Η μεγάλη εργολαβία, που βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης, θα καλύψει όλο το φάσμα των παρεμβάσεων σε διαγραμμίσεις, διαβάσεις, πινακίδες και πληροφοριακά σήματα, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τον δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, στο πρόσφατο Συντονιστικό Συμβούλιο στη Θεσσαλονίκη, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανέδειξε το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, επισημαίνοντας ειδικά ότι στη Θεσσαλονίκη το κύριο πρόβλημα είναι οι παρασύρσεις πεζών, γεγονός που καθιστά επιτακτικές τις παρεμβάσεις στη σήμανση.
«Η πόλη χρειάζεται μια νέα σήμανση - Οδική ασφάλεια και αισθητική αναβάθμιση»
Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου και συγκοινωνιολόγος, Σπύρος Βούγιας, ο οποίος ήταν παρών στη συνεδρίαση του Συντονιστικού, υπογράμμισε στα Μακεδονικά Νέα πως η οδική σήμανση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την οδική ασφάλεια και τη λειτουργικότητα του αστικού χώρου.
«Η Θεσσαλονίκη είναι πίσω στα στοιχεία αυτά. Παραλάβαμε μια πόλη άγραφη και αδιάβαστη, δηλαδή μια πόλη που δεν έχει ένα σύγχρονο σύστημα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όπως εξήγησε, η σήμανση διακρίνεται σε οριζόντια και κάθετη, με τον δήμο «να έχει στον προγραμματισμό του να αντιμετωπίσει χωριστά αυτές τις δύο κατηγορίες σήμανσης οι οποίες είναι διακριτές μεταξύ τους, αλλά συμβάλλουν στην ίδια εικόνα».
Η οριζόντια σήμανση, όπως είπε, «είναι η βαφή πάνω στον δρόμο, των σημάτων που καθορίζουν τους κανόνες κυκλοφορίας. Σχετίζεται κυρίως με τη στάθμευση, τις διαβάσεις πεζών, τον διαχωρισμό των λωρίδων. Είναι αυτή που προσδίδει οικειότητα στους χρήστες, οδηγούς και πεζούς, και συμβάλλει στην ευκρίνεια αλλά και στην αισθητική της πόλης».
Η κάθετη σήμανση αφορά «τις πινακίδες στους μεταλλικούς στήλους, που καθορίζουν τις μονοδρομήσεις, τις προτεραιότητες, τις απαγορεύσεις και γενικότερα καθοδηγούν τον οδηγό και τους άλλους χρήστες».
Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου σημείωσε πως «υπάρχουν πολλές πινακίδες παλιές, αλλοιωμένες, βανδαλισμένες που πρέπει να απομακρυνθούν και να αντικατασταθούν».

Ο δήμος Θεσσαλονίκης -όπως ανέφερε ο κ. Βούγιας- «ετοιμάζει ένα μεγάλο πρόγραμμα παρέμβασης και στις δύο κατηγορίες σήμανσης, με βάση τις ανάγκες που θα αποτυπωθούν μέσω μελέτης».
Παράλληλα, ο ίδιος έκανε ειδική αναφορά και στις πληροφοριακές πινακίδες που κατευθύνουν τους πολίτες και τους επισκέπτες προς σημεία ενδιαφέροντος, όπως μνημεία και τοπόσημα.
«Θα θέλαμε να επανασχεδιάσουμε πάνω στη μαύρη άσφαλτο και στα πεζοδρόμια με φροντίδα, αισθητική και κανόνες, για να βελτιώσουμε όλα τα σημεία αυτά», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Επισήμανε, επίσης, πως οι διαβάσεις πεζών απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή, καθώς «είναι το σημείο με τα περισσότερα ατυχήματα». Πρότεινε την εφαρμογή θερμοπλαστικών υλικών, πιο ανθεκτικών και με έντονα χρώματα, αλλά και την εισαγωγή δημιουργικών στοιχείων, «σχέδια έξω από σχολεία, ειδικά σχήματα, τεθλασμένες γραμμές πριν τις διαβάσεις για προειδοποίηση, έγχρωμα τμήματα στους κόμβους τύπου box junction που θα αποτρέπουν την παγίδευση οχημάτων».
Ο κ. Βούγιας αναφέρθηκε και στο ζήτημα της ρύπανσης που αλλοιώνει τη βαφή των δρόμων, λέγοντας πως, «οι βαφές υπάρχουν, όμως η ρύπανση από τα λάστιχα και τη βρωμιά τις καθιστά λιγότερο ορατές. Με πλύσιμο πιεστικών, ειδικά σε σημεία του κέντρου της πόλης, φάνηκαν ξανά τα χρώματα που θεωρούσαμε σβησμένα».
Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου επισήμανε πως η νέα εργολαβία θα υποστηριχθεί από το χρηματοδοτικό εργαλείο του δήμου Θεσσαλονίκης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το οποίο έχει εγκριθεί και περιλαμβάνει κονδύλι και για μελέτες εφαρμογής.
«Θα γίνει μια γενικευμένη παρέμβαση με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και την αισθητική αναβάθμιση. Είμαι βέβαιος πως σε δύο χρόνια θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα και στο τέλος της θητείας μας η πόλη θα είναι πιο φωτεινή, πιο λειτουργική και πιο όμορφη αισθητικά», υποστήριξε χαρακτηριστικά.

«Η μελέτη ολοκληρώνεται - Την άνοιξη ξεκινά η εργολαβία»
Από την πλευρά της, η Γενική Διευθύντρια Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Μαρία Ζουρνά, τόνισε στα Μακεδονικά Νέα ότι «ετοιμάζεται ένα έργο αποκλειστικά για την κάθετη και οριζόντια σήμανση».
«Η μελέτη ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες, στη συνέχεια θα γίνει ο διαγωνισμός και θα αναδειχθεί ο εργολάβος που θα υλοποιήσει το έργο. Θα είναι μεγάλη εργολαβία, με σημαντικό κόστος και πρόβλεψη συντήρησης, ώστε να διατηρηθεί το αποτέλεσμα για περισσότερα χρόνια», σημείωσε.
Η κ. Ζουρνά ανέφερε ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει περίπου 25.000 πινακίδες, εκ των οποίων «ένας μεγάλος αριθμός είναι κατεστραμμένες ή λανθασμένες και χρειάζονται επιδιόρθωση».
«Στην οριζόντια σήμανση χρησιμοποιούνται υλικά που πληρούν τις προδιαγραφές και έχουν ελεγχθεί εργαστηριακά, ωστόσο η φθορά προκαλείται κυρίως από τη ρύπανση και τα ίχνη των ελαστικών, όχι από τα ίδια τα υλικά», εξήγησε, προσθέτοντας ότι το πρόβλημα αντιμετωπίζεται με συχνότερη πλύση και επαναβαφή δύο έως τρεις φορές τον χρόνο.
Μέχρι στιγμής γίνονται ήδη πλύσεις οδών από τον δήμο, ωστόσο με τη νέα μεγάλη εργολαβία που πρεοτοιμάζεται και όπως σημείωσε η κ. Ζουρνά «προς την άνοιξη θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε», ο δήμος Θεσσαλονίκης στοχεύει σε μια συνολική αναμόρφωση της εικόνας του οδικού δικτύου σε πιο καθαρές διαβάσεις, σύγχρονες πινακίδες, ανθεκτικά υλικά και καλύτερη πληροφόρηση για κατοίκους και επισκέπτες.





