεσιών Εστίασης παρουσιάζει πτωτική τάση στις περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες, αντανακλώντας αφενός το αυξημένο κόστος λειτουργίας και αφετέρου τη διαφοροποίηση της τουριστικής ζήτησης.
Η Κεντρική Μακεδονία παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους «παίκτες» της χώρας και στους δύο κλάδους, με σημαντική συμμετοχή στον εθνικό κύκλο εργασιών — γεγονός που καθιστά την πορεία της κρίσιμη για τη συνολική εικόνα του ελληνικού τουρισμού και της εστίασης.
Πρωταγωνιστεί η Θεσσαλονίκη
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο κλάδος των καταλυμάτων στην Κεντρική Μακεδονία παρουσιάζει αξιοσημείωτη ενίσχυση το τρίτο τρίμηνο του 2025, με τις περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες να καταγράφουν άνοδο στον κύκλο εργασιών.
Ο νομός Θεσσαλονίκης σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+8,3% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο 2024) στον κύκλο εργασιών (355,877 εκατ. ευρώ) ανάμεσα στις μεγάλες τουριστικές περιοχές της χώρας. Η αύξηση αυτή είναι η υψηλότερη μεταξύ όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων με συμμετοχή άνω του 1% στον ετήσιο κύκλο εργασιών το 2024. Η επίδοση αυτή συνδέεται με τη διεύρυνση των αεροπορικών συνδέσεων, την ενίσχυση του city break τουρισμού, τα μεγάλα συνέδρια και την ενδυνάμωση της αγοράς διανυκτερεύσεων.
Οι καλές επιδόσεις φαίνεται πως θα συνεχιστούν, αφού σύμφωνα με την Nelios, στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, προβάδισμα ανόδου έχει η Θεσσαλονίκη, για τα ξενοδοχεία της οποίας σημειώνεται αύξηση προκρατήσεων κατά 67,7% το 2026, με το τζίρο να είναι αυξημένος κατά 56,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Χαλκιδική: Σταθερή ανοδική πορεία
Η Χαλκιδική παραμένει από τους ισχυρότερους τουριστικούς προορισμούς με άνοδο (4%) και τζίρο στα 238,220 εκατ. ευρώ. Παρά τη σχετική επιβράδυνση σε σχέση με προηγούμενα έτη, το τουριστικό προϊόν της περιοχής εξακολουθεί να διατηρεί υψηλές επιδόσεις, ενισχυόμενο από μονάδες υψηλής κατηγορίας και αγορές του εξωτερικού που δείχνουν σταθερό ενδιαφέρον. Η περιοχή ποντάρει πλέον και στον ποιοτικό τουρισμό προσελκύοντας το 2026 περισσότερους επισκέπτες από την Πολωνία, καθώς η TUI Poland εντάσσει για πρώτη φορά τη Χαλκιδική στα προγράμματά της. Η Σκανδιναβία αποτελεί επίσης νέα στρατηγική αγορά για τη Χαλκιδική, φέρνοντας ένα κοινό υψηλών απαιτήσεων που αναζητά αυθεντικές εμπειρίες, φύση και τοπική κουζίνα — ακριβώς ό,τι αντιπροσωπεύει η Χαλκιδική, σύμφωνα τους φορείς του τουρισμού.
Σταθερή επίσης παρουσία στην περιοχή έχει η βρετανική αγορά με τον tour operator Jet2 Holidays, που αποτελεί τον σημαντικότερο συνεργάτη της Χαλκιδικής, να καταγράφει αύξηση +9% στα πακέτα και στις αεροπορικές θέσεις για το 2025, ενώ η TUI UK και η easyJet Holidays κινήθηκαν στο +4% και +2% αντίστοιχα.
Πιερία: Μικρή κάμψη παρά το υψηλό μέγεθος αγοράς
Η Πιερία καταγράφει μείωση -3,8%, με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται σε 55,194 εκατ. ευρώ. Η περιοχή παρουσιάζει έντονη εποχικότητα και πίεση από τον ανταγωνισμό τιμών σε σχέση με άλλους παραθαλάσσιους προορισμούς. Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης, η φετινή τουριστική χρονιά κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα όσον αφορά τις αφίξεις, τις διανυκτερεύσεις και τα έσοδα ενώ το αρνητικό πρόσημο εξετάζεται από τον κλάδο με την κατάσταση να αποτιμάται το επόμενο διάστημα.
