makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Θεσσαλονίκη: Το σχέδιο του δήμου για 1.000 θέσεις στάθμευσης στην Ε' Κοινότητα

Ακούστε το άρθρο 8'
14.11.2025 | 08:00
Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Σε ένα καθοριστικό βήμα για την ανακούφιση των κατοίκων της Ε' Δημοτικής Κοινότητας από το οξύ πρόβλημα της στάθμευσης προχωρά η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς εγκρίθηκε στη συνεδρίαση της δημοτικής επιτροπής η πιλοτική εφαρμογή αποκλειστικής στάθμευσης μονίμων κατοίκων σε εννέα οδούς της περιοχής.

Το σχέδιο, που αναμένεται να τεθεί προς τελική έγκριση σε επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, προβλέπει σχεδόν 1.000 θέσεις στάθμευσης αποκλειστικά για κατοίκους, μέσω άυλης κάρτας, με εφαρμογή από 1η Ιανουαρίου 2026 έως 31 Δεκεμβρίου 2026, και στόχο να αποτελέσει τον προπομπό για επέκταση και σε άλλες οδούς.

Η Ε’ Δημοτική Κοινότητα, η πολυπληθέστερη του δήμου με 132.351 κατοίκους και πυκνοδομημένο αστικό ιστό, δέχεται διαχρονικά μεγάλες πιέσεις στάθμευσης, οι οποίες εντάθηκαν τα τελευταία χρόνια λόγω εμπορικών χρήσεων, μετακινήσεων από άλλες περιοχές και της λειτουργίας του Μετρό.

Πώς προέκυψε το μέτρο - Τα αποτελέσματα της διαβούλευσης

 

Για πρώτη φορά, το μέτρο σχεδιάστηκε ύστερα από οργανωμένη δημόσια διαβούλευση. Από τις 10 Ιανουαρίου έως τις 10 Μαρτίου 2025, συμμετείχαν 1.501 δημότες, με τα αποτελέσματα να δείχνουν σαφέστατη υποστήριξη:

  • 83% υπέρ της ύπαρξης κάρτας στάθμευσης στην Κοινότητα.
  • 90% υπέρ της εφαρμογής σε ολόκληρη την Κοινότητα.
  • 82% κατά της εφαρμογής μόνο στις υπάρχουσες θέσεις.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, πραγματοποιήθηκαν επιτόπιες καταγραφές κυκλοφοριακών και πολεοδομικών χαρακτηριστικών ώστε να επιλεγούν οι καταλληλότερες οδοί για το πρώτο στάδιο της εφαρμογής.

Οι εννέα οδοί της πιλοτικής εφαρμογής - Αναλυτικά οι θέσεις

 

Στο πλαίσιο του σχεδίου χωροθετούνται συνολικά 969 θέσεις κατοίκων και 51 ειδικές θέσεις, στις εξής οδούς:

  1. Αρχαιολογικού Μουσείου (Βασ. Όλγας - Δελφών): 6 ειδικές θέσεις - 84 θέσεις κατοίκων
  2. Στρατηγού Καλλιδοπούλου (Βασ. Όλγας - Δελφών): 6 ειδικές - 74 κατοίκων
  3. 28ης Οκτωβρίου (Βασ. Όλγας - Κωνσταντινουπόλεως): 13 ειδικές - 187 κατοίκων
  4. Κοσμά Αιτωλού (Βασ. Όλγας - Δελφών): 7 ειδικές - 93 κατοίκων
  5. Χαλκιδικής (Μ. Μπότσαρη - Κοσμά Αιτωλού): 2 ειδικές - 63 κατοίκων
  6. Πατρών (Π. Συνδίκα - Μ. Μπότσαρη): 2 ειδικές - 38 κατοίκων
  7. Αναλήψεως (Γαμβέττα - Τραπεζούντος): 3 ειδικές - 167 κατοίκων
  8. Θερμοπυλών (Αναλήψεως - 25ης Μαρτίου): 7 ειδικές - 173 κατοίκων
  9. Θεόδωρου Νάτσινα (Αλ. Παπαναστασίου - Κ. Καραμανλή): 5 ειδικές - 90 κατοίκων

 

Οι οδοί επιλέχθηκαν βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως επαρκές πλάτος λωρίδας κυκλοφορίας (ελάχιστο 3,25 μ.), απουσία λεωφορειακών γραμμών, χαμηλή εμπορικότητα, κατάλληλες χρήσεις ισογείου και επαρκή πεζοδρόμια για πεζούς και ΑμεΑ.

