Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι όλων των εμπλεκόμενων Φορέων και Οργανισμών καθώς επίσης και οι εκπρόσωποι της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του Flyover.
Όπως τονίστηκε η προσωρινή διακοπή λειτουργίας του Μετρό από τις 10 Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου είναι επιβεβλημένη για να δοκιμαστούν όλα τα συστήματα ενόψει της επέκτασης της γραμμής στην Καλαμαριά, ενώ σε ό,τι αφορά στην καθαίρεση της γέφυρας Πανοράματος ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος ανακοίνωσε πως οι εργασίες για την κατεδάφιση θα ξεκινήσουν στις 29 Οκτωβρίου.
Τα προβλήματα που θα προκαλέσει η καθαίρεση της πρώτης γέφυρας τέθηκαν επί τάπητος από τον δήμαρχο Πυλαίας-Χορτιάτη, Ιγνάτιο Καϊτεζίδη, ο οποίος ζήτησε την ενίσχυση της αστικής συγκοινωνίας (λεωφορειακή γραμμή 58) και την -εκτάκτως- δρομολόγηση μιας γραμμής «εξπρές». Όπως είπε χαρακτηριστικά η περιοχή έχει 100.000 κατοίκους και συγκεντρώνει το 1/3 των ιδιωτικών σχολείων της πόλης. Σύμφωνα με την πρόταση του κ. Καϊτεζίδη η εξπρές γραμμή θα μπορούσε να ξεκινά από το Πανόραμα και μέσω Θέρμης να καταλήγει στη Νέα Ελβετία, από όπου ο κόσμος θα επιβιβάζεται στο Μετρό με προορισμό το κέντρο της πόλης. Στη λειτουργία αυτής της έκτακτης γραμμής αναμένεται να συνεισφέρουν με δύο λεωφορεία ο ΟΑΣΘ και με ακόμη δύο τα ΚΤΕΛ μέσω του υποπαρόχου τους, των ΚΤΕΛ Σερρών.
«Παρότι είμαστε στα επιχειρησιακά μας όρια, με πίεση θα μπορέσουμε να δώσουμε αλλά δύο λεωφορεία», είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης, αρκεί όπως είπε να ξεπεραστούν κάποια νομικά ζητήματα. «Δεν ξέρουμε εάν νομιμοποιούμαστε να παρέμβουμε επιχειρησιακά στη συγκεκριμένη γραμμή» (σ.σ. την οποία σήμερα εκτελούν τα ΚΤΕΛ), είπε ο κ. Ταγγίρης, με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, να σπεύδει να διαβεβαιώσει πως το κώλυμα αυτό θα ξεπεραστεί.
Η προσωρινή διακοπή του Μετρό και το DriveThess
Οι εκπρόσωποι όλων των φορέων που συμμετείχαν στη σύσκεψη κατέθεσαν προβληματισμούς και προτάσεις ώστε να υπάρχει πλήρης ετοιμότητα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκύψει αναπόφευκτα για έναν μήνα λόγω της προσωρινής διακοπής του Μετρό από τις 10 Νοεμβρίου έως 10 Δεκεμβρίου. Οι αρμόδιοι υπουργοί επανέλαβαν πως η διακοπή αυτή -όπως και εκείνη που θα ακολουθήσει μετά τις γιορτές επίσης για έναν μήνα- είναι απαραίτητη προκειμένου να δοκιμαστούν τα συστήματα και ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες πιστοποιήσεις ασφαλείας.
«Όλη η πόλη στο τραπέζι», είπε ο κ. Γιουλέκας αναφερόμενος στην ευρεία συνεδρίαση του συντονιστικού και παραφράζοντας την έκφραση «όλη η πόλη μια παρέα». Όπως είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Εσωτερικών «ο έγκαιρος προγραμματισμός μας βοηθάει να λύσουμε τα προβλήματα και να διευκολύνουμε τους συμπολίτες μας». Υπογράμμισε δε πως η ηλεκτρονική εφαρμογή DriveThess που -με τη συμβολή του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ και σε συνεργασία με την Google- παρέχεται δωρεάν και από τα κινητά για την παρακολούθηση της κίνησης στη Θεσσαλονίκη σε πραγματικό χρόνο, έχει εμπλουτιστεί με νέα δεδομένα προτείνοντας εναλλακτικές διαδρομές που δεν θα είναι επιβαρυμένες κυκλοφοριακά. Κάλεσε δε τους πολίτες να ενημερώνονται από αυτήν για να διευκολύνονται στις μετακινήσεις τους προς τον προορισμό τους.
Στις δηλώσεις του ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι είναι θέμα ασφαλείας η διακοπή λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό προκειμένου να γίνουν απρόσκοπτα οι απαραίτητες δοκιμές των νέων συρμών στη νέα γραμμή της Καλαμαριάς. Όπως έχουν ήδη γράψει τα Μακεδονικά Νέα, κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας του Μετρό, θα γίνει η συναρμογή των συστημάτων της βασικής γραμμής, με τη γραμμή της Καλαμαριάς, ώστε να επιτευχθεί η ενσωμάτωση της επέκτασης στο δίκτυο. Ολικό κλείσιμο του Μετρό θα απαιτηθεί εκ νέου, για ακόμη έναν μήνα, μετά τις γιορτές, ώστε να ολοκληρωθεί το «κούμπωμα» της νέας γραμμής.
«Γι’ αυτό είμαστε εδώ να βρούμε λύσεις», είπε ο κ. Κυρανάκης δίνοντας έμφαση και στη νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1 που δημιουργείται από τον ΟΑΣΘ με συχνότητα 7 λεπτών κατά τις ώρες αιχμής (και 10 λεπτών τις υπόλοιες ώρες) προκειμένου να εξυπηρετεί το κοινό που χρησιμοποιούσε το Μετρό και με στάσεις κοντά στις στάσεις του μέσου σταθερής τροχιάς. Επίσης, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πύκνωση των δρομολογίων των αστικών λεωφορείων τα οποία -όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών- αυξήθηκαν κατά 40 μετά τη λειτουργία του Μετρό τον Νοέμβριο του 2024.