Από την άλλη, οι Σέρρες (-0,4%) και το Κιλκίς (-5,1%) που εμφάνισαν οριακές μεταβολές, στηρίζονται σε μικρότερης κλίμακας καταλύματα και λιγότερο ανεπτυγμένο τουριστικό προφίλ, κάτι που αποτυπώνεται στη σταθερότητα αλλά όχι στην ανάπτυξη. Σημάδια ενίσχυσης παρουσίασαν ακόμη η Πέλλα και η Ημαθία (+10,9%).
Η πτωτική πορεία στην εστίαση
Σε αντίθεση με τα καταλύματα, ο κλάδος της Εστίασης στην Κεντρική Μακεδονία εμφανίζει συγκρατημένη έως έντονη κάμψη. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες καταγράφουν αρνητικές μεταβολές.
Ειδικότερα, η Θεσσαλονίκη που αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο εστίασης της Περιφέρειας, σημείωσε πτώση 6,1% (209,414 εκατ. ευρώ) και δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο υποχώρησης. Η πτώση οφείλεται μεταξύ άλλων στη μείωση της εγχώριας ζήτησης, στις πιέσεις από το αυξημένο κόστος πρώτων υλών και λειτουργίας ενώ πλέον όλα και περισσότερα καταστήματα εστίασης με μοντέλο takeaway και delivery αρχίζουν να λειτουργούν. Παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη, η εστίαση δεν φαίνεται να κεφαλαιοποιεί πλήρως το ανοδικό ρεύμα των καταλυμάτων.
Χαλκιδική: -3,9% παρά την ισχυρή τουριστική περίοδο
Ο κύκλος εργασιών στην εστίαση της Χαλκιδικής ανέρχεται σε 118,977 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας επίσης πτώση. Παρά την πολύ υψηλή τουριστική ζήτηση, ο κλάδος επηρεάζεται από το αυξημένο λειτουργικό κόστος, αλλαγές στο προφίλ των επισκεπτών (μεγαλύτερη βαρύτητα σε all-inclusive μονάδες και διαμονή σε καταλύματα όπου μπορούν και να μαγειρεύουν, κάτι το οποίο ισχύει σε όλες σχεδόν τις τουριστικές περιοχές).
To αρνητικό πρόσημο φαίνεται και στο 21ο Βαρόμετρο του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής για την συνολική τοπική οικονομία, καθώς όπως δείχνει μειώθηκε ή παρέμεινε σταθερός ο τζίρος των επιχειρήσεων και εν μέσω σεζόν. Συγκεκριμένα, το 26% των επιχειρηματιών δήλωσαν ότι ο τζίρος της επιχείρησής τους αυξήθηκε, 37% ότι παρέμεινε ο ίδιος και 37% ότι μειώθηκε.
Οριακή κάμψη (-1,4%) κατέγραψε και η Πιερία με την περιοχή να διατηρείται σχετικά σταθερή, αλλά δεν καταφέρνει να μετατρέψει την τουριστική κινητικότητα σε αύξηση εσόδων. Με ήπια πτώση ακολούθησαν οι Σέρρες (-2,5%) και το Κιλκίς (-3,8%) ενώ μοναδική θετική εξαίρεση αποτέλεσε η Πέλλα (+3,7%),
Μια Περιφέρεια δύο ταχυτήτων
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν ότι η Κεντρική Μακεδονία στο τρίτο τρίμηνο 2025 κινείται με δύο διαφορετικές ταχύτητες. Τα καταλύματα ενισχύονται, με τη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική να οδηγούν την ανάπτυξη και να προσθέτουν σημαντικά στον εθνικό κύκλο εργασιών. Η εστίαση από την άλλη δέχεται πιέσεις, αντανακλώντας ευρύτερες τάσεις στον κλάδο: αυξημένο κόστος, διαφοροποίηση καταναλωτικής συμπεριφοράς και επιβράδυνση της δαπάνης ανά επισκέπτη.
Η συνολική εικόνα ωστόσο δείχνει ότι η Περιφέρεια παραμένει από τους ισχυρότερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, αλλά με ανάγκη πιο στοχευμένων παρεμβάσεων στην εστίαση ώστε να ευθυγραμμιστεί με την ανοδική δυναμική των καταλυμάτων.





