Τη Δευτέρα (15/9) θα υπογραφεί στο δημαρχείο η σύμβαση μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης και του ανάδοχου εργολάβου για την ανάπλαση της Αγίας Σοφίας, ενώ αναφορικά με την κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του δημοτικού συμβουλίου η εισήγηση της διοίκησης, με την πρόταση το σώμα να γνωμοδοτήσει θετικά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ανοίγοντας τον δρόμο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τα επόμενα στάδια.
Αγίας Σοφίας: Νέα μεγάλη πλατεία στη Μητρόπολη
Μετά την ολοκλήρωση της περιόδου ενστάσεων, το έργο της β’ φάσης της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας προχωρά.
Ήδη υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και αναμένεται η οριστικοποίησή του μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών, με την υπογραφή της σύμβασης να γίνεται έπειτα από έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Το έργο έχει διάρκεια εκτέλεσης 16 μηνών, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και ίδιους πόρους του δήμου και συνολικό προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ.
Η πεζοδρόμηση αφορά το τμήμα από την Τσιμισκή μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης, σε συνολική έκταση 4,5 στρεμμάτων. Η μελέτη προβλέπει δύο βασικά σκέλη: εμπορικό πεζόδρομο από την Τσιμισκή έως τη Μητροπόλεως και νέα μεγάλη πλατεία από τη Μητροπόλεως μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης.
Καθοριστικό ρόλο στη νέα αρχιτεκτονική φυσιογνωμία της περιοχής θα έχει η κατεδάφιση του περιτοιχίου του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού, με τη σύμφωνη γνώμη του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου, μετά από πρόταση του κ. Αγγελούδη, προκειμένου να διαμορφωθεί μια μεγάλη ανοιχτή πλατεία που θα θυμίζει εκείνη της Μητρόπολης Αθηνών.
Ξύλινο ντεκ παλιάς Παραλίας: Η διαβούλευση, η θετική εισήγηση του δήμου και τα επόμενα βήματα
Η υλοποίηση του έργου κατασκευής του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, που θα επεκτείνει τον πεζόδρομο από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο με ξύλινο κατάστρωμα μήκους 1.100 μέτρων και πλάτους 12 μέτρων, βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση έως το τέλος Οκτωβρίου.
Στην εισήγηση που κατατέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο υπογραμμίζεται ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης, βάσει της προγραμματικής σύμβασης με τη ΜΑΘ ΑΕ ΑΟΤΑ, βρίσκεται στη φάση ολοκλήρωσης των πρόδρομων μελετών και της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Οι μελέτες -αρχιτεκτονική, στατική, λιμενικών έργων, περιβαλλοντική, γεωτεχνική, ηλεκτρομηχανολογική- έχουν εκπονηθεί «σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης» και αποδεικνύουν ότι το έργο είναι ώριμο για να προχωρήσει.
Τονίζεται ότι το ξύλινο ντεκ έχει καταγραφεί ως αναγκαιότητα σε όλα τα σχέδια χωρικού σχεδιασμού του δήμου: στην Αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και στο υπό διαβούλευση Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο Παραλιακού Μετώπου.
Η διοίκηση εξηγεί ότι η επιλογή του ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων, έναντι παλαιότερων προτάσεων «μπαζώματος», έγινε για τρεις βασικούς λόγους:
- διασφαλίζει τον αναστρέψιμο χαρακτήρα της επέμβασης,
- είναι φιλική λύση προς το θαλάσσιο περιβάλλον,
- σέβεται τη φυσιογνωμία του παραλιακού μετώπου, αποφεύγοντας μόνιμες αλλοιώσεις.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στη διατήρηση του υφιστάμενου κρηπιδώματος στην ιστορική του θέση, χωρίς μεταβολή του ορίου της θάλασσας, καθώς και στη δυνατότητα που αφήνεται ανοιχτή για μελλοντική ενάλια αρχαιολογική έρευνα.
Η εισήγηση χαρακτηρίζει το έργο «ήπιας κλίμακας επέμβαση στο ιστορικό κέντρο της πόλης» που αυξάνει τον διαθέσιμο δημόσιο χώρο και επανασυνδέει την πόλη με το θαλάσσιο μέτωπο, ενώ καταλήγει με την πρόταση: «Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης γνωμοδοτεί θετικά ως προς τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου ‘Κατασκευή Ξύλινου Καταστρώματος Επί Πασσάλων (Deck) στην Παλιά Παραλία Θεσσαλονίκης’».
Σημειώνεται πως την πορεία της ωρίμανσης του έργου παρακολουθούν πολύ «στενά» τόσο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης όσο και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προβλέπει:
- ξύλινο κατάστρωμα μήκους 1.100 μ. και πλάτους 12 μ., στηριγμένο σε 352 πασσάλους,
- ανάχωμα από φυσικούς ογκόλιθους και λιθορριπή για προστασία από την κυματική ενέργεια,
- νέο κρηπίδωμα στο ανατολικό άκρο μήκους 21 μ.,
- τέσσερις ύφαλους κυματοθραύστες μήκους 230 μ. ο καθένας,
- ποδηλατόδρομο πλάτους 3 μ. και συνοδά έργα (ηλεκτροφωτισμό, καθιστικά, αναβαθμούς, κλίμακες διάσωσης, έργα ομβρίων, διαδρομές τυφλών).
Σε κομβικά σημεία, όπως οι άξονες Αριστοτέλους και Αγίας Σοφίας, προβλέπονται αναβαθμοί και καθιστικά για στάση και ξεκούραση, ώστε να ενισχυθεί η σύνδεση του αστικού ιστού με τη θάλασσα.
Η ιστορική διαδρομή της ιδέας - Οικονομικά στοιχεία, χρονοδιάγραμμα και δημόσια διαβούλευση
Η ανάγκη για διεύρυνση της παλιάς Παραλίας έχει τεθεί ήδη από τη δεκαετία του ’90, συνδέθηκε με την υποθαλάσσια αρτηρία που δεν προχώρησε, και επανήλθε το 2022 με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών του δήμου. Ακολούθησε η ακύρωση του διαγωνισμού για την οριστική μελέτη το 2024 για οικονομικούς λόγους, και στη συνέχεια η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τη ΜΑΘ για την ωρίμανση του έργου.
Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 35 - 40 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και προβλέπεται να συγχρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους. Η συνολική διάρκεια μελέτης και κατασκευής εκτιμάται σε 26 μήνες, εκ των οποίων οι 23 αφορούν καθαρά την κατασκευή.
Η δημόσια διαβούλευση για τη Μ.Π.Ε. του έργου βρίσκεται σε εξέλιξη και θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου (24/10). Στο διάστημα αυτό καταθέτουν τις γνωμοδοτήσεις τους οι αρμόδιοι φορείς, ανάμεσά τους και ο δήμος Θεσσαλονίκης, ενώ οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν γραπτώς τις απόψεις τους.
Εκτίμηση είναι ότι μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και θα εγκριθεί η Μ.Π.Ε., ώστε στη συνέχεια να «ανοίξει» ο δρόμος για τη δημοπράτηση του έργου. Όπως τονίζεται στην εισήγηση, το ξύλινο ντεκ δεν είναι απλώς μια τεχνική λύση για τον συνωστισμό, αλλά ένας νέος δημόσιος χώρος με κοινωνικό, πολιτιστικό και αισθητικό χαρακτήρα.