Η άυλη κάρτα στάθμευσης - Πώς θα λειτουργεί

 

Η στάθμευση στις παραπάνω θέσεις θα επιτρέπεται δωρεάν και χωρίς χρονικό περιορισμό, 24 ώρες το 24ωρο, μόνο για μόνιμους κατοίκους της Ε’ Κοινότητας.

Για την απόκτηση του δικαιώματος απαιτείται άυλη κάρτα ετήσιας διάρκειας, χωρίς καμία ένδειξη στο όχημα. Κατά τον έλεγχο, το σύστημα αναγνωρίζει τον αριθμό κυκλοφορίας και τον πιστοποιεί ως «μονίμου κατοίκου». Η υπηρεσία του δήμου θα προχωρήσει σε οριζόντια και κάθετη σήμανση των οδών μετά την έγκριση του μέτρου από το δημοτικό συμβούλιο, ενώ δεν απαιτείται τροποποίηση της σύμβασης του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (THESIS), καθώς ο δήμος έχει δικαίωμα προσθήκης θέσεων κατοίκων.

«Συνεπείς στις δεσμεύσεις μας - Θα εφαρμοστεί ένα καινούργιο σύστημα ελέγχου»

 

Ο αντιδήμαρχος Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών, Λάζαρος Ζαχαριάδης, ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα, πως, «συνεπείς στις δεσμεύσεις μας, εφαρμόζουμε το μέτρο της κάρτας στάθμευσης μονίμων κατοίκων και στην Ε' Δημοτική Κοινότητα. Υπήρχε καταγεγραμμένο αίτημα και εμείς ήμασταν συνεπείς. Το εφαρμόζουμε πιλοτικά και στην πορεία θα δούμε και τη δυνατότητα επέκτασης του μέτρου και σε άλλους δρόμους».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ε’ Δημοτικής Κοινότητας, Μανώλης Σύλλης, εξηγεί στα Μακεδονικά Νέα ότι όλη η διαδικασία προχώρησε με συντονισμό και αξιολόγηση επί του πεδίου: «Υπήρξε γνωμοδότηση από την Κοινότητά μας για τους 9 δρόμους που όρισε η αντιδημαρχία Βιώσιμης Κινητικότητας, προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει στη δημοτική επιτροπή. Πέρασε από τη δημοτική επιτροπή, θα περάσει από δημοτικό συμβούλιο και στη συνέχεια θα προχωρήσουν οι διαγραμμίσεις και η σηματοδότηση των συγκεκριμένων δρόμων, ώστε να μπορέσουμε από 1/1/2026 να δώσουμε κάρτες στάθμευσης, έτσι ώστε να λύσουμε εν μέρει αυτό το μεγάλο πρόβλημα που μαστίζει την Ε' Κοινότητα».

Ο κ. Σύλλης αναφέρει πως «οι κάτοικοι προσπαθούν απεγνωσμένα να βρουν λύσεις. Ο δήμαρχος θέλει να βοηθήσει και να δώσει λύσεις και το κάνει σε πρώτη φάση με την πιλοτική εφαρμογή με 1.000 κάρτες στάθμευσης».

Για το νέο σύστημα ελέγχου τόνισε ότι «θα εφαρμοστεί ένα καινούργιο σύστημα ελέγχου. Στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου θα αναγράφεται ένα νούμερο που θα μπορεί να το ελέγχει η δημοτική αστυνομία με ειδικό μηχάνημα, ώστε να αποτρέψουμε τις παράνομες σταθμεύσεις. Πιστεύω ότι θα δώσουμε ανάσες στους κατοίκους της Ε' Δημοτικής Κοινότητας», ενώ για την προοπτική μόνιμης εφαρμογής, υπογράμμισε πως, «εννοείται το θέλουμε για μόνιμο. Οι πρώτες 1.000 θέσεις είναι πιλοτικές και θα ακολουθήσουν κι άλλες. Χρειάζονται συγκεκριμένα στοιχεία -αποστάσεις, γεωμετρικά χαρακτηριστικά- ώστε να οριστούν και άλλοι δρόμοι από την αρμόδια αντιδημαρχία. Αφού περάσει από το δημοτικό συμβούλιο, θα ξεκινήσει η σήμανση και η διαγράμμιση που απαιτείται. Περιμένουμε και τους 80 - 90 δημοτικούς αστυνόμους, για να εφαρμοστεί σωστά η διαδικασία και να αποτραπούν οι όποιες παραβάσεις με αυστηρά πρόστιμα».

Δημήτρης Ευαγγελίδης

Tελευταίες Ειδήσεις