Τα έργα σιδηροδρομικού δικτύου που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτήν τη στιγμή, συμπεριλαμβανομένων όσων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού ξεπερνούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι με την ολοκλήρωσή τους, οι σιδηροδρομικές μεταφορές θα περάσουν σε νέα εποχή, καθώς θα αναπτυχθεί το δίκτυο, θα εκσυγχρονιστεί και θα αναβαθμιστεί, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Τα μεγάλα Σιδηροδρομικά έργα στην ΠΚΜ
Τα έργα επέκτασης των σιδηροδρομικών διασυνδέσεων είναι έργα που απαιτούν μεγάλα κονδύλια και πολύ καλό σχεδιασμό. Η σημασία τους είναι υπερτοπική και πολύ σημαντική για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.
Τα σημαντικότερα από αυτά είναι:
- Η αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας (το τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα) για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης. Με προϋπολογισμό 146 εκατ. ευρώ και ορίζοντα υλοποίησης τέλη του 2028, η αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Στρυμώνα - Προμαχώνα που περιλαμβάνει το τμήμα Μουριές έως Προμαχώνα, είναι μήκους περίπου 53 χλμ.. Το έργο υλοποιείται με την πρόβλεψη, ώστε να μπορεί να εγκατασταθεί μελλοντικά το Σύστημα ηλεκτροκίνησης σε ολόκληρη τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα μήκους περίπου 128 χιλιομέτρων, με μέγιστη ταχύτητα αμαξοστοιχίας 120 χλμ. ανά ώρα.
- Με προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ, το έργο της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη- Στρυμόνα- Προμαχώνα», στον οποίο περιλαμβάνεται και το τμήμα Μουριές – Προμαχώνας, βρίσκεται σε ώριμο στάδιο σχεδιασμού. Η εγκατάσταση αφορά μήκος 143 χλμ., και περιλαμβάνει την εκτέλεση εντοπισμένων παρεμβάσεων για τη βελτίωση της γραμμής στο συγκεκριμένο τμήμα, τη βελτίωση των σταθμών και την εξασφάλιση με αυτόματα συστήματα φύλαξης, των ισόπεδων διαβάσεων της γραμμής.
- Το προϋπολογισμένο κόστος της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, ανέρχεται στα 50,6 εκατ. ευρώ και αφορά την εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης και ETCS – LEVEL 1. Οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη και εντός του 2026 προβλέπεται η παράδοση του.
Πιο συγκεκριμένα, το έργο αυτό περιλαμβάνει την υλοποίηση συστήματος σηματοδότησης και ETCS – Level 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη - μέσω της νέας παραλλαγής στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη- και αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς για τις ανάγκες της σηματοδότησης. Επίσης, περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός του ΤΧ1, του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού κόμβου της χώρας.
- Πολύ σημαντική θεωρείται η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ο προϋπολογισμός του είναι στα 51 εκατ. ευρώ. Το έργο είναι υπό σχεδιασμό και αναμένεται να δώσει ώθηση στον κλάδο των μεταφορών, ενώ θα συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη του δικτύου της περιοχής.
- Ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Στα 15 εκατ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του έργου, με τους Θεσσαλονικείς να υποδέχονται με ικανοποίηση το γεγονός ότι πρόκειται στα τέλη Νοεμβρίου να ξεκινήσει τα δρομολόγια και να ενώσει μέσα σε διάστημα 12' λεπτών τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Σίνδο, σύμφωνα με τη διάρκεια του δοκιμαστικού δρομολογίου που πραγματοποιήθηκε.
Το δίκτυο του θα περιλαμβάνει επτά στάσεις: Σίνδου, Αγχιάλου, Διαβατών, Κορδελιού, Επτανήσου, Μενεμένης και Νέου Σ. Σ. Θεσσαλονίκης.
«Σε πρώτη φάση θα εξυπηρετείται η Σίνδος και το Διεθνές Πανεπιστήμιο (ΔΙΠΑΕ) και όταν φτάσει στη ολοκλήρωσή του, σε περίπου δυόμιση χρόνια, θα εξυπηρετεί και τις υπόλοιπες περιοχές μέχρι τη Χαλκηδόνα», σύμφωνα με δήλωση του Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας κ. Πάρι Μπίλλια.