Η γραμμή Μ1 -στην οποία θα δρομολογηθούν 17 αρθρωτά λεωφορεία 18 μέτρων- θα καλύπτει τη διαδρομή Ν.Σ. Σταθμός –Ν. Ελβετία μέσω Μοναστηρίου, Εγνατίας και Κ. Καραμανλή σε περίπου 40 λεπτά, κάνοντας 11 στάσεις «αντικαθιστώντας» ουσιαστικά τη βασική γραμμή του Μετρό. Τις καθημερινές, Δευτέρα-Πέμπτη όπως και τις Κυριακές θα λειτουργεί από τις 5 το πρωί έως τις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα, ενώ Παρασκευή και Σάββατο από τις 5 το πρωί έως τη μία μετά τα μεσάνυχτα.
Επίσης, όπως ανακοίνωσε ο κ. Ταγγίρης, πέραν της δρομολόγησης της γραμμής Μ1, αυτήν την περίοδο θα ενισχυθούν από τον ΟΑΣΘ η γραμμή 3Κ, η γραμμή 31 και η γραμμή 39. Επίσης, από το ΚΤΕΛ θα ενιοσχυθεί η γραμμή 58.
Στα μέτρα που προτίθεται να λάβει η Τροχαία αναφέρθηκε η διευθύντρια της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργόπουλου διαβεβαιώνοντας πως «θα διευκολύνουμε όσο περισσότερο μπορούμε το έργο της κυκλοφορίας». Ιδιαίτερη έμφαση, όπως είπε, θα δοθεί στην Εγνατία και στη Λ. Καραμανλή οι οποίες θα δεχθούν τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο. Η επιτήρηση θα είναι αυστηρότερη όσον αφορά στα διπλοπαρκαρισμένα οχήματα αλλά και την τήρηση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων, θέματα τα οποία ανέδειξαν και οι εκπρόσωποι της αγοράς.
Ο Δυτικός Προαστιακός
Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε και στον Δυτικό Προαστιακό ανακοινώντας πως ήδη πραγματοποιήθηκε το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο στην προαστιακή γραμμή που συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Σίνδο για να εξυπηρετηθούν σε πρώτη φάση οι φοιτητές του ΔΙΠΑΕ και οι εργαζόμενοι στη ΒΙΠΕ. Όπως είπε, τα δρομολόγια για τη συγκεκριμένη διαδρομή θα ξεκινήσουν από τέλη Νοεμβρίου -και όχι τέλη Δεκεμβρίου όπως είχε ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο- δηλαδή, νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Παράλληλα εντός του Νοεμβρίου θα δημοπρατηθεί το έργο για τον Δυτικό Προαστιακό και για τους υπόλοιπους σταθμούς στον υπόλοιπο κλάδο του έργου. Οι σταθμοί θα παραδίδονται τμηματικά, ενώ ανακαινίζονται (στέγαστρα, καθίσματα, ηλεκτρονικά συστήματα, φωτισμός θέσεις πάρκινγκ κλπ).
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε την προσήλωση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών στην απαρέγκλιτη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων τόσο για το Μετρό όσο και για το Flyover, ενώ επισήμανε πως μετά την ολοκλήρωσή τους -σε συνδυασμό και με τον Δυτικό Προαστιακό- «η πόλη θα βιώσει μια συγκοινωνιακή επανάσταση».
Μια άλλη πόλη η Θεσσαλονίκη
«Προτεραιότητα είναι η ασφάλεια. Οι δοκιμές πρέπει να γίνουν στην εντέλεια», είπε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος επισημαίνοντας πως μετά την ολοκλήρωση αυτών των παρεμβάσεων (Μετρό και Flyover) με την αύξηση του στόλου των λεωφορείων με καινούργια οχήματα και με τον Δυτικό Προαστιακό να μπαίνει στις ράγες «η Θεσσαλονίκη θα είναι μια άλλη πόλη».
Ο κ. Ταχιάος αναγνώρισε πως τις επόμενες μέρες θα προκληθεί ανατροπή των συνηθειών στην πόλη και μια αναστάτωση εξαιτίας της διακοπής για έναν μήνα της λειτουργίας του Μετρό και της καθαίρεσης της πρώτης από τις δίδυμες γέφυρες του Πανοράματος. Επίσης, επανέλαβε πως θα ακολουθήσει και δεύτερη διακοπή του Μετρό «με τον νέο χρόνο διότι πρέπει να γίνουν όλες οι πιστοποιήσεις των συστημάτων και των συρμών», καθώς είναι αναγκαία η πιστοποίηση της κατασκευής και της λειτουργίας για να πάρει άδεια η επέκταση της Καλαμαριάς. Όσον αφορά στην κατεδάφιση της γέφυρας Πανοράματος και των εργασιών που θα αλλάξουν τη χωρητικότητα της οδού (σ.σ. θα υπάρχουν δυο λωρίδες ανόδου και μια καθόδου) ο κ. Ταχιάος είπε πως «έγινε πολλή συζήτηση και έχουν υπάρξει εναλλακτικές προτάσεις τις οποίες διερευνά το υπουργείο ώστε να υπάρξουν εναλλακτικές διαδρομές οι οποίες θα διευκολύνουν το Πανόραμα».
Η ομάδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «είμαστε απολύτως αφοσιωμένοι στα έργα της Θεσσαλονίκης. Τα παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς», είπε ο κ. Ταχιάος.