Χωρίς ιδιαίτερα μεγάλες εκπλήξεις όσον αφορά τη διακύμανση των βάσεων, ανακοινώθηκαν χθες 24 Ιουλίου 2025, μια μέρα πριν την αναμενόμενη δημοσιοποίηση, οι βάσεις και γενικότερα τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025.
Οι τελειόφοιτοι/ες και οι απόφοιτοι/ες, είτε με νέα εξέταση είτε χωρίς νέα εξέταση με τη διαδικασία του 10%, μπορούν να εισέρχονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://results.it.minedu.gov.gr/ όπου με τον οκταψήφιο κωδικό τους και τα αρχικά τους γράμματα μπορούν να βλέπουν το τμήμα εισαγωγής τους αλλά και τη σειρά επιτυχίας στο τμήμα τους.
Τι συνέβη με τις βάσεις
Για μια ακόμα φορά είδαμε πόσο δύσκολο είναι να προβλεφθούν οι βάσεις καθώς υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες, ο κυριότερος των οποίων είναι φυσικά οι επιθυμίες των υποψηφίων.
Στα Γενικά Λύκεια, στη γενική σειρά, συνολικά 200 τμήματα σημείωσαν μείωση που κυμάνθηκε από -7 έως -4810 μόρια, 16 τμήματα παρέμειναν αμετάβλητα και 232 τμήματα σημείωσαν άνοδο από +4 έως +2600 μόρια. Υπήρξαν και 4 τμήματα για τα οποία δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία καθώς ιδρύονται και θα λειτουργήσουν πρώτη φορά φέτος. Πρόκειται για τα τμήματα Ανθρωπιστικών Σπουδών και Εργοθεραπείας στην Κομοτηνή, και δύο στρατιωτικές σχολές, Ραδιοναυτίλων και Πληροφορικής στην ΣΣΑΣ.
Οι ιατρικές σχολές είχαν μηδενικές ή πολύ μικρές αυξομειώσεις (-25 έως +25 μόρια), η Νομική Αθήνας μείωση -150 μόρια, η Νομική Θεσσαλονίκης -60 και η Κομοτηνής αύξηση +75 μόρια. Τα εννέα τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) που από φέτος είναι όλα αντίστοιχα, κινήθηκαν αυξητικά εκτός από το Μετσόβιο (-100) και την Κοζάνη (-355). Ιδιαίτερη αύξηση είχαν τα τμήματα του ΕΛΜΕΠΑ και του Παν. Πελοποννήσου που φέτος εντάχθηκαν σε Πολυτεχνικές Σχολές. Η ψαλίδα πάντως, που αγγίζει μέχρι και τα 7.000 μόρια, παραμένει μεταξύ των παλιών και των νέων πολυτεχνικών τμημάτων.
Ανάλογη αν και πιο έντονη εικόνα με τα τμήματα ΗΜΜΥ είχαμε και στα τμήματα των Μηχανολόγων Μηχανικών. Εκεί τα νέα Πολυτεχνικά τμήματα σημείωσαν μεγάλη άνοδο με πρωταθλητές το τμήμα του Παν. Πελοποννήσου και αυτό του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας (ΔΙ.ΠΑ Ε.) στις Σέρρες, με +1700 και +1640 μόρια αντίστοιχα.
Αυξητικά κινήθηκαν και τα περισσότερα οικονομικά τμήματα (Οικονομικών Επιστημών, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής) ενώ στα τμήματα Πληροφορικής είχαμε μια μεικτή εικόνα.
Τι κρύβεται πίσω από τις βάσεις
Πίσω όμως από τους αριθμούς κρύβονται δυναμικές που σχετίζονται με ποικίλα κοινωνικά, οικονομικά, εκπαιδευτικά δεδομένα. Για παράδειγμα κάποιες οικογένειες θα θελήσουν για λόγους κυρίως οικονομικούς να δηλώσουν σχολές στον τόπο κατοικίας τους. Με δεδομένο ότι περίπου η μισή Ελλάδα ζει στην Αττική και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, είναι εύκολο να αντιληφθούμε γιατί οι βάσεις των τμημάτων στις δύο αυτές περιοχές είναι ψηλότερες.
Αυτή η γεωγραφική ανισορροπία οδηγεί λοιπόν στο γεγονός σχολές με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και παρόμοιο πρόγραμμα σπουδών που εκτός των άλλων είναι και αντίστοιχες μεταξύ τους σύμφωνα και με την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση, να απέχουν χιλιάδες μόρια.
Η κατάσταση επιδεινώνεται καθώς οι φοιτητές/ριες που δεν εισάγονται σε τμήματα των μεγάλων αστικών κέντρων, έχουν μια δεύτερη ευκαιρία να διεκδικήσουν μετεγγραφή ή μετακίνηση σε τμήματα της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης είτε σε ποσοστό θέσεων είτε ελεύθερα όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία. Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα κατάθεσης μηχανογραφικού με το 10% όπως συνηθίζεται να ονομάζεται, χωρίς δηλαδή νέα εξέταση, τα επόμενα δύο χρόνια από το έτος εξέτασης στις Πανελλαδικές.
Ποια είναι η συνέχεια
Σε λίγες μέρες το θέμα των βάσεων θα έχει ξεχαστεί. ΟΙ νέοι/ες φοιτητές/ριες και οι οικογένειές τους θα επιδοθούν, αν δεν το έχουν κάνει ήδη, στην αναζήτηση φοιτητικής στέγης, μια διαδικασία δύσκολη αλλά και ιδιαίτερα ακριβή. Μάλιστα, τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα κάθε χρόνο, ιδίως στις περιοχές όπου για διάφορους λόγους, κυρίως τουρισμού, η στέγη είναι δυσεύρετη. Λίγοι τυχεροί/ες θα μπορέσουν να φιλοξενηθούν σε κάποια φοιτητική εστία.
Αρχές Σεπτεμβρίου οι επιτυχόντες των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 θα κληθούν να εισαχθούν στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή (https://eregister.it.minedu.gov.gr/ ) για να υποβάλουν την αίτηση εγγραφής στα τμήματα επιτυχίας τους.
Να ευχηθούμε σε όλες και όλους καλή ακαδημαϊκή σταδιοδρομία!
*Ο Δήμητρης Γρηγοριάδης είναι Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού του υπουργείου Παιδείας και διευθυντής του ΓΕΛ Κρεμαστής στη Ρόδο.