Σημαντική αναμένεται η συνεισφορά του Δυτικού Προαστιακού, στη μετακίνηση χιλιάδων εργαζομένων και φοιτητών. Όπως είχε δηλώσει στα Μακεδονικά Νέα ο Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης κ. Κώστας Γιουτίκας «θα εξυπηρετήσει τέσσερις Δήμους και χιλιάδες κατοίκους της Δυτικής Θεσσαλονίκης, φοιτητές και εργαζόμενους στο ΔΙΠΑΕ, εργαζόμενους στη ΒΙΠΕΘ, τη μεγαλύτερη Βιομηχανική Περιοχή της χώρας, καθώς και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις και τα κέντρα Logistics στην ευρύτερη περιοχή».
- Σε εξέλιξη είναι οι εργασίες για την κατασκευή σιδηροδρομικής στάσης στη Παραλία Νέου Παντελεήμονα στην Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας. Το έργο με προϋπολογισμό περίπου 2 εκατ. ευρώ, έχει σημειώσει καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του, καθώς χρειάστηκαν αναγκαίες τροποποιήσεις και στις μελέτες εφαρμογής, λόγω των συνθηκών που διαπιστώθηκαν κατά την υλοποίηση του.
- Στην εκπόνηση των οριστικών μελετών για την ωρίμανση του έργου βρίσκεται, η σιδηροδρομική γραμμή μήκους 4.407 μέτρων, η οποία θα συνδέσει την Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙ.ΠΕ.) Κιλκίς με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο ΟΣΕ. Η χάραξη εκκινεί από τον σταθμό Μεταλλικού, διέρχεται από την περιοχή του Σταυροχωρίου με γενική διεύθυνση Νότια – Νοτιοανατολικά και Βόρεια – Βορειοδυτικά με κατάληξη στην περιοχή του ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς. Με την ολοκλήρωσή του θα προσφέρει «ανάσα» στις μεγάλες μεταφορικές ανάγκες των επιχειρήσεων που στεγάζονται στη ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς, προσφέροντας τους άμεση σύνδεση και πρόσβαση στο εθνικό και διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο. Παράλληλα, αποτελεί ένα εναλλακτικό μεταφορικό μέσο που μπορεί να μειώσει το κόστος μεταφοράς πρώτων υλών και προϊόντων.
Ανακαινίσεις και συντηρήσεις δικτύων προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ
Πρέπει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εκτός από τα παραπάνω σημαντικά έργα, βρίσκονται σε εξέλιξη εξίσου σημαντικές για τον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση, αλλά κυρίως την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας στη μετακίνηση με τρένο, ανακαινίσεις και συντηρήσεις σιδηροδρομικών δικτύων, προϋπολογισμού περίπου 60 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν:
- Ανακαίνιση Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Καστανούσας-Σ.Σ. Ροδόπολης, προϋπολογισμού 9,1 εκατ. ευρώ.
- Ανακαίνιση Σιδηροδρομικής Γραμμής σε εντοπισμένα τμήματα μεταξύ Σ.Σ. Πολύκαστρου, προϋπολογισμού 7,2 εκατ. ευρώ.
- Ανακαίνιση της διπλής Σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης Προϋπολογισμός. 20,2 εκατ. ευρώ
- Εργασίες ανακαίνισης του τμήματος γραμμής Στρυμόνα – Προμαχώνα, με προϋπολογισμό 7,3 εκατ. ευρώ.
- Προληπτική - Διορθωτική συντήρηση με άρση βλαβών-ζημιών των εγκαταστάσεων Σηματοδότησης και ETCS L1 των τμημάτων γραμμής Πλατύ - ΤΧ1 (μη περιλαμβανομένου) & ΤΧ5 - Στρυμόνας – Προμαχώνας. Στα 7,6 εκατ. το κόστος.







